Zes ProTeams krijgen wildcard voor Ronde van Catalonië

dinsdag 19 januari 2021 om 13:06
Zes ProTeams krijgen wildcard voor Ronde van Catalonië

foto: Cor Vos

De Volta Ciclista a Catalunya, hier beter bekend als de Ronde van Catalonië, heeft bekendgemaakt welke ploegen zich mogen verheugen op een wildcard voor de eerstvolgende editie (22-28 maart). Vorig jaar ging de wedstrijd niet vanwege de coronacrisis.

Alpecin-Fenix was al zeker van een wildcard voor de Spaanse WorldTour-wedstrijd. De ploeg van Mathieu van der Poel wist zich vorig jaar te verzekeren van eindwinst in de Europe Tour en mag daardoor in 2021 als ProTeam deelnemen aan alle WorldTour-wedstrijden.

Ook Arkéa-Samsic (de ploeg van Nairo Quintana, Warren Barguil en Nacer Bouhanni), Gazprom-Rusvelo (Ilnur Zakarin en Roman Kreuziger), Rally Cycling en de Spaanse ProTeams Equipo Kern Pharma en Euskaltel-Euskadi hebben een uitnodiging ontvangen.

Caja Rural-Seguros RGA en Burgos-BH zijn dit jaar niet van de partij. De laatste winnaar van de Ronde van Catalonië luistert naar de naam Miguel Ángel López. De Colombiaan zegevierde in 2019 voor Adam Yates en Egan Bernal.

Ploegen met een wildcard voor de flag-es Ronde van Catalonië 2021
flag-be Alpecin-Fenix
flag-fr Arkéa-Samsic
flag-ru Gazprom-RusVelo
flag-es Equipo Kern Pharma
flag-es Euskaltel-Euskadi
flag-us Rally Cycling

Dit artikel delen:

11 Reacties

Verweggistan 19 januari 2021 om 13:20

Gokje: Burgos en Caja naar de Vuelta.

Rawolf 19 januari 2021 om 13:24

Burgos lijkt me sterk, zijn de laatste 2 jaar al geweest terwijl ze het amper verdienden aangezien de kwaliteit van de selectie.

Caja Rural zekerheidje

Verweggistan 19 januari 2021 om 13:29

Caja is ook niet meer wat het geweest is, elk jaar vertrekken de beste renner(s) en daar komt weinig voor terug, terwijl Burgos langzaam maar zeker aan een beter team bouwt (Avila gehaald) maar ik geloof dat de Vuelta dit jaar begint in Burgos. Eigenlijk doen de Spaanse teams niet veel voor elkaar onder en zou je er prima twee sterke teams van kunnen maken.

David Janssens 19 januari 2021 om 13:29

Rare selectiemethode? Spaanse teams thuis laten en een ploegje als Rally wel uitnodigen. Zo heel veel Spaanse teams zijn er nu ook weer niet, je zou toch verwachten dat ze die paar sponsoren die er wel zijn dan zouden belonen. Dit “beleid” is ook niet echt uitnodigend voor potentiële nieuwe sponsoren….

lo squalo dello Stretto 19 januari 2021 om 14:40

Inderdaad onbegrijpelijk. Wat heeft Rally Cycling – behalve hun best mooie truitjes – nu te bieden? Dan liever een extra Spaans team erin als soort van ‘bedankje’ naar die sponsoren toe.

Verweggistan 19 januari 2021 om 15:35

Zoals hierboven al gezegd denk ik dat het een soort ‘ruil’ is. Er zijn maar 2 Vuelta wildcards, dus die gaan dan naar Caja en Burgos en die starten dan niet in Catalonië. En KernPharma en Euskadi wel. Dat zie je ook wel bij de Italiaanse WT koersen, de ploegen met een Giro wildcard niet in de Tirenno en MSR.

bilthoven 19 januari 2021 om 15:26

Rally Cycling??????? Die hebben daar toch helemaal niets te zoeken……..

HoofdIsVrij 19 januari 2021 om 15:53

Gazprom wel?

Shinzawai 19 januari 2021 om 18:15

Bij Gazprom rijden o.a. Zakarin en Kreuziger, dus voor een klimrondje best een logische keuze.

dynamo 19 januari 2021 om 16:15

Zou ik eigenlijk vorig jaar heen gaan, maarja corona, trouwens van harte gefeliciteerd
M v/d Poel :)

Bassie55k 19 januari 2021 om 19:02

Misschien een statement on niet alle Spaanse teams uit te nodigen in Catalonie.

Headlines

Materiaalzone

Populair