Tour 2016: Volg hier de veertiende etappe
zaterdag 16 juli 2016 om 11:30 Volg in Google

Tour 2016: Volg hier de veertiende etappe

Daags na de tijdritzege van Tom Dumoulin maakt het Tour-peloton zich op voor een relatief vlakke rit. De etappe brengt de renners over 208,5 kilometer van Montélimar naar Villars-les-Dombes Parc des Oiseaux. Welke vogel vliegt er met de zege vandoor?

Door toedoen van een harde tegenwind, is de start met een kwartier vervroegd. De wind staat praktisch de gehele dag pal op kop van het peloton, waardoor de gemiddelde snelheid niet heel hoog gaat zijn. De finish is in het Villars-les-Dombes Parc des Oiseaux, een groot vogelpark in Frankrijk. De sprinters moeten vandaag op de afspraak zijn, want dit is mogelijk hun laatste kans voor de slotrit in Parijs.

Het start schot klinkt dus om 11.45, in plaats van vijftien minuten later. Men verwacht de finish tussen 16.54 en 17.22. De NOS, Sporza en Eurosport beginnen om 14.10 met de live-uitzending. Bespreek het verloop van de etappe hier op WielerFlits.

TDF16_PROFILS-ETAPE_14

Links:
Voorbeschouwing WielerFlits
Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcoursinformatie etappe 14

Liveticker organisatie
Liveticker Sporza

Livestream NOS (vanaf 14.10)


Meld je aan en speel onze Voorspelgame!


Wielerflits Magazine is jouw Tourgids!


De Zomergids 2026 van Wielerflits Magazine is maar liefst 220 pagina's dik en staat barstensvol mooie wielerverhalen. En het is niet voor niets De Meest Complete Tour de France Gids. In onze Zomergids lees je alles over de Tour de France en de Tour Femmes, van etappes tot favorieten en indrukwekkende achtergronden over de teams en de bergen. Je leest over Jonas Vingegaard, de knechten van Tadej Pogačar, Lucien Van Impe, Mathieu van der Poel, Raymond Poulidor, Rick Pluimers en nog veel meer!

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
136 Reacties
16-07-2016 14:34
Dit bericht is verwijderd
16-07-2016 14:38
@PF je redeneringen zijn zeker valide maar je vergeet een belangrijk aspect dat vandaag een hele grote invloed heeft en dat is dat ze de hele dag een strakke wind vol op de kop hebben. Een kleine kopgroep is dan bij voorbaat kansloos.
16-07-2016 14:38
Wat een geklaag hier idd. Vanuit Nederlands oogpunt is het een fantastische tour met mollema en dumoulin. Ja, tlj heeft nog weinig succes. Maar met dit team was ook weinig anders te verwachten. Zijn toch vooral movistar en astana die kleurloos genoemd mogen worden. Denk dat aru/nibali en quintana/valverde ongeveer even veel verdienen als alle renners van tlj bij elkaar. En zij hebben nog niks gepresteerd! Daarnaast mist tlj haar kopman door blessures en is de 2e kopman gevallen. Dan krijg je een tour als deze waarin je belangrijkte renner een 23 jarige is die zijn eerste wt wedstrijd rijdt...
16-07-2016 14:43
@klootje: jij weet toch ook dat TLJ gewoon niet het budget heeft en dus niet het team om veel toppers in het team te hebben. Daarnaast willen ze vooral Nederlandse renners, dat beperkt het aantal rittenkapers behoorlijk.

Vandaag op Groenewegen mikken is trouwens geen voorbeeld van een zezjescultuur. Vandaag in de kopgroep is je er volledig bij neerleggen dat je een klein team bent dat voor de tvuren in een kopgroepje naar mamma moet zwaaien. Want meer heb je in een kopgroep vandaag niet te doen. Vandaag in de kopgroep heeft niets met sportieve ambities hebben te maken.
16-07-2016 14:45
Het verschil tussen TLJ en Movistar/Astana is natuurlijk wel dat de Tour er straks op zit voor TLJ en die van Movistar en Astana dan pas gaat beginnen. Dat de wind het moeilijker maakt, dat snap ik. Maar dat is natuurlijk ook omdat de ploegen ervoor kiezen om niemand mee te sturen.
16-07-2016 14:46
als TLJ vandaag in de kopgroep had gezeten zouden ze weer het verwijt krijgen dat ze beter een rit konden kiezen waar de vluchters wel kans maken. het is ook nooit goed he. ;)
16-07-2016 14:48
Ach ja je kan altijd nog rijden als Cannondale. Je zou bijna vergeten dat ze meedoen.
16-07-2016 14:48
[quote]Bij Groenewegen is het bewijs van falen al meerdere malen geleverd. In de Tour althans.[/quote]
Inderdaad, afschrijven dit project.

Wat een onzin allemaal. Ze moeten met zo'n talent gewoon proberen de goede prestaties te vertalen naar de Tour de France. En dat moet je dan doen op de manier die succesvol was in andere koersen; eerder met een schepje erbovenop, dan een renner minder. Dat het binnen vijf pogingen niet lukt, maakt een dag in de kopgroep nog geen goed plan.
16-07-2016 14:49
Ik vind het eigenlijk een soort van zielig om voormalige grote namen als Roy en Elmiger nu in een kansloos kopgroepje te zien. En dat Cannondale nu dat niveau heeft is eigenlijk ook wel jammer.
16-07-2016 14:50
[quote]Er lijkt bij sommige fans een grotere 6jes cultuur te heersen dan bij de ploeg zelf.[/quote]
Volledig mee eens; alles voor de overwinning en geen oppervlakkige tevredenheid opwekken met een kansloze aanval!
16-07-2016 14:52
We zijn al 2 weken bezig... Als de tour straks nog moet beginnen voor een aantal topploegen is dat rijkelijk laat. Daarnaast beginnen ze dan wel met een achterstand van een paar minuten.
16-07-2016 14:52
Het korte termijn denken van sommige mensen hier is echt lachwekkend.
Ik kan niet begrijpen dat je zo kunt denken.
16-07-2016 14:56
@vlek.
Het wordt een beetje triest zo. Ik heb tegen Jan Janssen 278362 al meerdere malen gezegd dat het een het ander niet uitsluit. Bovendien, zoals ik ook al heb gezegd, is Lindeman nu 'vrij' omdat hij niet meer op Kelderman hoeft te letten.

En dan over de trein: als je verreweg de sterkste sprinter in de wedstrijd hebt, is zo'n trein best handig. Je sluit wat risico's uit en hoopt dat de sprint zo ordentelijk mogelijk wordt aangevat, want dan heeft de beste sprinter de beste kansen. Maar in de Tour zijn er zeker zes sprinters die echt beduidend sterker zijn dan Groenewegen, allemaal sprinters met een eigen en veel betere trein (op Sagan na). Een zesde trein heeft echt geen nut. Die TLJ-mannen verliezen continu het juiste wiel. Het enige dat het oplevert, is dat DG te ver van achter moet gaan sprinten. Heb je de sprints überhaupt gezien?

En ik had ook liever gezien dat TLJ niet mee hoefde in een ontsnapping met kleine winstkans als vandaag. Maar ze hebben gewoon geen team om een massasprint te domineren of in de bergen flink aan te vallen. Dan moet je wat anders. FDJ snapt dat.
16-07-2016 15:01
[quote]Het wordt een beetje triest zo. Ik heb tegen Jan Janssen 278362 al meerdere malen gezegd dat het een het ander niet uitsluit. Bovendien, zoals ik ook al heb gezegd, is Lindeman nu ‘vrij’ omdat hij niet meer op Kelderman hoeft te letten.[/quote]
Lindeman had inderdaad best vooruit kunnen zitten (de overige hebben vandaag wel wat belangrijkers te doen). Ik zou dat echter nog altijd overbodig gevonden en had hem als ploegleiding geadviseerd op maandag te mikken en verder te proberen mee te zitten in de Alpen om in de kopgroep eventueel van waarde te zijn voor Kelderman en Bennett.

[quote]Heb je de sprints überhaupt gezien?[/quote]
Ja. Jij ook wel eens vanuit het perspectief van een andere ploeg? De geslaagde springvoorbereidingen zijn in deze Tour de France namelijk makkelijk met een hand te tellen.
16-07-2016 15:02
@PF: die trein moeten ze wat mij betreft niet gebruiken zoals de Kitteltrein, maar Groenewegen heeft met zijn weinige ervaring een trein nodig om tussen km 20/15 en km 1 van voren te worden gehouden of naar voren te worden gbracht. In zijn eentje kan hij nog niet vooraan blijven. Hopelijk komt dat ooit nog, meestal is dat een kwestie van ervaring (al kan Kittel nog steeds niets alleen).

Maar ik snap echt niet dat er hier mensen zijn die hopen dat TLJ zich verlaagt tot het niveau "hopen dat we op tv komen en kunnen zwaaien naar huis". Want dat is de huidige kopgroep.
16-07-2016 15:03
Prima Facie, leg eens uit waarom geen renner vandaag in de kopgroep wilde zitten? Ze reden langzamer dan Froome die een berg op holt en niemand viel aan. De renners die nu in de kopgroep rijden, doen dat alleen maar omdat ze vergaten te remmen toen de rest van het peloton dat deed.

Als de renners in het peloton zouden denken dat een kopgroep een behoorlijke kans maakt, zou er dan niet meer om gevochten zijn om erin te zitten?
16-07-2016 15:03
"Ja. Jij ook wel eens vanuit het perspectief van een andere ploeg? De geslaagde springvoorbereidingen zijn in deze Tour de France namelijk makkelijk met een hand te tellen."

Inderdaad. Dit eindigt wel het argument over het nut van een treintje. Treintje=onzin.
16-07-2016 15:05
[quote]En ik had ook liever gezien dat TLJ niet mee hoefde in een ontsnapping met kleine winstkans als vandaag. Maar ze hebben gewoon geen team om een massasprint te domineren of in de bergen flink aan te vallen. Dan moet je wat anders. FDJ snapt dat.[/quote]
Dit is het verplaatsen van de doelpalen: nu moet je de massasprint kunnen domineren voor je niets te zoeken hebt in de kopgroep? En FDJ begrijpt het? Want die hebben hier een sprinter opgesteld?
16-07-2016 15:10
[quote]Treintje=onzin.[/quote]
Dat is een opvatting waar misschien best iets voor valt te zeggen. Ik denk echter dat een Groenewegen wel degelijk makkelijker aan de laatste kilometer begint, wanneer hij daarvoor volledig omringt heeft kunnen zitten. Ik kan je ook uit deze Tour de France voldoende momenten aanwijzen waar Groenewegen veel belang had bij de renners die hier zijn 'treintje' vormen.

Dit soort kopgroepjes: een overbodig ritueel.
16-07-2016 15:10
@Poeksel
Dat weet ik niet. Het zou goed kunnen dat de renners er geen zin in hebben of dat ze dat inderdaad denken. Maar ik kijk inmiddels al zo lang wielrennen om te weten dat het in de derde week kan spoken.
16-07-2016 15:10
kan die eindeloze TLJ-discussie of eens ophouden of naar het TLJ topic gaan?
16-07-2016 15:15
@Romy: ik zie een discussie over deze etappe. Als jij wil kun je op de plek van TLJ ook Direct Energie lezen. Ook een sprinter die niet de beste is hier, geen klassementsrenner en niemand in de kopgroep. Mag het dan wel?
16-07-2016 15:15
En die 'kansloze' kopgroepjes zijn best vaak nog uit de klauwen van het peloton gebleven. Heeft eind jaren 90 en begin jaren 0 nog voor de weinige Nederlandse toursuccesjes gezorgd. Dekker, Van Bon, Knaven, Kroon. Denken jullie dat die jongens bergop iedereen hebben laten staan? Nee, die zaten in vlakke etappes in een kopgroep. En de kopgroep bleef weg.
16-07-2016 15:18
@PF: het wielrennen is sinds die tijd zwaar verandert. Toen kreeg een kopgroep nog 20 minuten. Vergelijken met eind jaren 90 of begin 2000 is gewoon onzin, net zo onzinnig als vergelijken met 1903.

Verder waren die etappes heuvelachtig en kunnen sprinters tegenwoordig veel beter klimmen. Ze kunnen dus meer heuvels aan en ze worden minder moe van de bergritten.
16-07-2016 15:18
@ Hakkie2:
inderdaad. bij Direct Energie zijn het maar soepkippen. alsof Coquard wel eventjes de sprint kan winnen. beter hadden ze iemand meegestuurd om fijn 100km+ kansloos lekker vol met de kop in de wind te laten rijden. ;)

Om te reageren moet je ingelogd zijn.