Yates: “Duizend doden gestorven in laatste tien kilometer”

Door Koen Middendorp, dinsdag 22 mei 2018 om 17:55

foto: Sirotti

Simon Yates sprak al sinds het begin van de Giro d’Italia over de individuele tijdrit naar Rovereto. De zestiende etappe was dé kans voor titelverdediger Tom Dumoulin om een stevige tik uit te delen aan de concurrentie. De Britse klassementsleider wist door een sterke tijdrit het roze echter te behouden.


De Mitchelton-Scott kopman was in het flashinterview dan ook in een jubelstemming. “Ik ben heel erg blij. In het eerste gedeelte van de tijdrit kon ik een goed ritme aanhouden, waardoor ik weinig tijd verloor. In de laatste tien kilometer stierf ik echter duizend doden, maar ik slaagde erin om stand te houden.”

Het verschil tussen de twee kemphanen bedraagt nu 56 seconden, waardoor Yates zijn koerstactiek kan aanpassen. “Ik kan nu defensiever koersen. Ik heb ook een grote voorsprong op de rest van mijn concurrenten.”

30 Reacties

Sonsbach Allstars 22 mei 2018 om 18:01

defensiever koersen..? Waarom? In de 1e 2 weken had hij de juiste tactiek.

ikbenprocycling 22 mei 2018 om 18:05

ziet er nog fris uit voor een zombie

Jungle Man 22 mei 2018 om 18:06

Aanval is de beste verdediging. Maar de giro is nog niet gedaan tot we in Rome zijn

Ypuh 22 mei 2018 om 18:08

Laat ik vooropstellen dat ik vind dat Dumoulin het uitstekend doet! De 2e plaats in de Giro was enkele jaren geleden nog ondenkbaar en zijn concurrenten laten zien hoe zwaar het is.

Toch denk ik dat dit de beslissing geweest is. Yates is zo ongelofelijk goed -in de afgelopen 5+ jaar heb ik iemand er niet zo speels bovenuit zien steken- en Dumoulin gaat hem er in de komende 3 bergetappes niet afrijden (laat staan dat hij niet nog meer tijd verliest).

Tenzij Yates nog een inzinking krijgt, maar ik zou eerder naar beneden kijken als ik Tom was. Mocht Tom een slechte dag hebben dan staan Froome en Pozzovivo hem op te wachten.

ikbenprocycling 22 mei 2018 om 18:09

Rome is om des keizers baard. Stand zaterdagavond is beslissend.

Bettinwel 22 mei 2018 om 18:11

Dat die duizend doden u mogen opbreken de komende dagen, overigens op strikt sportieve wijze uiteraard ;).

Jean Dumas 22 mei 2018 om 18:21

Hij heeft gelijk. Nu kan hij het mentale voordeel uitspelen in de zware Alpenritten. Volwassen houding en hij verdient het.

chasse patat 22 mei 2018 om 18:22

Nervositeit gaat nu ook een rol spelen met de Girowinst in het vooruitzicht.

Geit in mijn Kelderman 22 mei 2018 om 18:31

Hij heeft echt al wel veel gegeven. Ook hij kan een inzinking krijgen.

roykeulers 22 mei 2018 om 18:42

Hij verdient het wel.

t731 22 mei 2018 om 18:48

Dit was de eerste keer dat hij oraal ademde tijdens het flash-interview. Dus dat het bij Yates pijn deed geloof ik vandaag wel. Het zal wel lang geleden zijn dat hij überhaupt melkzuur aanmaakte

BauenLau 22 mei 2018 om 18:52

Met al zijn aanvallen heeft Yates wel de Giro kleur gegeven.

Ook vond ik zijn aanval op 18 km voor het einde eergisteren erg dapper.

Tuurlijk jammer voor Tom, hij heeft het echt goed gedaan maar Yates heeft een onverwachte reuzenstap gemaakt. Met deze vorm zou hij denk ik ook de Tour van vorig jaar hebben gewonnen.

Manuel Beltran 22 mei 2018 om 19:13

Defensiever koersen? Laat het Nibs niet horen!

Jungle Man 22 mei 2018 om 19:37

Hoe zal zijn tweelingbroer straks de tour in gaan???
Als die ook zo’n progressie heeft geboekt, is ie meteen een van de favorieten daar.

Slurpie Blauw 22 mei 2018 om 19:38

Jochie toch.

Bikeage 22 mei 2018 om 20:21

Neem je toch gewoon een beetje terbutaline als je 1000 doden zit te sterven? ;)

Titaantje 22 mei 2018 om 20:31

Ik heb Contador ook rondes met dezelfde dominantie zien winnen. En Basso en Armstrong. Het is in elk geval wel boeken toe nu, Tom moet gewoon Pozzo, Froome en Pinot bijhouden voor p.2. Dat is nog steeds een erg goede prestatie.
Ben benieuwd waar Dennis gaat eindigen. Top 10 lijkt toch wel mogelijk nu.

GROCERY 22 mei 2018 om 22:24

Edit redactie: Je hoeft niet in elk topic het te melden

GROCERY 22 mei 2018 om 22:25

Edit redactie: Je hoeft niet in elk topic het te melden

Valtverder 22 mei 2018 om 22:31

Weet je wat Contador en Froome zouden doen in Tom’s plaats? Aanvallen in de afdaling!

metnoppenderop 22 mei 2018 om 22:47

Aan Tom kon je zien dat hij diep was gegaan, maar bij Yates zag ik dat echt niet……dat waren zeker geen 1000 doden. Straf hoor.

belasco 22 mei 2018 om 23:13

@Titaantje Stel je voor wat Contador nog meer had kunnen winnen als hij ook astma had gehad ;)

Team Spaak 22 mei 2018 om 23:17

Als Tom tweede wordt, krijgt hij de zege later alsnog ben ik bang.

Ik heb vaker renners met speels gemak zien demarreren en geen enkele vermoeidheidstekenen zien vertonen (terwijl de rest kapot zit) + af en toe die tamelijk slecht geacteerde gelaatstrekken erbij. Helaas zaten al deze renners aan de verboden snoepjes… Dus de kans dat dit bij Yates ook het geval is acht ik vrij groot.

Maar laten we het bij god niet hopen! Slecht voor de wielersport. Daarbij voelt een overwinning nadien niet als een overwinning…

jan jansen 22 mei 2018 om 23:55

“Duizend doden gestorven in laatste tien kilometer”
Ik geloof niets van die Yates, hij staat daar net zo fris als aan het begin van de giro, geen teken van vermoeidheid, ongelofelijk.

peterwinnen 22 mei 2018 om 23:59

En toch he….verliest hij in dat laatste stuk heel veel. Van 48 seconden naar 1.15.

  • 1
  • 2