Zeeman: “De Plus heeft alles in zich om ooit podium te halen in grote ronde”

vrijdag 15 november 2019 om 12:00
Zeeman: “De Plus heeft alles in zich om ooit podium te halen in grote ronde”

foto: Cor Vos

Bij Jumbo-Visma liggen de verwachtingen voor Laurens De Plus hoog. De klimmer debuteerde afgelopen seizoen in Nederlandse dienst en was bepalend bij de podiumplek van Steven Kruijswijk in de Tour de France. Voor De Plus zelf liggen ook kansen in de grote rondes, weet ploegleider Merijn Zeeman: “Hij heeft alles in zich om ooit het podium te halen in een grote ronde.”


“Laurens heeft een goeie tijdrit, klimt geweldig en blijft overeind in de derde week. We zijn heel tevreden over de enorme stappen die hij dit jaar heeft gezet”, vertelt Zeeman, die niet te gehaast wil omgaan met de 24-jarige renner. “Om naar dat ­niveau te groeien, moeten we hem wel tijd geven.” Afgelopen seizoen wist De Plus naast zijn rol als helper ook zelf te winnen: hij greep de eindzege in de BinckBank Tour.

‘Laurens heeft meer ervaring en rust nodig’
Eind 2018 koos De Plus voor de transfer van Quick-Step naar Jumbo-Visma, maar dat ging niet makkelijk. “We mikten op hem of Schachmann”, zegt de ploegleider tegen Het Nieuwsblad. “Laurens heeft voor ons gekozen omdat hij bij ons veel kon leren van Roglič en Kruijswijk in het rondewerk. Hij heeft al veel geleerd, maar zal zelf ook toegeven dat hij zowel fysiek als mentaal nog niet zo ver staat als Roglic, Kruijswijk en Dumoulin. Laurens heeft nog meer ervaring en rust nodig in zijn hoofd.”

Het programma van De Plus voor volgend seizoen is nog niet bekend. Het is dus ook niet bekend waar de coureur uit Aalst voor eigen kans mag rijden, bijvoorbeeld in rondes van een week. “Zulke zaken liggen nu op tafel. We gaan er ook van uit dat hij naar de Spelen gaat”, aldus Zeeman, die mede de programma’s van de renners bepaalt.

Dit artikel delen:

25 Reacties

Yeez 15 november 2019 om 12:07

Ik denk zeker dat die het in zich heeft, probleem is dat het een hele emotionele jongen lijkt. Als hij zelf kopman is zal hij vaak te onstuimig zijn gok ik. Gelukkig heeft die een mentor als kruijswijk

west 15 november 2019 om 12:16

De top 10 in een grote ronde zou over vijf jaar zomaar kunnen bestaan uit jongens die allemaal jonger zijn dan De Plus…

kelderfan 15 november 2019 om 12:22

Laurens De Plus is echt goed bezig en natuurlijk moet hij meer zelfvertrouwen krijgen om echt mee te doen. Hij zal komend seizoen zeker zijn kans krijgen in Parijs-Nice en/of Romandië. Het is nu afwachten of hij nog een stap gaat zetten.

Johnny7 15 november 2019 om 12:49

Nog een jaar of 2 knechten en dan kan hij voor een hoge top 10 klassering gaan. Eventueel zal er inderdaad ook een podium inzitten. Goede aankoop.

Samlambeej 15 november 2019 om 14:43

Aankoop? Daar had Jumbo helemaal het budget niet voor!

Michiel De Rooij 15 november 2019 om 15:24

***
edit wf: niet doen

Hij rijdt toch voor JV. Wat klets je nou?

Panache 15 november 2019 om 13:10

Ik vermoed dat 2019 de boeken in gaat als het ‘jaar met twee snelheden’. Sommige ploegen/renners boekten (door de legale ketonen) een ongekende progressie. Vergelijk het met de overgang van de schaats naar de klapschaats. In 2019 en waarschijnlijk ook nog 2020 kan je daar voordeel mee behalen door slimmer, uitgekiender en evidence based gebruik. Daarna komt de fase dat erkende toppers als Bardet, Dumoulin, maar ook aanstormende talenten het zelfde trucje onder de knie hebben en nivelleert de boel. De vraag is dan of De Plus in 2019 boven stand heeft rondgereden, of daadwerkelijk podiumkandidaat wordt.

Vinyakke 15 november 2019 om 13:27

Denk je dat het zo zwart-wit is? En geldt dat dan voor het individu of per team. Welke teams rijden dan (nog) zonder ketonen? Enkel sunweb & ag2R?

Panache 15 november 2019 om 13:41

Je kan het zwart wit noemen, maar ik observeer en concludeer. Ene Van Aert wordt in Milaan – San Remo kansloos geacht in het groepje naar de meet. Enkele maanden later arriveert hij in de Dauphine als een van werelds beste sprinters en tijdrijders. Zo’n metamorfose koppel ik aan een hoogwaardig ketonengebruik.

Thoin 15 november 2019 om 14:05

Ik vind dit een interessante gedachte gang enkel, hoe verklaar je dan dat SKY die de ketonen als eerste gebruikte, dit jaar minder dominant was?
Zij hebben langer kennis ervan, zouden dus ook beter de werking etc ervan moeten kennen? TJV komt ineens als een allesverwoestende tank binnen, ik denk niet dat dit enkel aan Ketonen kan worden toegeschreven. Misschien heeft TJV wel iets nieuw legaal gevonden…

Panache 15 november 2019 om 14:26

“Ik vind dit een interessante gedachte gang enkel, hoe verklaar je dan dat SKY die de ketonen als eerste gebruikte, dit jaar minder dominant was?”

Dat is toch juist een van de verklaringen? Een exclusieve marginal gain vanaf 2012 is in de loop van 2017-2020 gemeengoed geworden en dat voordeel valt weg (dominantie vermindert).

tendam 15 november 2019 om 14:30

@panache
Je selecteert nu dus zelf welke resultaten je relevant acht. Als Van Aert kansloos is in een sprint komt dat ineens niet door de ketonen :)

Zo simpel. Maar wel gemeengoed onder wieler’fans’, helaas.

Maikel Vennix 15 november 2019 om 14:37

Zou goed kunnen dat je gelijk hebt.
Het is altijd lastig te beoordelen of je hier het effect ziet van ketonen, of van iets anders. Aan de andere kant, ik denk dat ook Quickstep al ketonen gebruikt, en daar komt hij vandaan. En hij heeft bij TJV wel degelijk een extra stap gemaakt in mijn ogen.

Top 5 in grote ronde? Misschien… Maar persoonlijk zou ik hem het liefst nog 1-3 jaar zien in zijn huidige rol om de ontwikkeling aan te kijken. Eigen kans in enkele wat kleinere rondes (Duitsland, BB-tour, of zelfs al in een Romandie), en dan als meesterknecht mee in de grote rondes.

Want zoals elders al geschreven, het lijkt me voor hem nog lastig om met het kopmanschap om te gaan. En het zou zonde zijn als hij het “Vermote-scenario” zou volgen.

Panache 15 november 2019 om 14:45

@Tendam
Is de progressie van Van Aert tussen begin april en begin juni je ontgaan? Van Aert heeft toen een trainingskamp op hoogte met de ploeg meegemaakt en daar zijn wat puntjes op de i gezet. Van Aert lente 2018 en lente 2019 was een goede coureur, maar iemand die moeilijk kon winnen op de weg (op het hoogste niveau). In mei 2019 is daar een flinke marginal gain bij gekomen. Omdat ik niet wil speculeren en het ketonenverhaal een verklaring biedt, grijp ik die verklaring aan. Maar ik ben er niet bij geweest, misschien is er wel een totaal andere reden (of verbeeld ik mij die progressie richting Dauphine 2019).

tendam 15 november 2019 om 15:30

@panache
Je mag het best aannemen, maar dan negeer je voor het gemak even een belangrijk detail… in die periode deed hij z’n eerste hoogtestage, samen met Kruijswijk die als een monnik op zo’n berg zit. Dat heeft meer effect dan die ketonen, waar ik sowieso niet echt de werking van zie. Vind jij bv. Kruijswijk dan zoveel beter geworden? Eerder het tegendeel.

Panache 15 november 2019 om 17:00

@ Tendam
Indien de hoogtestage voor jou het belangrijkste detail is, dan is het wel grappig dat er al twee hoogtestages aan vooraf zijn geweest, zoals hier op WF te lezen was in het grote interview op 7 juni.

"Het is niet de eerste keer dat Wout van Aert langer dan twee weken op (hoogte)stage trekt. In 2018 deed hij het al in Livigno. Ook in Mallorca bleef hij ooit langer dan veertien dagen."

Op twitter zie je dat Van Aert al in 2017 in Livigno verbleef (1.800 meter hoogte): https://twitter.com/WoutvanAert/status/882871544581693440

Ter vergelijk 2.200 meter hoogte in mei 2019.

tendam 15 november 2019 om 17:12

@panache
Excuus, er stond mij bij dat hij had aangegeven nog nooit zo op hoogtestage te zijn geweest. Dan heb je gelijk, en waren het inderdaad de ketonen ipv de hoogtestage die dit effect hadden. Die stage heeft eigenlijk geen zin.

Maar die ketonen ook niet, want die slikte hij daarvoor ook al. Eigenlijk heeft niets dus zin.

Panache 15 november 2019 om 20:35

Goede poging. Laten we zeggen dat de progressie een verbeelding was, dan stoten we niemand tegen het hoofd.

S. Morgenstern 15 november 2019 om 22:44

Van Aert heeft zelf een groot deel van de 'credits' voor die extra stap vooruit bij de hoogtestage gelegd. Het feit dat hij ooit eerder (Mallorca was er geen) een hoogtestage deed, wil niet zeggen dat een (waarschijnlijk veel) professionelere niet de grootste geïsoleerde factor kan zijn voor de ontwikkeling die een renner maakt.

Het lijkt me ook zonder de inschatting van de renner zelf, overigens een logischere verklaring, dan hem te zoeken bij een middel waarvan het opmerkelijk zou zijn mocht hij daar pas na zijn voorjaar mee zijn gestart.

Samlambeej 15 november 2019 om 13:58

Behalve ‘het appeal’.

Samlambeej 15 november 2019 om 14:01

@redactie
De Plus is Ninovieter.

Chippen 15 november 2019 om 14:16

gaat nooit gebeuren, al was het maar om dat hij in dit team nooit de vrijheid gaat krijgen om dat te doen

tendam 15 november 2019 om 14:35

En hij blijft verplicht de rest van z’n carriere bij deze ploeg? Bovendien wordt bv. Kruijswijk niet beter meer, misschien doet die straks wel een stapje terug.

Oblomov 15 november 2019 om 17:30

De Belgische expansie van Jumbo lijkt me een garantie dat hij die kans wel gaat krijgen. Een vrije rol in de Vuelta lijkt me het minimale. Misschien niet komend seizoen, maar het jaar daarna zeker.

Jean Dumas 16 november 2019 om 13:46

De Plus zal al schaduwkopman zijn in de komende Vuelta, of misschien zelfs meer.