Volg hier de tweede etappe van de Ronde van het Baskenland 2021
dinsdag 6 april 2021 om 13:20

Volg hier de tweede etappe van de Ronde van het Baskenland 2021

De eerste veldslag in de Ronde van het Baskenland is gewonnen door Primož Roglič, maar de sportieve oorlog is zeker nog niet gestreden. Zo krijgen de renners in de tweede etappe heel wat pittige beklimmingen voorgeschoteld. Bespreek hier op WielerFlits het verloop van de etappe met aankomst in Sestao!

Rit twee brengt de renners over een afstand van ruim 150 kilometer van Zalla naar Sestao, met onderweg twee beklimmingen van derde categorie en een helling van tweede categorie. Na 80 kilometer wacht de klim naar San Cosme (4 km aan 4%), gevolgd door de Bezi-klim (3,8 km aan 6%).

Het is voor de grote kanonnen echter wachten op de laatste twintig kilometer. Twintig kilometer voor de finish begint La Asturiana (7,4 km aan 6,5%), met stroken tot 14% vroeg in de klim. Na de top is het nog veertien kilometer, voornamelijk in dalende lijn. De finale in Sestao, die begint in de laatste kilometer, loopt ook nog pittig bergop.

De laatste kilometer (tot 13%) nodigt dus uit tot een eerste duel tussen de springveren. In de laatste meters vlakt het wat af. De renners beginnen om 13.35 uur aan de tweede etappe, terwijl de finish wordt verwacht tussen 17.20 en 17.45 uur. De etappe is vanaf 15.30 uur rechtstreeks te zien op Eurosport 1, de Eurosport Player en GCN+.

Links
Voorbeschouwing: Ronde van het Baskenland 2021

Website organisatie
Deelnemers
Parcours

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Twitter #Itzulia)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
150 Reacties
1 2 3 5
06-04-2021 13:27
Ik hoop echt dat Jumbo-Visma gaat proberen Vingegaard en Foss kort te houden in het klassement en dat ze niet enkel de kaart Roglic trekken. Vandaag is nou een perfect eetappe om één van die twee te laten aanvallen op de slotklim.
    06-04-2021 13:57
    Ik vermoed dat ze dat ook wel van plan zijn, dat liet Maassen gisteren in zijn commentaar volgens mij ook wel doorschemeren. Wellicht dat Foss op de laatste klim aan de bak moet maar zeker Vingegaard zal toch wel achter de hand gehouden worden?
06-04-2021 13:28
Poeh, late finish pas.
06-04-2021 13:43
Vluchtersrit, en Movistar gaat TJV natuurlijk helpen.
06-04-2021 13:43
Eerst maar eens afwachten wie in de ontsnapping van de dag zitten en of JV steun krijgt bij het op kop rijden. Als er geen steun komt, kun je wel leuke plannetjes hebben maar komt daar weinig van terecht. Misschien blijft de kopgroep dan wel vooruit. Ik zou in ieder geval voorzichtig zijn om nu al Vingegaard en Foss te gebruiken om koste wat het kost de kopgroep terug te halen.
06-04-2021 13:58
Waarom is iedereen altijd zo geobsedeerd met aanvallen van mannen uit de tweede lijn? Aankomst van vandaag is zo'n beetje speciaal voor Roglic gemaakt, daar zou ik maar op gokken. Foss en Vingegaard moeten eerst maar eens een of twee daagjes kijken of ze überhaupt goed genoeg zijn om zo'n rol te spelen in het klassement en de tactiek.
    06-04-2021 14:04
    @Madeinstars Ik ben van mening dat JV vandaag niet koste wat het kost de vlucht van de dag moet terughalen en hiermee Roglic een kans op een overwinning te geven. Dat ze vandaag in de laatste km's vol voor Roglic gaan lijkt me wel duidelijk. Er zijn ook bonus secondes te verdienen
    06-04-2021 14:05
    Klopt, als er een ding vast staat na gisteren is het wel dat Roglic weer in pole position voor de Eindzege zit. Een manier om die binnen te halen is vandaag via de boni's de voorsprong verder op te voeren. De laatste 800 meter zijn ideaal normaal gesproken voor hem om een dubbelslagje te slaan. Jonas kan eventueel ook nog worden uitgespeeld gezien zijn positie in het AK als Primoz zich minder mocht voelen en hij heeft de goede punch bergop dit seizoen maar iemand als Tobias mist de explosiviteit volgens mij en kan later in de week nog van veel waarde zijn. Maar ik laat mij ook graag verrassen.
06-04-2021 14:08
Al nieuws vanuit de koers?
    06-04-2021 14:14
    Een kopgroep van zes renners heeft zich losgerukt van het peloton. Daarbij ook crosser Quinten Hermans. Hij krijgt het gezelschap van Martijn Tusveld, Ben Gastauer, Jon Irisarri, Oscar Cabedo en Mikel Iturria. Met Kevin Vermaerke is er een zevende compagnon op komst. (sporza.be)
    06-04-2021 14:16
    Kopgroep met wat basken, Tusveld, Gastauer, Q. Hermans en Vermaerke die er nog wat achter hangt. Peloton op 3 minuten. (Sporza)
    06-04-2021 14:16
    Thx harryjohan
06-04-2021 14:10
Ik verwacht wel vuurwerk op de laatste klim eerste 5 km zijn bijna 10 procent gemiddeld. Na de afzink is het nog 1 minuut knallen dus dat is wel vol te houden als je met een seconde of 15 voorsprong eraan begint.
06-04-2021 14:15
Ik denk dat TJV heus wel hulp krijgt mochten ze het niet dichtkrijgen. UAE gaat Pogacar (en Hirschi?) wel de kans willen geven voor de zege te gaan. Ineos wellicht met Yates ook wel. Mochten ze finaal vermorzeld worden door Roglic en is de pikorde duidelijk zal het in volgende etappes wellicht moeizamer gaan.
06-04-2021 14:23
Tusveld virtueel in de leiderstrui denk ik?
    06-04-2021 14:46
    Ik begin te hopen. :)
06-04-2021 14:39
Er zijn toch ook boni's onderweg te verdienen?

Alle ploegen met ambities voor het eindklassement hebben er belang bij om de boni's op de eindstreep te proberen te pakken. Eventueel al laten ontvlammen op de La Asturiana.
    06-04-2021 14:59
    Ja, tussensprints met 10-6-4 boni's, volgens Kleikers.
06-04-2021 15:43
Jumbo en Movistar op kop. Valverde zal wel wat gaan proberen hopelijk.
06-04-2021 16:13
LEKnessund?
06-04-2021 16:19
Bondige rondleiding: old bridge, and old town.
06-04-2021 16:20
Hermans gaat verder waarmee hij zijn vorige wegkoers geëindigd is: de bergtrui in een World Tour-rondje proberen te bemachtigen. Hopelijk haalt hij dit keer wel de finish.
06-04-2021 16:21
Lol. Traksel denkt dat Mauri Vansevenant rap is.
06-04-2021 16:22
Aah, Mollema ook hier. Vrij matige tijdrit gisteren wel van zijn kant.
06-04-2021 16:37
Ojee, wilco gevallen?
06-04-2021 16:37
Kelderman wisselt van fiets na val.
06-04-2021 16:37
Kelderman gevallen
06-04-2021 16:38
Die van Astana met truitje open en andere nog met lange mouwen... :-)
06-04-2021 16:41
Die interviewtjes tussendoor (op Eurosport), zijn er ooit slechtere afgenomen?
    06-04-2021 16:44
    Vincenzo wat vind je van Gesink? Fabian vond je ook niet dat Jelle Wallays sterk was vandaag?
06-04-2021 16:42
Lekker chaos in de achtervolging, wel mooi eens te zien ja.
06-04-2021 16:42
Volgens mij heet dat toch stayeren en niet zn klein beetje ook
    06-04-2021 16:43
    Stayeren met tussen pauzes mag na een val. Maar niet constant dus, en dat zag je ook dat de auto af en toe aan de kant ging.
    06-04-2021 16:45
    Oke thanks dolfy
06-04-2021 16:47
Waarom altijd die paaltjes midden op de weg in Spanje?
06-04-2021 16:47
Zat Foss er nog wel bij? Zag van Jumbo alleen Roglic, Vingegaard, Hofstede en Oomen?

Edit: ja dus
1 2 3 5

Om te reageren moet je ingelogd zijn.