WWT-koersen worden vanaf 2020 allemaal live uitgezonden

vrijdag 28 juni 2019 om 12:31
WWT-koersen worden vanaf 2020 allemaal live uitgezonden

foto: Cor Vos

Goed nieuws voor het vrouwenwielrennen: vanaf 2020 zullen namelijk alle Womens’s WorldTour-wedstrijden live worden uitgezonden. Dit laat Tracy Gaudry – lid van het managementcomité van de UCI – weten via Twitter. Dit betekent dat onder meer de Giro Rosa en de Ardennenklassiekers live te zien zullen zijn.

Tegenwoordig worden er steeds meer vrouwenkoersen live uitgezonden, maar dit is nog altijd niet het geval voor de Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik, de Amgen Tour of California, de OVO Energy Women’s Tour en de Giro Rosa. Bovendien was de Tour of Guangxi vorig jaar niet live te volgen, terwijl de Madrid Challenge de ploegentijdrit niet uitzond.

Daar komt nu dus verandering in, aangezien vanaf 2020 alle WWT-koersen een live-uitzending zullen verzorgen. Eerder weigerde de ASO nog om zijn vrouwenwedstrijden in te schrijven voor de Women’s WorldTour, gezien de eis dat WWT-koersen vanaf 2020 minimaal 45 minuten moeten worden uitgezonden.

Deze week werd echter bekend dat de ASO-koersen gewoon op de kalender van de Women’s WorldTour 2020 staan. Een koers die echter ontbreekt is Emakumeen Bira. Het lijkt erop dat de Baskische rittenwedstrijd van de kalender verdwijnt, al is het nog wachten op een officiële reactie van de organisatie.

Dit artikel delen:

27 Reacties

Brabander 28 juni 2019 om 12:35

Fantastisch nieuws dit :)

Sephiroth 28 juni 2019 om 12:40

Super nieuws, maar die clarification can Tracy Richting vrdaam verduidelijkt helemaal niets. Desalniettemin is ook enkel lokaal live tv broadcasting super.

Mijn enige vraagje is of er nu een uitzondering is gemaakt voor de ASO of dat de ASO overstag gegaan is.

Romāns Vainšteins 28 juni 2019 om 12:41

Dít is de game-changer !!!

Chris Van Uden 28 juni 2019 om 12:47

Dat is leuk nieuws! Fijn voor de dames dat hun wedstrijden de aandacht krijgen die ze verdienen.

mtber_1978 28 juni 2019 om 12:51

Geweldig nieuws…

Bryan 28 juni 2019 om 12:53

Zolang ze de uitzending van de mannen niet in de weg zitten vind ik het prima

josemanuelfuente 28 juni 2019 om 12:55

+1

mtber_1978 28 juni 2019 om 12:57

Nee hoor, dan gaat ie bij toch al uit…. ;-)

bilthoven 28 juni 2019 om 13:07

Helemaal mee eens, maar ik vrees dat dat wel gaat gebeuren.

Brabander 28 juni 2019 om 14:46

Lekker 2 finales op een middag. Niets beter

Romāns Vainšteins 28 juni 2019 om 14:55

Ik pleit toch liever voor een 2 e scherm wanneer het topkoersen over mooi terrein betreft. Liever meer omgeving dan 2 x dezelfde wegen.

Fort 28 juni 2019 om 13:15

Prima! Mooi om te zien dat twee aantrekkelijke vrouwensport op dit moment meer op t.v. te zien zijn, en dus ook nog meer gaan komen.

Grobbel 28 juni 2019 om 13:16

Dat er live-beelden gemaakt worden betekent overigens niet automatisch dat deze ook overal worden uitgezonden. Bij de mannen zijn er ook WT-wedstrijden die in Nederland of België nooit te zien zijn, zoals Ouest-France.

Polleke 28 juni 2019 om 14:08

Live op Mickey Mouse TV…zoiets…

Arie Punzen 28 juni 2019 om 14:58

Het wordt weer eens mooier gebracht dan het is, alsof ze de NPO kunnen verplichten om alle Wwt-koersen uit te zenden…

Maar goed, dat er bij alle WWT wedstrijden beelden beschikbaar zullen zijn is al een hele verbetering.

Vlinder 28 juni 2019 om 15:28

Echt fantastisch nieuws! Ik word hier heel blij van. Nu hoop ik wel dat deze koersen, desnoods via livestream’s, met goed commentaar te bekijken zijn. Voorafgaand aan de mannen finale vind ik ideaal. En de Giro Rosa finales kunnen kijken tijdens de vaak toch saaie eerste touretappes zou wat mij betreft zeer welkom zijn!

Fieldbird 28 juni 2019 om 16:29

Mooi! Denk dat de NPO hier wel aandacht aan wil besteden om vrouwensport te promoten, als je kijkt naar de vele uren zendtijd rondom het WK voetbal.

sooike 28 juni 2019 om 16:34

Ik neem aan dat de NOS geen keuzemogelijkheid is straks. In Hilversum zit niemand met wielerkennis van zaken en zullen voetbal, schaatsen, tennis en hockey er voor zorgen dat ze straks met een excuus zullen komen om niets uit te zenden: geldgebrek, Alleen als er een Nederlandse dreigt een grote wedstrijd te gaan winnen wordt schooljuf De Graaf naar de finish gestuurd en kan ze kakelend met Herman aan de meet haar orgasme beleven..Viva Sporza en zelfs Viva Eurosport !

sooike 28 juni 2019 om 16:36

Overigens een terechte waardering voor het vrouwenwielrennen. En dan te bedenken dat WF pakweg zo’n drie jaar geleden geen enkel bericht uit het vrouwenwielrennen wenste mee te nemen en veel te laat bezweek voor de smeekbeden van dit forum . Hulde !

Brabander 28 juni 2019 om 16:39

Hier sluit ik me volledig bij aan.

rennerske 28 juni 2019 om 16:51

Teleurstellend nieuws. Hoop dat deze uitzendingen die van de mannen niet in de weg komt te zitten, maar vrees het uiteindelijk wel.

$kedel 28 juni 2019 om 16:59

Dat gebeurd nu al veel te veel.
Allemaal leuk en aardig maar ik heb de capaciteit niet om naast de 100en mannenteams ook nog eens de vrouwen te volgen.

dikkechaap 28 juni 2019 om 17:30

Jup, dat gaat zeker gebeuren. Logisch ook, zenders kunnen en willen niet ineens twee keer zoveel wielrennen gaan uitzenden.
Ik vind vrouwenkoersen soms best vermakelijk, ook omdat de Nederlanders het zo goed doen. Uiteindelijk zit je echter wel naar veredelde amateursport te kijken (met een kleine professionele top). Gelukkig valt het bij wielrennen niet zo op als bij voetbal, je ziet niet veel verschil tussen 45 of 50 km/h.

rennerske 28 juni 2019 om 17:39

@dikkechaap. Nederlanders doen het m.i. goed omdat het internationaal een magere C-sport is. Dan komen Nederlanders, ook in het nauwelijks aan te kijken vrouwenvoetbal, want geemancipeerd , gemakkelijker bovendrijven dan in een A-sport als het mannen-wielrennen.

Vlinder 28 juni 2019 om 20:26

@rennerske: Daarom zijn tv of goede live-stream uitzendingen juist zo belangrijk, om het vrouwenwielrennen beter te ontwikkelen en het niveau mondiaal te verhogen.

@skedel: je wordt nergens verplicht om het vrouwenwielrennen te volgen. Dat is nog altijd een keuze.

En ik geniet er wel heel veel van. Ik ben de enige niet.

rennerske 28 juni 2019 om 20:48

@Vlinder. Misschien dat er in Nederland door het uitzenden van de RvV voor vrouwen meer meisjes gaan fietsen, waar natuurlijk niks op tegen is, maar heb niet het idee dat er daardoor plotsklaps in Columbia ook meer meisjes op de fiets klauteren. Het werkt de mondialisering door de monopoliepositie van Nederland alleen maar tegen. Vergelijk het met schaatsen. Of wordt wordt de RvV voor vrouwen ook in Columbia uitgezonden?

Vlinder 28 juni 2019 om 20:58

@Rennerkse: Geen idee hoe het in Colombia is qua vrouwenwielrennen maar in andere landen gaat het volgens mij steeds beter en die stijgende lijn moet worden voortgezet. Ik heb nog nooit zoveel vraag gezien, ook uit bijvoorbeeld Engeland, naar uitzendingen van de koersen. Het zal de wereld niet meteen op de kop zetten. Het kost tijd en investeringen maar ik heb juist de indruk dat andere landen steeds beter aan het worden zijn en voor de Nederlanders betere concurrenten worden.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair