Giro 2017: Volg hier de eerste etappe
vrijdag 5 mei 2017 om 12:10 Volg in Google

Giro 2017: Volg hier de eerste etappe

Het is de dag van de Grande Partenza van de honderdste Giro d’Italia. Met een sterk deelnemersveld belooft de Corsa Rosa een schitterend spektakel te worden. Op het Italiaanse eiland Sardinië maakt het peloton zich op voor een eerste rit in lijn. Is de eerste roze trui voor een sprinter?

De Ronde van Italië is voor de derde keer te gast op Sardinië. Ter ere van de honderdste editie wil de organisatie zoveel mogelijk Italiaanse streken bezoeken.

De eerste etappe bestaat uit een rit over iets meer dan 200 kilometer. Het peloton begint in noordelijke richting om vervolgens naar het zuiden te trekken in de richting van finishplaats Olbia. De San Pantaleo (3,3 km á 5,6% gemiddeld, max 12%) is op iets minder dan 21 kilometer van het einde de laatste hindernis.

De slotfase gaat over lange rechte wegen, dus in theorie is de kans groot dat in deze fase alles weer samenkomt. Na een bochtige finale door de smalle straten van Olbia, zal het eerste duel om het roze beslist worden op de Via Redipuglia, een door palmbomen geflankeerde boulevard aan het water. De aankomst wordt verwacht tussen 16:40 en 17:06.

De wedstrijd is vanaf 13:17u live te zien op Eurosport met commentaar van Jeroen Vanbelleghem en Michael Boogerd. Bespreek op hier het verloop van de etappe.

Links
Giro 2017: Voorbeschouwing etappe 1 (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst
Informatie etappe 1

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Sporza)
Liveticker (NOS)
Liveticker (Site Giro)

Livestream L’Equipe (Frans, vanaf 13.05 uur)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
131 Reacties
05-05-2017 13:05
Teklehaimanot had ik al wel verwacht om de eerste bergtrui aan te trekken.
05-05-2017 13:09
Maestri voor de sprinterstrui, pas maar op!
05-05-2017 13:12
@Crevaison Ik vind die vluchtheuvels toch vrij link maar mocht er niets gebeuren trek ik m'n keutel in. Ik ben altijd heel neurotisch tijdens de eerste 2 à 3 etappes. Laten we hopen dat alle klassementsfavorieten zonder deuken op Sicilie aankomen, dan kan wat mij betreft de pret echt beginnen. Gelukkig is de Giro per definitie minder hectisch dan de tour, al hoewel het ook daar de laatste paar jaar aanzienlijk beter gaat.
05-05-2017 13:13
@Noud89, Daar heb ik geld op ingezet. Mirco Maestri stond 1/100 voor de puntentrui in Milaan. Even 10 eurootjes tegen aan gegokt.
05-05-2017 13:13
Ik vraag me af of hoeveel mensen nog naar deze etappe kijken op tv, tot zeg vier uur. Sardinie schijnt heel mooi te zijn, dat is in ieder geval iets... Nou ja, ik ga zo zwemmen met mijn drie jankerds, en schakel daarna in.
05-05-2017 13:14
@kissmyace @joinjoal
Tragisch hoe tegenwoordig ironie die niet vergezeld wordt van een "ironie-teken", en bij uitbreiding eigenlijk bijna elke vorm van humor die niet "geduid" wordt, niet meer als dusdanig erkend wordt...
Smileys zijn eigenlijk een vorm van instant gratification, communicatieve doping als het ware, een snelle fix voor wie zichzelf niet wil trainen in de edele kunst van de subtiele, gelaagde communicatie, de dubbele bodem, de onverwachte hint.
De tragiek van het moderne wielrennen en de moderne communicatie gaan vandaag dan ook hand in hand.
En dat schrijf ik hier dus allemaal met een uitgestreken gezicht ;-)
05-05-2017 13:15
Of de klassementsmannen zich laten uitzakken is maar de vraag omdat bij geen tijdsverschil gekeken wordt naar klassering in de etappe voor het algemeen klassement.
05-05-2017 13:24
@ Nederbelg > wat wel fijn is van smiley's is dat je de naarste grappen ervan kunt vergezellen om vervolgens zelfs verbolgen te kunnen doen als iemand toch nog boos wordt.

@ Baswallet > ook al rij je in die eerste 3 etappes over een afgesloten snelweg 200 km recht vooruit, gevallen gaat er worden in dat stadium. Deze giro verwacht ik dat niet anders met zo veel mogelijke eindwinnaars, na vandaag kunnen we er hoogstwaarschijnlijk al weer gaan schrappen .
05-05-2017 13:25
Dit bericht is verwijderd
05-05-2017 13:31
Ben benieuwd welke klassementsrenner(s) in de komende dagen tijd gaat verliezen in dit soort etappes door valpartijen en lekke banden op een ongelukkig moment. Heb zo'n naar gevoel dat dit Kruijswijk wel eens zou kunnen overkomen. Hopelijk zit ik er even ver naast als bij al mijn eerdere voorspellingen op dit forum.
05-05-2017 13:34
Toch alweer de 2e reclame van eurosport in een kwartier live Giro....
05-05-2017 13:37
@Ruben De Muynck

Dat is helemaal geen slechte gok denk ik zo. Als er genoeg sprinters afstappen heb je daar zomaar eens kans op. Is voor mij na wellicht Gaviria (Die schijnbaar toch wil uitrijden), Modolo en Nizzolo eigenlijk de grootste kanshebber.
05-05-2017 13:45
Peloton drukt de voorsprong nu al de kop in, met nog 160 km te gaan nog maar 6 van de 7 minuten over.
05-05-2017 13:45
Hihi, toch nog een beetje Renaat deze Giro. Sporza brengt ons het Renaat soundboard: http://sporza.be/cm/sporza/extra/games/1.2969412
05-05-2017 13:49
@ fietsvriend Hilarisch!
05-05-2017 13:50
@nederbelg
Wie het zonder aanwijzing niet snapt heeft pech.
05-05-2017 14:08
[quote] Verweggistan - 3 mei 2017 om 19:55 - Bewerkt op 03 mei 2017 om 18:56

[b]5: Mirco Maestri (Bardiani), elke dag in de aanval.[/b] [/quote]
Het begin is er :)
05-05-2017 14:13
Heeft Mareczko al moeten lossen?
05-05-2017 14:13
@Ruben De Muynck, haha mooie gok, toch weer wat anders dan de grote kanshebbers. Hoop het voor je!
05-05-2017 14:28
"De aankomst wordt verwacht tussen 16:40 en 17:06"
In dit tempo gaan ze 17:30 niet eens halen...
05-05-2017 14:37
@Verweggistan - Keurige voorspelling hoor, hulde!
05-05-2017 14:38
Sporza:
"Er zijn wat bochten in de finale en dat ligt me wel. Het zal hectisch worden, want iedereen weet wat er op het spel staat. Maar ik zou me er graag tussen smijten."
JASPER STUYVEN (TREK-SEGAFREDO)

Zou hij voor eigen kansen mogen gaan?
05-05-2017 14:42
@Ruben De Muynck Leuke odds inderdaad goed gevonden !
05-05-2017 14:52
@Lance: Ik las daarnet het volgende (maar vind het niet meer terug): Stuyven en Nizzolo starten op gelijke voet en er wordt in de finale beslist wie zal sprinten. Maar Stuyven zei zelf dat hij wellicht zal sprinten omdat Nizzolo nog niet echt in vorm is en nog maar één wedstrijd heeft gereden (Ronde van Kroatië).
05-05-2017 14:54
teklanogwa voor het blauw

Om te reageren moet je ingelogd zijn.