Yves Lampaert tevreden met tweede plek: “Heb het maximale eruit gehaald”

zondag 11 augustus 2019 om 18:11

Yves Lampaert was op het EK in Alkmaar niet opgewassen tegen Elia Viviani. De 28-jarige Belg probeerde nog een solo op te zetten, maar de Italiaanse sprinter liet dat niet gebeuren. “Ik heb een heel goede koers gereden. Ik heb geen fouten gemaakt, vind ik van mezelf, dus ik moet tevreden zijn”, zei Lampaert na afloop.

“Zeker bij mijn tweede demarrage dacht ik dat ik alleen naar de finish ging rijden, maar hij overbrugde vrij snel het gat. Toen wist ik dat het moeilijk ging worden en ben ik voor de tweede plek gegaan.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

23 Reacties

Franco Ballerini 11 augustus 2019 om 18:27

Prachtige renner. De Vlaamse Niki Terpstra. Net als Niki geen veelwinnaar maar ik gun hem hetzelfde CV.

drikkes 11 augustus 2019 om 18:31

Hoe hij het op het einde probeert alle begrip voor maar dat hij mee vol overneemt om Philipsen niet te laten terugkeren maakt dat hij voor mij als Belg niet meer mee moet met volgende selecties.

Joachim Agostinho 11 augustus 2019 om 18:45

Ik neem aan dat dit een aanname van jou is? Hij keek inderdaad een keer om, maar heeft hij Philipsen ook gezien en er was ook geen communicatie.

Ijzeren Briek 11 augustus 2019 om 19:28

Naïef ben je als je hiervoor iemand niet meer zou selecteren. De ploegen betalen renners 365 dagen per jaar. Plus Philipsen kan die sprint toch ook niet winnen tegen Viviani en Ackerman.

xistnc 11 augustus 2019 om 19:36

Tuurlijk wist Lampaert dat. Hij heeft er zelf ook even over gedaan om de oversteek te maken en toen reed Philipsen er al achter.

Met Philipsen had Lampaert voor België moeten rijden, zonder zijn landgenoot kon hij voor zichzelf en zijn ploeg rijden.

Samlambeej 11 augustus 2019 om 20:28

Lampaert wou sowieso bij de eerste 4 van dat groepje blijven uit schrik dat het nog een keertje zou scheuren. En had hij geen gelijk? Hij was superattent en voelde het in zijn kleinen teen toen Selig het gat liet vallen.

Ajvenema 11 augustus 2019 om 20:37

Tsja, dan geef je een tweede plek op voor een piepklein kansje op winst voor philipsen…die wordt uiteindelijk 11e. Wie weet eindigd ie hoger als het om de winst gaat, maar winnen van al die toppers? Het zou me verbazen.

Merlinappa 11 augustus 2019 om 18:35

Alternatieve kop: “ik heb het maximale voor Viviani eruit gehaald”

lander luypaert 11 augustus 2019 om 19:05

Gy kunt echt zagen wete da

Merlinappa 11 augustus 2019 om 19:20

En jij bent heel goed in happen ;)

Marik 12 augustus 2019 om 07:38

Hahaha ik moet ook zo lachen om iedereen die zich zo snel op de kast laat jagen

debarreman 11 augustus 2019 om 18:52

Natuurlijk zijn goed recht om voor een medaille te gaan. Zijn kopman was al uitgeschakeld.
Had wat mij betreft wat meer mogen pokeren

Marik 12 augustus 2019 om 09:30

Kleine aanpassing: hij had zijn kopman zelf al uitgeschakeld

Matt23 11 augustus 2019 om 19:49

Het beste eruit gehaald wat erin zat. Mee in de beslissende ontsnapping, 1 keer geprobeerd te demarreren en daarna geprobeerd ‘minimaal’ de tweede plek te verdedigen.

Tonydepony 11 augustus 2019 om 20:52

Gewoon niet meer overnemen bij Viviani… peleton zat toch ver genoeg.. brons of zilver who cares

drikkes 11 augustus 2019 om 20:57

Rij dan met merkentruien simpel als dat. Hij reed op kop kon perfect even het tempo drukken en Philipsen was erbij geweest. Gewoon sponserbelang, van mij mag dat nog maar niet te koste van een landgenoot.

Panache 12 augustus 2019 om 09:11

Als het alleen maar sponsorbelangen zijn, waarom ging Viviani dan achter Lampeart aan?

sjabu72 11 augustus 2019 om 20:59

Ging Viviani niet naar Cofidis, hij bleef waarschijnlijk zitten bij Ackermann, en dan had Lampaert nog gewonnen ook….

ChefSpijker 11 augustus 2019 om 23:45

Dat lijkt me toch niet. Dat kan ie toch niet verkopen aan de ploeg die de hele dag voor hem gewerkt heeft. Kan ie kopmanschap in de toekomst wel vergeten op grote evenementen. Je ziet vaak wel dat renners van dezelfde merkenploeg op een EK/WK elkaar helpen, maar dan gaat het meestal om knechten die zelf toch niet in aanmerking komen voor de titel en ook geen superkopman hebben in eigen land. Dat hij liever Lampaert ziet winnen dan Ackermann lijkt me logisch, maar als hij zelf nog de benen heeft gaat ie niet zomaar de titel cadeau geven.

stalle 12 augustus 2019 om 08:21

Knap gereden Yves.Bovendien is Viviani beresterk.Logische uitslag.

Wat een weelde bij DQS.

Jean Dumas 12 augustus 2019 om 09:08

Ik houd van een dergelijke renner, en het mooie van de wielersport is dat principes zelden maatgevend zijn, net als in het leven zelf. Philipsen een landgenoot? Ja maar ook een concurrent voor de medailles. Feitelijk had Yves meer aan Viviani in de kopgroep. Hij kent zijn plaats en heeft die ook gekregen met zilver.

Samlambeej 12 augustus 2019 om 12:01

Hij ging echt wel voor Goud. Maar velen zien slechts wat ze willen zien.

Domestique 12 augustus 2019 om 12:15

Uiteindelijk is het allemaal nog wel mooi uitgedraaid voor Lampaert, en had hij zelfs bijna gewonnen. Dacht dat ‘ie weg was als hardrijder pur sang, maar dan kwam die fénomenale jump van Viviani nog. Kan voor mij zo naast de punch bergop van Alaphilippe in de Tour bij zijn ritzege.

Maar uiteindelijk heeft Lampaert hier wel voor zichzelf gereden, net zoals bv. in de Tour van vorig jaar toen hij met Degenkolb en Van Avermaet vol doorreed met ploegmaat Gaviria vlak achter hem.

Oké de kans is heel klein dat Philipsen het haalt van Viviani of Ackermann (of in het achtervolgende groepje tegen Groenewegen of Bennett), maar Yves rijdt vol mee in die groep om zelf in de picture te rijden (en een uitslag te rijden) ipv op zijn snelle man te wachten. Zelfs al had hij die niet gezien achter hem (wat mij overigens heel vreemd lijkt), geen enkele reden om zo vol mee te knallen in dat groepje (tenzij je puur in dienst rijdt van Viviani).

Het liep nog bijna goed af, maar dit soort individualisme zie je normaal eigenlijk alleen bij de absolute kopmannen. Een Gilbert raakt daar mee weg vanwege zijn palmares, maar Lampaert?

Anderzijds is het ook geen slechte koers om dit te doen, aangezien Philipsen sowieso niet de snelste was en ook nog te bescheiden is om hier echt een zaak van te maken. En uiteindelijk bezorgt hij België wel een zilveren medaille (anders was het denk ik niks), dus zo lomp is Lampaert wellicht nog niet.