EK wielrennen 2019: Volg hier de wegrit voor mannen
zondag 11 augustus 2019 om 11:15 Volg in Google

EK wielrennen 2019: Volg hier de wegrit voor mannen

Het EK wielrennen werd pas in 2016 voor het eerst georganiseerd, maar inmiddels azen veel wereldtoppers op die witte trui met blauwe strepen. Vorig jaar wist Matteo Trentin in het Schotse Glasgow naar het goud te sprinten. De Italiaan is er in Alkmaar opnieuw bij, maar kan hij opnieuw winnen?

Na Plumelec, Herning en Glasgow strijkt het Europese wielercircus neer in Noord-Holland, Alkmaar, voor een wedstrijd van 172,6 kilometer. Het parcours is zo goed als vlak, maar het belooft zeker geen makkelijk EK te worden. De renners koersen namelijk een tijdje door de Noord-Hollandse polderlandschappen (lees: wind!).

Het stadscircuit is bovendien erg technisch met veel bochten én een passage over de kasseien van Munnikenweg. Het EK lijkt een kroniek te worden van een aangekondigde massasprint, maar onderschat de finale dus niet. De bochten volgen elkaar in rap tempo op, waardoor het echt een kwestie is van draaien en keren.

Met andere woorden: het is zeker niet onmogelijk om als aanvaller uit de greep te blijven van het peloton. Bovendien hebben we te maken met een felle wind, wat van invloed zal zijn op het koersverloop. De renners vertrekken om 11.30 uur vanuit Alkmaar, om rond 16.00 weer te finishen in de kaasstad.

Het Europees kampioenschap wordt live uitgezonden door NPO1, Sporza (op één) en Eurosport. De eerste live-beelden zijn beschikbaar vanaf 13.30 uur. Bespreek hier op WielerFlits het verloop van het EK!

Links
EK wielrennen 2019: Voorbeschouwing wegwedstrijd mannen

EK Wielrennen 2019: Programma, starttijden en uitslagen

Website organisatie
Deelnemers
Parcours

Liveticker (Twitter UEC)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
215 Reacties
11-08-2019 15:09
Balen zeg
11-08-2019 15:10
Teunissen en Groenewegen rijden wel echt oliedom hoor.
11-08-2019 15:11
Ja, klaar nu.
11-08-2019 15:11
Nog 3.6km en Van Baarle is gedaan. 28sec. Lampaert valt aan.
    11-08-2019 15:11
    Viviani springt weg van Ackermann en maakt de aansluiting bij Lampaert.
11-08-2019 15:11
merlinappa hoor ik je nog?
    11-08-2019 15:13
    Is gespeeld, Viviani is enorm sterk. Lampy mag de leadout doen haha
11-08-2019 15:11
Nederlanders vinden lampaerts dom, ..... hahahahahaha
    11-08-2019 15:18
    Hij was ook echt dom. Alleen de eerste plaats telt, de Belgen en de Nederlanders waren beiden heel slecht vandaag
11-08-2019 15:11
Nederland rijdt ook bagger slecht vandaag zeg
11-08-2019 15:11
Afgelopen, wordt voor de 3
11-08-2019 15:11
NL komt te laat, geen steun van andere landen. Logisch...

Duitsland ook niet slim, Ackermann zat ook al kapot bij de laatste passage.
11-08-2019 15:12
Duitsers lekker stoppen net.....nu zijn ze gezien
11-08-2019 15:12
Viviani wil niet overnemen, maar Lampaert blijft toch doorrijden.
11-08-2019 15:12
Deceuninck Quickstep mooie ploeg
11-08-2019 15:12
T is eigen schuld, ze hebben die 3 een halve minuut cadeau gegeven bij de samensmelting.

Als Nederland daar gelijk initiatief neemt...
11-08-2019 15:12
Ja grappig ze zagen hier allemaal op Lampaert maar Nederland zelf bakt er vandaag niets van met alle respect ze zijn er niet vandaag.
    11-08-2019 15:14
    Tsja, als Belg een Italiaan aan de overwinning helpen heeft blijkbaar z'n charme voor Belgen ;)
    11-08-2019 15:26
    Idd en Lampie ging duidelijk de zege maar Viviani was sterk genoeg om in zijn eentje terug te komen zonder Ackermann in zijn wiel. Moest Ackermann niet gelost zijn dan had Lampie wellicht gewonnen want je dacht toch niet dat Viviani dan het gat zou dichtgereden hebben met Ackermann in zijn wiel.
11-08-2019 15:13
Zo! Dat was een partij snedige demarrage van Elviv. Die Duitser vakkundig geflikt.
11-08-2019 15:13
Lampeart for president !
11-08-2019 15:14
Spitting image is er niks bij.
11-08-2019 15:14
Viviani neemt toch over op de Monnikenweg.
    11-08-2019 15:14
    Lampaert weer op kop na het ingaan van de laatste km.
11-08-2019 15:14
Lampaert blij met zilver en wat geld.
11-08-2019 15:14
Lampaert wil niet winnen.
    11-08-2019 15:15
    Haha nee inderdaad
11-08-2019 15:14
en Lefevre lacht weer hahaa
    11-08-2019 15:18
    Ja, alweer de zoveelste zege van een Belg uit zijn ploeg.

    Oh wacht...
11-08-2019 15:14
Lampy trekt 'm goed aan hoor. prachtig teamwerk van DCQ
11-08-2019 15:15
België en Nederland schitteren in beroerde tactiek
11-08-2019 15:15
Yves wat doe je..
11-08-2019 15:15
Voor nl 2x misgegaan. Bij coupe Italianen en bij samensmelting toen 3 wegreden, zonde

Om te reageren moet je ingelogd zijn.