Review: Lezyne’s Radar Drive is niet het eerste radarsysteem, maar brengt wel iets nieuws
foto: Lezyne
Ties Wijntjes
dinsdag 23 september 2025 om 09:00

Review: Lezyne’s Radar Drive is niet het eerste radarsysteem, maar brengt wel iets nieuws

Materiaalzone Na een breed scala aan lampjes heeft Lezyne nu ook voor het eerst radar aan hun assortiment toegevoegd. Dat is niet een radar die enkel op de fanatieke racer is gericht, maar door enkele speciale functies ook is ontwikkeld voor de minder fanatieke fietsers. WielerFlits was onder de gelukkigen om de Lezyne Radar Drive al te mogen testen.

Radarsystemen bestaan al langer. Het concept is simpel: je achterlicht fungeert niet enkel als licht, maar detecteert ook opkomend verkeer en waarschuwt je met geluid of meldingen op je fietscomputer. Toch heeft Lezyne gepoogd het net wat anders aan te pakken dan hun concurrentie. Iets andere looks, net wat andere functies en bovenal hebben ze het radarsysteem naar eigen zeggen voorzien van ontzettend goede verlichting.

Verlichting met de toevoeging van een radar, niet een radarsysteem met de toevoeging van verlichting dus. Dat is volgens Lezyne het grootste verschil van hun nieuwe Radar Drive ten opzichte van andere radarsystemen. De helft van hun werk draait immers om verlichting, dus daarom focussen ze zich dan ook graag op wat ze al goed kunnen.

foto: Lezyne

De Radar Drive is visueel al wat anders dan veel andere radars; hij is wat kleiner en wat minder een ‘doosje’; het lijkt van buitenaf meer op fietsverlichting dan op een radarsysteem. Daarnaast is de verlichting volgens Lezyne uitzonderlijk sterk. Met 300 lumen zou hij ook op zonnige dagen voor goede zichtbaarheid moeten zorgen. Zoals we gewend zijn van Lezyne, heeft de Radar Drive verschillende verlichtingsstanden die variëren qua lichtsterkte en of ze statisch zijn of in een bepaald patroon knipperen.

De radar detecteert verkeer vanaf 150 meter achter de gebruiker. Dat kan op papier langer, maar uit tests bleek dat het vanaf 150 meter het meest accuraat kon. De radar kan je met een rubberen bandje om je zadelpen monteren. Ook als hij niet perfect vlak is gemonteerd, werkt de radar goed: je kan de radar zowel 25 graden naar boven als naar beneden monteren zonder dat hij zijn functionaliteit verliest.

Wat Lezyne’s radarsysteem misschien nog wel het meest onderscheid van hun concurrentie, is de manier waarop deze ook zonder fietscomputer of telefoon functioneert. Daarvoor heb je wel een bijpassend voorlicht nodig, de Lezyne React Drive. Dat voorlicht kan je verbinden met de radar, waarna het voorlicht je waarschuwt voor opkomend verkeer.

Een klein lichtje aan de achterzijde van de voorlamp, geeft aan of er verkeer aankomt – foto: Lezyne

Aan de achterzijde van het voorlicht zit namelijk een klein extra LED-lampje en er is ook een luidsprekertje ingebouwd. Als er verkeer aankomt gaat dat LED-lampje knipperen en gaat het voorlicht piepen. Het voorlicht knippert als de auto achter je op een afstand van 150 à 50 meter rijdt en vanaf 50 meter blijft het licht aanstaan, om aan te geven dat de auto dichtbij is. Daarnaast is er een speciaal patroon wat aangaat als auto’s met hoge snelheid op je afkomen.

Gebruiksvriendelijk
Als ik de Radar Drive uit de verpakking haal, valt op dat hij inderdaad een wat ander uiterlijk heeft dan de radarsystemen van bijvoorbeeld Garmin of Wahoo. Wie niet beter zou weten, zou waarschijnlijk denken dat het ‘gewoon’ een achterlicht is. Je bevestigt het gemakkelijk met een rubberen bandje om je zadelpen. Daarnaast worden er ook verschillende adapters meegeleverd, zodat hij op verschillende vormen zadelpennen te monteren is.

Je kan de radar aanzetten met een aan- en uitknop, maar je kan hem ook vanuit een applicatie bedienen. Daarvoor moet je hem eerst één keer verbinden, waarna hij dat verder automatisch doet. Vanuit die app kan je ook makkelijk verschillende lichtstanden selecteren.

foto: Lezyne

Als ik voor het eerst wegfiets met de Radar Drive, is dat door de drukte van Amsterdam (Oud-)Zuid. Daar is het systeem duidelijk een beetje van slag door het drukke verkeer en de gescheiden rijbanen. Echt problematisch is dat echter niet, want met een dergelijke verkeersdrukte moet je toch constant opletten en verliest de radar eigenlijk ook zijn meerwaarde.

Juist als ik de stad uit ben, laat het apparaat zijn waarde zien. Hij detecteert nauwkeurig de verschillende auto’s of motoren die mij van achteren inhalen en geeft dat ruim van tevoren aan. Voor ieder voertuig dat mij inhaalt, wordt ik gewaarschuwd, terwijl de meldingen op mijn fietscomputer aangeven hoe snel ze dichterbij komen.

Dat gaat op dezelfde manier als bij andere radarsystemen: een bolletje aan de zijkant van het scherm van mijn fietscomputer beweegt naar boven, tot hij mij bereikt en dus inhaalt. Tevens kan je instellen dat je fietscomputer (en/of het voorlicht) audiosignalen afgeven op het moment dat er een auto ‘in beeld’ komt.

Als ik door wat rustiger stadsverkeer de stad weer inrijd, valt op dat de Radar Drive al wat beter onderscheid kan maken tussen al het verkeer en de verschillende rijbanen en zo dus kan waarschuwen waar dat nodig is en dat niet doet waar dat niet nodig is. Toch blijft het altijd, maar zeker in druk verkeer, van belang je eigen gezond verstand en oplettendheid te blijven gebruiken.

foto: Lezyne

Dat je het radarsysteem dankzij het voorlicht ook kan gebruiken zonder applicatie of fietscomputer is een grote pre. Dat maakt het namelijk ook bruikbaar voor een breder en meer recreationeel publiek. Het extra led-lampje op het voorlicht en de geluidswaarschuwingen werken mijns inziens namelijk even effectief als de waarschuwingen op een fietscomputer. Daar kijk je immers ook niet constant naar.

Al met al is de Radar Drive een fraaie toevoeging aan Lezyne’s assortiment van fietsverlichting. Het radarsysteem functioneert relatief hetzelfde als andere radarsystemen, maar combineert dat met een hoge mate van gebruiksgemak. Dat je de radar ook kan gebruiken met het voorlicht, zorgt ervoor dat het de radartechnologie voor een breed publiek bereikbaar maakt.

Nog een voordeel aan Lezyne’s Radar Drive, is de prijs. Met een prijskaartje van €169,95 is hij namelijk iets goedkoper dan grote concurrenten als Wahoo en Garmin. Als je ook het React Drive voorlicht erbij wil, ben je in totaal €259,95 kwijt. Los kost de Lezyne React Drive €119,95.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.