Review: Met de Cervélo S5 heeft Visma | Lease a Bike een raszuiver racepaard
Ties Wijntjes
woensdag 9 juli 2025 om 19:15

Review: Met de Cervélo S5 heeft Visma | Lease a Bike een raszuiver racepaard

Materiaalzone De Cervélo S5 was al enige tijd in het peloton te bewonderen, maar ondertussen heeft het Amerikaanse merk de fiets ook officieel uit de doeken gedaan. WielerFlits was onder de gelukkigen om de fiets al enige tijd te mogen testen, en maakte kennis met een pure aero-racer die geen enkel compromis op performance maakt.

Aerodynamica op één, stijfheid op twee en een fijn rijkarakter op drie; dat is de korte samenvatting van de identiteit van Cervélo S5, die enkel en alleen om performance draait. De vernieuwde variant van Cervélo’s aero-racer zou iets aerodynamischer zijn dan zijn voorganger, een stukje lichter, maar ondertussen hetzelfde karakter behouden. Veel van hetzelfde, maar met een paar verfijningen dus.

De aerodynamische winst zou vooral aan de voorzijde van de fiets zijn behaald, onder meer dankzij een diepere balhoofdbuis. De opvallende V-vormige cockpit is gebleven, maar ook veranderd: de V-vorm maakt plaats voor een vorm die wat weg heeft van een diamant, terwijl de cockpit voortaan uit één deel bestaat. Voorheen was dat nog een losse V-vormige stuurpen en een stuur.

De nieuwe HB19 cockpit kent enige flare in de beugels, waardoor hij bovenop de remgrepen 4 centimeter smaller is dan in de beugels. Dat zou de gebruiker moeten helpen om een aerodynamische houding aan te nemen, zonder met de handen in de beugels in te leveren op controle.

De nieuwe BH19 cockpit – foto: Ties Wijntjes/WielerFlits

Ook komt de fiets met een nieuwe wielset van Cervélo’s wielenmerk Reserve: de 57|64 Turbulent Aero-wielset, die specifiek afgestemd zou zijn op de nieuwe S5. Het achterwiel zou optimaal aansluiten op de zitbuis om te zorgen voor een vloeiende luchtstroom, maar ook goede stabiliteit bij zijwind te bieden. Die wielset is aerodynamischer dan zijn voorganger (Reserve’s 52|63 wielset), zonder dat hij zwaarder is geworden.

Het frame is ook nog wat lichter geworden, doordat de plaatsing van de verschillende lagen carbon van het frame wat veranderd is. Dat levert een gewichtswinst van 124 gram op. Alles bij elkaar genomen, zou de fiets 6,3 watt sneller zijn dan zijn voorganger.

Rijden op rails
Op papier is een al snelle fiets dus nog een stukje sneller geworden, maar hoe verhoudt zich dat tot de werkelijkheid? Nou: heel goed, is het korte antwoord. Al vanaf de eerste meters is duidelijk dat we – net als bij zijn voorganger – te maken hebben met een pure racer, die gemaakt is om snel te gaan en ook precies dat wil doen. Ik kreeg het topmodel van Cervélo’s vernieuwde aerobike te testen, die is afgemonteerd met Shimano Dura-Ace Di2 en de nieuwe wielset van Reserve.

Direct wordt duidelijk dat de nieuwe S5 net als zijn voorganger een ontzettend stijve racefiets is. Het positieve daaraan is dat optrekken of versnellen ontzettend makkelijk gaat, en dat het rijgedrag uiterst reactief is. Een nadeel zit in het comfort, want door de stijfheid is de fiets zeker niet als comfortabel te bestempelen. Al zijn daar ook andere redenen voor, waarover later meer.

Tijdens mijn ritten merkte ik dat de de S5 goed is in verschillende dingen, maar op één punt écht uitblink: keihard rechtdoor jakkeren, of de straight line speed zoals ze het in de Formule 1 noemen. Als de fiets eenmaal op snelheid is, krijg je soms echt het gevoel te vliegen met de S5. In de Hollandse polder of op vlakke wegen komt de S5 dan ook compleet tot zijn recht als een ontzettend snelle racer die keihard vooruit wil. Een heerlijk gevoel als je even goed aanzet.

foto: Ties Wijntjes/WielerFlits

Daar valt in positieve zin ook op dat de stabiliteit van de fiets wat beter is geworden. Alhoewel de fiets door zijn stijfheid zeker reactief is, is hij niet zenuwachtig. Op stuurbewegingen reageert hij gecontroleerd en ook wind verteert hij goed. Ja, het blijft een aerobike die vatbaar is voor de wind, maar niet op een ongemakkelijke of spannende manier. Tijdens mijn testritten krijg ik geen enkele keer het gevoel dat ik in zijwind of bij windvlagen de controle over de fiets kwijtraak, of daar überhaupt bij in de buurt kom.

Het meest komt die stabiliteit nog ten uiting in het stuurgedrag, want de Cervélo S5 lijkt soms echt op rails te liggen. Bij het insturen, volgt de S5 precies de lijn die jij kiest en houd hij die lijn ook ontzettend makkelijk aan. Het doet me soms bijna denken aan een rodel- of achtbaan, waarbij je eveneens met speels gemak op hoge snelheid door de bocht vliegt. Dat stuurgedrag is niet allen fijn, maar ook nog eens leuk: de S5 nodigt daarmee enorm uit om eens lekker hard door bochten te scheuren, zonder dat dat heel veel moeite vraagt.

Toch komt het racekarakter van de S5 ook met een klein nadeel, want comfortabel is de fiets niet. Dat zit niet alleen in de stijfheid van het frame, maar ook in de geometrie en de houding die je erop aan kan nemen. Ik merk dat ik mijzelf makkelijk tot een klein bolletje kan opvouwen op de S5 om zo aerodynamisch mogelijk op de fiets te zitten, maar comfortabel is dat allerminst.

Ideaal voor criteriumkoersen of andere wedstrijden op hoge snelheden, maar niet per se fijn als je ook langere – meer ontspannen – ritten wil maken op de S5. Ik moet tijdens mijn testritten dan ook regelmatig aan de woorden van Robert Gesink, die ik enkele maanden terug nog over de S5 sprak. “Het is wel een fiets waarbij je je oefeningen moet blijven doen om er goed op te kunnen zitten”, stelde hij destijds. Voor de profs geen probleem, maar de gemiddelde amateur zal daar minder zin in hebben.

Echter, gezien de sportieve aard van de fiets, doet dat weinig af aan de kwaliteit van de nieuwe Cervélo S5. Om met de woorden van een niet nader te noemen schoonmaakgigant te spreken: de S5 doet wat hij beloofd. Hij is misschien niet bepaald comfortabel, maar hij is wel merkbaar snel, reactief, stabiel en levendig in zijn stuurgedrag. Dat maakt van de S5 een bijzonder fraaie racer voor de fanatieke wedstrijdwielrenner, waar de coureurs bij Visma | Lease a Bike dan ook meer dan blij mee zullen zijn.


Verantwoording:
Dit artikel is geschreven door een redacteur van WielerFlits. Cervélo is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform.
RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine