Yousef Mirza wint wegrit Aziatisch kampioenschap

Door Luuk Zuijderwijk, maandag 12 februari 2018 om 10:04

foto: UAE Emirates

Yousef Mirza (Verenigde Arabische Emiraten) heeft op het Aziatisch kampioenschap de wegrit gewonnen. De renner van UAE Emirates wist in Naypyidaw, de hoofdstad van Myanmar, Fumiyuki Beppu (Japan) en Mehdi Sohrabi (Iran) te kloppen.


Op het 182.6 kilometer lange parcours in en rondom Naypyidaw wist hij op de heuvelachtige aankomst de maat te nemen van Beppu en Sohrabi. Hij volgt hiermee Sanghong Park (Zuid Korea) op. De 29-jarige renner was in 2017 en 2015 met twee tweede plaatsen al dichtbij het kampioenschap, maar mocht nu het hoogste schavotje beklimmen.

Yamamoto kampioen bij de beloften
Masaki Yamamoto (Japan) is de winnaar van de wegrace bij de beloften. De renner van Kinan Cycling Team klopte Mohammed Ganjkhanlou (Iran) in een sprint-á-deux. Jambaljamts Sainbayar (Mongolië) reed naar de derde plaats.

12 Reacties

Jandepandaman 12 februari 2018 om 10:24

Mirza reed ook al aardig in Dubai. Mooie prijs voor hem.

Poh, had toch iets meer van onze vrienden uit Iran verwacht gezien hun prestaties normaliter.

GreenDay 12 februari 2018 om 10:29

Opvallend eigenlijk dat het peleton in Afrika momenteel een hoger niveau lijkt te hebben dan dat in Azië. Beppu en Arashiro zijn ook de jongsten niet meer, terwijl er weinig tot geen goede Japanners, Chinezen etc. aan lijken te komen.

Youri IJnsen 12 februari 2018 om 13:04

@Greenday
Dat is afwachten, maar het lijkt een correcte constatering. In Afrika heb je bij de beloften nu Joseph Areruya en Awet Habtom die eraan komen, met in iets mindere maat Stefan De Bod en El Mehdi Chokri. En wie weet nog Keagen Girdlestone na zijn horrorcrash. Dat was misschien wel het grootste talent van allemaal.

Daarnaast heb je nog jongens als Louis Meintjes, Mekseb Debesay, Merhawi Kudus, Tsgabu Grmay, Annass Aït El Abdia en Ryan Gibbons die al prof zijn.

In Azië is het bij de beloften vooral uitkijken naar Dinmukhammed Ulysbayev. Verder heb je dan nog Galym Akhmetov, Yuriy Natarov en Grigoriy Shtein. Daarnaast deze Yamamoto, Hang Shi uit China en Ka Ho Fung uit Hong Kong. Maar bij die laatste zes is het nog maar de vraag hoe zeer zij zich staande houden in Europa.

Bij de profs ben je vooral afhankelijk van Alexey Lutsenko, Bakhtiyar Kozhatayev en Yevgeniy Gidich. Bovendien is eerstejaars elite Takeaki Amezawa (net 23) uit Japan een van de grotere talenten.

Veloburto 12 februari 2018 om 13:05

En vergeet Impey niet :)

HoofdIsVrij 12 februari 2018 om 13:34

Kan mij niet herinneren dat ik Naypyidaw heb moeten kennen tijdens topografie op school…

Luuk Zuijderwijk 12 februari 2018 om 13:43

@HoofdIsVrij het is ook pas sinds 2005 de officiële hoofdstad, al zijn er landen die de oude hoofdstad Rangoon nog steeds als hoofdstad zien

Verweggistan 12 februari 2018 om 14:09

Eerste zege voor UAE dit seizoen; nu alleen Katusha en Sunweb nog.

Sebas 12 februari 2018 om 14:25

@YIJ .. Toch voornamelijk Kazachen. Als we verder oostwaarts gaan is het echt droevig gesteld. De traditionele Aziatische landen komen er niet aan te pas. Daar is nog heel veel werk aan de winkel.

Luuk Zuijderwijk 12 februari 2018 om 14:35

Zege is officieel in het tenue van Verenigde Arabische Emiraten behaald, dus telt niet als zege voor UAE Emirates

123poetertjes 12 februari 2018 om 15:30

Naypyidaw kennende zal het publiek wel in enorme getale zijn uitgerukt.

marehoek 12 februari 2018 om 18:40

Ik wist niet dat Musin al Rhedha Misbah mee deed aan dit kampioenschap!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

west 12 februari 2018 om 22:16

Flauw van Beppu dat ie achteraf een snor, sik en wenkbrauwen op de winnaar’s foto heeft gekleurd!