Zdenek Stybar keert na zeven jaar terug op WK veldrijden

maandag 25 januari 2021 om 14:23
Zdenek Stybar keert na zeven jaar terug op WK veldrijden

foto: Cor Vos

Zdeněk Štybar gaat zondag verrassend van start op het WK veldrijden in Oostende. Eigenlijk was hij niet van plan om deze winter het veld in te duiken, maar als gevolg van de coronamaatregelen en de vliegbeperkingen besloot de drievoudige wereldkampioen toch mee te doen.

“Normaal gesproken zouden we nu op trainingskamp zijn in de Algarve”, vertelde Štybar aan de NOS. “Maar vanwege de coronamaatregelen en vooral de vliegbeperkingen zijn we nu met de ploeg wat langer in het Spaanse Altea gebleven en ben ik in deze periode in België. Toen begon het te kriebelen en heb ik aan Patrick Lefevere gevraagd of ik mocht meedoen. Zijn antwoord? Altijd!”

De Tsjechische renner van Deceuninck-Quick-Step, die afgelopen maand 35 jaar werd, is van plan deze week het parcours uitgebreid te gaan verkennen. “Ik was bang dat het te veel lopen zou zijn. Maar ze hebben de zandstrook wat aangepast, waardoor je toch op de fiets kunt blijven. De start zal heel belangrijk zijn. Ik moet achteraan starten en dan hoop ik elke ronde wat te kunnen opschuiven.”

Drie wereldkampioenen
Met Mathieu van der Poel, Wout van Aert en nu Štybar staan zondag plots drie wereldkampioenen aan het vertrek in Oostende. De Tsjech legde in het verleden in zowel Tábor (2010), Sankt Wendel (2011) als Hoogerheide (2014) – zijn laatste WK – beslag op de regenboogtrui. Hij is realistisch over zijn kansen voor komend weekeinde. “Ik geef Mathieu 50 procent kans, Wout 49 procent en mezelf 1 procent”, zei hij tot slot.

Selectie flag-cz Tsjechië voor het WK veldrijden
flag-cz Michael Boroš (mannen)
flag-cz Zdeněk Štybar (mannen)
flag-cz Pavla Havlíková (vrouwen)
flag-cz Tereza Vaníčková (vrouwen)
flag-cz Robert Hula (U23)
flag-cz Jakub Říman (U23)
flag-cz Šimon Vaníček (U23)

Dit artikel delen:

34 Reacties

AWestie 25 januari 2021 om 14:32

“Ik geef Mathieu 51 procent kans, Wout 49 procent en mezelf 1 procent.” zegt Stybar in het NOS-bericht.

Zdenek, je hebt het net niet goed uitgerekend.

007 25 januari 2021 om 14:38

Of hij heeft alles naar boven afgerond ;)

Desalniettemin leuk dat hij start!

Maillot à Pois 25 januari 2021 om 14:42

Huh, en Aru dan?

Wheely 25 januari 2021 om 14:50

Iedereen heeft 50% kans, je kunt immers winnen of verliezen.

Jean Dumas 25 januari 2021 om 15:38

LOL.

Bazzz 25 januari 2021 om 16:04

Wel lullig dat hij zichzelf als 3e inschaalt. Of denkt hij dat het totaal tot 200% gaat

Bert-JanLindefan 25 januari 2021 om 21:46

@Wheely

Op die manier kansen inschatten kan erg lucratief zijn. Koop morgen direct een staatslot als je 50% kans hebt op winnen of verliezen!

Wel leuk dat hij meedoet!

john 25 januari 2021 om 14:40

Ja dat wordt weer twee ronde de andere in de weg rijden voor dat hij er achter komt dat hij daar niks te zoeken heeft

Barry Batsbak 25 januari 2021 om 14:47

Dan moet hij nog goed zijn best doen om uberhaubt iemand met top-20 ambities in de weg te rijden. Volgens mij staat hij niet eens meer in de UCI cyclocross ranking dus dan neem ik aan dat hij stijf achteraan moet starten. Als de eersten op het strand zijn moet Stybi de brug nog over.

Tuubke 25 januari 2021 om 15:06

Iets met spek, bonen en des keizers baard. Maar mooi dat hij er is. Een echte liefhebber, die zelfs als zijn kans om te winnen 0% is toch mee wil doen.

boenk 25 januari 2021 om 16:39

Wie buiten Wout en Mathieu heeft meer dan 0% kans om te winnen? Misschien leuk om eens na te gaan, welke andere renner nog kon winnen in één van de laatste 100 races waar zowel Mathieu als Wout aan de start stonden.

Minst lang geleden dat ik tegenkom is 2018 Oudenaarde, waar Aerts won, van Aert 3de werd en van der Poel 21ste. De eerstvolgende keer (terugtellend) is 2017 Ronse, waar van der Haar won voor Mathieu en Wout. Als ik me niet vergis was dit een race waar Mathieu en Wout elkaar niet wilden lossen en beiden Lars lieten rijden.
De eerstvolgende keer die ik terugvind is 2016 op het EK, waar Aerts won voor Mathieu en Wout (die hier voor dezelfde "vlag" als Aerts reed). En ik denk dat we dan wel dicht tegen de 100 races zullen gehad hebben.

Frank V 25 januari 2021 om 16:46

Niet zo’n leuke vaststelling. Sport is leuker om te kijken als er meer dan 2 kunnen meedingen voor de winst.

Theo Bovengemiddelkamp 25 januari 2021 om 15:13

Sympathieke kerel. Altijd leuk om hem in de cross te zien. Won de Omloop nadat hij die winter redelijk veel crossen had gereden.

ThorHushovd 25 januari 2021 om 15:13

Een top 15 plek is het hoogsthaalbare voor Styby, maar leuk dat ‘ie start!

-Stijn- 25 januari 2021 om 15:39

inderdaad bizar

josi 25 januari 2021 om 15:40

Lijkt me lichtelijk optimistisch.

Barry Batsbak 25 januari 2021 om 15:46

Dat zou ik nog knapper vinden dan dat Van der Poel of Van Aert de winst pakt. Het lijkt me ook wel een beetje aan de optimistische kant, maar ik laat me graag verrassen.

S'mon 25 januari 2021 om 16:07

Toch leuk dat hij er toch nog in gelooft, hij durft het ook niet weg te steken.

Panache 25 januari 2021 om 16:14

Laat jullie toch niet steeds in de luren leggen door redactioneel commentaar te verwarren met quotes.

"Veldrijden is en blijft een passie", reageert de renner. Toen ik de wedstrijden bekeek, begon het weer te kriebelen. Ik heb het er met het team over gehad, de staf heeft het licht op groen gezet."
"Het WK blijft speciaal voor mij. De conditie is er. Ik ga mezelf helemaal geven en dan zien we wel waar het schip strandt."
"Wout van Aert en Mathieu van der Poel crossen buiten categorie, maar voor de 3e plaats verwacht ik een open strijd. Het parcours ziet er niet te technisch uit."
"Ook krachtige renners zullen er uit de voeten kunnen en dat is spek naar mijn bek. Mijn laatste training ging echt hard"

Gitan 25 januari 2021 om 16:21

Ik verbaas me er dan weer over dat hij al 35 is. Het gaat toch snel, zo’n wielercarrière.

Koersmaniak 25 januari 2021 om 16:22

Kan hij Alafilip niet overtuigen om te starten?

Gala 25 januari 2021 om 17:15

Alaflip heeft last van zijn knieen bij het lopen. Vandaar dat hij gestopt is met veldrijden. Spijtig, zou anders iemand zijn die kan wedijveren met VDP en VA.

Polleke 25 januari 2021 om 16:49

Denk dat het telefoongesprek met PL eerder in de andere richting gegaan is…: Nu we toch niet kunnen koersen Stybi, en gezien onze sponsor uit de buurt is…

Arie den Blanken 25 januari 2021 om 17:29

Klaus-Peter Thaler kwam op 35 jarige leeftijd ook plotseling terug na een pauze van anderhalf jaar omdat hij Duits bondscoach was en won met slechts een paar kleinere crossen in de benen dat WK. Is natuurlijk uitzonderlijk maar dit soort wonderen zijn de wereld nog niet uit. Ik zou het fantastisch vinden als dat wat zich in 85 voordeed zich nu min of meer zou herhalen.

ThorHushovd 25 januari 2021 om 17:46

Leuke anekdote Arie, is mij niet bekend dit verhaaltje.

Arie den Blanken 25 januari 2021 om 18:00

Het was tevens Adrie van der Poel zijn eerste WK deelname en zijn eerste 2e plek op circa 10 meter achter Thaler.

Frank V 25 januari 2021 om 18:09

Dank voor de anekdote Arie.

Brigand 25 januari 2021 om 17:35

Bijzonder vreemd dat de beste Tsjechische crosser , Adam TOUPALIK , niet geselecteerd werd .

chiller87 25 januari 2021 om 17:58

Toupalik is overgestapt naar de weg. Heeft laatste twee jaar amper een veldrit gereden.
Nog een tsjech die niet meer in het veld rijdt is petrus. Hij rijdt nu bij alpecin fenix op de weg.

Blackcanyon 25 januari 2021 om 17:36

Waar andere renners vermoeid zijn van het veldritseizoen en links en rechts een koers overslaan om zich te focussen op het WK heeft Stybar zich helemaal gefocust en alle wedstrijden overgeslagen … dus die moet helemaal top zijn. Hij hoeft alleen maar te regelen dat de Tjechische wegwielrenner Peter Vakoc nog meedoet die dan als enige taak heeft ‘m in een treintje van de 4e startrij helemaal naar voren te rijden in de startstraat ….. Oeps, dat zal niet lukken Petr is van Alpecin :-)

Eljorro 25 januari 2021 om 21:23

Ik vind het heel vreemd dat hij zo maar mee mag doen. Wat heeft hij dit seizoen laten zien? Terwijl alle veldrijders week in week uit bezig zijn met hun vak, incl talloze corona testen, komt hij er gewoon tussendoor, omdat het parcours hem wel goed past. Hopelijk zakt hij finaal door het ijs….. zand.

Thijs E 25 januari 2021 om 22:38

Leuk dat Stybar meedoet, mooie kerel, de WK-koorts slaat toe. Zou lachen zijn als hij won. De laatste keer toen hij in Hoogerheide Nys zijn hielen liet zien was er een smaldeel boeroepers om zijn zege nog wat extra luister bij te zetten

Pizzi 25 januari 2021 om 23:35

Geinig! Heeft voor de herstart van het afgelopen wegseizoen veel met Matje op de weg getraind. Misschien heeft die wel een beetje zitten porren :)

Headlines

Materiaalzone

Populair