De dominantie van Tadej Pogačar: vijf essentiële lessen uit de Tour de France 2025
De Ronde van Frankrijk 2025 zit erop. Tadej Pogačar pakte zijn vierde eindzege op zes deelnames, hij won tevens het bergklassement, Jonathan Milan veroverde bij zijn debuut meteen de groene trui en Florian Lipowitz werd de beste jongere. Feiten voor de geschiedenisboeken. WielerFlits somt de belangrijkste conclusies van deze Tour op.
Het plan van Visma | Lease a Bike heeft de Tour langer spannend gehouden dan het was
Wielerfans over heel de wereld zijn getrakteerd op een schitterende Tour. De amusementswaarde lag vrijwel iedere dag heel hoog. Hoewel het klassement achteraf gezien al op dag vijf gevormd werd in de individuele tijdrit van en naar Caen, bleef Visma | Lease a Bike rotsvast vertrouwen in hun plan om de Tour te winnen. Als enige collectief pakten ze tegen het UAE Emirates XRG van Pogačar iedere dag weer de handschoen op. Aan het begin van de derde week leek het er zelfs heel even op dat er een kentering kon plaatsvinden. Tot de ingekorte rit naar La Plagne bleef er daardoor toch enige vorm van spanning in de Tour. Terwijl het toen niet écht spannend meer was.
Tadej Pogačar was nog veel beter dan hij heeft laten zien
Het verschil in het eindklassement tussen nummer twee Jonas Vingegaard en Pogačar was in Parijs vier minuten en 24 seconden. Dat verschil had echter nog groter kunnen zijn. In de laatste fase van de Tour koos de Sloveen – al dan niet geremd door een verkoudheid – voor een wat defensievere koersstijl. Zo konden onder andere Valentin Paret-Peintre (Mont Ventoux), Ben O’Connor (Col de la Loze) en Thymen Arensman (La Plagne) mooie zeges boeken. Al leek het er soms ook wel op alsof Pogačar juist met de rem erop reed om Vingegaard niet te laten winnen. In de laatste acht etappes won de Sloveen immers nog maar zeventien tellen op zijn aartsrivaal.
‘Nieuwe’ eerste week is blauwdruk voor de toekomst
De sprinters hebben de komende jaren wellicht een probleem met de Tour de France. De afgelopen editie heeft laten zien hoe geanimeerd de koers kan zijn als het juiste parcours er ligt. Renners als Mathieu van der Poel, Wout van Aert en Ben Healy troffen in de eerste helft van de Ronde van Frankrijk een speeltuin aan. Ook eentje waar klassementsrenners als Pogačar, Vingegaard, Lipowitz, Oscar Onley, Kévin Vauquelin en Remco Evenepoel met en tegen de klassiekertypes streden. Het publiek werd de grote winnaar. Zo zou het de komende jaren ook moeten zijn. Sprinters hebben dan het nakijken, al waren er nu toch ook nog vijf massasprints.
Einde tweestrijd tussen Visma en UAE is in zicht
Visma | Lease a Bike en UAE Emirates XRG hebben elkaar deze Tour weer tot het uiterste gedreven, waarbij de ploeg uit het Midden-Oosten opnieuw aan het langste eind trok. Niet alleen sportief, maar ook psychologisch vochten beide kampen de laatste drie weken elkaar de tent uit. Mogelijk gaat dat komend jaar veranderen. Lidl-Trek en Decathlon AG2R gaan fors in hun teams investeren, terwijl INEOS Grenadiers met Arensman, Vauquelin, Egan Bernal en Carlos Rodríguez ook een sterk front kan vormen. Maar vooral Red Bull-BORA-hansgrohe zal zich ertussen nestelen. Met Lipowitz, Evenepoel, Jai Hindley, Daniel Felipe Martínez, Giulio Pellizzari, Aleksandr Vlasov én misschien nog wel een keertje Primož Roglič, is er sprake van een derde machtsblok.
Subklassementen moeten grondig hervormd worden
Het is dat MVDP in de laatste week uitviel en Pogačar zelf er geen doel van maakte, want anders had de Sloveen naar alle waarschijnlijkheid óók het puntenklassement gewonnen. Wel pakte hij naast het geel ook al voor de derde keer het bergklassement in de Tour. Razendknap, maar aan de andere kant kun je ook de vraag stellen of het goed is voor de uitstraling van de sport als er één dominante renner is die alles wint. Niet per se om het Pogačar te bemoeilijken, maar het kan de Tour wel leuker maken als je een punten- en bergklassement aantrekkelijker maakt voor een groter pallet renners. Dat is de opdracht die de ASO de komende maanden vorm moet geven.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Als je wilt dat dit klassement wordt gewonnen door een echt goede klimmer dan moet je in mijn ogen ook accepteren dat de trui regelmatig naar de winnaar van de gele trui gaat. In de meeste gevallen is dat namelijk ook de allerbeste klimmer.
Als je Pogacar en Vinegaard uit de uitslag denkt dan zou Lenny Martinez hebben gewonnen voor Arensman. Het is toch op zijn minst discutabel dat Martinez zou worden "gekroond" als de beste klimmer van deze Tour.
Lijkt me dubbel probleem: renners die liever voor plek 8 in het klassement strijden dan voor de bolletjestrui én de toegenomen controle door de twee grote blokken waardoor de nummer 5 van het klassement niet op avontuur kan om bollenpunten.
Misschien er een hoop felbegeerde UCI-punten tegenaan gooien?
Lipowitz stond op 7 minuten achterstand van de nummer 2, Roglic maakte geen schijn van kans en er is geen moment geweest waarop Evenepoel heeft laten zien dat de twee heren bang voor hem mogen zijn in het hooggebergte. Tel daarbij op het feit dat Bora absoluut geen keuze heeft durven te maken voor een kopman en Roglic bereid was geen meter te fietsen voor Lipowitz (daarmee bijna een podiumplek verspelend).
Ook de cijfers tonen volgens mij aan dat de verschillen tussen de twee aliens en de rest eerder groter worden dan kleiner.
Ook blij dat ze miljoenen op overschot hebben bij Lidl-Trek en Decathlon maar die steken ze bij die eerste ploeg liever in het winnen van de drie puntentruien op een seizoen en bij Decathlon zal het ook nog een jaar of vijf wachten zijn op Seixas want het geld voor volgend seizoen gaat naar Kooij en z'n trein. Maar leuk dat Gall wel de eerste renner van een Franse ploeg werd voor Vauquelin die bij een halve amateurploeg op een stalen fiets rijdt.
Misschien ergens een geruststelling dat je met miljoenen alleen geen topploeg bouwt, en de vaststelling dat ze bij UAE wel meer doen dan enkel de beste renners opkopen.
(Wat Pogacar wel echt goed heeft aangetoond is dat als hij in vorm is echt NIEMAND, ongeacht vorm of team, hem kan verslaan.)
Wat denk ik vooral een verschil was met de afgelopen jaren was het ontbreken van een echte bergetappe in de eerste week. Vorig jaar gingen ze in de vierde etappe over de Galbier, in 2023 waren etappe 5 en 6 al bergachtig te noemen, in 2022 gingen ze in etappe 7 naar Planche des Belles Filles en in 2021 hadden ze in etappe 8 en 9 al bergetappes.