Volg hier de slotetappe van de Ronde van het Baskenland 2021
zaterdag 10 april 2021 om 14:25

Volg hier de slotetappe van de Ronde van het Baskenland 2021

De Ronde van het Baskenland eindigt vandaag met een korte, explosieve etappe met aankomst op de berg Arrate. Met de top-5 binnen een minuut kan de eindzege nog alle kanten op. Bespreek hier op WielerFlits het koersverloop!

Met 111,9 kilometer is de slotetappe de kortste rit-in-lijn, maar tegelijk is het misschien ook wel de zwaarste. Onderweg liggen zeven, typisch Baskische beklimmingen. Na 23 kilometer hebben de renners er al drie daarvan achter de kiezen. Na de Azurki krijgen ze alleen een afdaling om uit te rusten, want de lange Elosua-Gorla (9,6 km aan 5,7%) staat vervolgens te wachten. Een korte vallei volgt, maar al snel doemt de loeisteile Krabelin-klim op met stroken tot 17%.

Vanaf de top is het dan nog veertig kilometer tot de finish. Het profiel en de tussensprints inclusief bonificaties, nodigen de renners uit om hier een spektakel van te maken. De finale is ook zwaar, want met nog twintig kilometer te gaan bereiken de renners de top van Trabakua. Daarna blijft het op en af gaan, tot de voet van de slotklim. Eenmaal boven op de Usartza zijn de renners er nog niet: na een plateau van 500 meter wacht nog een korte afzink tot de finish in Arrate.

Om 14u40 wordt in Ondarroa het startsein gegeven. De aankomst in Arrate wordt tussen 17u20 en 17u40 verwacht. De rit worden live uitgezonden door Eurosport. De uitzendingen begint rond 15u30 op Eurosport 1. Ook via de Eurosport Player en de GCN-app is de koers te zien.

Links
Voorbeschouwing: Ronde van het Baskenland 2021

Website organisatie
Deelnemers
Parcours

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Twitter #Itzulia)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
652 Reacties
1 2 3 18
10-04-2021 14:35
Vingegaard moet UAE uit de tent lokken, die moeten ze opofferen om de emirs zenuwachtig te maken.
    10-04-2021 14:39
    Ik zou beginnen met Oomen vanaf de eerste klim. Staat ook 'slechts' op 4.34 en kan altijd nog een tandem voor Rogla of Vingegaard vormen.
    10-04-2021 14:46
    Een vluchtgroep krijgt nooit zoveel minuten in een explosieve rit.
    10-04-2021 14:48
    Met de joystick in de hand: Pfingsten en Hofstede kunnen helpen om Oomen in de vlucht te krijgen, hopelijk met nog een aantal renners die relatief kort in het klassement staan. Desnoods kunnen die twee immers na de eerste twee klimmen afdraaien naar de bus.

    En dan maar pokeren. Om te pokeren hoeft Oomen overigens niet eens per se zelf in die vlucht te zitten, maar het helpt wel.
10-04-2021 14:42
Toch wel een ideale situatie voor TJV. Pogacar kan zijn eigen leider niet aanvallen tot Vingegaard (of Roglic) gaat. Ervanuit gaande dat McNulty niet mee kan als de twee Slovenen aanzetten.
    10-04-2021 14:45
    Nou dat gaan we zien het muntje kan twee kanten op vallen natuurlijk, belooft in ieder geval een interessante rit te worden.
    10-04-2021 14:50
    Er staan nog veel meer renners kort. Andere ploegen gaan misschien ook wel all in
    10-04-2021 14:54
    Dus uit jouw verhaal blijkt dat Pogacar gewoon moet aanvallen omdat Roglic dat uiteindelijk toch zal doen en McNulty alleen wint als hij kan volgen
    10-04-2021 14:54
    Zeker. Dit zijn ritten waarin het klassement nog over de kop gaat.
10-04-2021 14:47
@TJV.....Vraag ff advies aan Bertje, dit waren echt zijn etappes. Altijd een alles of niets. Heimwee :(
    10-04-2021 14:53
    Deze jaarlijks terugkerende etappe begint voor de AK-mannen traditioneel aan de voet van slotklim. Dat was ook al zo in de jaren dat Contador hier meedeed.

    Edit: resultaten uit het verleden...
10-04-2021 14:49
Zeer interessante en zware rit. Benieuwd wat de tactiek van de diverse ploegen zal zijn.
10-04-2021 14:51
Vamos! Ik zit er vast klaar voor, snel live hopelijk.
    10-04-2021 14:52
    We hebben bijna de helft van de klimmen gehad als we live gaan.
    10-04-2021 14:56
    Echt joh, over een half uur al uitzending toch?
    10-04-2021 15:00
    Zitten we dan niet al op de Elosua-Gorla? Veel bergjes zitten in het begin.
    10-04-2021 15:09
    Ik denk dat we daar een groot gedeelte van kunnen meepakken.
    10-04-2021 15:36
    We pakken hem helemaal mee.
10-04-2021 14:51
Hadden ze niet nog 1 extra bergje na Krabelin erin kunnen stoppen?
    10-04-2021 15:03
    Er is maar 1 berg die er toe doet vandaag...
10-04-2021 15:01
Movistar en Israel scheuren het peloton alvast in twee.
10-04-2021 15:04
70 man zeggen ze op pcs
10-04-2021 15:08
al beelden via spaanse zender als je VPN hebt.

Tolhoek in de aanval weer
10-04-2021 15:11
Lekker Antwan.
10-04-2021 15:11
Tiz heeft ook al beelden

Tolhoek, Bevin en Juul-Jensen trouwens.

Movistar, Astana en Burgos rijden in het peloton. Bijzonder en vooral praktisch voor UAE
    10-04-2021 15:14
    Precies, die willen mee en dat neutraliseert de boel.
10-04-2021 15:13
Dit gaat wel een leuke slijtageslag worden.
10-04-2021 15:13
Uae hoeft de kopgroep niet te pakken. Dan zijn de boni's ook ineens weg.
10-04-2021 15:14
Zo'n klein groepje heeft niet bijzonder veel zin. Movistar en Ineos halen nu de kastanjes uit het vuur voor UAE. Al hebben we iig wel alvast een harde koers.
10-04-2021 15:15
Nu komt de Azurki en dan gaan het losbarsten.
10-04-2021 15:16
gaan wel naar de eerste iets grotere klim
10-04-2021 15:16
Dan bluf je dat McNulty sterk genoeg is. Als Roglic McNulty wel lost, kan juist Jumbo zeer goed gebruiken dat de boni's weg zijn en Pogacar ze niet kan pakken. Daarnaast extra postje van Jumbo vooruit is volgens mij juist absoluut wat je niet wilt als UAE.

Movistar, Astana, Burgos kunnen gewoon een tegenaanval starten. Juul-Jensen en Bevin pak je wel bergop al terug en Tolhoek is ook gebaat bij een grote kopgroep als vooruitgeschoven post
10-04-2021 15:16
Ik heb er maar twee woorden voor: Lasterketa Burua!
10-04-2021 15:19
Ze komen niet weg.........
    10-04-2021 15:20
    Ja door movistar wat eigenlijk UAE zou moeten doen
10-04-2021 15:20
Tolhoek zet ook niet echt door.
    10-04-2021 15:22
    Hij heeft de benen denk niet.
    10-04-2021 15:23
    Voor het peloton goed te doen dit.
    10-04-2021 15:24
    Hij zal op twee gedachten hinken. Volgens mij zit alleen Oomen nog in de eerste groep bij Roglic en Vingegaard. Het tweede deel van het peloton is weliswaar niet ver achter, maar ik kan me niet voorstellen dat dit echt de bedoeling is van TJV.
10-04-2021 15:24
Foss er al af in Peleton? Zag Oomen Vingegaard en Primoz nog.
10-04-2021 15:25
De adelaar van de Postbrug.
10-04-2021 15:26
Tolhoek nu solo. Er wordt ook uit het eerste peloton gesprongen door oa Carthy en twee koppeltjes van Movistar en Astana.

Bevin terug bij Tolhoek, Carthy op komst.

Vanuit het peloton wordt opnieuw gesprongen.
10-04-2021 15:26
Carthy, Mas, Fraile maken de sprong
10-04-2021 15:28
Twan heeft wel goede benen.
1 2 3 18

Om te reageren moet je ingelogd zijn.