EK wielrennen 2019: Volg hier de wegrit voor mannen
zondag 11 augustus 2019 om 11:15 Volg in Google

EK wielrennen 2019: Volg hier de wegrit voor mannen

Het EK wielrennen werd pas in 2016 voor het eerst georganiseerd, maar inmiddels azen veel wereldtoppers op die witte trui met blauwe strepen. Vorig jaar wist Matteo Trentin in het Schotse Glasgow naar het goud te sprinten. De Italiaan is er in Alkmaar opnieuw bij, maar kan hij opnieuw winnen?

Na Plumelec, Herning en Glasgow strijkt het Europese wielercircus neer in Noord-Holland, Alkmaar, voor een wedstrijd van 172,6 kilometer. Het parcours is zo goed als vlak, maar het belooft zeker geen makkelijk EK te worden. De renners koersen namelijk een tijdje door de Noord-Hollandse polderlandschappen (lees: wind!).

Het stadscircuit is bovendien erg technisch met veel bochten én een passage over de kasseien van Munnikenweg. Het EK lijkt een kroniek te worden van een aangekondigde massasprint, maar onderschat de finale dus niet. De bochten volgen elkaar in rap tempo op, waardoor het echt een kwestie is van draaien en keren.

Met andere woorden: het is zeker niet onmogelijk om als aanvaller uit de greep te blijven van het peloton. Bovendien hebben we te maken met een felle wind, wat van invloed zal zijn op het koersverloop. De renners vertrekken om 11.30 uur vanuit Alkmaar, om rond 16.00 weer te finishen in de kaasstad.

Het Europees kampioenschap wordt live uitgezonden door NPO1, Sporza (op één) en Eurosport. De eerste live-beelden zijn beschikbaar vanaf 13.30 uur. Bespreek hier op WielerFlits het verloop van het EK!

Links
EK wielrennen 2019: Voorbeschouwing wegwedstrijd mannen

EK Wielrennen 2019: Programma, starttijden en uitslagen

Website organisatie
Deelnemers
Parcours

Liveticker (Twitter UEC)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
215 Reacties
11-08-2019 14:55
Waarom rijden ze niet vol? (NL)
11-08-2019 14:56
Sinkeldam lek.
11-08-2019 14:56
Lijkt mij gespeeld. Ackermann als nieuwe Europese kampioen?
11-08-2019 14:56
Ik lach me echt kapot als blijkt dat de Nederlanders door het gebrek aan oortjes niet doorhebben dat er nog een paar vooruit rijden.
    11-08-2019 14:59
    Met de Duitsers en Italianen die zo opzichtig afstoppen heb je geen oortjes nodig ;)
11-08-2019 14:57
Wat rijden de Nederlanders slecht zeg.
11-08-2019 14:57
Lekker attent gereden van Nederland.
11-08-2019 14:57
Peloton lijkt niet meer voldoende krachten te hebben ben ik bang.
11-08-2019 14:58
Vind het wel erg bizar dat met die wind zo’n peloton geen steek dichter komt dan die drie
11-08-2019 14:58
Krachten zat, meer dan verstand in elk geval.
11-08-2019 14:59
Nog 13km en 49sec (was even 57sec).
11-08-2019 14:59
Hup Ackermann, geen DCQ in ieder geval
    11-08-2019 15:06
    wat een onwaardige reactie van een anti sportfan
    11-08-2019 15:18
    Ackermann gelost al had ik het hem ook gegund maar je support voor iemand te laten winnen en niet voor iemand niet te laten winnen, sportmenship weet je wel ....
11-08-2019 15:00
Ze zitten nog met 5 in het peleton ga is rijden!
11-08-2019 15:00
Merlinappa tzal in ieder geval geen Nederlander zijn. Ik zou zeggen Lampaert volle gas, geen nederlanders laten bijkomen op dit belachelijk EK onwaardig parcour.
    11-08-2019 15:00
    Hoezo onwaardig? Supermooie koers toch?
    11-08-2019 15:01
    +1
    11-08-2019 15:08
    Merlinappa volgens mij begrijp je het niet het is echt een bar slecht parcours! De koers is mooi dat klopt maar heeft niets te maken met het parcours. Het heeft allemaal te maken door het weer en dankzij de renners zelf!
11-08-2019 15:01
Ingaan van de laatste ronde en 48sec.
11-08-2019 15:02
Vier of vijf Nederlanders in het peloton, slechts één op kop. Zucht...
11-08-2019 15:02
Beschamend om dit te laten gebeuren in eigen land.
11-08-2019 15:02
Weten ze niet dat ze ervoor zitten?
11-08-2019 15:02
Poelleke in Lenzerheide op weg naar overwinning crosscountry. Prachtige wedstrijd.
11-08-2019 15:03
Wordt het Nederlands team hier voor l.l gezet????
11-08-2019 15:05
Tijd loopt toch wel terug nu. 38 seconden op 10km is te doen als ze goed samenwerken in het peloton.
11-08-2019 15:07
Tis wel1 van de betere aftertour criteriums.
11-08-2019 15:07
Nog 10km en 32sec voor Viviani, Ackermann en Lampaert
11-08-2019 15:08
Alleen nl nog aan kop peloton....t kan maar wordt moeilijk.
11-08-2019 15:09
Teunissen moet opschuiven en misschien zelfs wel mee gaan rijden.
11-08-2019 15:09
Nog 5km plots, was een foutje met de kilometrage, nog 34sec.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.