Volg hier de bergrit naar Port Ainé in de Ronde van Catalonië 2021
donderdag 25 maart 2021 om 12:05 Volg in Google

Volg hier de bergrit naar Port Ainé in de Ronde van Catalonië 2021

De Ronde van Catalonië gaat op de vierde dag verder met een bergetappe naar Port Ainé. De leiderstrui zit na de Vallter 2000-klim stevig om de schouders van Adam Yates, die 45 seconden voorsprong heeft op de nummer twee, en dat is uitgerekend ploeggenoot Richie Porte. Houdt de INEOS-trein stand vandaag? Volg het hier op WielerFlits.

In de vierde rit mogen de renners opnieuw aan de bak. Kort na de start in Ripoll krijgen de renners al gelijk de Port de Toses (6,2 km aan 7%) van eerste categorie voor de wielen geschoven. Net als een dag eerder ligt de aankomst bergop, in Port Ainé (18,7 km aan 6,8%). Daarvoor moeten de renners de El Cantó (24,3 km aan 4,5%) nog omhoog.

De afgelopen tien jaar eindigde twee keer eerder een etappe in Port Ainé. In 2013 kwam Daniel Martin na een knappe solo als eerste boven. In 2016 leek Pieter Weening lang op de zege af te koersen. Thomas De Gendt kwam echter terug en reed hem in de slotfase voorbij, waarmee bij de Nederlander de veer brak.

De etappe begint om 12.20 uur en finisht na ruim 166 kilometer tussen 16.45 en 17.15 uur op Port Ainé. Vanaf 15.15 uur is de koers te zien op Eurosport 1 en 2.

Links
Voorbeschouwing: Ronde van Catalonië 2021

Website organisatie
Deelnemers
Parcours

Deze Nederlanders doen mee aan de Ronde van Catalonië
Deze Belgen doen mee aan de Ronde van Catalonië

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (organisatie)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
188 Reacties
25-03-2021 13:53
Bouwman de bergman idd
25-03-2021 13:54
Kamna kan zich beter laten inlopen...Kom op
    25-03-2021 13:54
    Even een poffert op zijn kaak als de camera's het niet zien.
25-03-2021 13:58
Kämna heeft toch groot gelijk? Dan moeten de anderen hem er maar affietsen
    25-03-2021 13:59
    Kämna heeft natuurlijk het volste recht om mee te zitten. Ik kan me wel zo voorstellen dat de rest zijn huid vol scheldt.
    25-03-2021 14:02
    Er zitten genoeg renners in de kopgroep die er belang bij hebben dat Ineos vroeg aan de bak moet. Dan kun je Kämna er prima bij hebben.
    25-03-2021 14:04
    Nou ik denk dat de mannen in de kopgroep vooral voor de rit willen rijden, en dan is Kamna een lastpak. Uiteraard staat het hem vrij om daar te zitten, maar als ik lid van de kopgroep was dan was ik hem liever kwijt dan rijk.
    25-03-2021 14:13
    Nee maar hij weet toch ook wel dat ze hem niet laten rijden, wat ook blijkt nu. En dat het geen nut heeft voor hem om mee te rijden voorin wat alleen maar kracht kost. En door in laatste wiel te blijven zitten irriteert hij enkel anderen.
    25-03-2021 14:42
    @molovin Door in de kopgroep te blijven zitten, zorgt Kamna er ook voor dat Kelderman een (mini) kansje heeft om te etappe te winnen. Als Kamna de kopgroep zou laten lopen en de voorsprong wordt heel groot dan heeft Bora 0% kans op de overwinning.
25-03-2021 14:08
WTF, niet Arensman maar Galván kreeg de strijdlust gisteren.
    25-03-2021 14:10
    Dat chauvinisme een Frans woord is, betekent niet dat het alleen in Frankrijk voor komt
    25-03-2021 14:10
    Komt uit Catalonie en dat verklaart alles.
    25-03-2021 14:15
    Galván deed een poging de leiderstrui te veroveren en reed een groot deel van de rit ook virtueel aan de leiding. Dat kun je toch ook zien als strijdlust?
    25-03-2021 14:30
    Dit is niet de best georganiseerde ronde, zie tussentijden tijdrit, plaatsing tussensprints.
25-03-2021 14:29
Als Jumbo aan de leiding had gestaan waren de reacties hier geweest 'wat dom, fout van de ploegleiding, Kämna had nooit in de kopgroep mogen zitten'. Nu staat Ineos aan de leiding en moet Kämna zich laten uitzakken...
    25-03-2021 14:31
    Die roken ze lekker op.
    25-03-2021 14:32
    Hij moet zich laten terugzakken, omdat Tolhoek en Bouwman anders niet de etappe winnen. Dat maakt verschil uiteraard in de beleving...
    25-03-2021 14:37
    Precies wat Turlehead aangeeft, veel mensen (waaronder ik) reageren hier in de beleving van TJV. Als Roglic hier aan de leiding had gereden hadden er nooit twee teammaats in de ontsnapping gezeten en hadden ze inderdaad nooit Kamna mogen laten gaan/ hem geen ruimte geven (precies wat Ineos doet). Het is nu een compleet andere situatie met twee man van TJV die willen ontsnappen voor de rit (dan hebben ze meer ruimte nodig dus wil je Kamna kwijt).
    25-03-2021 14:39
    Dit is gunstig voor Kelderman. Als de kopmannen van Ineos vroeg aan de bak moeten kan Kelderman (ploeggenoot van Kamna) hier van profiteren. Hij staat nu op plek 5 met 3 renners van Ineos voor hem.
    25-03-2021 14:40
    Ik snap het verschil in beleving wel, maar ik vind het ook wel grappig.
25-03-2021 14:44
Als JV fan is mijn beleving niet anders. Voor JV is deze situatie gewoon prima met Kamna. Als het peloton terugkomt, zijn de Ineos knechten opgerookt. Dit geeft de mogelijkheid voor andere renners. Of Kamna van de groep de sterkste bergop is, is nog niet zeker. Hij is in ieder geval ideaal om op de laatste klim bij in het wiel te gaan zitten. Er vanuitgaande dat hij nu wel voor zijn klassement gaat rijden
25-03-2021 14:57
24 km klimmen. Kopgroep gaat hier al exploderen.
25-03-2021 15:09
De Gendt lost net voordat de tv uitzending begint.
    25-03-2021 15:11
    Als eerste uit de groep, niet best
    25-03-2021 15:12
    Dat is ook voorbij denk ik, een degendtje.
25-03-2021 15:14
Kämna is los.
    25-03-2021 15:15
    Heeft de kopgroep wat het wil:)
    25-03-2021 15:17
    Hij heeft al 50 sec op de rest, dus duidelijk de sterkste.
    25-03-2021 15:18
    Veel te vroeg weg, lekker laten opbranden.
    25-03-2021 15:20
    Voorsprong op peloton groeit.
25-03-2021 15:25
Wat heeft Dennis voor leiderstrui aan?

-edit- zie nu dat hij 2e staat in het puntenklassement na Yates... Blijkbaar krijg je in dit rondje in de TT net zo veel punten als je wint, als alle andere etappes.
    25-03-2021 15:30
    De rondes waar dit niet het geval is, waaronder de Tour, zijn volgens mij zwaar in de minderheid.
    25-03-2021 15:36
    Misschien wel, maar het is niet gebruikelijk dat iemand die alleen de tijdrit heeft gewonnen en verder 0 punten heeft gepakt, de puntentrui draagt in etappe 4. Vandaar mijn verwarring.
25-03-2021 15:25
Het lijkt mij dat Kämna er wat te vroeg aan is begonnen.
    25-03-2021 15:25
    Niet te vroeg voor de ritzege, misschien wel voor een aanval op de leider.
25-03-2021 15:25
Benieuwd of de rest van de kopgroep blijft rijden.
25-03-2021 15:28
Moedige poging, da's zeker.
25-03-2021 15:31
Bouwman doet t kopwerk van die achtervolgende groep, maar die kunnen het wel schudden.
25-03-2021 15:32
Froome ligt er ook alweer af.
    25-03-2021 15:34
    Kan beter zijn fiets aan de wilgen hangen.
    25-03-2021 15:39
    Als je 5,5 miljoen per jaar krijgt om op die fiets te zitten, zul je hem wel niet zo snel aan de wilgen hangen.
25-03-2021 15:34
achtervolgers al op meer dan anderhalve minuut, de sterkste van de kopgroep rijdt duidelijk voorop.
25-03-2021 15:36
INEOS beetje nerveus, Thomas gaat meeknechten.
    25-03-2021 15:37
    Kleine groep nog maar zeker?
    25-03-2021 15:38
    Half peloton. Dennis rijdt nog met musette om zijn schouder.
    25-03-2021 15:39
    Ik heb Thomas nog niet op kop gezien
    25-03-2021 15:41
    Hij zit klaar, maar ze wachten op de Ainé, echt wel een knoepert van een col. Gaat een slagveld worden.
    25-03-2021 15:44
    Oh, het klonk spectaculairder.
    25-03-2021 15:45
    Zometeen na de afdaling nog een kilometer of 7 a 8 vlak voordat de slotklim begint. Daar zie ik Ineos er nog wel ruim een minuut afknallen op Kamna.
25-03-2021 15:49
Serieuze snelweg naar beneden dit
25-03-2021 15:51
Wat is die muzikale vertaling van "our house" slecht zeg in die commercial.
25-03-2021 15:57
Bora doet er wel alles aan om er iets van te maken. Het is maar een ronde van een week. Rijden hier voor een etappe en misschien zelfs een podium voor Kelderman. Ineos moet in ieder geval aan de bak. En misschien moet Thomas straks ook nog aan het werk gezet worden.
25-03-2021 16:01
Steile slotcol 18km
25-03-2021 16:05
Dit is wel een dodelijk stuk voor Kämna hoor.
    25-03-2021 16:10
    Leest Karsten hier mee? Hij herhaalde dit zinnetje net letterlijk...
    25-03-2021 16:16
    Het was gewoon een dodelijk stuk voor Kamna, hoor.
25-03-2021 16:06
Hoe zit het trouwens met de bergtrui? Kämna kwam natuurlijk als eerste boven op de colle van HR. Maar als Bouwman goed heeft gesprokkeld, hoeft Kämna daarmee niet voor te staan.
    25-03-2021 16:07
    Zal na die laatste col wel naar Yates gaan.
25-03-2021 16:09
Twee minuten op die klim lijkt me niet echt veel speelruimte voor Kämna.
25-03-2021 16:10
Ze gaan hem zien, en maken flink snelheid nu.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.