Zesdaagse van Gent bevestigt komst Cavendish en Wiggins

zaterdag 27 augustus 2016 om 09:27
Zesdaagse van Gent bevestigt komst Cavendish en Wiggins

Foto: Sirotti

Bradley Wiggins en Mark Cavendish gaan dit jaar samen een koppel vormen in de Zesdaagse van Gent. Dat bevestigt de organisatie. Voor Wiggins wordt het zijn laatste wedstrijd.

“Het idee om dit jaar samen te komen rijden in Gent kwam van de renners zelf”, aldus organisator Rob Discart in een persbericht. “We zijn (net als de vele wielerliefhebbers) erg trots om twee van de grootste iconen van het hedendaagse wielrennen samen aan de start van onze 76ste editie te hebben.”

Wiggins heeft een speciale band met de Zesdaagse van Gent. “Voor zover ik me kan herinneren was de Gentse zesdaagse in 1986 de eerste koers die ik ooit gezien heb”, stelt de in Gent geboren Brit. “Op mijn negentiende reed ik er zelf voor het eerst, dus de cirkel is rond als ik er ook mijn laatste rijd. Er hangt zoveel nostalgie in ’t Kuipke: Merckx, Sercu en alle groten van de piste reden er. Logisch dus dat Gent voor mij het einde zal zijn.”

Ook Cavendish is blij om van 15 tot en met 20 november in Gent te koersen. “Het is altijd fantastisch om een historisch evenement als de Gentse zesdaagse te rijden, maar samen met Brad, als regerende wereldkampioenen en in zijn afscheidswedstrijd, dat zal iets heel bijzonder zijn”, verklaart hij. “Na de nipte tweede plaats met Iljo (Keisse, red.) twee jaar terug, zou een overwinning de perfecte manier zijn om mijn samenwerking met Brad op de fiets te bekronen.”

Dit artikel delen:

10 Reacties

Polleke 27 augustus 2016 om 10:00

Dan weten we nu ook al wie die zesdaagse gaat ‘winnen’…

Quintenri 27 augustus 2016 om 10:10

@Polleke
Waarom ‘winnen’? Ik weet niet of je het meent, maar bij zesdaagses wordt er wel effectief tot het einde gestreden voor de overwinning. Het is niet zo dat zoals bij criteriums op voorhand afgesproken wordt wie er wint..

Polleke 27 augustus 2016 om 13:43

Jazeker…en ik ben de zuster van Napoleon…

jb4bruges 27 augustus 2016 om 14:15

Ik herinner mij een editie waarbij Cavendish-Keisse, het uithangbord was, zij wonnen niet.

Romy2007 27 augustus 2016 om 14:29

Tegenwoordig worden Zesdaagses echt niet meer gefixt. Hadden ze anders in Rotterdam dat – voor het publiek volkomen – onbekende Spaanse duo laten winnen?

Na-Tour criteriums zijn natuurlijk wel afgesproken, zesdaagses niet meer

Verweggistan 27 augustus 2016 om 15:30

Alweer de laatste wedstrijd van Wiggins :)

Hakkie2 27 augustus 2016 om 15:35

Volgens mij rijden ze de laatste dag in elk geval wel vol, maar ze zorgen wel bewust dat het tot de laatste dag spannend blijft volgens mij. En de verschillende topduo’s mogen allemaal ook wel wat onderdelen winnen.

Polleke 27 augustus 2016 om 16:57

@jb … Ze wonnen niet omdat de conditie van Cav afschuwelijk slecht was..de andere koppels konden moeilijk nog meer op de rem gaan staan want het publiek in Gent pikt veel maar ook niet alles….

F e r o x 27 augustus 2016 om 19:08

Winst in een 6-daagse als Gent wordt echt niet op voorhand bepaald, hoor. Het is inderdaad wel zoals Hakkie2 zegt een ongeschreven regel om het zo lang mogelijk spannend te houden. Liefst tot en met de slotdag.

Quintenri 27 augustus 2016 om 23:33

@Polleke

Geloof wat je zelf wilt, maar ik ga ook elk jaar gaan kijken. Ook dat jaar van Cavendish en Keisse was ik daar, en zo slecht was Cav daar niet hoor ;).

Headlines

Materiaalzone

Populair