Volg hier de Wereldbeker in Dendermonde 2020
zondag 27 december 2020 om 15:05 Volg in Google

Volg hier de Wereldbeker in Dendermonde 2020

Vandaag wordt in Dendermonde de derde manche van de Wereldbeker afgewerkt. Net als in Heusden-Zolder staat (vrijwel) de volledige veldrittop er aan de start. Het wordt een wat atypische WB-manche op een door de regenval loodzwaar parcours. Bespreek hier op WielerFlits het verloop van de ploetercross!

Organisator Jurgen Mettepenningen beschikt over een terrein van maar liefst 75.000 vierkante meter waar hij de komende jaren mee aan de slag kan. Die weiden en velden bevinden zich aan de Hamsesteenweg (start en finish) in Grembergen, deelgemeente van Dendermonde. Opvallend: het terrein slorpt amper water op.

“Een beetje te vergelijken met de weiden vroeger in Hamme-Zogge, hier trouwens amper een paar kilometer verderop”, vertelt Mettepenningen. “Met de enorme regenval van de voorbije weken zou het dus wel eens een loodzware editie kunnen worden.” De renners met een grote motor zijn hier normaal gesproken in het voordeel.

Na de start maken de renners een lus in een eerste weide, waarna er via een verhard stuk richting de eerste hindernis (heuvel) wordt gefietst. Eenmaal boven gaat het via een korte afdaling in S-vorm richting eerste doortocht door de grote materiaalpost. Na een tweede passage over de eerste helling gaat het via een bosdreef naar deel twee van het parcours (links op de afbeelding).

Hier heeft de regenval echt wel sporen nagelaten. In dat tweede deel was onder meer een brug (65 meter lang, zes meter hoog) voorzien, maar winterstorm Bella steekt daar hoogstpersoonlijk een stokje voor. De organisatie was genoodzaakt om aan het parcours te sleutelen, om zo de veiligheid van de rensters en renners te waarborgen.

De organisatie besloot eerder vandaag om de grote Cofinimmo-brug van 65 meter uit het parcours te halen en de passages rond de (verdwenen) brug op bepaalde punten te wijzigen. Ook de finishboog is inmiddels weggehaald.

De vrouwen beginnen om 13.40 uur aan hun cross, de mannen worden om 15.05 uur het veld ingestuurd. De wereldbekermanche voor elite vrouwen en elite mannen is zondag vanaf 13u30 live en integraal te volgen op Sporza, Telenet Play Sports en Proximus Open. In Nederland is de wedstrijd te volgen op Eurosport en NOS (online).

Links
Voorbeschouwing: Wereldbeker Dendermonde (WielerFlits.be)

Website Wereldbeker
Alle deelnemerslijsten

Veldritkalender
Verkenningsrondje

Liveticker (Twitter UCI)
Liveticker (Organisatie)
Livetiming

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
268 Reacties
27-12-2020 14:13
Honsinger al 3e. Brand en Alvarado mogen wel uitkijken.
27-12-2020 14:15
Brand laat haar wattage compleet los nu. Volle bak.
27-12-2020 14:15
Alvarado te veel foutjes gemaakt
27-12-2020 14:16
Alvarado kraakt, technisch op het randje
27-12-2020 14:17
Vas ook met een opmars naar plek vier
27-12-2020 14:18
Knap hoor van Honsinger!
    27-12-2020 14:19
    Ze komt in tijd ook nog steeds dichter.
27-12-2020 14:22
Gedubbelde net op tijd los uit de modder
    27-12-2020 14:23
    Goede indicatie voor waar je niet moet lopen
27-12-2020 14:22
Dat wordt sprinten voor P4
27-12-2020 14:24
Brand moet op gaan schieten...
27-12-2020 14:26
Brand wint.
    27-12-2020 14:27
    2e Honsinger, 3e Alvarado, 4e Van Empel, 5e Worst, 6e Cant, 7e Blanka Vas, 8e Betsema, 9e Bakker, 10e Kastelijn, 11e Majerus, 12e Arzufi, 13e Lechner, 14e Vos, 15e Munro, 16e Van Alphen, 17e Fahringer, 18e Kopecky.
27-12-2020 14:26
Fem vierde!
27-12-2020 14:26
Zo, Van Empel!
27-12-2020 14:26
Fem!
27-12-2020 14:26
Van Empel heldin!
27-12-2020 14:28
Netjes van Kopecky
27-12-2020 14:29
Keough is nog uit de modder gekomen.
27-12-2020 14:30
Op naar de mannen. Een uur lang stoempen door de modder met het nodige loopwerk. Deze moet wel naar Wout gaan.
    27-12-2020 14:31
    **** Wout
    *** Mat, Toon
    27-12-2020 14:32
    Pidcock is licht en loopt ook goed

    Edit: maar dit is een buitenskansje voor Wout idd
    27-12-2020 14:37
    Toon is toch al wel een tijdje uit vorm. En Pidcock kan volgens mij alleen wedijveren als er veel hoogtemeters zijn. Met een hele goede dag kan VDP wellicht een tijdlang aanhaken bij Wout. Maar wat ik in de afgelopen weken gezien heb heeft Wout zowel qua wattages en qua loopwerk de bovenhand. Wellicht een andere discussie, maar ook voor het wegseizoen belooft dit voor Wout meer goeds dan voor VDP.
    27-12-2020 15:09
    Toon aan kop nu hoor.
27-12-2020 14:33
Heerlijk dit. Dweilpauze.
27-12-2020 14:35
Parcours wordt aangepast
    27-12-2020 14:40
    Apart, ligt er na 2 ronden toch weer slecht bij
    27-12-2020 14:41
    Naja dat stukje waar ze er tot op de knieën inzakken slaat natuurlijk nergens op dat heeft niks met sport te maken
    27-12-2020 14:50
    Die stukjes "drijfzand" gaan ze er uit halen bij de profs.
    Zo heeft een voorwedstrijd toch ook nog zijn functie vervuld waartoe het ook mede bedoeld is.
27-12-2020 14:40
Ze hebben het kkkkkkoud
    27-12-2020 14:43
    Arme meiden, staan daar te verkleumen.
    27-12-2020 14:47
    In de tour nemen ze een ijsbad na de finish, dat zit hier gewoon standaard in de service
27-12-2020 14:52
WvA en MvdP zijn in de verkenning allebei al tegen de grond gegaan
    27-12-2020 14:58
    Je zoekt dan ook meer de grenzen op wat mogelijk is. Hoort erbij
27-12-2020 14:59
Lars wordt hier niet vrolijk van. ;)
27-12-2020 15:00
Mooie interviews toch van Van der Haar altijd.
    27-12-2020 15:03
    Hij heeft de Belgen weer een nieuw woord geleerd.
27-12-2020 15:03
Wie is die renner met dat groene Cannondale jack, naast Orts op de 2e rij?
    27-12-2020 15:05
    Curtis White.
    27-12-2020 15:05
    Top, merci
27-12-2020 15:04
Haussler is er ook weer gezellig bij.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.