Tom Dumoulin vindt dat er grenzen zijn overschreden bij NOS-docu tijdens Tour 2020: “Als mens was ik het slachtoffer”
foto: Cor Vos
vrijdag 31 mei 2024 om 19:28

Tom Dumoulin vindt dat er grenzen zijn overschreden bij NOS-docu tijdens Tour 2020: “Als mens was ik het slachtoffer”

Tom Dumoulin en Jumbo-Visma, dat was geen geslaagd huwelijk. Inmiddels weten we dat de Nederlander zich niet goed voelde in die periode, maar in gesprek met het magazine Mezza gaat hij dieper in op die moeilijke tijd. “Het is de ergste periode uit mijn leven”, aldus Dumoulin.

In 2020 maakte Dumoulin de overstap van Sunweb naar Jumbo-Visma. Een jaar eerder kende lastig seizoen waarin hij niet alleen fysiek, maar mentaal op zijn limieten botste. “Ik stak mijn kop in het zand toen ik binnenkwam bij Jumbo-Visma. Ik durfde het niet aan mezelf toe te geven. Maar ik voelde me vreselijk. Die hele ploeg was aan het doordenderen naar de top, en dat deden ze geweldig. Ik was de enige die helemaal niet goed in zijn vel zat, die constant aan het sukkelen was.”

“In zo’n omgeving is er geen ruimte om je slecht te voelen. Ze probeerden heus mee te denken. Maar op momenten dat je het echt moeilijk hebt, wil je eigenlijk gewoon een knuffel”, gaat Dumoulin verder. “Mensen die zeggen: gossie Tom, laten we samen kijken hoe we jou er weer bovenop kunnen krijgen. Ik had eerder het gevoel dat ze een houding aannamen van: ja jongen, je rijdt hier voor veel geld in de rondte, daar horen bepaalde prestaties bij. Terecht natuurlijk, maar voor mij werkte dat totaal niet.”

“Of ik in paniek raakte? Natuurlijk. Toen in 2020 corona uitbrak, zat ik maandenlang thuis. Ik voelde me zó slecht. Ik poepte alleen maar slijm en bloed, er kwam geen normale ontlasting meer uit. Ik kon niet goed trainen. Tegelijk werd ik door de ploeg naar voren geschoven als een van de kopmannen voor de Tour. Het was vreselijk. De ergste periode uit mijn leven.”

NOS-documentaire: “Ik vind dat er dan grenzen worden overschreden”
Dumoulin vertelt dat hij in die periode niet goed om kon met alle aandacht. “Dat was verschrikkelijk. De documentaire die de NOS toen over Jumbo-Visma heeft gemaakt, Code Geel, zal ik nooit terugkijken. Dat is een verfilming van mij op mijn absolute dieptepunt. Natuurlijk, de NOS had alle rechten om te filmen, dat was keurig afgesproken. Maar op zo’n moment ben jij als mens het slachtoffer.”

“Ja, ik vind echt dat er dan grenzen worden overschreden. Kijk, in het normale leven maken ook heel veel mensen mee dat dingen niet lekker gaan op hun werk. Maar dan staan er niet overal camera’s bij, zijn er geen journalisten, fans en sponsoren die allemaal meekijken en een verklaring eisen als je minder presteert. Al die andere gasten waren gewoon bezig met presteren. Daar kon ik mijn gevoel echt niet aan kwijt. Ik voelde me heel eenzaam.”
In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
41 Reacties
31-05-2024 19:40
Schuift overal aan en praat overal na over zijn carrière. Kan zijn mening niet vaak genoeg geven of vaak genoeg terugblikken op zijn carrière. Diezelfde mensen die alleen maar “lastig” waren toen hij zielig was. Extreem vermoeiend persoon voor zichzelf en de buitenwereld
    31-05-2024 20:21
    Volgens mij zegt hij 'nos had alle rechten' en heeft hij toen meegedaan zoals afgesproken. Wat hij ook zegt (en waar ws connnnnntinu naar gevraagd wordt) is dat het voor hem achteraf gezien niet handig was. Verder heeft hij er vooral zelf last van. Wij kunnen wegzappen (voor gen z is dat wegscrollen) van dit verhaal. Tom zelf niet. Wees blij.
    31-05-2024 20:26
    Wat een onzin. Tom is het voorbeeld van een renner die té veel nadacht tijdens zijn carrière en “ten onder ging” aan de druk die er plotsklaps bij komt kijken als je meer dan bovengemiddeld talent hebt.
    Mocht hij dit tijdens zijn carrière verteld hebben, zou hij nooit en te nimmer een dusdanig contract en dus levensverzekering hebben getekend. Hij zat jaren vast met zichzelf en de wielrennerij en is nu “bevrijd”.
    Ik waardeer deze openheid, deze andere donkere kant van het wielrennen.. Daarnaast een uitstekend analist.
    31-05-2024 20:32
    @kevin wat ik bedoel is dat de eeuwige twijfelaar dumoulin (daar is overigens niks mis mee) iedereen (met name de media) maar lastig vond en het wielerwereldje kotsbeu was. Diezelfde wereld en mensen moeten die omgekeerde gelukkige jongen nu relevant houden. Hoe hypocriet
    01-06-2024 11:00
    Het is natuurlijk wel een verschil of je zélf de momenten kiest dat je in de media komt of dat ze overal achter je aan lopen. En een stuk makkelijker als je vervolgens ook weinig anders hoeft te doen dan je mening geven in plaats van proberen te presteren op het allerhoogste niveau. Wellicht heb ik het mis omdat ik geen TV kijk, maar ik kom hem in kranten of podcast niet zo vaak tegen, is hij echt zo mediageil?
31-05-2024 19:48
Oprotten met die klotecameras rondom een ploeg, simpel.
Zou het nooit doen als ploeg, kost alleen maar energie datneppe gedoe allemaal.
    31-05-2024 20:20
    Ik ben het zowaar een keer met je eens. Toch is me uit de documentaire een moment bijgebleven waar ik Dumoulin wel gelijk in moest geven, namelijk toen TJV al vanaf het begin de Tour ging rijden alsof ze hem al gewonnen hadden en daardoor op dat moment het lachtertje van het peloton was.
    31-05-2024 20:50
    Even over de hele linie: Dumoulin leek me in alhgehele zin net ietsie te snugger zelfrelativerend waar aan de andere kant er wat masochisme en ijdelheid ontbrak. Het is doodzonde want hij had de tour kunnen winnen, als alles net even anders verlopen was.
    31-05-2024 22:02
    Net zoals bij ondernemers zijn bij topsporters de net iets minder intelligente mensen, die net iets minder hun eigen gebreken zien, in het voordeel. Iig op de korte termijn. Gemiddeld scoren de meer intelligente waarschijnlijk beter omdat ze een betere lange termijn strategie voor risico's hebben. Maar alle aandacht gaat uit maar de paar die de absolute top bereiken in publieke aandacht en topsport, waardoor juist die enkeling die minder aandacht voor risico's hebben, maar waar die negatieve effecten zich nu eenmaal niet voordoen, de top bereikt. Die hebben voordeel dat ze niet aan kleine zaken als risico management hun energie besteden.
    01-06-2024 01:08
    Helemaal mee eens RV. Die docu's kunnen niet anders dan strontvervelend zijn voor iedereen in de ploeg. En wat werkt bij de formule 1 werkt niet direct ook bij de koers. Als liefhebber vind ik ze vooral nietszeggend en veel te gelikt in elkaar gestoken. En voor een renner als Dumoulin die door een moeilijke tijd gaat moet het een hel zijn om ook nog die camera in je mik te hebben. Oprotten dus, met die klotecameras
31-05-2024 21:10
Wel een beetje een crybaby hè…
31-05-2024 20:07
Tom was en is de eeuwige twijfelaar terwijl topsport uiteindelijk zwart wit is qua aanpak. Ik begrijp heel goed dat hij zijn boek moet verkopen maar de inhoud is niets anders dan wat al jaren lang duidelijk was. Tom acteerde dat hij bij het wereldje kon horen maar in de kern was hij niet bestand tegen en passend op de langere termijn in de topsport qua karakter. Wat die docu Code Geel genadeloos blootlegde, hij had zeer veel talent en bereikte de top met Giro winst en WK ITT en best nog wat andere hoogtepunten maar wekte enorme ergernis op door alles altijd op zichzelf te betrekken. Gaf de ploeg hem de ruimte was het niet goed, trok de ploeg de teugels aan was het ook niet goed. En in een team moet je respect verdienen, bij JV kende men met Primoz iemand die de tegenpool was van Tom, ook een topper maar niet zo zeurderig. Waar trekken de ploegmaats zich dan aan op? Natuurlijk aan hem en niet diegene die midden in de Tour met als doel Geel in Parijs als een Iejoor zit te klagen.

Grootse prestaties geleverd, dat kan niet genoeg worden benadrukt maar ik verwacht ook wat meer zelfkritiek van hem ipv naar anderen te wijzen.
    31-05-2024 20:23
    Volgens mij is hij behoorlijk zelfkritisch hier.
    31-05-2024 21:36
    @Quincy
    Ja eens, en toch ook niet. Er staat in het AD een stukje dat ik typisch vindt: "Ik had eerder het gevoel dat ze een houding aannamen van: ja jongen, je rijdt hier voor veel geld in de rondte, daar horen bepaalde prestaties bij. Terecht natuurlijk, maar voor mij werkte dat totaal niet." Dat is subtiel de schuld bij de ploeg leggen want Tom wist zelf niet wat hij wilde. Hij kreeg een sabbatical om puur voor zijn eigenbelang bij de OS te gaan. Een geweldige opoffering voor de ploeg die een kopman maar liefst een seizoen de tijd geeft om die individuele prijs na te jagen. Dan is de enige constatering dat je geen teamplayer bent. Waarom durft hij dat niet uit te spreken? Dat Olympisch zilver werd overigens in perspectief gezet door een man die viel in de Tour, als een mummie doorging totdat hij van zijn fiets getild moest worden en alsnog slechts 24 dagen later Goud wist te winnen. Te vaak bekruipt mij bij Tom het gevoel dat zijn zelfbenoemde acteren tijdens zijn carrière ook erna nog doorgaat.
    31-05-2024 22:55
    Ik denk dat dumoulin aan zijn eigen grenzeloze ambitie ten onder is gegaan. In 2017 en 2018 reed hij zijn top klassementen. Maar hij was gelukkiger in de jaren ervoor, toen hij etappes pakte, top tijdrijder was en week rondes als Zwitserland pakte. Ik snap niet dat ie na de spelen niet terug ging naar zijn basis uit de start carrière. Wereldtop tijdrijden zat ie op de spelen van Tokyo al tegenaan, lekker etappes in de tour in bergen en tijdrit proberen te pakken, Parijs nice, romandie, Zwitserland proberen te winnen, wedstrijden die bij klimmende tijdrijders passen. Misschien luik,lombardije strade en wk proberen, hij was immers 4de op wk van valverde. Misschien roubaix rijden, voor de ervaring, wk gravel. En als die weekrondes goed gaan misschien eens aan klassement grote ronde denken. Maar in 2022 was het wielrennen al echt anders dan 2017, dus alles zonder basis op klassementen zetten, was denk ik volledig de verkeerde zet
31-05-2024 19:53
Tom was echt een slachtoffer. Hij liet ze zijn contract afkopen en was bereid Sunweb te verlaten om zich bij het team aan te sluiten. Maar ze respecteerden hem nooit als mens.

Deze ondankbare ploeg realiseerde uiteraard niet dat ze een legende en een icoon hadden binne gehaald..

Ze beseften niet hoe speciaal hij was. Ze dachten gewoon dat wat ooit voor andere rijders werkte, ook voor onze held zou werken. Niemand van de anderen had zo'n karakter, zo'n reflecterende kracht en zo'n gevoel van verantwoordelijkheid.

Tom heeft zo vaak geprobeerd Zemaan en Plugge te vertellen hoe ze de ploeg moesten besturen en hoe ze de renners hun eigen weg moesten laten gaan. Ze luisterden nooit.

Tom had het naar zijn zin in Colombie, maar hij moest daarheen met slechts één soigneur voor beide hem en Koen terwijl de anderen in Tignes de volledige steun hadden, dat Tom nooit kreeg, omdat hij zijn eigen pad en training naar gevoelens had gekozen.
    31-05-2024 20:12
    "Tom heeft zo vaak geprobeerd Zemaan en Plugge te vertellen hoe ze de ploeg moesten besturen en hoe ze de renners hun eigen weg moesten laten gaan. Ze luisterden nooit."

    Als Tom zelf niet wist wat hij wilde, hoe kan hij dan anderen vertellen hoe een ploeg te runnen. Zou het ook een klein beetje aan hem zelf kunnen liggen?
    31-05-2024 20:16
    Ja want TJV (en Zeeman in het bijzonder) hebben echt laten zien dat ze er geen kloot van snappen. Ja het huwelijk tussen Tom en Tjv was ongelukkig, en dat hebben ze beseft. In het plan lees ja dat ze na Tom niemand meer contracten die niet in het stramien mee wil. Dus talent 1, wil om volgens plan te werken 2.
    31-05-2024 20:51
    Arme Tom, ze wilden hem inderdaad niet naar Colombie, maar naar de Teide sturen, waar hij mischinen wel een kamer had moeten delen.
    31-05-2024 21:27
    Wat zal Tom gelukkig zijn dat hij fans als jij heeft!
    31-05-2024 22:03
    Zeeman heeft wel laten zien dat ie geen kloot van dumoulin snapte. En op een high golven naar de top is leuk, maar omgaan met tegenslag hoort toch ook bij fatsoenlijk management
    31-05-2024 22:46
    Het blijft toch wonderbaarlijk hoeveel mensen overduidelijke ironie totaal niet herkennen….
31-05-2024 22:54
De enige mogelijke conclusie van een groot deel van de carriere van Dumoulin is dat hij zichzelf in de weg zat.

Dat is niet iemands schuld. Wel vermoeiend om continu te lezen. Ik voel de energie wegzakken.
31-05-2024 20:01
Ik heb Het Plan gelezen en verbaasde me eigenlijk over hoeveel ruimte Dumoulin kreeg. Hij mocht vrijwel continu zijn eigen Plan trekken, iets wat de andere renners van TJV (met uitzondering van Roglic op het laatst, maar dat leidde dan ook tot zijn afscheid) niet vergund was.
31-05-2024 22:50
God ja, die documentaire.. eeuwig gepruts met zijn zadel, klagen over het eten, krijsend de tourbus binnenlopen.. vermoeiende kerel..
    01-06-2024 00:46
    was echt niet te doen, zo beschamend, huil baby in het lichaam van een volwassenen
    al is jumbo ook gewoon een kut team,
    eeuwig sneu dat die daar bij is gegaan
01-06-2024 06:44
Grappig dat er altijd 2 kampen ontstaan rondom Dumoulin. Of zeer meelevend, of klaar met het gezeur.

Ik vond Dumoulin tijdens zijn sunweb periode al vaak zwaar op de hand overkomen in interviews, die man sprankelt al heel wat jaren niet meer. Nu bij zijn televisie optredens vind ik dat net zo. Hij grossiert volgens mij in keuzes maken die niet direct het beste voor hem zijn of bij hem passen. Ik gun hem al het geluk van de wereld, maar ook ik wordt een beetje moe van iedere keer oude koeien uit de sloot halen.
31-05-2024 19:37
Deze jongen gun je het toch gewoon om 24/7 vertroeteld te worden, compleet weggehouden van alle ontberingen in de boze buitenwereld? :)

Oprecht respect hoe open hij over alles is. Dat hij van alles een beetje lijkt te moeten huilen heeft hij vast zelf ook niet voor gekozen.
31-05-2024 19:34
Wat een bizar slechte titel. Maar ja, alles voor de clicks.
    31-05-2024 21:56
    Lijkt me toch het meest nieuwe aan wat hij hier zegt, dus terecht dat ze dat uitlichten
    01-06-2024 07:26
    “Ik poepte slijm en bloed” was inderdaad een veel betere titel geweest!
    01-06-2024 08:53
    De titel: ‘Dumoulin te kakken gezet tijdens Code Geel’ was beter en wat minder slachtofferig.
    01-06-2024 09:12
    "Hoe gaat het nu met de poep van Dumoulin?" Vraag ik mij persoonlijk af en was een goede insteek en titel voor een artikel geweest.
31-05-2024 23:07
Ze hadden die beelden van Tom niet hoeven tonen. Ik snap wel dat hij daarna een half jaar heeft nagedacht over zijn toekomst. Hij had lekker bij een andere ploeg moeten gaan rijden.
01-06-2024 00:42
kan beter een boekje open doen over wat er nou echt achter de schermen gebeurd,
je maakt mij niet wijs dat je van bordje spaghetti carbonara bloed en slijm gaat poepen.
nu is het maar lafhartig/halfslachtig hart luchten, nog steeds in de greep van commerciële belangen,
en gaat nooit zijn heil vinden bij nos,
had nooit naar jumbo moeten gaan en knie blesseren
maar goed 'achteraf is het mooi wonen' om toch maar iets memorabel 's van de malende molen
te eren
01-06-2024 08:11
Diepgang, relativering, intelligentie. Daarom was Tom een fijne afwisseling van de wat meer stereotiepe topsporter. Maar het was ook zijn handicap. En gelukkig wist hij nog genoeg moois te oogsten.

Gister ging het nog over de dubbel voor Pogacar. Tom haalde hem bijna.
31-05-2024 20:35
Of ik het boek ga kopen weet ik nog niet.

Maar wat je wel ziet is dat Tom niet gemaakt is voor de moderne wielrennerij. Niet zozeer qua fysiek, maar qua sportbeleving. Sommigen noemen dat mentaal zwak, ik noem het liever "mentaal anders".

Neem het voorbeeld van die afdaling met zijn bijna dood ervaring, en vergelijk dat met Evenepoel en zijn bijna dood ervaring in Lombarije. Remco neemt nu nóg meer risico's in de afdaling en valt zelfs aan bergaf; Dumoulin heeft angst.

Maar uiteindelijk zie ik eerlijk gezegd Evenepoel nog wel een keer een ravijn in vliegen. Hij had al een keer een waarschuwing gekregen in Denemarken, toen ie SKA wilde volgen. Daar mocht ie blij zijn dat ie een boerenerf op kon schieten ipv tegen een boom of in een sloot knallen. Hij ging over de vangrail in de Giro, en ook in Baskenland was hij de voorste die de bocht niet kon houden. En had ie alle geluk van de wereld dat hij geen boom of rotsblok raakte.

En op zulke momenten is angst misschien juist een hele goede raadgever. Je wint er mogelijk geen koersen mee, maar het houdt je wel in leven. Maar laat het nou net zo zijn dat de wielerploegen van tegenwoordig op leven en dood willen strijden voor iedere centimeter, zoals je zag in Baskenland, maar ook in de afdaling naar de kanarieberg. En zeker bij Visma, waar de laatste halve procent wordt benut.

En daar was de wat oudere Tom niet meer voor gemaakt...
01-06-2024 09:17
Lees het verhelderende interview met Dumoulin in De Volkskrant van vandaag 1 juni!
    01-06-2024 09:59
    Echt een mooi interview hoe hij het leven als topsporter vreselijk vind en wat een bevrijdende tocht hij nu doormaakt. Hij woord veroordeelt tot en wereld waar hij niet thuis-hoorde.

    Hij verdiende zijn rol in elk team alleen omdat hij al een Grote Ronde en het WK won. Ongeacht of hij ooit nog iets wint!

    Alleen als rolmodel voor jonge renners. Wat Koen Bouwman of Lennard Hofstede van hem hadden kunnen leren!

    Maar Jumbo Visma was het er niet mee eens en eiste steeds meer. Bepaalde prestaties vanwege salaris vind ik niet Ok. Dit is geen Nederlands mentaliteit.
01-06-2024 09:42
Hij heeft een boek geschreven. Ik verwacht hier een boekbespreking, geen artikel uit de krant.

Reacties zijn gesloten.