‘Zwitserse multinational nieuwe sponsor van ploeg Doug Ryder, Nibali adviseur’

woensdag 7 september 2022 om 10:19
‘Zwitserse multinational nieuwe sponsor van ploeg Doug Ryder, Nibali adviseur’

foto: Cor Vos

Doug Ryder, voormalig algemeen directeur van Dimension Data en NextHash, zou achter de schermen druk bezig zijn met een nieuwe upgrade voor zijn ploeg Qhubeka. Volgens het Italiaanse Tuttobiciweb heeft Ryder een Zwitserse multinational gevonden als hoofdsponsor voor de komende vijf jaar.

Qhubeka rijdt momenteel rond als continentale ploeg, maar Ryder zou daar met een nieuwe geldschieter weer een ProTeam van willen maken. In 2021 verloor Qhubeka NextHash zijn WorldTour-licentie, nadat de ploeg met een gebrek aan financiële steun kampte. Ryder was niet in staat om een nieuwe hoofdsponsor te vinden, waardoor de ploeg een continentaal team werd en alle grote namen vertrokken. Onder meer Giacomolo Nizzolo, Domenico Pozzovivo en Victor Campenaerts verlieten de ploeg.

Ryder weigerde echter de handdoek te gooien. In 2022 koerst zijn ploeg nog steeds rond in het peloton, als Team Qhubeka. Een nieuwe stap hogerop, van een Continentale ploeg naar een ProTeam, lijkt dus de nieuwe stap te zijn. Een Zwitserse multinational zou voor de komende vijf jaar in zee gaan met Ryder, al wil de Zuid-Afrikaan voorlopig niks kwijt over de toekomst van zijn formatie.

De rol van Nibali
Als we Tuttobiciweb mogen geloven, zal een bekende naam volgend jaar als adviseur van de ploeg optreden. Het gaat om Vincenzo Nibali, die momenteel bezig is aan zijn laatste weken als beroepswielrenner. De reden: de winnaar van de Giro d’Italia (2013 en 2016), Tour de France (2014) en Vuelta a España (2010) is ambassadeur van het Italiaanse sportmerk Q36.5, dat tevens als sponsor zou aantreden.

Dit artikel delen:

7 Reacties

Romāns Vainšteins 7 september 2022 om 11:31

Mij duizelt het volkomen wat hier precies aan de hand is.

1
dingetjep 7 september 2022 om 11:57

Hopelijk keren ze terug naar de filosofie uit de begindagen van Qhubeka en richten ze zich op Afrikaans talent. Dat voegt nl. echt iets toe aan het huidige palet aan ploegen. De samenwerking met Nibali doet echter vermoeden dat dit na Bahrain, UAE en Astana het 4e ‘Italiaanse’ team wordt onder niet-Italiaanse vlag en daar zit volgens mij niemand op te wachten.

Beetje off topic, maar snap sowieso niet waarom in Italië de krachten niet gebundeld worden en er weer een echt Italiaans WorldTour team wordt opgericht. Alle kwaliteit is nu verdeeld over zielloze WT ploegen en zieltogende ProTeams. Een traditioneel wielerland onwaardig m.i.

1
Shinzawai 7 september 2022 om 12:12

Het probleem zal zijn om een grote Italiaanse sponsor te vinden, die daar veel geld in wil steken. Daarbij zal het ook een rol spelen dat Italië op dit moment weinig aansprekende toprenners heeft, die de fans in vervoering brengen in klassiekers of grote rondes. Nota bene Rota is de hoogstgenoteerde Italiaan op de CQ Ranking, een renner die nog nooit een aansprekende koers heeft gewonnen.

0
Mystieke_Monnik 7 september 2022 om 12:38

Geen Italiaanse sponsor vinden. Wat ik vreemd en jammer vind. De Italiaanse economie is juist op ondernemers met middelgrote bedrijven. Daar zullen toch ook liefhebbers tussen zitten….

0
dingetjep 7 september 2022 om 15:04

Je kan toch ook een paar kleinere sponsors samenvoegen? Nu heb je drie net-niet ProTeams. Waarom niet twee daarvan samenvoegen tot 1 WT? Bovendien zitten veel Italiaanse materiaalsponsors nu bij buitenlandse ploegen: Colnago, Wilier, Pinarello, Campagnolo, Castelli enz.

Ik vrees dat het een egokwestie is en dat een Savio liever ‘aanmoddert’ dan dat hij fuseert en daardoor de macht moet gaan delen.

0
Mystieke_Monnik 7 september 2022 om 11:30

Ik gok Swatch.

0
Drossard Kudus 7 september 2022 om 15:10

Zou zomaar eens Adecco kunnen zijn. Zijn onlangs al met de Tour Femmes in de sport gestapt en HR-services en uitzendkrachten lijkt me momenteel een sector die graag reclame maakt.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone