De dominantie van Tadej Pogačar: vijf essentiële lessen uit de Tour de France 2025
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
Maxim Horssels
maandag 28 juli 2025 om 06:00

De dominantie van Tadej Pogačar: vijf essentiële lessen uit de Tour de France 2025

De Ronde van Frankrijk 2025 zit erop. Tadej Pogačar pakte zijn vierde eindzege op zes deelnames, hij won tevens het bergklassement, Jonathan Milan veroverde bij zijn debuut meteen de groene trui en Florian Lipowitz werd de beste jongere. Feiten voor de geschiedenisboeken. WielerFlits somt de belangrijkste conclusies van deze Tour op.

Het plan van Visma | Lease a Bike heeft de Tour langer spannend gehouden dan het was
Wielerfans over heel de wereld zijn getrakteerd op een schitterende Tour. De amusementswaarde lag vrijwel iedere dag heel hoog. Hoewel het klassement achteraf gezien al op dag vijf gevormd werd in de individuele tijdrit van en naar Caen, bleef Visma | Lease a Bike rotsvast vertrouwen in hun plan om de Tour te winnen. Als enige collectief pakten ze tegen het UAE Emirates XRG van Pogačar iedere dag weer de handschoen op. Aan het begin van de derde week leek het er zelfs heel even op dat er een kentering kon plaatsvinden. Tot de ingekorte rit naar La Plagne bleef er daardoor toch enige vorm van spanning in de Tour. Terwijl het toen niet écht spannend meer was.

Tadej Pogačar was nog veel beter dan hij heeft laten zien
Het verschil in het eindklassement tussen nummer twee Jonas Vingegaard en Pogačar was in Parijs vier minuten en 24 seconden. Dat verschil had echter nog groter kunnen zijn. In de laatste fase van de Tour koos de Sloveen – al dan niet geremd door een verkoudheid – voor een wat defensievere koersstijl. Zo konden onder andere Valentin Paret-Peintre (Mont Ventoux), Ben O’Connor (Col de la Loze) en Thymen Arensman (La Plagne) mooie zeges boeken. Al leek het er soms ook wel op alsof Pogačar juist met de rem erop reed om Vingegaard niet te laten winnen. In de laatste acht etappes won de Sloveen immers nog maar zeventien tellen op zijn aartsrivaal.

‘Nieuwe’ eerste week is blauwdruk voor de toekomst
De sprinters hebben de komende jaren wellicht een probleem met de Tour de France. De afgelopen editie heeft laten zien hoe geanimeerd de koers kan zijn als het juiste parcours er ligt. Renners als Mathieu van der Poel, Wout van Aert en Ben Healy troffen in de eerste helft van de Ronde van Frankrijk een speeltuin aan. Ook eentje waar klassementsrenners als Pogačar, Vingegaard, Lipowitz, Oscar Onley, Kévin Vauquelin en Remco Evenepoel met en tegen de klassiekertypes streden. Het publiek werd de grote winnaar. Zo zou het de komende jaren ook moeten zijn. Sprinters hebben dan het nakijken, al waren er nu toch ook nog vijf massasprints.

Einde tweestrijd tussen Visma en UAE is in zicht
Visma | Lease a Bike en UAE Emirates XRG hebben elkaar deze Tour weer tot het uiterste gedreven, waarbij de ploeg uit het Midden-Oosten opnieuw aan het langste eind trok. Niet alleen sportief, maar ook psychologisch vochten beide kampen de laatste drie weken elkaar de tent uit. Mogelijk gaat dat komend jaar veranderen. Lidl-Trek en Decathlon AG2R gaan fors in hun teams investeren, terwijl INEOS Grenadiers met Arensman, Vauquelin, Egan Bernal en Carlos Rodríguez ook een sterk front kan vormen. Maar vooral Red Bull-BORA-hansgrohe zal zich ertussen nestelen. Met Lipowitz, Evenepoel, Jai Hindley, Daniel Felipe Martínez, Giulio Pellizzari, Aleksandr Vlasov én misschien nog wel een keertje Primož Roglič, is er sprake van een derde machtsblok.

Subklassementen moeten grondig hervormd worden
Het is dat MVDP in de laatste week uitviel en Pogačar zelf er geen doel van maakte, want anders had de Sloveen naar alle waarschijnlijkheid óók het puntenklassement gewonnen. Wel pakte hij naast het geel ook al voor de derde keer het bergklassement in de Tour. Razendknap, maar aan de andere kant kun je ook de vraag stellen of het goed is voor de uitstraling van de sport als er één dominante renner is die alles wint. Niet per se om het Pogačar te bemoeilijken, maar het kan de Tour wel leuker maken als je een punten- en bergklassement aantrekkelijker maakt voor een groter pallet renners. Dat is de opdracht die de ASO de komende maanden vorm moet geven.

Winactie
De winactie van vandaag: maak kans op het boek Vive le Tour, Vive les Femmes over de Tour Femmes (t.w.v. €24,99)! Wil jij kans maken op deze prijs? Speel dan deze Tourzomer mee met de WielerFlits winactie.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

In de RIDE Magazine Najaarsgids 2025 lees je een uitgebreid interview met Jonathan Milan! De sprinter van Lidl-Trek veroverde niet alleen de groene trui in de Tour de France, ook veroverde hij de harten van Italië. Wie is de 'Reus van de Sprint' die dit jaar zijn status als topsprinter bevestigde? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
10 Reacties
28-07-2025 09:42
Over het punt van de subklassementen: In het verleden was heel regelmatig de klacht dat de bergtrui naar een sterke aanvaller ging en niet naar de beste klimmers. Een dieptepunt was in 2010 toen Anthony Charteau de bergtrui won. Vanaf toen is de ASO ook de puntentelling gaan aanpassen met het doel dat het waarschijnlijker is dat het klassement wordt gewonnen door 1 van de betere klimmers.

Als je wilt dat dit klassement wordt gewonnen door een echt goede klimmer dan moet je in mijn ogen ook accepteren dat de trui regelmatig naar de winnaar van de gele trui gaat. In de meeste gevallen is dat namelijk ook de allerbeste klimmer.

Als je Pogacar en Vinegaard uit de uitslag denkt dan zou Lenny Martinez hebben gewonnen voor Arensman. Het is toch op zijn minst discutabel dat Martinez zou worden "gekroond" als de beste klimmer van deze Tour.
    28-07-2025 17:58
    Martinez heeft de meeste kilometers in ontsnappingen gescoord.
    28-07-2025 21:49
    ... en het zelden verder dan de tweede col van de dag uitgezongen. Dat was inderdaad net waar de Tour vanaf moest. Een bolletjestrui die in drie kwart van de bergritten op een half uur van de winnaar binnenkwam. Ik was eerlijk gezegd behoorlijk opgelucht dat Martinez hem niét won.

    Lijkt me dubbel probleem: renners die liever voor plek 8 in het klassement strijden dan voor de bolletjestrui én de toegenomen controle door de twee grote blokken waardoor de nummer 5 van het klassement niet op avontuur kan om bollenpunten.
    Misschien er een hoop felbegeerde UCI-punten tegenaan gooien?
28-07-2025 14:43
"Einde tweestrijd tussen Visma en UAE is in zicht" Je hebt een andere tour gezien dan ik, denk ik. Meer dan ooit toonde deze tour aan dat er niemand is die in de buurt komt van wat Pogacar en Vingegaard in een grote ronde kunnen.
Lipowitz stond op 7 minuten achterstand van de nummer 2, Roglic maakte geen schijn van kans en er is geen moment geweest waarop Evenepoel heeft laten zien dat de twee heren bang voor hem mogen zijn in het hooggebergte. Tel daarbij op het feit dat Bora absoluut geen keuze heeft durven te maken voor een kopman en Roglic bereid was geen meter te fietsen voor Lipowitz (daarmee bijna een podiumplek verspelend).

Ook de cijfers tonen volgens mij aan dat de verschillen tussen de twee aliens en de rest eerder groter worden dan kleiner.
    28-07-2025 22:01
    Ik vond het ook net schrikwekkend hoe zwak Ineos en Bora in de breedte voor de dag kwamen. Bij Ineos iedereen behalve Arensman hopeloos uit vorm, Rodriguez ook een schim van wat hij ooit geweest is. Bij Bora een sterke Lipowitz, een Roglic die evengoed in een zwart tenuetje had kunnen rijden en van Moscon, Vlasov en Pithie wist ik pas de laatste dag dat ze gestart waren.
    Ook blij dat ze miljoenen op overschot hebben bij Lidl-Trek en Decathlon maar die steken ze bij die eerste ploeg liever in het winnen van de drie puntentruien op een seizoen en bij Decathlon zal het ook nog een jaar of vijf wachten zijn op Seixas want het geld voor volgend seizoen gaat naar Kooij en z'n trein. Maar leuk dat Gall wel de eerste renner van een Franse ploeg werd voor Vauquelin die bij een halve amateurploeg op een stalen fiets rijdt.
    Misschien ergens een geruststelling dat je met miljoenen alleen geen topploeg bouwt, en de vaststelling dat ze bij UAE wel meer doen dan enkel de beste renners opkopen.
28-07-2025 10:21
Er is geen sprake van een derde machtsblok, joh. Wel voor de Giro en Vuelta, maar absoluut niet voor de Tour. Al de renners van Lidl en Bora, inclusief Evenepoel, kunnen helemaal niks met Pogacar en Vingegaard. Dan houdt het al snel op.
    28-07-2025 16:47
    De eventuele concurrentie voor die 2 zit vooral in de eigen ploeg.
28-07-2025 14:48
"Tadej Pogačar was nog veel beter dan hij heeft laten zien" Daar ben ik het denk ik ook niet mee eens. Volgens mij heeft Pogacar meerdere keren aangegeven echt vermoeid te zijn geweest in de laatste weken en echt op de limiet te zitten. Het feit dat hij er niet doorzakte is een teken dat hij veel beter is geworden dan afgelopen jaren, maar de derde week is alsnog niet zijn specialiteit (waar dat wel die van Vingegaard is). Het probleem voor Vingegaard is echter dat Pogacar een manier heeft gevonden om 1) in de derde week iets betere benen te hebben en 2) om tactischer te koersen, zodat hij meer energie over houdt. Dat hij er bewust voor kiest om zuiniger te rijden in week 3 is volgens mij geen teken dat hij over heeft.
(Wat Pogacar wel echt goed heeft aangetoond is dat als hij in vorm is echt NIEMAND, ongeacht vorm of team, hem kan verslaan.)
28-07-2025 14:05
De opmerking over de eerste week kan ik niet goed plaatsen. Er waren in de eerste negen dagen vier massasprints. Vergeleken met de afgelopen jaren is dat niet per se weinig. In de afgelopen twee edities begon je ook met redelijk pittige etappes (in Italië en Baskenland) die ook voor spektakel zorgden. Vorig jaar had je dan ook nog een kasseienrit er tussen zitten. In 2022 begon de Tour met een proloog en twee vlakke etappes maar kreeg je een etappe met heuvelachtige slotfase (die Wout won), een kasseienrit en een Ardennen-rit achter elkaar plus etappe 8 die heuvelop eindigde (en Wout ook won).

Wat denk ik vooral een verschil was met de afgelopen jaren was het ontbreken van een echte bergetappe in de eerste week. Vorig jaar gingen ze in de vierde etappe over de Galbier, in 2023 waren etappe 5 en 6 al bergachtig te noemen, in 2022 gingen ze in etappe 7 naar Planche des Belles Filles en in 2021 hadden ze in etappe 8 en 9 al bergetappes.
28-07-2025 22:04
Op welke manier heeft Visma het semi-spannend gemaakt in de laatste week? Door telkens te zeggen dat er plan was? Door het gevreesde klimtrio Campenaerts, Van Aert en Jorgenson in elke vroege vlucht te proberen steken? Of door twee bergen heel hard te rijden en dan in Pogacar z'n wiel te gaan zitten?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine