Zico Waeytens haalt uit naar Zakarin op Twitter

woensdag 18 december 2019 om 19:46
Zico Waeytens haalt uit naar Zakarin op Twitter

Ilnur Zakarin - foto: Cor Vos

Zico Waeytens heeft op social media stevig uitgehaald naar Ilnur Zakarin. Als het aan de West-Vlaming ligt, blijft de Russische aanwinst van CCC niet alleen weg van de Olympische Spelen, maar verdwijnt hij helemaal uit het peloton.

Aanleiding voor Waeytens’ vermaning is het bericht dat Zakarin van nationaliteit overweegt te veranderen. Het Wereld Anti-Doping Agentschap (WADA) nam een week geleden de beslissing om Rusland voor vier jaar te verbannen van de Spelen en alle andere internationale wedstrijden, nadat er bewijs was van manipulatie in een dopinglaboratorium in Moskou. Voor Russische sporters die kunnen aantonen dat ze van onbesproken gedrag zijn, zou er een mogelijkheid zijn om onder neutrale vlag toch mee te doen aan internationale toernooien.

“Als Rusland niet mag deelnemen aan de Spelen, zou ik graag onder neutrale vlag willen koersen”, liet Zakarin deze week weten. Voor de komende jaren overweegt hij om de Cypriotische nationaliteit aan te nemen, voegde hij eraan toe. “Beste Ilnur, niemand met een dopingverleden zoals jij zou naar de Spelen mogen gaan”, schrijft Waeytens, die twee maanden geleden in de Memorial Rik Van Steenbergen zijn laatste wedstrijd reed als prof. “Van mij zou je zelfs nooit meer mogen koersen!”

Het is echter de vraag of Zakarin onder neutrale vlag mag meedoen aan de Olympische Spelen, aangezien hij in het verleden al eens twee jaar geschorst was nadat hij positief had getest op anabole steroïden.

Dit artikel delen:

27 Reacties

Romāns Vainšteins 18 december 2019 om 19:52

Wellicht heeft Zakarin eens een koersincident met hem gehad dat deze rare en domme woedeuitbarsting nog enigszins verklaart. Waeytens is me nog niet eerder opgevallen als keiharde antidope afgezant.

Vinyakke 18 december 2019 om 20:27

Waarom precies is dat een domme uitspraak?

Samlambeej 18 december 2019 om 20:41

Dan had hij meteen ook zijn oud-ploegleiders moeten aanpakken. Zakarin werd gepakt op anabole steroïden? Die zal hij nog vaak tegenkomen in het vechtjasmilieu. Benieuwd of Zico altijd even stellig zal zijn.

Jan Blokland 18 december 2019 om 20:07

Wat denkt Zico Waeytens wel om daar over te oordelen. Natuurlijk heeft Ilnur Zakarin een verleden. Gemakkelijk omdat nu te zeggen terwijl je zelf bent gestopt.

Panache 18 december 2019 om 20:20

Tja, wie ben jij dan om over zijn opmerking te oordelen? Of hanteer je voor jezelf andere criteria voor het geven van een mening?

Samlambeej 18 december 2019 om 20:47

@Panache
Jan Blokland heeft wellicht nooit met of onder dopeurs of dopingfaciliteerders gewerkt, Zico wel. Om Zakarin er nu uit te halen, beetje vreemd en selectief.

koos verrek 18 december 2019 om 20:08

Zico zeikerd

Polleke 18 december 2019 om 20:18

Zico heeft gewoon gelijk…

Vinyakke 18 december 2019 om 20:31

Enkele weken geleden vond iemand hier dat Gilbert van zijn fiets moest omwille van zijn dubieuze verleden (ik wacht nog altijd op meer duiding). Nu mag waeytens een van doping bewezen Rus niet weren van de spelen na al de Russische heisa. 2 maten en 2 gewichten hier hoor.

tendam 18 december 2019 om 20:54

Haha, je bedoelt mij waarschijnlijk? Ik heb geen dubbele standaard: voor mijn part koersen ze allebei vrolijk door.

De duiding is trouwens vast te vinden als je googlet op Gilbert en cortisonen.

Merlinappa 18 december 2019 om 20:34

Kan me wel vinden in Zico’s opmerking eigenlijk. De OS zouden verboden moeten worden voor iedereen die ooit doping heeft gebruikt, zou een goed idee zijn.

Samlambeej 18 december 2019 om 20:44

In naam van de heilige sport, hhahamen.

Japsie 18 december 2019 om 20:37

Ooit betrapt, tweede kans gekregen. Zo hebben we onze maatschappij en derhalve ook onze sport ingericht, geciviliseerd zeg maar. Dat een Waeytens dit roept is niet zozeer dom, maar wel wereldvreemd en intolerant. Net zo gek als roepen dat Gilbert van zijn fiets moet.

Panache 18 december 2019 om 21:08

In tuchtrecht (waar doping onder valt) is een tweede kans helemaal niet gebruikelijk.

Brabander 19 december 2019 om 01:06

Mooi verwoord, Japsie. Helemaal mee eensch

Japsie 18 december 2019 om 21:17

Zeker wel

SnellePelle 18 december 2019 om 21:17

Zico wie?

josi 18 december 2019 om 21:43

Ik vermoed dat Zakarin er niet al te lang van wakker zal liggen wat Waeytens ervan vindt, als hij überhaupt al weet wie dat is.

Romāns Vainšteins 18 december 2019 om 21:57

Hij zal wel een vermoeden hebben dat dat die in het brabbeltaaltje scheldende renner was die na zijn lompe haarspeldbocht het voorwiel onder de reling vouwde.

FDJ 18 december 2019 om 22:22

Toch jammer dat Zico zich niet liet horen op het moment dat Preidler aan de beurt was. Zijn ex-ploeggenoot. Of heb ik iets gemist.

Vinyakke 19 december 2019 om 08:57

Wil preidler naar de olympische spelen dan?

west 18 december 2019 om 22:46

Iemand wil een baantje als analist… Waarom anders zou je Zakarin in het “Vlaams” op de vingers tikken?

Brabander 19 december 2019 om 01:05

Die Zico. Dat is er 1 van de harde lijn zeg. Waanzin ten top. Dopeurs mogen hard gestraft worden, maar als je net als Zakarin gewoon je straf hebt uitgezeten, dan houdt het verder op toch? Zoals hierboven al aangehaald: zou er ooit eens iets voorgevallen zijn tussen die 2? Anders kan ik dit niet echt verklaren. Of je moet echt geen geloof meer hebben in de menschheid. En dat je als persoon veranderen kan

wielrenner 19 december 2019 om 07:25

Indien Zico dit niet in de media had gepost, was Zakarin “stilletjes” Cyprioot geworden.
Misschien een ideetje voor andere Russen uit de schaatssport…..

Scott Sunderland 19 december 2019 om 08:37

Twitter is toch het medium bij uitstek om je meningen te roeptoeteren ? Dat doet deze Zico Waeytens. Op zich heb ik daar geen probleem mee. Gewoon een mening over iemand. Hij zal waarschijnlijk ook wel een persoonlijke hekel hebben aan de persoon Zakarin. Hij kiest ervoor om hem eruit te lichten. Ik word er zelf niet warm of koud van.

Kevin Lowagie 19 december 2019 om 08:59

Zico heeft gelijk, stel dat Zakarin de OS wint met een dopingverleden. Wat een mondiaal beeld geeft dat over de wielersport? Een zeer genant en ongeloofwaardig beeld. Elke renner die is betrapt zou nooit meer mogen koersen, mits hij de mogelijkheid heeft gekregen om zijn onschuld te bewijzen.

Romāns Vainšteins 19 december 2019 om 10:32

Wielrennen staat mijlenver boven het Eurovisionachtige, suikerzoete en potsierlijke OS.

Net zoals het met Vino al een coole demonstratie was zou een gevalletje ‘eentje rijdt weg de rest checkt oogwit’ met Zakarin als winnende Cyprioot een mooie etalering zijn.

Headlines

Materiaalzone

Populair