Zaak rond Jan-Willem van Schip krijgt staartje: UCI vraagt om meer dan alleen uitleg over zadelpen
Jan-Willem van Schip werd in de NIBC Tour of Holland gediskwalificeerd vanwege het gebruik van een niet-goedgekeurde zadelpen. In een uitgebreid interview met WielerFlits gaf hij dat ruiterlijk toe, maar het incident heeft nog een staartje gekregen. Naast het aanleveren van de specificaties van zijn zadelpen aan de UCI, moest de 31-jarige Nederlander ook lichaamsafmetingen en andere persoonlijke gegevens afgeven. “Dat is best wel raar”, vindt zijn ploegmanager Paul Tabak.
Na de DSQ hebben Paul Tabak (eigenaar van het Continental-team Parkhotel Valkenburg) en Van Schip een schrijven van de internationale wielerbond gekregen. Daarin moesten ploeg en renner tekst en uitleg geven over verschillende zaken. “Het betrof de fiets, het zadelpen, de stuurpen, het stuur en daarnaast ook zijn fietspositie en zijn lichaamsmaten ten opzichte van de fiets. Daarin zijn we samen opgetrokken met onze fietsenleverancier Tavelo en Toot Engineering, die het stuur van Jan-Willem gemaakt hebben.”
Zadelpen nu verkrijgbaar
Het Italiaanse bedrijf Toot Engineering is door Tabak aangesteld als consulent. “Zij nemen de uitleg met betrekking tot de lichaamsverhoudingen ten opzichte van het frame, het stuur en de zadelpen voor hun rekening. Zoals je weet moet een zadelpen gefabriceerd zijn en voor iedereen beschikbaar zijn op de markt. Inmiddels kun je op de website van Tavelo een zadelpen met 20mm offset kopen.”
“Wij hebben aan al die voorwaarden voldaan, we werken mee aan de vragen die de UCI aan ons heeft gesteld. Het is nu aan de internationale wielerbond om op onze info te reageren.”
Tot er een beslissing genomen is in deze zaak, mag Van Schip in UCI-wedstrijden niet met dezelfde samenstelling van zijn fiets rijden zoals hij in de Tour of Holland deed. “Voor volgend jaar houden wij ons aan de UCI-regels wat betreft onze fietsen. Dat geldt voor Jan-Willem, maar ook voor alle andere renners. Je mag simpelweg niet met een zelfgeknutselde zadelpen rondrijden. Al roept dat bij mij ook vragen op of ze niet alle tijdritfietsen in de WorldTour gaan onderzoeken, maar dat terzijde. De zadelpen is nu opgenomen in het assortiment van onze partner Tavelo.”
‘Is de UCI echt geïnteresseerd, of willen ze van Jan-Willem af?’
Eenzelfde soort situatie zagen we in de Tour de France 2024. Toen verscheen Nederlands kampioen Dylan Groenewegen met zijn ‘snavelbril’ aan de start van een sprintrit. Het neuskapje stond echter nog niet op de website en dus moest Groenewegen nog tijdens de rit zijn bril afzetten van de UCI-commissarissen.
Toch houdt Tabak een vreemd gevoel aan deze situatie over. “De diskwalificatie in de Tour of Holland ging om zijn zadelpen. Maar nu haalt de UCI de hele fietspositie van Jan-Willem erbij. Wat willen ze nu eigenlijk? Zijn ze echt geïnteresseerd in die zadelpen? Dat is zo te weerleggen. Of willen ze gewoon van Jan-Willem af? Zeg het maar.”
Volgens Tabak is Van Schip de laatste jaren meermaals gecontroleerd, onder meer in de Flèche du Sud in Luxemburg en voor een aantal Franse koersen werd zijn materiaal ook tegen het licht gehouden. “Eigenlijk keken ze dan altijd naar zijn stuur, maar nooit naar die zadelpen. Terwijl het stuur helemaal gedocumenteerd is. Daar heeft hij vaak vragen over gekregen, maar daarop is hij nooit afgewezen.”
“Ook raar: het gerucht gaat dat er in de NIBC Tour of Holland een klacht is ingediend door een renner of renners, of door een ploeg of ploegen. Daar heb ik naar gevraagd bij de UCI-commissarissen, maar krijg ik geen antwoord. Terwijl ze gewoon met het wedstrijdrapport op de proppen kunnen komen, waarin te lezen staat waarom Jan-Willem is gediskwalificeerd.”

De bewuste zadelpen waar het om gaat – foto: WielerFlits
Zelfs als zou blijken dat hij volgens de letter van de wet niets verkeerd heeft gedaan, dan nog is dit een dikke middelvinger naar iedereen die de sport veiliger wil maken — en dus feitelijk ook naar zijn collega's.
Wat hadden ze dan verwacht, een volledige lijst van renners inclusief adressen en telefoonnummers?
Benieuwd of ze dan inderdaad ook al het tijdritmateriaal onder de loep gaan nemen. Want eerlijk gezegd denk ik dat daar met het op maat maken van fietsen, helmen etc ook veel wordt geknutseld.