Zwaar verdict voor Thibau Nys na val: gebroken linkersleutelbeen

maandag 11 oktober 2021 om 09:59
Zwaar verdict voor Thibau Nys na val: gebroken linkersleutelbeen

foto: Cor Vos

Thibau Nys zal zich de eerste Wereldbeker veldrijden van het seizoen anders hebben voorgesteld. In de veldrit van Waterloo kwam de 18-jarige renner van Baloise Trek Lions namelijk hard ten val en daarbij brak hij zijn linkersleutelbeen, meldde zijn ploeg. Nys gaat nu terug naar België om zich te laten opereren.

Voor Nys was de wereldbekerwedstrijd van Waterloo zijn tweede veldrit van het seizoen, nadat hij zich vorige maand op de weg nog tot Europees kampioen bij de beloften had gekroond. Een week geleden was hij al twaalfde in de Sueperprestige van Gieten. Maar in de Amerikaanse cross ging het helemaal mis voor de jonge Belg. In de tweede ronde kwam hij ten val, waarna hij de wedstrijd moest verlaten.

Er werd meteen gevreesd voor een sleutelbeenbreuk, wat werd bevestigd door de röntgenfoto’s in het ziekenhuis. Nys postte zelf een foto van de breuk op zijn Instagram en toonde zich alweer strijdlustig. I’ll be back, schreef hij erbij. De beloftevolle renner reist nu terug naar België om zich in het ziekenhuis AZ Herentals te laten opereren. Hoelang hij aan de kant staat, is op dit moment nog niet bekend.

Dit artikel delen:

20 Reacties

orlando dani 11 oktober 2021 om 10:37

Dat is zuur, misschien is hij nu rond het WK lekker fris, elke nadeel heeft zijn voordeel

Silent Hill 11 oktober 2021 om 11:07

I’ll be back.
Het klinkt alsof hij een ravijn is ingetuimeld, op een spoorweg is terecht gekomen en overhoop is gereden door een trein. Het is ‘maar’ een sleutelbeen, Thibau #dramaqueen

NiM 11 oktober 2021 om 11:33

Hoeveel keer brak jij t al ?

Turtlehead 11 oktober 2021 om 11:38

We hoeven in ieder geval niet te vrezen dat er heel lang niemand meer 12e-of-zo wordt ;)

evelineroos 11 oktober 2021 om 14:08

In deze zie ik vooral in Silent Hill een dramaqueen.

Innsbruck 11 oktober 2021 om 12:54

Hoe lang duurt het tegenwoordig voor ze weer kunnen fietsen? Niet zo lang toch?

xistnc 11 oktober 2021 om 13:54

Die zit eind van de week alweer op de Tacx. Maar buiten fietsen, laat staan crossen, dat duurt wel een paar weken.

Turtlehead 11 oktober 2021 om 13:56

Als er echt geopereerd moet worden toch wel een week of drie voor hij weer enigszins mag belasten in (veld)training en in totaal minimaal 6 weken voor de breuk volledig belastbaar is (en dan nog wat conditie verder aanscherpen?).
Probleem met veldrijden is natuurlijk dat ze het bovenlichaam en de schouders veel meer belasten dan bij wegwielrennen, ook tijdens het lopen met de fiets.

De timing is dus niet ideaal, maar ruim voor de Kerstperiode weer in topvorm dat moet toch lukken.

Innsbruck 11 oktober 2021 om 15:19

Bedankt. Dan is verdict idd niet zo “zwaar”. Sleutelbeenbreuk kan gebeuren met fietsen. Beter in het begin van het crossseizoen dan in december.

Boomie1 11 oktober 2021 om 17:24

Probleem is dat je het je niet kunt veroorloven midden in een cross seizoen. Veel zal afhangen van wanneer hij weer mag trainen.

Annemarie Worst had vorig jaar ook zo’n akkefietje zelfs voor het seizoen en die kwam er de hele winter niet meer aan te pas omdat ze nog herstellende was en dus nooit 100% in conditie

chiller87 11 oktober 2021 om 20:04

@boomie pidcock had ook een sleutelbeenbreuk en 7 weken later was hij Olympisch kampioen.. ieder lichaam is natuurlijk anders.

Breuk van nys is ook een 'mooie' breuk op één plaats. Binnen één week is hij al terug rustig aan het trainen.

Michelangelo 11 oktober 2021 om 14:30

Jammer voor deze knaap. Het is echt wel 1 van de jongeren waar je met extra aandacht naar kijkt.

Uiteindelijk denk ik dat dit wel iets is waar iedere renner een aantal keren doorheen moet. Niks “mis” dus me af en toe een tegenslag om uiteindelijk karakter te vormen. Net als die keer niet-selectie voor het WK een tegenvaller was die hij volgens mij heeft omgezet in gezonde bewijsdrang ipv frustratie richting bondscoach. Ik vind ook dat de ouwe Nys daar ook echt wel een goede rol in speelt (tenminste wat je er van de buitenkant van kunt zien).

Hoe dan ook hopelijk terug met de kerst… dan is er nog genoeg eer te behalen!

Veleta 11 oktober 2021 om 20:25

Die goede rol van vader Nijs was bij tijd en wijle ver te zoeken in die documentaire, met name rond die niet-selectie voor het WK. Ik herinner me nog de vraag van Thibau: “Ben je nu teleurgesteld in mij?” Er lag toen erg veel ‘vaderdruk’ op die jongen, een fout die heel veel ouders trouwens maken, mijzelf incluis.

krol 11 oktober 2021 om 18:37

Het cross seizoen is wel bezig een spijtig zaak is dit of jullie vinden of nietgeziet die val van VDP en die van Remco hoelang die aangesleep hebben als jullie een beroeps sport man in gezin of in familie die weten wel wat het is

Murcia 11 oktober 2021 om 18:47

Ik ben zeker geen taalnazi maar gebruik alsjeblieft leestekens, met wat er nu staat is er bijna geen touw aan vast te knopen.

Turtlehead 11 oktober 2021 om 18:48

Ik ben het helemaal met je eens krol!

Anton van Valouwe 11 oktober 2021 om 19:40

Ik vind dat Krol geen punt heeft, geen enkel..

Wildebert 11 oktober 2021 om 19:49

Dan maken we er toch zeker ook maar geen punt van toch….

Wheely 11 oktober 2021 om 20:04

Ook geen komma.

wielrenner 11 oktober 2021 om 19:49

Tsja das wielrennen hé.

Headlines

Materiaalzone

Populair