Giro 2017: Volg hier de eerste etappe
vrijdag 5 mei 2017 om 12:10 Volg in Google

Giro 2017: Volg hier de eerste etappe

Het is de dag van de Grande Partenza van de honderdste Giro d’Italia. Met een sterk deelnemersveld belooft de Corsa Rosa een schitterend spektakel te worden. Op het Italiaanse eiland Sardinië maakt het peloton zich op voor een eerste rit in lijn. Is de eerste roze trui voor een sprinter?

De Ronde van Italië is voor de derde keer te gast op Sardinië. Ter ere van de honderdste editie wil de organisatie zoveel mogelijk Italiaanse streken bezoeken.

De eerste etappe bestaat uit een rit over iets meer dan 200 kilometer. Het peloton begint in noordelijke richting om vervolgens naar het zuiden te trekken in de richting van finishplaats Olbia. De San Pantaleo (3,3 km á 5,6% gemiddeld, max 12%) is op iets minder dan 21 kilometer van het einde de laatste hindernis.

De slotfase gaat over lange rechte wegen, dus in theorie is de kans groot dat in deze fase alles weer samenkomt. Na een bochtige finale door de smalle straten van Olbia, zal het eerste duel om het roze beslist worden op de Via Redipuglia, een door palmbomen geflankeerde boulevard aan het water. De aankomst wordt verwacht tussen 16:40 en 17:06.

De wedstrijd is vanaf 13:17u live te zien op Eurosport met commentaar van Jeroen Vanbelleghem en Michael Boogerd. Bespreek op hier het verloop van de etappe.

Links
Giro 2017: Voorbeschouwing etappe 1 (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst
Informatie etappe 1

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Sporza)
Liveticker (NOS)
Liveticker (Site Giro)

Livestream L’Equipe (Frans, vanaf 13.05 uur)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
131 Reacties
1 2 3 6
05-05-2017 12:06
En we gaan bijna los! Nog een lastige klim op het einde waar menig sprinter zal lossen. De vraag met nog 21 km te gaan is of iedereen weer kan aansluiten en nog fris genoeg is. Mijn zeer gewaagde voorspelling is Gaviria voor vandaag;)
05-05-2017 12:07
Bardiani gaat dus wel gewoon van start?

Hoe dan ook, ik heb er zin in! Hup NLers!
05-05-2017 12:08
1 vraag zijn er bij de tussensprints ook pt te winnen of al1 seconden? fijne giro gewenst.
05-05-2017 12:09
Wat zou het toch prachtig zijn als er iemand een nummertje opvoert op die laatste klim. Ik geef hem voor iemand uit de ontsnapping vandaag. Dat zou een prachtig begin van de 100e giro zijn. Forza Corsa
05-05-2017 12:16
Ontzettend veel zin in de Giro. Vandaag gok ik op Greipel.
05-05-2017 12:26
http://static2.giroditalia.it/wp-content/uploads/2017/03/T01_Olbia_ARR_web-1.jpg

Die bocht tussen km4 en km3 ligt daar wel lekker zeg. Hopelijk gaat niemand tijdverlies oplopen door een val daar.

En voor de rest... ik snap dat de locale VVV de finish op een aansprekende plaats wil hebben, maar geef mij in grote rondes de eerste paar etappes maar een aankomst met een lange rechte weg van 5km.
05-05-2017 12:28
is die fiets het roze exemplaar van die gele waarmee Froome na zijn hardlopen het laatste stuk naar de top van de Ventoux aflegde?
05-05-2017 12:31
@ Baswallet > Nee man, dit type aankomsten is nou juist lekker typisch giro
05-05-2017 12:35
Gaan we nou ook al paniekerig doen omdat er een bocht op 4 kilometer van de streep ligt? lol
05-05-2017 12:37
Eindelijk - zin in!
Ga denk ik toch wel José en Renaat missen, vooral in hun laatste week - dan hebben ze het altijd zo zwaar met elkaar.
Maar goed, mooie Giro allemaal!
05-05-2017 12:41
op 4km, das afstand genoeg, het ziet er goed te doen uit, misschien een nog iets langer recht stuk op het einde, maar voor de rest zie ik geen probleem.
05-05-2017 12:48
Het ziet er prima te doen uit, maar ik denk dat die bocht op anderhalve kilometer gevaarlijker is. Hoewel de klassementsmannen zich dan waarschijnlijk wat meer hebben laten uitzakken.
05-05-2017 12:49
@fietsvriend
Inderdaad. Heel amusant die twee samen. Maar vervelend is ook de reclame tussendoor. Toch maar kijken...
05-05-2017 12:51
@baswallet
Niets spannends aan die bocht tussen km4 en km3. Gewoon een heel ruim kruispunt.
[url]https://www.google.nl/maps/@40.9282046,9.500644,221a,35y,39.49t/data=!3m1!1e3?hl=nl[/url]
05-05-2017 12:52
Mirco Maestri (BRD)
Cesare Benedetti (BOH)
Marcin Bialoblocki (CCC)
Pavel Brutt (GAZ)
Daniel Teklehaimanot (DDD)
Eugert Zhupa (WIL)
05-05-2017 12:53
Zit Maarten tjallingi al in de vroege vlucht
05-05-2017 12:57
@Joinjoal
Tjallingi is gestopt met wielrennen. Beetje bij de tijd blijven he
05-05-2017 12:58
@kissmyace ken jij het woord sarcasme? Beetje bij blijven eh ;)
05-05-2017 12:58
Giro zonder sporza. Toch jammer.
05-05-2017 12:59
@ KissMyAce haphap;)
05-05-2017 12:59
@ Crevasion:
als je inzoont zie je dat het een rotonde is, en ruim is het daar ook niet echt.
05-05-2017 13:00
Geen lekkere wind voor de kopgroep, ik had vandaag overgeslagen.
05-05-2017 13:01
@kiss my ass
Meen je niet!!!
Is die gestopt...
Ik had er een smilie achter gezet maar die doet het niet
05-05-2017 13:03
Die Zhupa is toch een beetje de break away Brian van Albanië. Zit er echt heel vaak bij. Altijd leuk van die exoten die zich veel tonen.
05-05-2017 13:04
Laat het een mooie sportieve GIRO worden..
suc6 allemaal met jullie pooltjes
1 2 3 6

Om te reageren moet je ingelogd zijn.