‘Zaak-Cobo werd al in 2014 geopend door de UCI’

vrijdag 14 juni 2019 om 08:40
‘Zaak-Cobo werd al in 2014 geopend door de UCI’

foto: Cor Vos

Gisteren werd bekend dat Juan José Cobo – na bijna acht jaar – zijn eindzege in de Vuelta a España 2011 moet inleveren wegens dopinggebruik. Volgens het Spaanse El País was de UCI echter al sinds augustus 2014 bezig met de ‘zaak-Cobo’.


De internationale wielerunie liet gisteren weten dat het met terugwerkende kracht de oud-renner heeft geschorst wegens abnormale waarden in zijn biologische paspoort tussen 2009 en 2011. Hierdoor zijn ook alle uitslagen geschrapt in deze periode, waaronder zijn eindoverwinning in de Vuelta van 2011.

Volgens het goed ingevoerde El País werd de zaak-Cobo in augustus 2014 geopend door de UCI, toen de klimmer nog actief was voor de continentale Turkse ploeg Torku Şekerspor. Een jaar later kwam de wielerunie met een eerste strafeis, om in 2017 met een definitieve strafeis te komen.

Wel of niet in beroep bij het CAS?
Cobo kan overigens nog in beroep gaan bij het CAS. De vraag is echter of de 38-jarige Spanjaard zijn door de UCI opgelegde straf gaat aanvechten, aangezien hij al een tijdje uit het wielrennen is. De voormalig renner van Saunier-Duval, Geox-TMC en Movistar is tegenwoordig surfinstructeur en melkbezorger.

Mocht Cobo niet in beroep gaan, dan kan Chris Froome worden uitgeroepen tot eindwinnaar van de 66e editie van de Vuelta a España. De renner van Team Ineos zou daarmee de eerste Britse winnaar worden van een grote ronde. Bauke Mollema – die al heeft gereageerd op het nieuws – schuift in dat geval op naar de derde plaats.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Olly 14 juni 2019 om 08:51

surfinstructeur en melkbezorger?!? Dat is een redelijke carrière move.

Romāns Vainšteins 14 juni 2019 om 08:56

Dus sowieso zijn de schuifberichten van gisteren zo prematuur als het maar zijn kan.

* Hij kan nog in beroep en net zoals Heras 2005 gewoon de ronde nog terugkrijgen, zeker omdat het schorsverhaal gestaafd is op schommelingen en niet op dopinggebruik.
* Het kan zo zijn dat er voor strepen-zonder-schuiven gekozen wordt

Ik begrijp dat werkelijk cleane renners zich ergens kunnen vinden in achteraf bijstellen maar in koers werkt het natuurlijk niet zo dat een deelnemer achteraf als dood element bestempeld wordt.

dikkechaap 14 juni 2019 om 09:08

Beide opties werden gisteren al nadrukkelijk genoemd.

Romāns Vainšteins 14 juni 2019 om 09:25

Maar waarom dan al artikelen met Froome wint vuelta 2011 en Mollema heeft zijn podiumplek binnen ?

Bertvd 14 juni 2019 om 09:52

Heras kreeg uiteindelijk gelijk van de burgerlijke rechter. Dat betekent;
– Dat je eerst naar het CAS moet
– dat je daarna een civiele procedure moet starten bij de burgerlijke rechter
– Bij die rechter moet je aannemelijk maken dat de procedure van de sportbonden niet klopte (bij Heras zou dat het niet goed bewaren van bloed geweest zijn)

Ik ben benieuwd hoe diep de zakken van Cobo zijn. Niet heel diep, denk ik, als je melkbezorger bent.

dikkechaap 14 juni 2019 om 10:03

@romans
Omdat het wel in de lijn der verwachting ligt, en dat was gisteren nieuws. Het werd niet gemeld als vaststaand feit:
“maar hij schuift nu mogelijk op naar de hoogste trede.
En wie eindigde als vierde in die Vuelta van 2011? Bauke Mollema. De Nederlander van Rabobank schuift wellicht op naar het derde plek op het eindpodium.”

leegloper 14 juni 2019 om 15:05

@Bertvd,
Waarschijnlijk heeft Cobo zijn zakken al geleegd.

vanSpringel 14 juni 2019 om 09:01

‘Al in 2014’ geopend ?

Tuubke 14 juni 2019 om 10:37

Ja, dat viel mij ook al op. Het heeft dus 'maar' vijf jaar geduurd voor er een besluit komt dat nog jarenlang her en der kan worden aangevochten. Dit muisje heeft een wel heeeeel lange staart.

xistnc 14 juni 2019 om 09:43

Ik verwacht vandaag toch op zijn minst een open brief van Cobo.

dikkechaap 14 juni 2019 om 10:05

Ik verwacht een statement a la Pantano: niks fout gedaan, oneerlijk gevecht, ik moet mijn melkronde nog afmaken, doei.

Ivanoviclover 14 juni 2019 om 11:18

Heel geruststellend dat ze maar 5 jaar nodig hadden.

havana 14 juni 2019 om 12:32

In de Spaanse pers valt al te lezen dat Cobo niet naar het CAS zal gaan. Ik vermoed dat hij geen trek heeft in een lange en vooral ook dure juridische strijd die hij waarschijnlijk toch niet gaat winnen.

Romāns Vainšteins 14 juni 2019 om 14:53

Het best lacht ie er om met een air van ‘is goe joh, trui blijft gewoon thuis aan de muur hangen’ Mogen de heren Froome, Wiggo en Mollema nog eens naar Madrid vliegen voor een tenenkrommende podiumceremonie en Poels een flimpje maken hoe hij de Angliru oprijdt en juichend op de top aankomt.

Polleke 14 juni 2019 om 15:02

Zondaars moeten uiteraard aangepakt worden maar 8 jaar na datum is belachelijk en amateuristisch en vooral nefast voor het al labiele imago van de wielersport….

leegloper 14 juni 2019 om 15:08

En toch vind ik het goed dat ze hebben doorgezet.