Cervélo onthult nieuwe R5: bijna een kilo lichter dan UCI-gewichtslimiet
foto: Cervélo
vrijdag 5 september 2025 om 09:00

Cervélo onthult nieuwe R5: bijna een kilo lichter dan UCI-gewichtslimiet

Materiaalzone Deze zomer introduceerde Cervélo een vernieuwde variant van de S5 aerobike en nu vernieuwen ze ook hun andere high-end racefiets: de lichtgewicht R5. De klimfiets waarmee onder meer Pauline Ferrand-Prévot indruk maakte in de Tour de France Femmes, is op verschillende punten doorontwikkeld.

De vernieuwde R5 is geheel gericht op klimmen en laag gewicht. Met een geclaimd gewicht van slechts 5,97 kg in maat 56 (inclusief Reserve 34|37 SL-wielen) blijft de fiets ruim onder de UCI-limiet van 6,8 kg. Het frame zelf zou slechts 651 gram wegen, terwijl de vork met 298 gram ook tot de lichtste in zijn klasse behoort. In totaal zou Cervélo meer dan 426 gram aan gewicht bespaard hebben, waarbij ze niet zouden hebben ingeleverd op stijfheid van het frame.

Dat komt onder meer door de nieuwe HB18 cockpit, die met 150 gram een stuk lichter zou zijn dan zijn voorganger en bovendien twee watt aerodynamischer. Waar voorheen nog gebruik werd gemaakt van een los stuur en een stuurpen, is de HB18 een geïntegreerde cockpit. Daarnaast wordt er gewicht bespaard dankzij de nieuwe Reserve 34|37 SL-wielen, die nog eens 60 gram zouden besparen.

foto: Cervélo

Cervélo heeft het stuurgedrag van de vorige R5 grotendeels intact gehouden, maar voerde enkele subtiele updates door. Zo is de brackethoogte iets aangepast om ruimte te maken voor bredere (29 mm) banden. Daarnaast is de geometrie van het frame nu gelijkgetrokken met die van de aero-georiënteerde S5, waardoor renners makkelijker kunnen wisselen tussen beide modellen zonder hun zitpositie aan te passen.

Ferrand-Prévot is enthousiast over de nieuwe klimfiets. “Ik hou van de lichte R5,” vertelt ze. “Hij klimt veel makkelijker, afdalen gaat soepeler en comfortabeler en hij stuurt moeiteloos door de bochten.” De Française reed op de vernieuwde R5 al naar twee etappezeges en de eindoverwinning in de Tour de France Femmes.

foto: Cervélo

Ook de technische omkadering van Visma | Lease a Bike is te spreken over de vernieuwde fiets. “De nieuwe R5 is een grote stap vooruit en helpt ons onze visie waar te maken: het bieden van de beste uitrusting voor iedere renner in elke wedstrijd,” aldus Jenco Drost, Head of Performance Equipment bij de geel-zwarten. “Dankzij het verlaagde gewicht, de geometrie en het stuur kunnen renners moeiteloos schakelen tussen de S5 en de R5. Met een klimfiets van 6,8 kilo, uitgerust met aerodynamische wielen in elke maat, geven we iedere renner een aanzienlijk voordeel.”

Alhoewel ook de ‘oude’ Cervélo R5 in veel gevallen al af te monteren was op het minimale gewicht dat door de UCI verplicht wordt (6,8 kilo), is de nieuwe R5 vooral voor de grotere renners een vooruitgang. Voor lange coureurs zoals Matteo Jorgenson en Wout van Aert, die gebruik moeten maken van grotere (en dus zwaardere) frames, zou het voortaan ook mogelijk zijn om met een fiets te koersen die 6,8 kilo weegt.

De nieuwe Cervélo R5 is beschikbaar vanaf €5.699,- voor de frameset, terwijl de duurste variant afgemonteerd met SRAM Red AXS of Shimano Dura-Ace Di2 maar liefst €12.999,- kost.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine