Bram Tankink fel: “Richard Plugge gooit normen en waarden overboord waar wij voor streden”
foto: fatpigeon.cc
vrijdag 13 juni 2025 om 18:32

Bram Tankink fel: “Richard Plugge gooit normen en waarden overboord waar wij voor streden”

Bram Tankink heeft in een column op Fietssport fel gereageerd op het OneCycling-plan van onder meer Richard Plugge. Volgens de oud-prof gooit Plugge de oude normen en waarden overboord van het oude Blanco door een monopolistische structuur op te zetten in het wielrennen.

“Al een tijdje probeert Plugge OneCycling op te zetten onder het mom van vooruitgang in de wielersport”, schrijft Tankink bij Fietssport.” Naar verluidt met Saudisch geld zou er een topliga gevormd worden waarin de absolute toppers alleen nog tegen elkaar strijden. Plugge maakt graag de vergelijking met de Formule 1 als het gaat om commerciële waarde. Waar een magnaat als voorheen Bernie Ecclestone alles voor het zeggen heeft en waar geen ruimte is voor groei van talent of van de sporter uit het middenveld. Is dat het voorbeeld model dat bijdraagt aan de ontwikkeling van een sport? ”

Tankink denkt duidelijk van niet. “Het is de wereld van het gigantisme, waarin de gewone man geen plaats meer heeft. Het monopoliseren van het wielrennen en de hele sport terugbrengen tot een paar wedstrijden met als argument dat je hierdoor een breder publiek bedient, is een drogreden. Het voedt slechts de top ten koste van het hele middenveld, de kleinere wedstrijden en de kleinere ploegen. Het hele middenveld wegvagen is dramatisch voor de breedtesport in zijn geheel. Monopolistische economieën bedienen slechts de één procent aan de top.”

Volgens Tankink staan de ideeën van Plugge haaks op de waarden waar Blanco vroeger voor stond. Die ploeg stond namelijk voor trots, familie, samen, eerlijkheid, openheid en geen hiërarchie, waardoor kleinere renners sneller konden groeien. Een prachtig model, noemt de 46-jarige Haaksberger het.

Maar door het nieuwe OneCycling worden die waarden nu bedreigd. “Door een monopolistische structuur op te zetten, gesteund door Saudisch geld, gooi je al de normen en waarden overboord waar we als Blanco ooit voor gestreden hebben.  De belangrijkste pijler om een groot bedrijf groter te maken, is vast te houden aan de normen en waarden waarvoor je als bedrijf staat. Plugge zal een keuze moeten maken. Je kunt geen team runnen als je daarnaast een politiek agenda probeert te duwen”, eindigt hij.

RIDE Magazine
11 Reacties
13-06-2025 18:55
Amen. Plugge noemt inderdaad de Formule 1 als lichtend voorbeeld maar de realiteit is dat daar langzaam de ziel en de lol wordt uitgezogen. Echte circuits zoals Hockenheim, Imola, Zandvoort en Spa worden verdreven en vervangen door zielloze stratencircuits in de emiraten of glamourbanen als Miami en Las Vegas. Daarnaast zitten we te kijken naar hybride monsters die zonder DRS niet eens meer kunnen inhalen en waar je 1001 'inhaalregels' voor uit je hoofd moet leren. De huidige F1 is meer een voorbeeld van waar je niet naartoe zou moeten willen.
    13-06-2025 19:23
    Precies!!!
    13-06-2025 19:28
    Het hoofddoel is natuurlijk het ASO onttronen en zelf rijker worden, maar of dat gaat lukken want gelukkig voor zichzelf heeft het ASO een enorme portefeuille aan belangrijke wedstrijden. Er zullen wel een pak in one cycling stappen, maar als er nog genoeg overblijft is het ASO omver krijgen wel een lastige. En, imho, maken in het wielrennen de wedstrijden de sterren en niet andersom, blijven Visma-Lab weg en anderen weg dan schitteren gewoon andere ploegen en heb je nieuwe wielergoden. En dan zitten de Visma-Lab en anderen achter een betaalmuur waar misschien wel, maar evengoed geen interesse voor is. En inderdaad zoals Tankink zegt, je vernield heel het ecosysteem onder hun exclusieve clubje, het is niet dat er een enorme basis onder zit in Nederland als je vergelijkt met het voetbal.

    En krijg je iets van de grond in Frankrijk, zoals ik al eerder zei slaagt bijvoorbeeld de tdF met gemak in het vastleggen van de parcours omdat ze net zo belangrijk zijn als uithangbord voor het land en rechtstreekse politieke lijnen hebben. Of in andere landen waar er wel wat lijntjes uitliggen van het ASO omdat ze daar ook grote wedstrijden hebben. Waarom zouden ze in Wallonië bijvoorbeeld LBL opofferen voor iets exclusiefs van One Cycling, met de F1 in het achterhoofd waar ze de organisaties ook elk jaar uitkiezen kies je beter voor een traditiewedstrijd die er elk jaar gaat zij als regio. En wegwedstrijden zijn heel kwetsbaar, je hoeft bij wijze van spreken maar één burgemeester te overtuigen en de Amstel gaat niet door want het parcours geraakt er niet door. Dus als ze arrogant doorduwen, wie zegt dat ze wel genoeg georganiseerd krijgen...
    13-06-2025 19:32
    Precies, ik kijk tegenwoordig zelden nog F1. Laat me af en toe nog verleiden vanwege Max maar verder is heel die sport zijn ziel verloren. Ben verder trouwens nooit een fan geweest van Plugge.
13-06-2025 18:57
Interessante column van Tankink. Heb al vaker het idee gehad dat met de ontwikkeling van Blanco - Jumbo - Visma van marginale ploeg tot wereldklasse, Plugge steeds meer megalomaan gedrag is gaan vertonen.

Heb in ieder geval geenszins de indruk dat Plugge volledig opereert vanuit het belang van de sport als het gaat om zijn ideeen rondom One, maar veel meer om gewoon een groter deel van de macht in de wielerwereld naar zich toe te trekken ten koste van andere machtswellustelingen zoals die van de ASO.
13-06-2025 18:50
Forza Tankink!
13-06-2025 19:30
Nee het liefste gewoon de toppers 1x per jaar tegen elkaar laten rijden in de tour. Dan heb je van te voren altijd een moment van hoop dat iemand pogi kan bedreigen.
13-06-2025 20:10
Tankink heeft 100% gelijk!
14-06-2025 06:33
Over de hele lijn eens met Tankink, goed verwoord door hem.
14-06-2025 21:14
Wat een kudde gedrag hier. Ik zal wat tegengas geven.
De intentie van het ONE cycling project is om de teams niet meer afhankelijk te maken van sponsorgeld. Hierdoor komen veel teams vaak jn de problemen als een sponsor eruit stapt. Wat ook invloed heeft op jonge renners die dan op straat staan. Bestaanswaardigheid is op deze manier op korte termijn prima, masr op de lange termijn killing. De teams moeten meer in de lead zijn op financieel gebied met het idee van ONE cycling project. Zijn er adders onder het gras. Natuurlijk. Maar de uci moet hier over meedenken ipv tegenwerken.
Vernieuwen innoveren geeft altijd negatieve reacties, totdat het plan goed feitelijk wordt uitgevoerd. Geef het een kans zou ik zeggen. En neem idd de jeugd mee in dit project.
19-06-2025 14:19
Is de breedtesport in de autosport ook weggevaagd sinds de F1 is vercommercialiseerd? Rijden er niet elk jaar weer een stel rookies in de formule1 die het prima doen? Als dit een drogreden is dan is dat er ook 1. Het is maar net hoe je het bekijkt. Maar zoals altijd is de wielrennerij aards conservatief. Alle pogingen tot upgrades worden al jaren professioneel om zeep geholpen. OneCycling is de zoveelste grafzerk. Ik gaat een keer een economische crisis komen en dan blijft er niet veel van over. Oleg Tinkov, even los van wat je van hem vindt, waarschuwde er bij zijn afscheid al voor. Maar mensen zoals Tankink gooien liever resoluut het kind met het badwater weg dan te kijken wat er wel goed aan OneCycling is.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine