Vuelta 2018: Volg hier de vierde etappe
dinsdag 28 augustus 2018 om 13:06 Volg in Google

Vuelta 2018: Volg hier de vierde etappe

De eerste bergetappe van de Vuelta van dit jaar staat vandaag op het menu. In Alfacer moeten de renners een eerste categorieklim op rijden. Wie is er na vandaag uitgeschakeld voor het podium in Madrid? En wie maakt indruk? Lees het op WielerFlits.

De renners beginnen na 51,0 kilometer aan een klim van eerste categorie: Puerto de la Cabra. De eerste twee kilometer zijn gemiddeld 7%, gevolgd door een strook van 3%. Dan bereiken ze al meteen het steilste deel van de klim – aan 8,75%. De benen kunnen even worden gestrekt in de korte afdaling, maar de volgende elf kilometer naar de top gaan non-stop omhoog.

Na een plateau én afdaling wordt de spanning opgebouwd naar de finale. Net voor de slotklim passeren de renners de tussensprint in Granada. De slotklim is de nieuwe Puerto de Alfacar (12,4 km aan 5,4%). Cofidis-renner Luis Angel Maté – die de beklimming als zijn broekzak kent – liet tegenover de Spaanse krant AS zijn licht schijnen op de debuterende col. “Het is niet de zwaarste beklimming, maar je kunt er wel op kapot gaan. Daarnaast is het traditiegetrouw erg heet in deze periode, wat ook zijn invloed zal hebben.”

Het zwaarste stuk volgt in het begin met stroken tot 11%. Hier zal het verschil moeten worden gemaakt, want in de laatste open kilometers op het plateau Sierra de la Alfaguara heeft de wind vrij spel en dat doet de aanvalslust weinig goed. Het is belangrijk dat de klassementsrenners bij de pinken zijn in deze eerste vroege bergrit; Alberto Contador en Rafal Majka liepen vorig jaar bijvoorbeeld flinke schade op, toen er op de derde dag al moest worden geklommen.

Om 13.19 uur beginnen de strijdkrachten aan de beproeving. Tussen 17.27 en 17.55 uur zal de eerste renner juichend de armen in de lucht steken. Vanaf 15.00 uur zijn er beelden van de wedstrijd te zien op Eurosport en Sporza. De NOS brengt vanavond laat een samenvatting op NPO 3.

Links
Vuelta 2018: Voorbeschouwing etappe 4 (WielerFlits)

Website organisatie
Informatie parcours
Deelnemerslijst (WielerFlits)

Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
123 Reacties
28-08-2018 15:54
7.40 inmiddels voor de koplopers.

Lees op de NOS dat Boom hier in 2009 in de buurt heeft gewonnen. Dus toi, toi, toi.
28-08-2018 15:56
Als Boom deze etappe wint vreet ik de hele Sierra Nevada op.
28-08-2018 15:59
Lijkt dat ze een goede kans maken op de zege...maar 4 minuutjes vlak en 4 minuutjes bergop verliezen is nog aannemelijk
28-08-2018 16:01
Wallays doet een poging om weg te rijden bij de koplopers.
    28-08-2018 16:02
    Hij geeft het alweer op. Zou ook een knettergekke actie zijn geweest op 70 km van de finish.
    28-08-2018 16:15
    Lotto Soudal zal wel balen dat ze nu met Wallays in de kopgroep zitten.
28-08-2018 16:07
Sporza ziet Teunissen aan voor Kelderman, die al bij TLJ rijdt?
28-08-2018 16:11
Dit ziet er goed uit voor de kopgroep. Was een mooie kans voor Kuss geweest. Maar dat is gemakkelijk lullen achteraf...
28-08-2018 16:17
Wat een kans voor Rolland zeg!
28-08-2018 16:19
Kans voor heel veel mannen die nu nog in het peloton zitten natuurlijk. Blijft een apart fenomeen dat etappeoverwinningen voor ontsnappers in de Giro en al helemaal in de Tour vaak zo moeilijk te halen zijn en dat ze in de Vuelta voor het oprapen liggen.
28-08-2018 16:21
Jasper Philipsen naar Sunweb volgens Sporza. In ieder geval aan het praten.
28-08-2018 16:26
Kopgroep heeft 9.12 voorsprong. Nog 55km te gaan.

Benjamin King virtueel leider met pakweg 4.30 voorsprong.
28-08-2018 16:29
Lars Boom virtueel nog steeds 175e
28-08-2018 16:39
Duidelijke eensgezindheid in de kopgroep. Iedereen top-8 in eindklassement, behalve Boom die de ritwinst krijgt.
    28-08-2018 16:50
    Rolland is op papier wel de beste klimmer van dit groepje, op gepaste afstand gevolgd door Mate. Heel benieuwd naar de finale.
28-08-2018 16:39
Als er niet snel een forse tempoversnelling komt in het peleton zal een van de sterke vluchters de etappe kunnen gaan winnen.
28-08-2018 16:40
Wat lullen José en Wuyts slap over Oomen zeg. Doen alsof ie spoorloos is verdwenen na Zwitserland.
    28-08-2018 16:43
    Precies! Die jongen is al bezig vanaf januari en heeft er een behoorlijk pittig seizoen op zitten. Ik neem aan dat hij na Polen gewoon een najaar rijdt met wat eendagswedstrijden.
28-08-2018 16:41
Kans dat een aanvaller de rit pakt is volgens mij nu zo'n 80%. Voorsprong is 9:15 met 43 km te gaan.

Nu 10 minuten met 36 km te gaan. Het wordt dus zeker een vluchter.

Waar zou Boom moeten wegrijden? Moet hij met voorsprong (t.o.v. medevluchters) aan de klim beginnen?
28-08-2018 16:41
Kan iemand aan Jose en Wuyts vertellen dat Oomen recent nog 9de in Polen is geworden...
28-08-2018 16:49
Deze rit was inderdaad een mooie kans geweest voor Kuss, maar wie had van tevoren verwacht dat de ontsnapping zo makkelijk tot stand zou komen en stand zou houden...

Kuss is daarnaast ook met name als knecht meegenomen naar deze koers en Boom moet iets bewijzen.

Het zou mij verbazen als Boom van deze vluchtgroep een top 5 er uit weet te slepen maar ik hoop het wel voor hemzelf en de ploeg
28-08-2018 16:52
Hoop dat Boom niet behoefte lossen
28-08-2018 16:57
Hoop niet dat de hele vuelta het peleton het aan de vluchters laat, want dan wordt het een heel apatische koers van wachten, wachten, wachten.
28-08-2018 16:57
Ah, ik zie nu in het hoofdartikel dat Maté deze klim als zijn broekzak kent. Dat maakt zijn kansen wel wat groter.
28-08-2018 17:00
Ik gok op gastauer. Rolland 2e
28-08-2018 17:16
Boom houdt zich rustig. Dat is goed.
    28-08-2018 17:19
    Hij wappert er nu toch wel af met die twee Spaanse B-renners. Dus als ie nog de benen heeft moet ie er toch wel werk van maken...
    edit: alweer hergroepering buiten beeld.
28-08-2018 17:23
Boom nu ook niet meer in beeld bij de achtervolgers.
28-08-2018 17:28
TLJ neem het heft in handen!
28-08-2018 17:30
Mooi om de hele TLJ op kop zien te komen en te weten dat het niet afhaken in de finale wordt. Het kan verkeren!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.