Volg hier de Ethias Cross Essen 2020
dinsdag 22 december 2020 om 15:00

Volg hier de Ethias Cross Essen 2020

Vandaag zijn we aan de vijfde Ethias Cross toe. Onder meer Mathieu van der Poel en Tom Pidcock hebben Essen aan hun programma toegevoegd. Sweeck, Aerts en Hermans zijn hun belangrijkste uitdagers. Bij de dames verwelkomen we voor het eerst dit seizoen Marianne Vos. Bespreek hier op WielerFlits het koersverloop!

De omloop in Essen, ook een klassieker op de veldritkalender, heeft dit jaar een grondige facelift ondergaan. “Wie het beeld van de Essense cross van de voorbije jaren in gedachten heeft, zal verrast zijn. De locatie is ongeveer identiek, maar de helft van het parcours is gewijzigd”, zo klinkt het vanuit de organisatie.

“Zo is de start en aankomstzone niet meer aan de Quarantainestallen, maar aan de andere kant van de omloop, ter hoogte van Robotland. Een deel van de omloop bevindt zich overigens letterlijk ín het technologiepark en wordt gekenmerkt door veel bochtenwerk en heel wat technische passages. Er zijn ook twee nieuwe bruggen gebouwd.”

Ook uniek: de renners rijden in Robotland op een verhard stuk tussen rood-witte Jersey blokken. Paul Herygers ging een paar dagen geleden al eens een kijkje nemen. “Het parcours is sowieso verfraaid. Zeker de helft is echt proper geworden. Herygers noemt het ook een ‘spielerei-parcours’. Is het de ideale speeltuin voor wereldkampioen Van der Poel?

De vrouwen (zonder Alvarado, Brand, Betsema en Cant) beginnen om 13.45 uur aan hun cross, de mannen worden om 15.00 uur het veld ingestuurd. Zowel de dames- als de herenwedstrijd wordt uitgezonden door VTM (vanaf 13u35 met commentaar van Merijn Castelijn en Rob Peeters) en HLN.be in België én op Eurosport in Nederland.

Links
Voorbeschouwing: Ethias Cross Essen (via WielerFlits.be)

Website Ethias Cross
Deelnemerslijst Dames
Deelnemerslijst Heren

Veldritkalender

Liveticker (Organisatie)

Liveticker (Twitter)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
75 Reacties
22-12-2020 13:39
VTM is begonnen, gratis te bekijken als je je aanmeld. En anders gewoon Eurosport zo.
22-12-2020 13:45
'Hoppa, goede start van Vos
    22-12-2020 13:49
    Ja, inderdaad, zat al bij Blanka Vas maar dan lek. Au.
    22-12-2020 13:51
    Ze zit toch weer in het wiel van Blanka Vas. Nu Kastelijn op kop, voor Kay en Riberolle. De drie met een gaatje op de rest.
22-12-2020 13:50
Dit wordt een beproeving voor het materiaal. Kay ligt erbij en tikt met haar voorblad het eerste balkje aan
22-12-2020 13:53
Kastelijn rijdt wat weg van Kay en Riberolle. Vos enco op 7/8sec.
    22-12-2020 13:54
    Honsinger niet goed weg, pas 15e.
22-12-2020 13:56
Wat een liefdeloos parcours als je een paar dagen geleden naar Namen hebt zitten kijken.
    22-12-2020 14:00
    Totaal ander parkoers natuurlijk. Toch een paar leuke stukken erin waar je technisch moet opletten.
    22-12-2020 14:01
    Tsja, Namen is wel de top wat betreft parkoersen. Stelconplaten, modder en een locatie naast het spoor maken het allemaal wat desolaat zonder publiek, bier en muziek
    22-12-2020 14:02
    Oh uitdaging genoeg. Toch ligt er meer water dan bagger. Ze blijven opvallend schoon.
22-12-2020 14:01
Kay en Kastelijn op kop. Van der Heijden probeert het gaatje te dichten, met Riberolle en Vos er nog bij.
    22-12-2020 14:03
    Van der Heijden en Vos zijn komen aansluiten vooraan in het begin van de derde ronde.
22-12-2020 14:04
Toch leuk om eens zo'n cross te zien met een wat ander deelnemersveld. Brand en/of Betsema zouden normaliter nu al ver op kop rijden.
    22-12-2020 14:07
    Het heeft ook weer eens wat ja, als er paar ontbreken, geeft andere ook eens de kans.
22-12-2020 14:08
Oei, Yara pech? Ze ging opeens stilstaan.
    22-12-2020 14:09
    Alles muurvast. Ketting aan de voorkant vast.
22-12-2020 14:08
Clauzel, Blanka Vas en Riberolle ook weer mee vooraan. Kay wel op kop. Pech voor Kastelijn.
22-12-2020 14:09
Ai, zuur voor Kastelijn. Ketting vast tussen crank en frame, dat kan een dure zijn
    22-12-2020 14:12
    Zo vast als wat. Ze zal niet uitrijden. Misschien even een stukje proberen te rijden om de beentjes wat los te rijden..
22-12-2020 14:12
Zuur voor Kastelijn, maar waarom gaat ze dan niet over op lopen?
    22-12-2020 14:14
    Ze waren de post niet al te lang geleden gepasseerd, dus dat wordt erg lang lopen. Het is geen klassementcross.
    22-12-2020 14:15
    Ja, dan beter wat voor morgen bewaren. Nog eens dik een kilometer rennen voel je in de benen hoor.
22-12-2020 14:15
Vos alleen weg na een kopbeurt van Blanka Vas.
22-12-2020 14:15
Pff, Vos gaat ook qua techniek toch heerlijk soepel rond. Lijkt toch op haar gemak de rest het snot voor ogen te rijden
22-12-2020 14:16
De routinier is vertrokken.
22-12-2020 14:16
Ik zie Anne Tauber ook op de startlijst staan. Mooi om te zien!
22-12-2020 14:19
Val Vas
22-12-2020 14:23
Clauzel zet toch mooi druk op Vos.
    22-12-2020 14:25
    Maar Vos wint solo.
    22-12-2020 14:26
    2e P. Clauzel, 3e Van der Heijden, 4e Blanka Vas, 5e Kay, 6e Riberolle, 7e Arzufi, 8e Van Alphen, 9e Verdonschot, 10e Franck, 11e Honsinger en 12e Rochette.
22-12-2020 14:25
Lekker hoor. Eerste cross gelijk winst. Nee, geen A-veld, maar winnen is winnen.
    22-12-2020 14:29
    Ik snap niet dat Cant hier niet meedoet, een podium meepakken is toch fijn voor het vertrouwen
    22-12-2020 16:08
    Die verklaring ligt waarschijnlijk in het niet gecontracteerd te zijn door de organisatie.
22-12-2020 15:00
De mannen staan klaar, veel plezier weer iedereen!
22-12-2020 15:05
Gebroeders Van der Poel samen, maar op een gat op de vijf vooraan.
    22-12-2020 15:06
    Ik vraag me af of David volgend jaar nog gaat veldrijden, het loopt (blijkbaar door zijn rug) voor geen meter dit jaar
    22-12-2020 15:07
    Het zal misschien wel het laatste volle seizoen denk ik ja, zit ook geen echte stijgende lijn in. Dat hoopte ze misschien wel.
22-12-2020 15:07
Mathieu maakt nog geen haast.
22-12-2020 15:09
Laurens Sweeck heeft er zin in met Hermans in ieder geval. Mathieu van der Poel bij Pidcock, Kamp en Toon Aerts gekomen daarachter.
22-12-2020 15:13
Ik mis het even, is dit het originele parkoers van Essen, of is dat die met dat wasbord?
    22-12-2020 15:16
    Loenhout is het wasbord-parkoers natuurlijk. Maar dit is wel een aanpaste parkoers.
    22-12-2020 15:45
    Ah,merci. Ik wist dat het ergens in deze tijd lag, maar ik wist het niet meer precies
22-12-2020 15:14
Pidcock is bijna vooraan komen aansluiten. Kamp met een wissel, misschien wel een late lek, was toch wat gelost.
    22-12-2020 15:17
    Van der Poel ook mee vooraan. Toon Aerts nog niet.
22-12-2020 15:17
Matje heeft nog weinig zin

Om te reageren moet je ingelogd zijn.