Zeeman over wel of niet doorgaan Tour: “Volksgezondheid niet in gevaar brengen”

zondag 29 maart 2020 om 13:22
Zeeman over wel of niet doorgaan Tour: “Volksgezondheid niet in gevaar brengen”

foto: Cor Vos (archief)

Merijn Zeeman heeft nog altijd de stille hoop dat de Tour de France gewoon doorgaat, maar beseft dat de volksgezondheid voorop staat. “Ik redeneer vanuit sportief oogpunt, maar het maatschappelijk oogpunt is veel belangrijker”, zo vertelt de sportief directeur van Jumbo-Visma in gesprek met ‘De Perstribune’.

De Ronde van Frankrijk staat nu nog op de kalender van 27 juni tot en met 19 juli, al is het maar de vraag of de drieweekse ronde doorgaat nu ook Europa in de ban is van het coronavirus. “Het is een hele moeilijke kwestie”, zo begint Zeeman zijn relaas. “Er kwam gisteren een bericht naar buiten dat de ASO half mei een beslissing zal nemen.”

“We hebben officieel nog niks gehoord, maar we willen wel klaar zijn als de wedstrijd doorgaat. We zullen de komende periode een inschatting maken of de Tour kan worden verreden en dan binnen onze mogelijkheden een plan maken. We zullen dan zo goed mogelijk voorbereid zijn als de koers doorgaat”, aldus Zeeman, die wel kijkt naar de veiligheidsrisico’s van een dergelijk groot sportevenement.

Over doorgaan Parijs-Nice: “Een slecht signaal” 
“De volksgezondheid is veel belangrijker dan het sportieve aspect. We moeten ons bij het organiseren van de Tour de vraag stellen: is de samenleving ermee gediend? Dat is op dit moment niet het geval. Dat was ook mijn grote kritiek op Parijs-Nice. We hebben toen een slecht signaal afgegeven en de volksgezondheid geen dienst bewezen.”

“Het is heel vreemd dat een groep zich toen van a naar c heeft verplaatst met het risico op verspreiding.” Zeeman hoopt echter dat de situatie in juli er een stuk rooskleuriger uitziet. “Het is te hopen dat de situatie zal verbeteren en dat we op een bepaalde manier weer evenementen kunnen organiseren, zonder dat daarbij de volksgezondheid in gevaar wordt gebracht.”

Volgens de laatste geruchten heeft wedstrijdorganisator ASO vrijdag 15 mei als deadline gesteld voor een definitief besluit over de 107e editie van de Ronde van Frankrijk. Zeeman en Jumbo-Visma willen op tijd weten of de ronde doorgaat. “We kunnen onze renners niet in drie weken klaarstomen. Het zou fijn zijn mocht de ASO half mei een beslissing nemen.”

‘Level playing field’
Een bijkomend probleem van het coronavirus is dat veel renners zich niet optimaal kunnen voorbereiden op de Tour. Zo mogen wielrenners die woonachtig zijn in bijvoorbeeld Italië, Spanje en Frankrijk momenteel niet buiten trainen. “Dat is zeker niet eerlijk”, aldus Zeeman. “Je moet als renner toch een voorbereidingsperiode van zes weken inlassen.”

“Onze directeur Richard Plugge is ook vice-voorzitter van de AIGCP (de belangenvereniging voor professionele wielerteams, red.) en via deze weg hebben we intensief contact met de UCI en ASO. We dringen aan dat er zoveel mogelijk een level playing field moet zijn.”


Eerder spraken we Merijn Zeeman al voor onze serie ‘de alternatieve wielerkalender’

Dit artikel delen:

48 Reacties

LB108 29 maart 2020 om 13:53

Tjonge tjonge als je andere ploegen hoort of leest is er tenminste beetje positiviteit maar daar bij Jumbo was die meteen ver weg. Negativisme ten top. Om depressief van te worden! En steeds terug komen op Paris Nice. Die hebben juist bewezen dat het ook veilig en zonder publiek kon dus net een applaus voor hen die niet terug trokken maar dan wel allemaal samen op cafe of op een berg zitten te hokken

KimJungPoels 29 maart 2020 om 14:19

De volksgezondheid is inderdaad veruit prioriteit nummer 1, die mag nooit in gevaar worden gebracht voor een wielerwedstrijd. Tijdens Parijs-Nice is dat onderschat met de kennis van nu, maar niet echt met de kennis van toen.

Dat level playing Field is wat mij betreft dan weer helemaal geen argument voor het wel of niet doorgaan van de Tour. Een oneerlijke Tour is voor de sport nog altijd heel veel beter dan geen Tour. Jammer voor Zeeman als zijn kopmannen zich wat minder hebben kunnen voorbereiden dan anderen, maar dat is dan maar zo.

S. Morgenstern 29 maart 2020 om 15:12

De week van Parijs-Nice was er een waarin zo´n beetje iedere koers (ook in Frankrijk) werd afgelast. Het was toen toch al vreemd om ze daar wel door te zien fietsen? Volgens mij werd dat tegenstrijdige (en wellicht slechte) signaal toen ook door de overgrote meerderheid wel opgepikt. Ondanks dat we ons prima vermaakte met de daadwerkelijke koers.

miguelon 29 maart 2020 om 14:42

Pffff, man toch en zelf dus je ploeg uit Frankrijk weghouden om in Spanje (!!!) te gaan trainen…
Tot in den treure… Het échte gevaar zit momenteel in NL, UK.
Er wordt daar véél te weinig getest.
België : 10836 gevallen… 431 slachtoffers
Z-Korea : 9583 gevallen… 152 slachtoffers
Duitsland : 58247 gevallen… 455 slachtoffers

UK : 17089 gevallen … 1091 slachtoffers
NL : 10866 gevallen … 771 slachtoffers

De situatie zal het snelst verbeteren in de landen waar uitgebreid getest wordt. Dat is het enige dat momenteel objectief meetbaar is, verder hoef jij een Franse organisatie niet met de vinger te wijzen Zeemannetje, het ware veel veiliger geweest je team te laten deelnemen ipv hen in Spanje te laten trainen, pedante betweter

Jan 29 maart 2020 om 14:50

Volgensmij krijg ik iets anders te lezen als ik de link aanklik

Wat vooral opvalt Miguelon , is de betweterige toon van personen die totaal geen verantwoordelijkheid hoeven te pakken deze dagen
Om een voorbeeld te geven; baudet Wilders vele Corona deskundigen en hierboven ook ene miguelon niet
0 mensen in dienst 0 verantwoordelijk naar de maatschappij. Maar wel afzeiken.
Te makkelijk.

xistnc 29 maart 2020 om 15:02

Het aantal doden is voor NL en BE goed vergelijkbaar: momenteel elk 40 per miljoen inwoners.

In Nederland liggen per miljoen inwoners 65 patiënten op de IC, in België zijn dat er 80. Ook dezelfde orde van grootte, wat ook geldt voor de toename.

Als NL in het begin meer had getest, dan had de situatie er hier wellicht wat gunstiger uit gezien. Maar het overvloedig testen wat kennelijk in België gebeurt, heeft nu niet echt voor een relatief betere situatie gezorgd. Jouw verwachtingen hebben dus nogal een hoog gehalte luchtfietserij.

Misschien is de mate van testen in beide landen ‘proportioneel’. Ik kan me voorstellen dat een NL-er sneller begrijpt dat hij corona heeft, ook zonder test, terwijl een Belg dat per se bevestigd wil hebben alvorens zijn sociale contacten te beperken.

S. Morgenstern 29 maart 2020 om 15:14

Wat is dat ding met in Spanje trainen? Volgens mij hebben ze daar het collectieve trainen heel snel geschrapt en is iedereen thuis (!!!) gaan trainen.

miguelon 29 maart 2020 om 15:25

Niks van, xistnc, je kan zwetsen wat je wil, maar in NL vallen meer dan 20% meer slachtoffers per miljoen inwoners dan in België : 45/Mio in NL, 37/Mio in B. Dàt zijn de cijfers en dat komt waarschijnlijk door het uitgebreide testen, net als in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken, Noorwegen etc…. In de meeste van die landen is het, net als in Z-Korea, natuurlijk nog duidelijker, België begon pas een week of twee geleden uitgebreider te testen. NL en GB blijven achter en zijn daarom momenteel het grootste gevaar… Herd immunity-idioten…
En @ Jan, ok… Et alors??? Wat is je punt?

miguelon 29 maart 2020 om 15:59

S. Morgenstern, Ik verwijs daarmee naar de opmerking die ik op 10 maart (even terug opgezocht) maakte. Toen waren de TLJ-ers dus een paar dagen weg om te gaan trainen in Spanje ipv mee te rijden in P-N. Pas op 16/03 kwam het bericht dat het Zeemannetje alle renners terughaalde en in volledige lockdown ging. Dus nogmaals, het is een pedante betweter als hij denkt nu met het vingertje te moeten wijzen naar ASO. Als er goed getest wordt de komende weken en maanden dan zal het voorstel van ASO zoals het op tafel ligt in juli zelfs een overreach lijken. Ik kan dit blijven herhalen als je wil…

xistnc 29 maart 2020 om 16:08

@miguelon
Ja, dat is dus dezelfde orde van grootte. Net zoals het aantal patiënten op de IC. Je snapt hopelijk zelf ook wel dat het nergens op slaat om België aan Zuid-Korea en Duitsland te spiegelen.

Ik snap dat je goede hoop hebt dat het testbeleid in België bijdraagt aan het ombuigen van de trend, maar het lijkt me meer dan voorbarig om dit al te verwachten op grond van cijfers.

miguelon 29 maart 2020 om 16:27

Dat zeg ik ook, xistnc, verandert niets aan de premisse dat op dit moment NL en GB het grootste gevaar betekenen door hun initiële herd immunity-idiotie. Bovendien is dat verschil tss B en NL wel degelijk significant, vooral omdat het een trend blijkt van de voorbije week.

miguelon 29 maart 2020 om 16:41

Vandaag 1702 nieuwe gevallen in B (op 11,5 Mio), 1104 in NL (op 17,3 Mio) geloof je dat?
Nee in beide landen glippen er veel mensen door de mazen van het net. Maar in NL meer dan in B en die zullen niet in quarantaine gezet worden. Je eerdere opmerking dat een NLer sneller begrijpt dat hij Corona heeft…. Daar kan ik natuurlijk geen zinnig argument tegen bedenken…

ChefSpijker 29 maart 2020 om 18:11

De hoeveelheid bevestigde positieve gevallen an sich zegt niet zoveel. Natuurlijk zijn er in Nederland veel meer besmet dan officieel gemeten (in België ook), maar het gros daarvan ondervindt lichte klachten en zal nooit voor IC in aanmerking komen. Thuisisolatie en klaar. De getallen met betrekking tot ziekenhuisopnames en IC-bezetting zijn veel interessanter dan enkel hoeveel positieve gevallen een land heeft. Uiteraard helpt testen enorm om betere cijfers en dus analyses te krijgen, maar voorlopig wijst weinig erop dat landen in West-Europa met strengere/meer uitgebreide maatregelen het duidelijk beter doen dan Nederland.

Jan 29 maart 2020 om 19:03

“Dat was ook mijn grote kritiek op Parijs-Nice. We hebben toen een slecht signaal afgegeven en de volksgezondheid geen dienst bewezen.”

Lees nog eens goed “we hebben”. of lees jij, “zij hebben”? iets wat hij heel makkelijk wel had kunnen zeggen. waar is dan volgens jou het betweterige vingertje?

En wie ben jij dan om hem te gaan kleineren?

miguelon 29 maart 2020 om 20:10

@Chefspijker, dat is natuurlijk net het hele punt, door intenser te gaan testen haal je er de besmettingen zonder, of met weinig symptomen ervan tussen. Dat zijn net degenen die dan weten dat ze zeker niet in contact mogen komen met anderen, zelfs niet met hun eigen familie. Meer testen is net noodzakelijk om de argumenten die jij hier nu ook aandraagt. Dat is wat al lang gebeurt in Noorwegen, Duitsland, Z-Korea, … In België nu dus sinds een paar dagen ook.

Derierre de la course 29 maart 2020 om 22:37

@miguelon het is heel simpel. Als er niet genoeg testen zijn kan je ze alleen inzetten bij gevallen die er echt wat aan hebben. Dat is niet Gerda die een vervelend hoestje heeft en het gewoon thuis uit kan zitten.

miguelon 29 maart 2020 om 23:33

@Derriere, als België in minder dan een week van +/-1500 á 2000 tests per dag naar 10.000/dag kan gaan, dan kan NL dat ook, simpel.

S. Morgenstern 29 maart 2020 om 16:16

De TLJ-ers??? Van Aert en Wynants waren toen samen in Spanje aan het trainen. Klein detail dat je achterwege laat uit dat bericht van 10 maart. Dat vind jij van dezelfde orde als met een wielerkaravaan door Frankrijk te trekken?!

xistnc 29 maart 2020 om 16:27
Quote van miguelon:
Pas op 16/03 kwam het bericht

Is het relevant wanneer het bericht werd geplaatst? Je bent nu vooral jezelf voor de gek aan het houden, Miguelon.

miguelon 29 maart 2020 om 16:30

De vraag was ‘van waar dit komt, van daar dus…

miguelon 29 maart 2020 om 16:33

Die karavaan had geen village départ, geen volk aan de aankomst. Bovendien hoorde ik nog niet van eventuele besmetting bij renners of volgers, intussen zijn we twee weken verder. Zeeman moet hier de organisatie niet aanvallen.

S. Morgenstern 29 maart 2020 om 17:27

Je opmerkingen die deden vermoeden dat ze met een grote groep TLJ-ers in Spanje waren gaan trainen, voeren dus terug op een bericht over Van Aert en Wynants die in Spanje gingen trainen. Duidelijk.

Zeeman viel de organisatie aan op gebrekkige antwoorden op vragen vanuit de ploeg en nu op het signaal dat het doorgaan van die koers gaf. Besmettingen van iemand uit die karavaan (mocht dat nieuws ons überhaupt bereiken), zijn niet relevant van het punt dat hij maakt.

debarreman 29 maart 2020 om 19:42

Wow, een nieuwe opper-viroloog erbij. Zonder studie, zonder zelfbeheersing, gewoon knallen. Miguelon, schoenmaker blijf bij je leest.
Bij voetbal hebben we zeventien miljoen bondscoaches, bij het wielrennen zeventien miljoen virologen en epidemiologen.

xistnc 29 maart 2020 om 19:59
Quote van Miguelon:
Vandaag 1702 nieuwe gevallen in B (op 11,5 Mio), 1104 in NL (op 17,3 Mio) geloof je dat?

Waarom zou je dat niet geloven? Het zijn testresultaten. Bij ons wordt al wekenlang benadrukt dat dit niks zegt over het werkelijke aantal besmettingen en bij ons snapt men dat. Ik heb die aantallen ook bewust niet genoemd als maatstaf om NL en BE met elkaar te vergelijken.

De testaantallen hangen vooral af van het beleid hoe wordt omgesprongen met de beschikbare testcapaciteit. “We hebben vandaag onze UMC-collega’s uit Amsterdam getest en die waren allemaal negatief”, aldus een buurman die in Utrecht werkt. Dat vind ik belangrijker dan testen om het testen – of omdat testen de enige manier is om het volk in toom te houden.

Panache 29 maart 2020 om 20:08

Juist. Er zijn nu maar 2 zaken echt van belang. IC capaciteit en oversterfte in 2020. En einde jaar het percentage immunen (3).

miguelon 29 maart 2020 om 20:14

Ik geloof niet dat er vandaag in België, per inwoner, dubbel zoveel gevallen erbij gekomen zijn als in Nederland, dat is wat die cijfers zeggen…
Die cijfers zijn idd geen maatstaf, ik beweer hier net het omgekeerde… Ik zet steeds het aantal doden (de zekerheid) tegenover het aantal zogezegde besmettingen (de onzekerheid). Dat lijk jíj niet te begrijpen. De cijfers zijn wel noodzakelijk om een verdere besmettingsgraad zo laag mogelijk te houden…

xistnc 29 maart 2020 om 20:34

‘Dat is wat die cijfers zeggen’

Nee. Dat zeggen ze niet.

miguelon 29 maart 2020 om 20:44

Die cijfers moeten gebruikt worden om de verspreiding in kaart te brengen en om de verspreiding te vertragen, zo simpel is het. Sinds kort wordt dat hier gedaan en dat lijkt voorlopig de enige manier. En daarom zouden die cijfers dat dan ook moeten zeggen.
Ik lees dat ziekenhuizen in Vlaanderen gevraagd worden om patiënten uit Breda en Tilburg op te nemen. Vandaag werden patiënten uit Zwolle in Duitsland opgenomen…
Er moet véél meer getest worden. Als je meer test heb je een beter zicht op wat er in je regio op je afkomt. Op vandaag wordt dat te weinig gedaan in UK en NL, de twee landen die initieel inzetten op Herd immunity… Een stommiteit.

Bulcke 29 maart 2020 om 21:04

@miquelon: testresultaten gebruiken om landen te vergelijken is inderdaad onzin. Alleen als je je zorgen maakt over de situatie in Nederland moet je dat ook doen over belgie. In Nederland zijn er tot nu toe inderdaad meer doden dan in belgie. Echter als je de cijfers bekijkt vanaf het eerste sterfgeval dan is er in België een grotere toename te zien van het aantal doden per 100.000 inwoners. De cijfers geven tot nog toe geen indicatie dat belgie het beter onder controle heeft dan Nederland. Kan nog komen natuurlijk, maar er is iig op basis van overledenen niets over te zeggen. Zie http://Www.allecijfers.nl

Dat er nu mensen opgevangen moeten worden buiten Nederland is een zwaktebod, maar dat heeft meer te doen met bezuinigingen op ic plekken dan met corona.

miguelon 29 maart 2020 om 21:14

Akkoord, Bulcke, en dat doe ik ook, maar ik ben er wel van overtuigd dat België daarmee de enige juiste stap die je op dit moment kon zetten ook gezet heeft. En dat deden ze, net als Duitsland, Zwitserland, Noorwegen, etc.
UK en NL deden dit nog niet, net als de VS (m.u.v. NY en New Jersey), en daarom zijn dat de landen waar het grootste probleem zit. Je zal hierboven lezen dat ik beweerde dat ik dit tot in den treure aan het herhalen ben, ik doe het nog maar eens…

xistnc 29 maart 2020 om 21:20

Het is jouw goed recht om het idee van groepsimmuniteit een stommiteit te vinden. De manier waarop je van jouw subjectieve mening een objectief feit probeert te maken, snijdt echter geen hout.

De testresultaten worden al meer dan twee weken niet meer gebruikt om de verspreiding in kaart te brengen, maar hooguit nog om voor individuele gevallen of groepen het onderscheid te maken tussen wel of niet besmet.

Ten tijde van 'patiënt nul' dachten we nog dat we het op die manier konden aanpakken, maar we zijn ingehaald door de werkelijkheid: wekenlange censuur binnen China en korte termijn keuzes in enkele Europese regio's hebben voor een brede onderstroom aan besmettingen gezorgd.

miguelon 29 maart 2020 om 21:28

Hoe kon je dat ooit doen, dan? Hoe kon je voor groepsimmuniteit gaan op basis van zo weinig testen?? Én, zoals ik hier lees, wetende dat je voorheen blijkbaar bespaarde op IC plekken? Dan is het toch een stommiteit om te denken dat je dat wel eventjes klaart?? Het lukt nú al niet om je eigen patiënten zelf te behandelen.
Er moet véél meer getest worden, ik zie niet in hoe je dat kan ontkennen.

miguelon 29 maart 2020 om 21:31

En dat zal ook een probleem blijven zolang UK en NL niet eindelijk ook eens meer gaan testen.

FDJ 29 maart 2020 om 21:34

@Miquelon Als je goed tussen de regels doorleest van dit kabinet dan moet je die term groepsimmuniteit ook loslaten. Alles is er nu op gericht om de IC bedden in balans te houden tov het aantal mensen die dit nodig hebben. Wat we nu hebben wordt ook wel een Intelligent lockdown genoemd. In principe wordt er ook gezegd ga alleen maar voor levensbehoeften (of een ommetje) naar buiten. Dat dit ommetje voor velen reden is om massaal de bossen in te fietsen is een tweede. Ik heb een andere opvatting voor het begrip ommetje en doe dit even in de tuin. Of even de straat in. Maar niet verder.

ProfrondeZevenbergen 29 maart 2020 om 22:25

“ zolang UK en NL niet eindelijk ook eens meer gaan testen.”

Ja, want elders in de wereld testen ze iedereen en hebben ze daar ook onbeperkte middelen voor. Neem bijvoorbeeld België, die hebben volgens betrouwbare bronnen voor alle inwoners voor het hele jaar testmateriaal beschikbaar en ze weten daar ook precies wie er besmet is, sinds wanneer en hoe lang het duurt.

Wat zijn wij in Nederland toch sukkels.

miguelon 29 maart 2020 om 23:07

Iedereen? Gewoon meer, stel je niet aan.

miguelon 29 maart 2020 om 21:42

@FDJ, dat begrijp ik wel, denk ik. En uiteindelijk is dat ook wat in andere landen wordt gedaan, maar dat moet je m.i. combineren met testen. Bovendien blijkt dat er dan tot begin vorige week marginale dronken Britten boel maken met de Spaanse politie. In dat geval geef je die lowlifes beter een lockdown dan beroep te doen op hun gezond verstand…

Bulcke 29 maart 2020 om 22:20

Verenigd koninkrijk ben ik helemaal met je eens. Daar is bewust gezegd dat alleen ouderen afgezonderd moeten worden en de rest gewoon doorgaan. In Nederland is daar toch anders mee omgegaan.

Staat los van dat het RIVM zich in het begin, toen hey alleen nog in China speelde zich wat laconiek heeft opgesteld en heeft gedacht dat de kan s niet zo groot was dat het hier zou verspreiden. Maar dat kan je het RIVM niet eens echt verwijten, daarin hebben ze de lijn van de WHO gevolgd. Pas toen het in Italië mis ging werden we in Europa wakker.

Dat jij van mening bent dat veel testen de weg is dat mag je vinden. Ik ga er voor het gemak wel vanuit dat je geen expert op het terrein bent. Testen heeft vooral tot doel om goed in kaart te brengen hoe de verspreiding plaats vindt. Wie er precies wel en niet besmet is is daarvoor niet per se nodig om te weten. En voor het overgrote deel van de mensen maakt het Ook geen zak uit of ze nu corona, verkoudheid of de griep hebben. Al kan je een quarantaine wel makkelijker afdwingen als je weet dat dat hoestje door de corona komt.
Wat de beste manier is komen we nog wel achter. Er is ook wat voor te zeggen on de economie enigszins draaiend te houden. Armoede kost ook mensenleven…

FDJ 29 maart 2020 om 22:28

@Miquelon Overigens test Duitsland wel heel veel, maar hebben die ook zeker geen totale Lockdown. Daar mag je bijna net zoveel als in Nederland. Alleen worden de regels daar beter gehandhaafd. Nederland heeft ook een enorm tekort aan politiemensen. Dat wordt in de media niet benoemd, maar maakt bv een complete lockdown niet te handhaven.

miguelon 29 maart 2020 om 22:35

En toch stellen we toch vast dat in de landen waar er van in het begin het meest getest werd er ook het minst slachtoffers blijken te vallen. Het meest getest is Ijsland, dat is natuurlijk maar een halve stad, net als Luxemburg, maar daarnaast ook Noorwegen, Zuid-Korea, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland.
En neen ik ben zeker geen expert, maar de vaststelling dat juist daar de minste slachtoffers vallen kan je toch niet zomaar naast je neerleggen?

xistnc 30 maart 2020 om 01:43

Luxemburg en Zwitserland zitten ook op 35 doden per miljoen inwoners. Zelfde orde als NL en BE dus.

Je kleedt je lijstjes, datums en aantallen iets te makkelijk aan.

miguelon 30 maart 2020 om 11:32

@Xistnc, en weer ben je daar met je ‘zelfde-orde-onzin’, in België liggen de cijfers meer dan 20% lager dan in NL, in Zwitserland en Luxemburg zelfs 25% lager. Dat zijn de feiten, na Italië en Spanje komt NL op de derde plaats qua sterftes per mio inwoners. San Marino en Andorra zijn net als Luxemburg eigenlijk maar halve steden, ook dat zei ik hierboven al… Maar goed die kaars en die bril kan ik je hier blijven aanreiken zeker, meneer de uil?

Bulcke 30 maart 2020 om 11:47

@miguelon: he vergeet alleen voor het gemak dat het virus niet overal tegelijk is begonnen. Als je dat meeneemt krijg je toch echt een ander beeld. Nederland heeft wat dat betreft een kleine betreurenswaardige voorsprong op België. Niet op zuid Korea en misschien ook net op Luxemburg en Zwitserland. Maar dat er overeenkomsten in de manier van testen is tussen die landen maakt dat nog niet hetzelfde als de oorzaak van het succes. En zelfs als dat voor die drie landen wel op gaat hoeft is dat geen argument dat België dus goed bezig is en Nederland niet. Het aantal sterfgevallen per 100.000 inwoners op x aantal dagen na de eerste dode laat namelijk de ander beeld zien.

xistnc 30 maart 2020 om 12:45

@miguelon
De verschillen onderling tussen NL en BE zijn notabene veel kleiner, dan tussen regio's binnen beide landen. Statistisch zijn NL en BE echt in hetzelfde bedje ziek. Letterlijk. De kleine verschillen rechtvaardigen op geen enkele manier de conclusies die jij trekt en het kabaal dat je daarbij maakt.

miguelon 30 maart 2020 om 12:50

Dat is in ieder land zo, ongetwijfeld zijn er regio’s in Spanje waar het nu beter gaat dan in Brabant. De verschillen zullen groter worden dan ze nu al zijn.

miguelon 29 maart 2020 om 21:47

Enfin, de Tour de France dus, … Ik geloof dat het kan én dat het zelfs een overreach zal blijken om het te doen op de manier die nu door ASO wordt voorgesteld. Maar er zal verdomd veel getest moeten worden, in héél Europa.

Derierre de la course 29 maart 2020 om 22:42

Dat jij vindt dat er meer getest MOET worden lijkt me ondertussen wel duidelijk.

Het lijkt me dat de Tour best al dan niet zonder publiek door kan gaan. Ik ben het wel met Zeeman eens dat alle deelnemers 6 tot 8 weken vrij moeten kunnen trainen voor de start van de wedstrijd.

ProfrondeZevenbergen 30 maart 2020 om 19:32

Ik vermoed dat miguelon aandelen heeft van een bedrijf dat tests maakt, er werkt of hij er op een andere manier belang bij heeft dat er meer getest MOET worden -). Zijn tomeloze vasthoudendheid is in ieder geval bewonderenswaardig.

Headlines

Materiaalzone

Populair