Zuidelijke KNWU-districten blijven ‘buitenlandse’ renners dwarsbomen: opening mogelijk?
foto: Léon van Bon
Youri IJnsen
donderdag 8 juni 2023 om 18:30

Zuidelijke KNWU-districten blijven ‘buitenlandse’ renners dwarsbomen: opening mogelijk?

Nationaal Een gek gegeven dat al jaren speelt in het zuiden van het land: jeugdrenners uit de regio met een Nederlandse licentie die voor buitenlandse clubs uitkomen, mogen geen wedstrijden in Nederland rijden. Ex-renner Rob Ruijgh maakt zich al enige tijd hard voor die groep talentjes. Hij spreekt van discriminatie door de KNWU. De bond legt bij WielerFlits de moeilijke kwestie uit.

Ex-beroepsrenner Ruijgh was tijdens zijn actieve carrière renner van Vancansoleil. Tegenwoordig heeft hij met TigeRR Cycling zijn eigen wielerploeg. Thuishaven is het Belgische Lanaken, een zeer populaire woonplaats voor wielrenners net over de grens ten noorden van Maastricht. Hij zet zich in voor jeugdrenners in de grensstreek. “Licenties stijgen de laatste jaren meer en meer in prijs. Jeugdwielrennen is het kloppend hart voor de Nederlandse wielersport en het fundament voor later. Wat stuitend is, is dat licenties voor Nederlandse jeugdrenners in het buitenland en het lidmaatschap bij de KNWU dubbel zo duur zijn (volgens de Nederlandse bond is diezelfde regel van kracht bij de collega’s in België, red.). De bond doet er ook nog een schepje bovenop.”

Discriminatie
Daarmee doelt Ruijgh dus op de uitsluiting van Nederlandse jeugdrenners uit de grensstreek. “Voorbeeld: twee broers uit Wijlre rijden voor onze Belgische club in Lanaken. Dat is 25 kilometer van hun woonplaats en ongeveer de dichtstbijzijnde wielerclub. Ze betalen jaarlijks samen circa 600 euro aan licentiekosten aan de KNWU en mogen vervolgens niet starten in de Bergomloop van Simpelveld, een KNWU-wedstrijd op amper tien kilometer van hun woonplaats. Hoe leg je dit uit aan deze jonge renners? Sinds 2022 behartig ik het belang van een grote groep enthousiaste jeugdrenners voor onze Belgische club in de Zuid-Limburgse grensstreek. Ik luid de noodklok.”

Oud-prof Rob Ruijgh – foto: Cor Vos

Ruijgh probeerde naar eigen zeggen een jaar lang om de dialoog aan te gaan met de beleidsvoerders van de KNWU. “Het is zorgwekkend om te zien dat de KNWU haar eigen leden discrimineert en daarbovenop nog eens de hoofdprijs durft te vragen. Het behalen van punten om je te plaatsen voor het NK op de weg, maakt de KNWU voor onze Nederlandse jongens ook nog eens veel moeilijker. En dat alleen maar omdat ze voor een buitenlandse club rijden, die in ons geval ‘toevallig’ drie kilometer buiten de Nederlandse grens is gevestigd. Maar er zijn nog zo veel andere jongens en meiden die met ditzelfde probleem kampen en dat moet veranderen.”

“De sport moet mijn inziens toegankelijk en betaalbaar blijven voor iedereen, zeker als het over de jeugd gaat. Ongeacht of die jeugdrenner in de grensstreek voor een Nederlandse of buitenlandse club kiest. Anders droogt de grote visvijver met toekomstig talent stilaan op. De kans op een nieuwe Mathieu van der Poel of Annemiek van Vleuten daalt. De trots en het vertrouwen in de KNWU onder jeugd en ouders die wonen in de grensstreek, is behoorlijk gezakt. De KNWU is er voor al haar leden. Ik wil dat de bond het als morele plicht ziet om af te stappen van deze niet te begrijpen en discriminerende regels. Breng de oranjeglans terug bij alle leden, álle Nederlanders.”

Breed gedragen onder districten
De casus die Ruijgh aandraagt, is een moeilijke. Dat blijkt als we deze voorleggen aan Henk van Beusekom, Manager Sport binnen de KNWU. “Over de Nederlandse jongens en meiden die net over de grens of zelfs helemaal in het buitenland wonen; zij moeten op basis van UCI-regelgeving een licentie kopen in het land waar ze wonen. Dat is regelgeving uit de jaren negentig en kent zijn oorsprong door een valpartij van Djamolidin Abdoujaparov (zie hieronder, red). Hij kwam uit Oezbekistan, maar woonde in Italië. Hij had een Oezbeekse licentie, alleen daar waren geen verzekeringen ingebouwd. Daarom heeft de UCI besloten dat dit niet meer zou kunnen en zag je jongens uit bijvoorbeeld het Oostblok naar West-Europa verhuizen en hier hun licenties kopen.”

Het tweede punt van Ruijgh slaat terug op Nederlandse renners die voor buitenlandse clubs rijden en met die ploeg niet mogen deelnemen aan koersen in eigen land. “De KNWU staat open voor uitwisseling met Belgische clubs, Franse clubs of Duitse clubs”, zegt Van Beusekom. “Maar als je dat met een Belgische club doet en die komen dan met zes Nederlanders, dan is er geen sprake van uitwisseling. Om dat te ontmoedigen, is de regel opgesteld dat buitenlandse clubs klassiekers in Nederland mogen rijden alleen dan zonder Nederlanders. Uitzonderingen op die regel zijn internationale wedstrijden en koersen waar je jezelf individueel voor kunt inschrijven. Dat kan wel.”

Insiders laten echter weten dat de zuidelijke districten en afdelingen binnen de KNWU deze regel in het leven houden. Dit dwingt jeugdrenners om voor Nederlandse verenigingen te blijven rijden, in plaats van voornamelijk Belgische clubs. De omstreden regel staat ook jaarlijks op de agenda van de vergadering van de afdeling Wegsport en de districtsvoorzitters. Het KNWU-bestuur wil er graag vanaf, maar de regel is onder de districten breedgedragen en blijft daardoor steeds overeind. Binnen de KNWU is er echter een transitie gaande, waardoor een andere vorm van besluitvorming mogelijkerwijs meer ruimte kan creëren om deze impasse te doorbreken.

RIDE Magazine
23 Reacties
Sorteer op:
8 juni 2023 11:37
Ik vraag mij af hoe dit wettelijk houdbaar is binnen de EU. In het voetbal was de regel op maximaal 3 buitenlandse spelers ook niet houdbaar (Bosman arrest). En hier wordt duidelijk onderscheid gemaakt op afkomst van de renner bij het uitkomen in een competitie. Er zou geen onderscheid mogen zijn tussen een renner uit België of Nederland en dit geldt voor beide overheden. Maar dan zou er iemand met geld moeten zijn die dit durft aan te vechten.
    8 juni 2023 12:17
    Bosman arrest is wat anders. Dat heeft te maken met transfervrij zijn na een afgelopen contract
    8 juni 2023 15:44
    Met het Bosman-arrest heeft het niet veel te maken, maar dit lijkt op discriminatie op basis van afkomst. Dat zou een rechter zo van tafel moeten kunnen vegen. Probleem is dan wel dat Belgische ploegen met Nederlandse renners misschien helemaal niet meer worden uitgenodigd.
8 juni 2023 09:31
“Maar als je dat met een Belgische club doet en die komen dan met zes Nederlanders, dan is er geen sprake van uitwisseling. Om dat te ontmoedigen, is de regel opgesteld dat buitenlandse clubs klassiekers in Nederland mogen rijden alleen dan zonder Nederlanders. Hier begrijp ik helemaal niks van. Kan iemand dit uitleggen?
    8 juni 2023 09:45
    Dat is het hele punt: het slaat ook nergens op.

    Inhoudelijk: de regel is opgesteld om te voorkomen dat alle Nederlandse talenten bij de nieuwelingen en junioren naar buitenlandse clubs vertrekken, zodat ze hier blijven, de lokale clubs versterken en zodoende het wielerklimaat hier behouden. Daarom moet er een straf aan verbonden zijn: de renners mogen als zij voor bijv. een Belgische club kiezen geen klassiekers in Nederland rijden.

    Tegelijkertijd is het ook van belang dat de klassiekers in Nederland qua niveau en belangrijkheid op de kalender hun positie behouden. Daarom is het wenselijk om wèl buitenlandse ploegen uit te nodigen, ten behoeve van het deelnemersveld, maar moeten ze daarbij wel de eigen Nederlanders weer uitsluiten, om eerder genoemde reden.
    8 juni 2023 10:36
    En dit allemaal zou ook geen probleem zijn als er in de nederlandse grensregio's genoeg wielerclubs aanwezig zouden zijn, daar zijn dan alleen ook weer genoeg (jeugd)wielrenners in die regio's voor nodig (ik weet verder niet of er daar wel of niet genoeg van zijn). Oplossingen lijken mij daarom wat dat betreft ofwel meer wielerclubs in de grensregio's (als dat qua ledenaantallen mogelijk is en door KNWU op een bepaalde manier te stimuleren valt) of een bufferzone oprichten waardoor clubs binnen pakweg 40km van de grens uitgezonderd zijn van de regeling over nederlandse renners bij buitenlandse clubs.
    8 juni 2023 18:52
    De oplossing lijkt mij simpel. De faciliteiten in Nederland zo verbeteren dat talenten niet over de grens gaan kijken…
8 juni 2023 12:35
Dit is proberen je eigen kneuterigheid en "hoe het altijd is geweesterigheid" te behouden.
Als je de beste opleiding wilt voor je topsport leden dan moet je dit soort specifieke teams zo veel mogelijk accomoderen. En als je een zo competitief mogelijk startveld wilt dan heb je dit soort teams nodig.
Maar als je een gezellige clubcompetitie wilt die vooral leuk is voor de traditionele wielerclubs en de gemiddelde amateur wedstrijdrenner dan moet je zo doorgaan.
Klinkt heel negatief zoals ik het stel, maar een bond heeft meerdere functies. De clubcompetitie hoeft geen topsportevenement te zijn. Er mag ook plek zijn voor traditie, persoonlijk vind ik dat onzin, maar mijn mening telt hierin niet.
8 juni 2023 19:18
Ik zie het probleem niet. Mensen dienen zich gewoon eens aan de regelgeving te houden. Als mensen zich eens verdiepen in de regels hadden ze dit van te voren allemaal kunnen overzien en gewoon voor ZuydCT kunnen rijden. Ze hadden van te voren kunnen lezen dat ze zichzelf in de vingers snijden door voor TigeRR te gaan rijden. Ook had Rob gewoon zijn club in Nederland moeten registreren, aangezien er 0 Belgen voor zijn clubje rijden.
8 juni 2023 11:53
In plaats van een straf uit te delen en te ontmoedigen (het KNWU beleid van de laatste decennia) zou je ook eens kunnen kijken naar wat het is dat potentiële leden van jouw bond elders gaan zoeken en je aanbod hier op aanpassen. Ik geloof dat deze jongens net zo graag lid zijn bij een Nederlandse club onder een Nederlandse licentie maar dat randzaken (prijs, faciliteiten etc) simpelweg minder zijn. Dit proces zie je natuurlijk ook terug bij het omgaan met populaire events van niet-KNWU organisatoren waarbij gedreigd werd met een schorsing voor knwu-events of het moeten hebben van een handtekening van een KNWU consult met toestemming om een klim meerdaagse te rijden in de Ardennen wanneer één van deze dagen overlap heeft met een shit rondje om de kerk van 60km. De kunst is dat mensen klant van je willen worden vanwege je uitstraling, propositie en aanbod ipv dwangmatig behouden met dit soort onzinnige regels en straffen. Er gaat in mijn ogen weinig liefde voor de sport vanuit. #freerob
    8 juni 2023 19:26
    Om deze redenen is de KNWU eigenlijk gewoon dood. Trouwens iedereen negeert dat laatste gewoon. Een koers in t buitenland rijden als er een criterium in eigen district is kan meestal wel en mag inderdaad niet. Echter zijn de kansen dat je erop gepakt wordt niet zo groot.
    8 juni 2023 22:14
    @student klopt, als was dit enkele jaren geleden wel een issue. Wat ik ermee probeer te benoemen is dat je beter kan bekijken waarom je leden interesse hebben aan een ander aanbod dan je zelf voorziet, in gesprek gaan en actief voorzien in die wensen in plaats van verbieden deel te nemen aan een event om te hopen dat persoon X dan deelneemt aan een heel ander type event in Nederland zelf.
8 juni 2023 15:31
Belachelijk gedoe waarmee gestopt worden moet. Uiteindelijk ook totaal niet bevorderlijk voor Nederlandse talent ontwikkeling natuurlijk, zeker niet tov van spurters waar we het de laatste tijd zo van moeten hebben. Als die bij een buitenlandse ploeg gaan rijden mogen ze hier niet terug komen om met wind en sprinten te oefenen lekker puh om wat?
9 juni 2023 09:39
De heer Van Beusekom is een echte bobo, gezien de manier waarop hij een kromme regel probeert uit te leggen. Zijn verhaal raakt kant noch wal, maar het KNWU-jasje zal hem ongetwijfeld goed staan en aan de dinertafels is hij een graag geziene gast. Dit soort mensen zijn de dood voor de wielersport, niet die jongeren die in België rijden. Een schandalige regel !
8 juni 2023 12:22
Ik begrijp de zuidelijke clubs/districten wel. Initiatieven als TigeRR trekken de betere renners weg bij normale clubs en daar hebben ze last van. Die renners heb je juist nodig om de andere renners en begeleiding/trainers gemotiveerd te houden. Vanaf de nieuwelingen, dan begint de wedstrijddeelname per ploeg, heb je überhaupt een minimaal aantal renners per categorie nodig om te kunnen starten in wedstrijden.

TigeRR is ook geen normale wielerclub waar je zomaar lid van kan worden, het is in feite een ploeg. Daar verlies je als traditionele wielerclub altijd de strijd van. Zeker ook omdat renners ( al dan niet via ouders) vaak daar naar toe gaan waar het meeste te halen valt. Dat is ergens wel te begrijpen, maar het resultaat is wel dat de vijver alleen maar kleiner wordt, terwijl de echte talenten ook wel boven komen zonder dit soort ploegen.

@Paceline Dat de KNWU nog genoeg "uitdagingen" heeft ben ik met je eens. Maar ze kunnen er vrij weinig doen aan hoe clubs zich organiseren en wat voor faciliteiten ze bieden. Daarnaast ben je geen klant van de bond (of club) maar lid, al is dat precies de houding die renners/ouders wel hebben op zoek naar wie het meeste te bieden heeft.
    8 juni 2023 14:53
    Ik kan mij vinden in je analyse. Maar wanneer je een product aanschaf bij de KNWU ben je naar mijn inzicht simpelweg een klant. Je gooit op mijnknwu een product in het winkelmandje met een door de KNWU bepaalde prijs, die reken je af en vanaf dat moment mag je ook een verwachtingspatroon hebben dat past bij de prijs en omschrijving van het product. Ook als het een wedstrijdlicentie/lidmaatschap betreft.
8 juni 2023 12:38
RRCycling is idd geen club maar een ploeg en een verdienmodel voor RR. Renners betalen flink om bij de ploeg te mogen rijden. Waarom is RR niet echt een club begonnen in NL ? Dan konden zijn renners wel overal rijden. Maar dan kan hij niet flinke financiële bijdragen vragen en zichzelf zodoende “salaris” doen toekomen.
    8 juni 2023 16:32
    Ik ken deze ploeg niet, kun je dat betalen bewijzen en weet Wielerflits dat dan niet?
    8 juni 2023 19:16
    Ze vinden zich vooral zelf een hele ploeg, maar… Ik fiets zelf tegen deze lui en wat een lachertje is deze zo genoemde ploeg. Bij de beloftes hebben ze alle klassiekers uitgeschreven, omdat ze de wedstrijden niet eens kunnen uitrijden. Bij de junioren zijn het ook gewoon een stel pannenkoeken.
    8 juni 2023 19:22
    Hier klopt geen kl…. van. Renners betalen hier niet om bij te rijden. Je betaald net als bij een gewone club lidmaatschap. Ik denk dat je met je aannames even vergeet welke kosten komen kijken bij deelname aan wedstrijden, trainingen, materiaal etc. Dat je dan een bijdrage betaald lijkt me logisch.
    Als je niet weet hoe de vork in de steel zit, doen dan geen aannames. Rob vult het grote gat dat is ontstaan in Limburg, door het gesteggel van traditionele clubs en retro beleidsvoering. Het is jammer dat hij dan nog meer op kosten wordt gejaagd door onze KNWU bobo’s.
8 juni 2023 13:02
@Youri wat bedoel je met die laatste zin? Gaat de KNWU de zeggenschap van de districten inperken?
8 juni 2023 18:46
Iets om op te pakken voor Wouter Bos. Hij was voor Europa
11 juni 2023 21:24
Ik heb wel begrip voor beide kanten.

Aan de ene kant vind ik dat een Nederlander die voor een buitenlandse ploeg rijdt, gewoon moet kunnen starten. Er zijn bv. wel jongens die net over de grens wonen of bij een goede Belgische ploeg gaan rijden, omdat ze daar een programma en begeleiding kunnen bieden.

Maar aan de andere kant: ploegen als RR Cycling halen alle Limburgse clubs leeg. Waarom zouden die nog investeren in de jeugd als het gros toch naar RR gaat? En waarom nog investeren in wedstrijden organiseren als ze toch geen renners meer hebben die daar aan mee kunnen doen?

Vaker zo geweest in Limburg. Zugvogel haalde voorheen overal de beste renners weg. Om dan alle Limburgse criteriums plat te leggen. Daar was dan vaak geen ruk meer aan, omdat die compleet gedomineerd werden door Zugvogel.

Probleem met dit soort ploegen is dat ze weinig tot niks bijdragen aan het Nederlandse wielrennen. Ze organiseren geen wedstrijden, zijn enkel geïnteresseerd in de zogenaamd betere renners, hebben vaak geen jeugdopleiding, etc.

En vaak verdwijnen ze weer even snel als dat ze op zijn gekomen. Clubs proberen op lange termijn te overleven. Dit soort ploegen gaan voor snel en kort succes. En dan kunnen ze renners lokken met premiestelsels, fietsen, trainingskampen naar Mallorca en dergelijke.

Juniorenklassiekers rijden de meeste TigeRR's niet eens uit. Borsele, E3 prijs, GP Jungels... rijdt er elke keer eentje van de ploeg uit en niet eens kort. Het heeft helemaal geen nut om met die jongens zo'n programma te rijden.

Reacties zijn gesloten.