Yates slaagt voor generale repetitie: “Nu zorgen dat ik niet ziek word”

vrijdag 23 april 2021 om 16:37
Yates slaagt voor generale repetitie: “Nu zorgen dat ik niet ziek word”

foto: Cor Vos

Simon Yates is de vierde eindwinnaar van de Tour of the Alps, sinds de Giro del Trentino in 2017 deze nieuwe naam kreeg. De Brit bracht zijn groene leiderstrui vandaag veilig over de finish in de slotetappe naar Riva del Garda.

“Om hier te winnen voelt echt geweldig”, vertelde Yates in het flashinterview na afloop. “De ploeg heeft fantastisch gewerkt vandaag. Ze hadden het vanaf de start onder controle, hebben de hele dag gereden en ook in de finale waren ze fantastisch. Het was een korte dag. Er was niet veel actie in de strijd om het klassement, maar het was toch een zware dag. Er was veel stress in het peloton. Met de snelle afdaling hier naar de streep bleef het steeds nerveus.”

Vooraf had de Brit de Tour of the Alps zijn ‘generale repetitie’ voor de Giro d’Italia genoemd. Met de eindoverwinning op zak kan hij nu naar de Grande Partenza in Turijn toeleven. “Ik voel me goed. Nu moet ik op mezelf passen en zorgen dat ik niet ziek word. En dan gaan we het zien.”

Dit artikel delen:

11 Reacties

Romāns Vainšteins 23 april 2021 om 17:43

Giro heeft alvast een mooie topfavoriet, zie die maar eens voor te blijven.

Marik 23 april 2021 om 18:03

Ik zie bij Yates wel een patroon. Hij is altijd bezig met scenario’s waar gevaar in zit. In de Giro die Froome uiteindelijk won was hij alleen maar bezig met dat hij niet te veel tijd mocht verliezen op Dumoulin. Daar had hij zich zo op gefocust dat het de dagen daarna klaar was. Nu is hij weer bezig met niet ziek worden. Zou dit patroon ervoor zorgen dat hij “pas” 1 grote ronde heeft gewonnen?

S. Morgenstern 23 april 2021 om 18:06

Yates is er in ieder geval klaar voor. Hij was hier een klasse apart. Zijn voornaamste concurrenten (Bernal, Landa en Evenepoel) kiezen echter voor een voorbereiding zonder voorbereidingskoers. Het zou me niet verbazen wanneer dat in de laatste week doorslaggevend gaat zijn in het nadeel van Yates. Ik denk daarnaast dat de verhouding tot iemand als Vlasov in de Giro ook anders gaat zijn.

Romāns Vainšteins 23 april 2021 om 18:44

Wat vooral ook meespelen gaat is wat voor team ze Yates meegeven kunnen en hoe die gasten het voor elkaar gaan krijgen dat hij niks zelf hoeft te gaan doen.

KimJungPoels 23 april 2021 om 18:51

Yates lijkt met Chaves, Schultz, Nieve, Kangert, Bewley, Scotson en Meyer in ieder geval een zeer ervaren en ook sterk blok mee te krijgen. De eerste vier moeten hem in het hooggebergte goed af kunnen zetten, waarbij Chaves denk ik zelfs bij de laatste 10-15 moet kunnen overblijven. De laatste drie zijn voor het vlakke werk prima knechten.

Ik denk dat Yates sowieso een stuk completer is dan Landa en daardoor regelmatig wat tijd op hem kan gaan pakken. Evenepoel en Bernal is het niveau echt afwachten. Sowieso is het nog altijd de vraag of Evenepoel in echte bergetappes uberhaupt met het niveau Yates mee kan. En dan is er ook nog de vraag of Evenepoel in zijn beste vorm gaat verschijnen. Maar goed, altijd als je aan Remco twijfelt dan bewijst hij voorlopig het tegendeel.

Ook bij Bernal kun je toch wel afvragen of het niet koersen vanaf de Tirreno nou echt een keuze uit luxe is. Ik geloof dat eigenlijk niet zo.

S. Morgenstern 23 april 2021 om 18:54

Die ploeg is altijd wel sterk genoeg met mannen als Nieve, Chaves en nu ook Schulz. Ik denk dat het vooral doorslaggevend gaat zijn of hij de laatste week zelf mee kan met de beste klimmers.

Romāns Vainšteins 23 april 2021 om 19:01

Dat is mijn punt ook een beetje, hij moet gebabysit worden op alle er niet toe doende momenten en misschien ook beter niet het roze te snel pakken dan wel nadaags afgeven aan een of andere monstervlucht. Ik hoop er uiteraard niet op en juist onorthodoxe knokpartijen in de overgangsritten.

lampje 23 april 2021 om 23:09

Chaves rijdt geen giro.

ruudenkit 24 april 2021 om 00:51

Lijkt me “de ” topfavoriet, @Marik “nu niet ziek worden” lijkt me in deze tijd geen gekke opmerking.
Hopelijk gaat het meevallen, maar het zou mij niet verbazen wanneer Covid19 deels bepaald wie de Giro gaat winnen.

lampje 24 april 2021 om 07:52

Die heeft hij al gehad. Al kan natuurlijk wel zijn ploeg naar links geswiped worden als een ploeggenoot “positief” test.

Marik 24 april 2021 om 11:05

Ruudenkit in deze tijd is dat zeker logisch. Het enige verschil met andere favorieten in andere wedstrijden is dat ik zelden iemand heb horen uitspreken dat hij ervoor moest zorgen niet ziek te worden. Blijkbaar is dit iets waar Yates druk mee is in zijn hoofd.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair