Al maanden te zien, maar nu presenteert Van Rysel de RCR-F aerobike
Materiaalzone Hij was al enkele maanden in het profpeloton te bewonderen, maar nu heeft Van Rysel de RCR-F ook definitief uit de doeken gedaan. Het Franse merk ontwikkelde de fiets in samenwerking met Swiss Side met de focus geheel op optimale aerodynamica.
Van een onthulling kunnen we ondertussen al niet meer echt spreken, want de Van Rysel RCR-F was al te zien op de teampresentatie van Decathlon AG2R La Mondiale, terwijl de ploeg er ook al sinds het begin van die seizoen op reed. Toch was er nog weinig bekend over de details en specificaties van de fiets, maar ook dat heeft het Franse merk nu uit de doeken gedaan.Voor de aerodynamische optimalisatie van de fiets trok Van Rysel naar gerenommeerde aerodynamica experts Swiss Side. Daaruit kwam een fiets die zowel in vlakke etappes als koersen met een heuvelachtig of licht bergprofiel moet excelleren. Concreet zou de fiets het best tot zijn recht komen in koersen waar per 100 kilometer minder dan 1.500 hoogtemeters zitten, of als de snelheid boven de 35 kilometer per uur ligt.
Tegelijkertijd is er niet enkel naar aerodynamica gekeken. Zo zou de balhoofdbuis 7% stijver zijn dan de RCR Pro, terwijl ook de trapas verstevigd is voor “maximale omzet van vermogen naar snelheid”, zo valt te lezen in een persbericht van het merk. De fiets zou 7,5 kilo wegen in de met Dura-Ace afgemonteerde variant. Tevens zou de fiets 13 watt sneller zijn bij een snelheid van 45 kilometer per uur.
De fiets is voorzien van een geïntegreerde cockpit waarvoor Van Rysel samenwerkte met Deda. Het stuur is voorzien van 12 graden flare (uiteenloping van de beugels), terwijl een specifieke vorm van de beugels ervoor zou moeten zorgen dat het stuur optimale grip biedt. Deze zogenaamde ‘Ergodrops’ zouden ervoor zorgen dat de holle binnenzijde van je hand optimaal op het stuur passen. Daarnaast duwt het stuur de polsen wat naar binnen, wat het frontale oppervlak wat zou verkleinen en dus de aerodynamica ten goede zou komen.
Tegelijkertijd is er ook op het gewicht gelet. Daarom is er gebruik gemaakt van ‘Super High Mod Carbon’, waardoor minder materiaal nodig was zonder in te boeten op stijfheid. Ook door details zoals de zadelpenklem, de derailleurpad en de boutjes onder de loep te nemen zou er sprake zijn van een gewichtsreductie van 37 gram van het frame bij een maat M. Er is ook een ongeverfde variant van de fiets beschikbaar, die nog eens 30 tot 60 gram zou besparen.
De Van Rysel RCR-F is voorlopig enkel beschikbaar met groepsets van Shimano. Modellen met afmontage van SRAM worden deze zomer verwacht. Het goedkoopste model, met Shimano 105 Di2, kost €5.499,-. De duurste variant, met Shimano Dura-Ace Di2, kost €9.499,-.
Niettegenstaande ga ik het fraaie barrel toch bij de Decathlon in Breda bekijken, of is ie daar nog niet te vinden ?