Xandro Meurisse: “Nu nog twee keer mikken op massasprint met Jasper Philipsen”

Xandro Meurisse: “Nu nog twee keer mikken op massasprint met Jasper Philipsen”

© Cor Vos

donderdag 15 juli 2021 om 18:15

Twintigste op drie minuten van veelvraat Pogacar. Voor Xandro Meurisse is dat een goed resultaat. “Ik had vlug in de gaten dat meegaan in een vroege ontsnapping geen zin had”, aldus de West-Vlaming. “Op Luz Ardiden kende ik jammer genoeg een minder moment in de beginfase, maar ik kon daarna nog goed opschuiven.”

“Ik wist niet goed wat te doen in het eerste deel van de etappe”, geeft Meurisse toe. “Maar uiteindelijk had ik toch door dat meegaan in een ontsnapping weinig zin had. Zeker toen UAE Team Emirates de controle na de tussensprint overnam.”

Op de slotklim kende de Alpecin-Fenix-klimmer een zwak moment in de beginfase. “Ik moest terugschakelen en een eigen tempo kiezen. Zo heb ik nog heel wat jongens kunnen oprapen. Al bij al mag ik tevreden zijn van mijn beklimming. Nu is het kwestie van goed te herstellen om morgen en zondag paraat te staan om Jasper (Philipsen, red) bij te staan.”

Kers op de taart
Philipsen eindigde al vijf keer in de top drie in een massasprint. Vrijdag en zondag kan hij nog een gooi doen naar een ritzege. “Ik zie echter maar twee ploegen die baat hebben bij een massasprint”, redeneert Meurisse. “Deceuninck-Quick-Step en wij. Dus is de vraag hoe fris Cavendish nog is. Hoe gaat Deceuninck het aanpakken? Wij mikken in elk geval op een sprint. Een zege voor Jasper zou de kers op de taart zijn voor onze Tour.”

Over Pogacar had Meurisse niets dan lof. “Hoe ik daar tegenaan kijk? Ik vermoedde voor de start al dat hij voor een derde ritzege en de bollentrui zou gaan. En hij is de beste in de laatste twee bergritten, telkens met aankomst boven. Dan ben je ook de verdiende bergkoning, denk ik. Daar moet niemand vreemd tegenaan kijken. Hij is gewoon de beste renner van het moment.”

Dit artikel delen:

8 Reacties

platteprijs 15 juli 2021 om 18:33

Zodat Jasper weer 3e wordt.

Brabander 15 juli 2021 om 19:48

Wellicht? Maar jij vindt dat dus niet de moeite van het proberen waard?

platteprijs 16 juli 2021 om 07:07

Wil je de etappe winnen, ga mee in de vlucht. Laat Quickstep alle werk opknappen in de achtervolging en zo veel mogelijk mannetjes opsouperen. Ga in elk geval niet slaafs in het peloton op kop rijden, want dan help je alleen maar Cavendish.

Michelangelo 15 juli 2021 om 18:35

Zijn ze daar nou dom of gewoon niet slim? Tenminste, als je wilt winnen…

Misschien moeten ze de laatste massasprints nog eens terugkijken en op basis van de beelden beoordelen hoe kansrijk ze waren om te winnen met Philipsen.

Ik denk dat het veel zinvoller is om met een type als Rickaert (of Philipsen zelf) in de vlucht te zitten, en van daar uit proberen te winnen. In plaats van te rijden voor Cavendish.

Aan de andere kant: eerste, tweede, derde, of tiende: de Tour is toch al geslaagd…

skylimit 15 juli 2021 om 20:19

Waarschijnlijk zal Dillier wel in de vlucht van de dag proberen te geraken.

Pole Pole 15 juli 2021 om 21:01

Droom, die laten ze niet rijden of krijgen nog geen 2 minuten en dan rijden FDJ, Deceuninck Quickstep en in laatste instantie Bahrein en Israël het toch weer dicht. Misschien gaat Van Aert zelfs helpen voor Teunissen.

Zeker aan het eind van zo'n zware Tour is het toch vreemd om te denken dat de 'mindere goden' een sterk omringde Cavendish moeilijk kunnen maken.

Chippen 15 juli 2021 om 22:09

toch logisch dat ze voor de massasprint gaan, zo superieur is cavendish nu ook weer niet, hij wint niet met meters verschil

uiteindelijk heeft philipsen nu veel meer kans om eens een tourrit te winnen dan volgend jaar wanneer bennett, ewan, nizzolo, ackermann en co wel allemaal meedoen. zo’n zwakke tegenstand zal hij de komende jaren waarschijnlijk niet meer krijgen in toursprints. als hij de komende jaren al de tour rijdt.

Marco Willems 15 juli 2021 om 23:31

Philipsen wint morgen en Cav pakt het record in het groen op de Champs Elysees.

Headlines

Materiaalzone

Populair