Yves Lampaert vol ongeloof na botsing met toeschouwer: “Wat een kalf”

zondag 17 april 2022 om 18:49
Yves Lampaert vol ongeloof na botsing met toeschouwer: “Wat een kalf”

foto: Cor Vos

Yves Lampaert was op weg naar een korte ereplaats in Parijs-Roubaix, tot hij op de kasseien van Willems-Hem hard ten val kwam. Een toeschouwer bleef staan aan de kant van de weg en Lampaert kon hem niet meer ontwijken. “Ik kan er niet veel meer van maken dan dat hij een kalf is”, zegt hij op z’n West-Vlaams.

Castelli

Lampaert zat mee in de beslissende elitegroep en was de aanstichter van de ontsnapping met Matej Mohoric, Dylan van Baarle en Tom Devriendt. Uit dat groepje reed Van Baarle weg, waarna Lampaert en Mohoric leken te strijden voor de andere ereplaatsen. Tot… “Ik wil die bocht aansnijden, maar in plaats van dat hij (de toeschouwer in kwestie, red.) achteruit stapt, stapt hij naar voren. Daardoor verlies ik de controle over mijn stuur. Ik kan er niet veel meer van maken dan dat hij een kalf is”, is Lampaert boos.

“Blijf thuis als je niks van koers kent”, gaat hij verder. “Misschien zat podiumplaats erin, maar meer zeker niet. Mohoric was wel sterker dan ik, maar derde was nog wel net haalbaar geweest. Alleen als je dan zo’n patat maakt… Dan is er niet meer over te zeggen. Iedereen heeft zijn verhaal, iedereen had wel pech of is wat tegen gekomen. Maar het is jammer dat dit gebeurt. Dat mag niet gebeuren. Maak als toeschouwer op zijn minst plaats voor de renners.”

Ontgoocheling
De winst ging uiteindelijk naar Van Baarle, die op Champhin-en-Pévèle was weggereden. “Hij is de verdiende winnaar. Ik had op een gegeven moment wel door dat ik niet de beste was. Ik moest mijn inspanningen goed verdelen. Derdes was nog goed geweest, maar nu is het ontgoocheling”, vertelt Lampaert, die uiteindelijk tiende werd op bijna drie minuten van de winnaar. “Gelukkig heb ik geen breuken, maar het is wel jammer.”

Lampaert was met zijn tiende plaats de beste renner van Quick-Step-Alpha Vinyl in Roubaix. Met Florian Sénéchal had het team ook nog iemand op de dertiende plaats.

Dit artikel delen:

71 Reacties

xistnc 17 april 2022 om 18:52

Misschien beter drie centimeter extra marge houden ten opzichte van het publiek. Het was niet dat deze mensen dik op de weg stonden.

0
Franco Ballerini 17 april 2022 om 19:11

Inderdaad, het publiek vandaag was zeer gedisciplineerd.

0
Brabander 17 april 2022 om 23:51

Vind ook dat die man nogal onterecht aan de schandpaal genageld wordt. Hij doet eigenlijk niet heel veel zots. En zoals hierboven aangehaald. Je kan ook wat meer marge houden. Je zoekt het zo min of meer op

0
FrankyVercauteren 18 april 2022 om 19:34

Ja, want de weg is voor de toeschouwers en niet voor de renners …

0
Mwielerfan 17 april 2022 om 18:55

Man stond in de goot, dus wellicht is ie zo onnozel dat hij dacht dat dit normaal voor toeschouwers is. Maar ongelooflijk dat je helemaal naar die afgelegen plek gaat en dan niet weet dat daar altijd renners rijden. Kooi dat lampaert zo eerlijk en puur reageert, ipv dat gepolijste gedoe

0
Romāns Vainšteins 17 april 2022 om 18:58

Deze comment zit flink wat aanname in. Een heel groot gedeelte van de toeschouwers zijn gewoon lokalen en passanten, ze zaten daar al binnen de agglomeratie Lille en daar wonen best wat mensen. Het leek mij geen diehard eigenlijk.

0
Vinokourov90 17 april 2022 om 23:30

Heb je daar zelf weleens gefietst? Ik gisteren nog. Die hele strook staat afgezet met blokken. Precies in die bocht niet, dus in mijn ogen ligt de schuld en bij de organisatie en bij Lampaert zelf. Die toeschouwer stond daar prima.

0
Romāns Vainšteins 17 april 2022 om 18:56

Lampy mag vooral trots op zichzelf zijn want hij reed tot boven zijn eigenlijke kunnen een prima koers. Met durf en overgave.

0
Wildebert 17 april 2022 om 18:57

Zijn reactievermogen leek me ook niet meer optimaal, maar goed, een kalf heeft natuurlijk ook weinig levenservaring.

0
Mechanieker 17 april 2022 om 19:25

Tuurlik, geef de renner nog de schuld ook!

0
jefgodfather 17 april 2022 om 18:57

een renner moet ook uitkijken vind ik. In dit geval vind ik het een gedeelde verantwoordelijkheid. Die supporter wou gewoon supporteren en deed een ongelukkige beweging.
Om dit vermijden; alle gootjes op de kassiestroken afzetten zodat de renners verplicht zijn om over de kasseinen te rijden. Dat is toch de bedoeling van de Hel ?

0
Den Izzy 17 april 2022 om 19:47

Een renner mag heel de weg gebruiken.
Punt.

0
Matisse du Point 17 april 2022 om 19:52

Dat is prima Izzy, maar dan moet die renner zich ook beseffen dat er soms een klapper wat dichter op de gootjes staat.

0
nickdt 17 april 2022 om 20:04

@Den Izzy
Probleem met je argument is alleen dat een gootje geen gedeelte van de weg is. Dat is een afvoersysteem voor water.

0
de nieuweMerckx 17 april 2022 om 20:16

Inderdaad. En er stonden plastic blokken om aan te geven dat de renners er niet mogen rijden. Dat ze dat toch deden maakt hen de kalveren. Iedereen wist dat er een ongeluk ging gebeuren.

0
Vinokourov90 17 april 2022 om 23:34

Van de gootjes mag je dankbaar gebruik maken als er geen publiek staat, anders is het op eigen risico. Na zo’n lange afstand over die klote kasseien wil je soms gewoon een gootje pakken. Die blokken staan dat met een reden, omdat het gootje daar geasfalteerd is. Precies in die bocht stonden geen blokken. Dat is vreemd, maar neemt Lampaert wel een risico

0
FrankyVercauteren 18 april 2022 om 19:35

Inderdaad, toeschouwers hebben voorrang op wielrenners (sic).

0
Murcia 17 april 2022 om 18:58

Yves had gelijk, Opa komt speciaal nog wat naar voren om te klappen en heeft geen besef waar hij nu eigenlijk staat. Men kan veel neerleggen bij de renners maar hier ligt de fout bij de senior. Lampaert is overigens eerlijk genoeg om te zeggen dat hij op het tandvlees aan het koersen was maar in een klote voorjaar was dit optreden bemoedigend.

0
Bozar 17 april 2022 om 19:01

Ik raad iedereen aan om de video van deze reactie op sporza eens te bekijken. Zo puur en eerlijk, geweldig om te zien!

0
Olly 17 april 2022 om 19:33

hahaha die knoop kwam recht uit het hart!
Maar wat een pokemon om daar zo in de weg te staan.

0
Het Jachtluipaard van Numansdorp 17 april 2022 om 19:02

Nee Yves, die supporter deed helemaal geen stap vooruit. Sterker nog, hij deed op het laatst zelfs nog een (klein) stapje achteruit.

Sowieso stond die supporter daar prima langs het parcours. Als Lampaert zelf gewoon op het parcours(lees: de kasseien) in plaats van ernaast was gaan fietsen was er helemaal niks aan de hand geweest.

Laat dit incident maar een startpunt zijn van de discussie om af te komen van het verschrikkelijke kantjesrijden in kasseikoersen. Rijden op de stoep mag toch ook meer ivm het in gevaar brengen van toeschouwers? Dit is wat mij betreft exact hetzelfde.

En dan tot slot die supporter ook nog een kalf noemen, hoe diep kan je zinken zeg…

0
Thoin 17 april 2022 om 19:08

Kijk dan toch maar eens opnieuw naar de beelden. De oudere man staat makkelijk 2 meter meet op de weg dan de vader met kind langs hem.

0
WernerFranke 17 april 2022 om 19:08

Overdreven reactie van je, zeg

0
VerstandOpNul 17 april 2022 om 19:13

Eigenlijk wel mee eens, die zijgootjes moeten gewoon afgezet worden.. Het hele idee is dat ze over die kasseien moeten dokkeren.. Dan voorkom je gelijk iets te dicht contact van het publiek..

0
djerkson 17 april 2022 om 21:50

Ik had jouw reactie wel eens willen zien als jou dat zou overkomen. Beetje gebrek aan empathie.

0
Vinokourov90 17 april 2022 om 23:39

Ga zelf eens 55 km over kasseien dokkeren, dan praten we verder over het toestaan van in het gootje rijden. Dit is gewoon een rare strook met asfalt als gootje. Met die reden afgezet. Yves neemt daar zelf risico. Dat hij die supporter een kalf noemt vind ik niet netjes

0
josemanuelfuente 17 april 2022 om 19:04

Waarom stonden daar eigenlijk geen van die zwarte/gele barriers?

0
FDJ 17 april 2022 om 19:08

Dit was de opa van Allez Opi.

0
Dikke Vrouw 17 april 2022 om 19:32

Ha ha het was gewoon brute pech voor lampi..

0
Kartouche 17 april 2022 om 19:08

Als hij op zijn fiets was gebleven, dan was hij gediskwalificeerd. De supertuc is verboden.

0
Marik 17 april 2022 om 19:10

Vind ik leuk!

0
Zadelsnuffelaar 17 april 2022 om 19:11

Eigenlijk hoort dit soort taal niet op teevee. En al zeker niet met Pasen! Dat Yves hier geen rekening mee houdt net na de koers kan ik perfect snappen. Die jongen zat vol adrenaline. Dat Karel van Sporza zulke vuige taal gebruikt is onacceptabel voor een staatszender.

0
Koers 17 april 2022 om 19:21

Mwa ik hou wel van die puurheid. Echte koersliefhebber.

0
Maillot à Pois 17 april 2022 om 19:25

Daar neemt de doorsnee Belg geen aanstoot aan, daarvoor zijn we intussen al te zeer ontkerkelijkt.

0
Bozar 17 april 2022 om 19:30

Heiliger dan de paus jij.

0
TheBigShow 17 april 2022 om 20:02

Een keer als initiële reactie kan ik nog begrijpen, maar hij bleef doorgaan. En dit was ook niet het enige moment van de wedstrijd waarin hij zich liet gaan.

0
tramontana 17 april 2022 om 21:53

Op een heilig dag als deze nog wel, heeft hij -verdorie- een geluk dat de blasfemische wetten ondertussen al enkele eeuwen afgeschaft zijn. De digitale inquisiteurs blijkbaar nog niet, potverdekke, wielerflitswaanzin van de dag.

0
oscarito1908 17 april 2022 om 22:13

De paus is ook actief op WF.

0
Westfalen 17 april 2022 om 23:44

Vannieuwkerke heeft bij mij ook geen punten gescoord. Had hem wat hoger ingeschat.

0
Alfons Haavers 18 april 2022 om 00:01

Vannieuwkerke reageert vaak wat emotioneler, dat was vroeger ook al zo toen hij bv. Pozzato de huid ging vol schelden omdat die Gilbert lamlegde in MSR.

Hij werd hier vaak verguisd maar Wuyts had ondanks zijn voorkeuren (die hij ook wel duidelijk liet doorschemeren) meer zelfcontrole.

Wil ik er aan toevoegen dat ik het duo Vannieuwkerke-José ondanks het gemis van Wuyts wel kan hebben. De eerste uren met Vanbelleghem en Traksel waren vandaag een echte beproeving.

0
Covadonga 17 april 2022 om 19:13

De aanstichter? En hij reed alleen mee en deed spaarzaam een meter kopwerk. Hij zat stikkapot. Mohoric en hij werden sowieso ingehaald door van Aert en co.

0
VerstandOpNul 17 april 2022 om 19:14

Wel mooi hoe hij nog bijna zijn fiets terug onder controle kreeg..

0
Michelangelo 17 april 2022 om 19:24

Ik zie enkele behoorlijk gekleurde reacties.

De emoties van Lampaert kan ik begrijpen. De emoties op Sporza vond ik erover, dat was supporteren ipv commentaar geven.

De supporter deed in basis niet veel geks. Gewoon supporteren, niet in beeld willen komen. Deed ook nog een stapje terug. Maar stond ongelukkig, en een echte wielerkenner had daar waarschijnlijk niet gestaan. Of een paar stapjes verder naar achteren. Niet te vergelijken met “Opi en Omi”, die totaal niet met de koers bezig was maar met de cameramotor en op TV komen.

Lampaert mag balen, en ook trots zijn op zijn koers. Denk dat hij op weg was naar een plek die beter was dan zijn benen waren. Misschien was dat ook wel de reden dat hij niet meer de reflex had om die man te ontwijken.

0
Maillot à Pois 17 april 2022 om 19:28

Van Baarle, Van Aert en Mohoric waren zeker beter. Bij de rest betwijfel ik het, die hun vat leek net zo af als dat van Yves.

0
Gebruikersnaam 17 april 2022 om 19:39
Quote:
De emoties op Sporza vond ik erover, dat was supporteren ipv commentaar geven.

Dus zoals alle commentatoren uit alle landen doen bij al hun landgenoten in alle koersen, maar waar het slecht in één geval telkens wordt benoemd.

0
Johnny7 17 april 2022 om 23:15

De reactie op Sporza was echt prachtig, zeg ik als NL’er. Ze zaten zo in die koers, heerlijk. Ik kijk nooit meer naar de saaie NOS, bah.

0
Dayer Quintana 17 april 2022 om 19:29

Zonde voor Lampaert. Het podium had gekund, maar dan wel met grote dank aan motor Mohoric uiteraard. Knappe koers gereden na zijn ziekte, zonde dat er dan toch opnieuw geen resultaat in zit. Volstrekt mislukt voorjaar voor Quick-Step, een nieuw nummertje van Alaphilippe op de Muur van Hoei kan daar niets aan veranderen.

0
Eroba 17 april 2022 om 19:31

Wel respect dat die verder rijdt en nog tiende wordt!

0
Pitufa 17 april 2022 om 19:40

Voor de bijdehandjes,

0
Pitufa 17 april 2022 om 19:42

Lamparen reed vol tegen de armen van die klappende fan. We moeten de zaken niet omdraaien en de renners afzeiken. Doe niet zo Nederlands en blijf bij de feiten

0
Pitufa 17 april 2022 om 19:43

Ik bedoelde Lampaert te schrijven

0
Deel Koeper 17 april 2022 om 19:48

Aangezien de 2000 voorafgaande supporters allemaal netjes op tijd achteruit gingen, is ’t wel logisch dat Lampaert veronderstelt dat meneertje 2001 dat ook wel zal doen.

0
KimJungPoels 17 april 2022 om 20:37

Gewoon een klote incident. Schuld ligt niet echt 100% bij 1 iemand. Maar het is toch gewoon erg jammer dat hierdoor zowel Lampaert als Mohoric het podium mislopen.

0
Turtlehead 17 april 2022 om 21:43

Nou, dat die meneer zijn handen tot in het overdrevene vooruit stak, zodat Lampie ze vooral zou zien (?) en niet alleen horen klappen, dat was toch echt wel fout hoor. Net als vorig jaar in de Tour dat Opi/Omi-bord echt fout was.

0
Wheely 17 april 2022 om 20:51

Wees blij dat het geen kalf was, dan had je er vermoedelijk heel anders bij gelegen. Wel een hele nette safe overigens, echt een kunstje.

0
Turtlehead 17 april 2022 om 21:44

Ik zou graag dagelijks een foto van zijn ontblote rug zien. Dat lijkt me een aardig kleurenspektakel te worden.

0
Panache 17 april 2022 om 22:07

Wat zullen we zeggen: ziet er uit als rosbief.

0
AdZ 18 april 2022 om 00:36

Eerder een doorregen kalfslap…

0
tramontana 17 april 2022 om 22:28

Het gekke is dat als iedereen in de berm (gras naast de weg) blijft staan, iedereen ook evenveel van de koers ziet, en de renners wat veiliger hun koers kunnen verder zetten. Uiteraard is het ook een utopie te denken dat je dat aan iedereen uitgelegd krijgt.

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone