Zeventiende etappe Tour de France kent nieuwe startformule
zondag 3 juni 2018 om 12:56

Zeventiende etappe Tour de France kent nieuwe startformule

De zeventiende etappe in de Tour de France van Bagnères-de-Luchon naar Saint-Lary-Soulan van dit jaar krijgt naast zijn korte afstand (65 kilometer) nog een tweede speciaal element: renners zullen op volgorde van hun plaats in het klassement vertrekken. “Het is een beetje een start zoals in de Formule 1”, tekent Het Nieuwsblad op uit de mond van de technisch directeur bij de ASO, Thierry Gouvenou.

Het idee is dat de eerste twintig renners uit het klassement helemaal vooraan zullen vertrekken. Gevolgd door de volgende twintig in het klassement. Daarna worden de groepen groter en staan de coureurs per veertig gegroepeerd.

Dit biedt een extra tactische uitdaging voor de klassementsmannen, zo ziet ook Gouvenou deze toevoeging. “Wie zin heeft om naar de voet van die col te sprinten, kan dat dus. Wie als leider liever zijn ploegmaats opwacht, kan dat ook. Op eigen risico”, legt de Fransman de risicospreiding uit.

Gouvenou bevestigt wel direct dat dit iets eenmaligs is deze Tour. “Dat doen we uitsluitend die dag. Net voor zo’n korte etappe zal er sowieso spanning in de lucht hangen. Deze speciale startformule accentueert dat nog”, voorspelt de rechterhand van Christian Prudhomme spektakel vanaf de eerste minuut koers.

RIDE Magazine
68 Reacties
Sorteer op:
3 juni 2018 13:28
Ik dacht even aan een situatie zoals bij de RVV-cyclo, waar er steeds maar een plukje fietsers tegelijk de Koppenberg op mag, maar zo radicaal wordt het niet helaas.
3 juni 2018 13:29
Quote van redactie:
Renners vertrekken inderdaad allemaal tegelijk, maar in volgorde van het klassement.

Exact en dat vind ik nu ook weer niet zo spectaculair :)!

Wel een mooie korte en naar ik hoop spectaculaire etappe. Lange etappes met veel beklimmingen hebben nogal eens de neiging saai te zijn, pas op de laatste of 1 na laatste col wordt het leuk, dat verwacht ik bij de deze etappe niet.
3 juni 2018 13:29
Wat een onzin.
3 juni 2018 13:31
Zoals ProCycling dus. Geen tijdverschillen, wel starten op volgorde. Kan op zich wel leuk. Sowieso gaat er genoeg gebeuren in deze etappe.
3 juni 2018 13:32
Ohjee, verandering.. ik hoop maar dat de oude volgers daar wel tegen kunnen ;-9 maar ach, het landschap blijft gelukkig voor ze.

On topic: gewaagd om het hier te proberen, maar An sich Ben ik wel benieuwd hoeveel het uitmaakt.
3 juni 2018 13:33
Gaat nergens over
3 juni 2018 13:36
Wat een circus.
3 juni 2018 13:45
En dan gaan de renners meteen op zoek naar hun ploeggenoten. Of ze worden verrast. Interessant voor de kijker als experiment, maar in het peloton zal men morren.
3 juni 2018 13:46
Een achtervolging met de echte tijdverschillen in het klassement is toch veel leuker? Dit is een nietszeggende tussenoplossing.

Maar we gaan wel allemaal kijken natuurlijk, dat dan weer wel.
3 juni 2018 13:50
Na 3 minuten zit iedereen toch gewoon weer op de gewone plek waar ze anders ook gezeten hadden? Hoezo voegt dit een tactisch element toe (als ze inderdaad allemaal gewoon tegelijk starten)
3 juni 2018 13:50
Flitsstart van Quintana, Landa,Valverde, Roglic en Kruiswijk en dan kop over kop met zn 5en Sky Porte en de Fransozen op 10 minuten en meer...Roglic pakt de eindzege
3 juni 2018 13:59
Oké, als we toch zot gaan doen: de renners starten allemaal op een bankje, bij startschot mogen ze hun klikschoenen aandoen en naar hun fiets saffelen en vertrekken.
3 juni 2018 14:02
@TheBFG

Helemaal niets in een rit waar het direct bergop gaat.
3 juni 2018 14:15
De rit start bergop, dus dit kan zeker wel effect hebben als er iemand van de voorste rijen meteen vol doortrekt.

Maar voor de mensen hier: vooral eerst zeiken en dan pas kijken... ;)
3 juni 2018 14:25
Hoe de wedstrijd verloopt hangt m.i. meer af van de tijdslimiet. Volle bak rijden zal niet snel gebeuren als daardoor ploegen gehalveerd worden door de tijdslimiet.
3 juni 2018 14:40
Dikkes goed idee!
Direct bergop zullen er wel gaten vallen en zullen sommige knechten er last van hebben dat ze meer energie moeten verspelen met hun kopman bereiken. Maar dat effect zal subtiel zijn voor de enkel-tour kijkers.
Dit eerder in de tour toepassen lijkt me leuker. Dan zullen knechten de dagen ervoor een hoge klassering in klassement willen. Dus heeft het meer effect.
3 juni 2018 15:01
Wat misschien wel leuk zou zijn is als laatste etappe een achtervolging, waarbij de leider als eerste start, en daarna op tijdsverschillen in het klassement wordt gestart, net zoals in La Course vorig jaar. De eerste over de finish wint dan het eindklassement, en de etappeoverwinning zou kunnen gaan naar degene die het snelst de etappe heeft afgelegd (kan theoretisch zelfs de laatste in het klassement zijn).
Dit zorgt ervoor dat de de laatste etappe ergens om gaat en is weer iets anders dan een tijdrit. Het kan dan zelfs in een sprint beslist worden in een sprint tussen twee non-sprintende klassementsrenners. Natuurlijk moet het wel eerst in (een paar) kleinere wedstrijd(en) uitgeprobeerd worden.
3 juni 2018 15:06
Prima idee. Ben alleen bang dat het toch weer een sky trein is die het tempo en daarmee uiteindelijk het verloop gaat bepalen.
Hopelijk wordt het spektakellen.
3 juni 2018 15:07
Die Franse moeten weer iets geks gaan verzinnen!! Wat een belachelijk idee dit!!
3 juni 2018 15:24
Hoe wordt de startopstelling normaalgesproken bepaald? Wie het eerst komt staat vooraan?
3 juni 2018 15:30
Martin
truien voorop plus een paar man die zin hebben in ontsnapping. maar door paar km neutralisatie maakt het niet zo veel uit.

verwacht dat aanvallers toch niet veel kans hebben deze rit. en dat er na 5km er nog een man of 20 _ 40 voorop rijden. en na 10 km nog 15 man.
3 juni 2018 15:45
als ze echt spektakel willen dan zouden ze met verschil in starttijden moeten werken. 1 minuut tussen iedere groep ofzo. Dan willen renners in de 1e groep vast risico's nemen
3 juni 2018 16:17
Snap er geen hol van dat MC Hammer gedoe.
3 juni 2018 16:33
Wellicht een Leuk probeersel. Nu nog iets vinden op oersaaie sprint etappes
3 juni 2018 16:35
@Martino87
Inderdaad wie als eerste er is staat vooraan. Daarnaast staan alle truien altijd op de eerste rij.

Reacties zijn gesloten.