Wuyts teleurgesteld in Vingegaard: “Van Aert is een teamplayer, de kopman veel minder”
foto: Cor Vos (archief)
zondag 2 juli 2023 om 08:05

Wuyts teleurgesteld in Vingegaard: “Van Aert is een teamplayer, de kopman veel minder”

Jumbo-Visma was in openingsrit van de Tour de France nadrukkelijk te zien vooraan het peloton, maar de Nederlandse formatie moest in de finale zijn meerdere erkennen in de tweelingbroers Adam en Simon Yates. Wieleranalist en commentator Michel Wuyts heeft het over een gemiste kans voor Wout van Aert, en is kritisch op diens ploeggenoot Jonas Vingegaard.

De Deen besloot in de finale niet mee te werken in de achtervolgende groep, in een poging om de kloof met de Yates-broers te dichten. Dit is een doorn in het oog van Wuyts. “Dit is zonder meer een gemiste kans voor Van Aert. Ik heb in de achtervolgende groep vier renners van Jumbo-Visma gezien en zag vooral Wilco Kelderman werken. Ik zag ook een passieve Vingegaard”, laat hij weten in zijn analyse voor Het Laatste Nieuws.

“Vingegaard wilde op de top van de laatste klim al niet overnemen van Tadej Pogačar en nam ook niet over in de afdaling. Oké, hij is de Tourwinnaar en dan kun je zeggen: hij hoeft dat niet te doen. Maar het geen kwaad, je raakt daar niet van afgemat. Ik kan me inbeelden dat Van Aert een zeer ontgoocheld man is.”

“Het is een terugkerend verhaal”
“Het feit dat Van Aert geen inspanningen meer doet om in de sprint een ereplaats weg te kapen, zegt veel. Ik denk dat de ontgoocheling te groot was. Het is een terugkerend verhaal. Van Aert stelt zich graag dienstbaar op en is een teamplayer. De kopman is dat blijkbaar veel minder.”

“Ik heb vroeger mannen als Jan Ullrich en Bradley Wiggins in dienst zien rijden. Waarom doet Vingegaard niks voor Van Aert? Ik begrijp het niet. Hij heeft me toch een klein beetje ontgoocheld”, is Wuyts scherp.

RIDE Magazine
112 Reacties
02-07-2023 08:08
Wat een onzin is dit zeg. Wout geeft notabene zelf aan dat ie niet meer kon dprinten. Die belgen moeten die wva bril is wat vaker afdoen. Eerst moest roglic het ontgelden na wk imola en nu ligt het ineens allemaal aan vingegaard. Hoe krijg je het eruit
    02-07-2023 09:30
    1 Belg verkoopt onzin, en de reactie "Die belgen moeten die wva bril is wat vaker afdoen" krijgt de meeste plusjes. Dit soort soort generaliserende comments blijft toch een beetje een probleem op WF.
    02-07-2023 09:35
    Nee hoor LeoR. De Belgen moeten leren dat WvA en REV geen supermannen zijn en dus ook weleens een koers verliezen. Wuyts slaat overduidelijk de plank mis. WvA geeft zelf aan dat ie niet beter kon.
    02-07-2023 10:22
    Ik snap niet zo goed waarom Leo minnetjes krijgt, hij zegt toch ook dat het onzin is. Ik ben ook Belg en ik zal het ook nog eens zeggen: wat De Cauwer gisteren en nu ook Wuyts beweren over Vingegaard is compleet waanzinnig doorgeschoten chauvinisme. Uiteraard moet de topfavoriet en titelverdediger hier krachten sparen en niet op kop rijden. Als het omgekeerd was (een Belgische tourfavoriet en een niet-Belgische sprinter/favoriet voor de ritzege) zouden José en Michel voorop lopen om te zeggen dat die Belgische tourfavoriet vooral niet moet werken en zeker niet meer moet doen dan Pogacar. Dat weet iedereen hier.
    En tal van Belgen (bv. op cycling Twitter, en zelfs in de reacties op HLN waar men niet bepaald gekend staat voor veel nuance nochtans) zijn het deze keer niet eens met De Cauwer en Wuyts en vinden het te ver gaan. Daarom dat de bovenstaande reacties van "die Belgen" en "de Belgen" ook bij mij te veralgemenend en nodeloos polariserend overkomen.
    02-07-2023 11:22
    Totaal eens met de opmerking dat het doorprojecteren van Wuyts en DeCauwers obsessie op Vlamingen in het algemeen kortzichtig en dom is.

    Wij zijn toch ook niet allemaal Willem Alexander?
    02-07-2023 11:48
    Ik ben het met Wuyts eens. Zelfde teneur is trouwens te horen bij Vandegoor, Nys en Decauwer. WVA heeft aangegeven (in diverse interviews) dat het pas op 2-300 meter voor de streep was dat zijn benen volliepen. Tot dan moest de kaart van WVA altijd getrokken zijn. Ik vind het tekenend voor de bleke jongen dat hij niet beseft dat één keer overnemen op het vlakke of in de afdaling een wereld van verschil kan maken (al is het maar op het mentale vlak) of een pak goodwill koopt bij diezelfde WVA. Een andere grote blunder was niet direct meespringen of het gat toerijden op de broers Yates.

    In het Nieuwsblad zegt Van Dongen zelf dat ze het gat wilden toerijden, maar steken ze de schuld op de motoren, faut le faire.

    Eén van de redenen waarom Jumbo-Visma met vier renners het gat niet dicht kreeg op de broertjes Yates, zochten ze bij de wedstrijdorganisatie. “Ik hoor van de jongens dat de motoren wel een rol speelden”, zei ploegleider Arthur Van Dongen. “Dat is niet voor het eerst. Het scheelt toch in een finale wanneer je zo’n ding tien meter voor je hebt rijden of niet. Helaas is dat iets te vaak part of the game.”

    En nog eens, Belgen mogen niet chauvinistisch zijn als het om een Belg gaat, Nederlanders blijkbaar wel als het om een buitenlander gaat in Nederlandse loondienst...

    Ik blijf er dus bij dat TJV het gisteren slecht heeft gespeeld, dit zal meespelen in WVA zijn 'teamgevoel', én vooral dat POG een enorme mentale klap heeft uitgedeeld aan de bleke jongen (die niet meer aan sprinten toekwam).
    02-07-2023 14:16
    Twee touretappes geleden kneep Vingegaard nog in de remmen om WVA te laten winnen. Dan wordt hem nu in etappe 1 een slechte teamgeest verweten. Sommige Belgen zijn kort van memorie.
    Wuyts was na Sporza beter helemaal gestopt zich te bemoeien met de wielrennerij.
    03-07-2023 08:49
    In het kader van mensen over een kam scheren vind ik de woordkeuze van Krist onnodig kwetsend naar bleke jongens in zijn algemeenheid
02-07-2023 08:24
Laten we nou niet teveel deze discussie opnieuw gaan voeren want hij is tegelijk logisch vanuit de spreker als volkomen onnozel.

Precies zoals bij Roglic komen ze nu aan met het huilverhaal dat van Aert zooooooo ontzettend veel doet en dat ze eeeiieeiindelijk iets TERUG kunnen doen-blablabla. Het is puur voor de buhne en uit fanmanschap geboren.

Ik ga er 100% van uit dat ze dit niet menen maar voor de toebehoorder doen, kan niet anders.

Gisteren Vingegaard op kop zetten om van Aert zijn halfgare spurtje te kunnen laten doen was een keiharde flater geweest. Dikke kans dat Pogacar dan meteen de rit gewonnen had en zich een soort king kong gevoeld.

Daarnaast is Jumbo en ook Vingegaard veel snuggerder dan dat: het enige moment waarop hij op kop gaat is wanneer het om Pogacar te lossen is. Volledig stoïcijns voor de aanmaningen op volle camera vanuit zijn tegenstrever en simpelweg op zijn ploeg rekenend. Vorig jaar hebben ze de tour gewonnen op die manier namelijk: en ik denk ook dat Pogi weliswaar wat wijzer geworden is maar even goed nog steeds uit de tent te lokken: die heeft zoveel bewijsdrang, je kan hem pakken daar.
    02-07-2023 08:33
    Zo is het helemaal!
    02-07-2023 09:33
    Pogacar was niet eens zo heel goed. Vingegaard zat daar met twee vingers in zijn neus. Dikke kans dat de enige reden dat Vingegaard Pog er niet afrijdt is dat Van Aert de aangewezen renner was vandaag.
02-07-2023 08:08
“Het aantal reacties valt tegen na etappe 1.” merkten ze bij WF. “Iemand een idee hoe we dat kunnen oplossen?”
02-07-2023 08:20
Wuyts laat zich erg kennen als fanboy. Zo zijn er wel meer, alleen hebben die geen uitlaatklep in de media. Je kunt dit onmogelijk serieus nemen.
    02-07-2023 09:37
    Vroeger Boonen en Nys. Nu WvA en REV
02-07-2023 08:53
Jonás wachte op Wout. Heb hem in de Dauphine toch wel de spurt zien aantrekken voor een ploegmaat. Vorig jaar gunde Jonas Wout de overwinning in de tijdrit dus om te zeggen dat hij geen teamplayer is is dus ver gezocht. Michel kruip in je hangmat en vertel verhaaltjes aan je kleinkinderen.
02-07-2023 08:10
Tv kijkers teleurgesteld: Wuyts is een chauvinistische zeikerd, de meeste andere commentatoren zijn dat gelukkig veel minder.
02-07-2023 08:25
Als Jumbo Wuyts een fiets cadeau geeft, schrijft hij daarna met veel plezier positief over deze ploeg. Vingegaard wachtte keurig op WvA, ze hadden ook met 3 kunnen doortrekken. Artikel puur geschreven voor de aandacht, het provoceren en de clicks.
02-07-2023 08:26
Neen, sorry Michel. De Tour gaat altijd om het hogere doel. Om dan halverwege week twee te stellen dat Vingegaard te veel krachten heeft verspeeld in de openingsetappes . Zo zijn die commentator en analisten ook weer wel.

Wout krijgt het volledige team in dienst in de klassiekers, in de Tour heeft hij zich te schikken naar de koerssituatie. Viel me ook wat tegen dat hij niet sprintte voor plek 3, maar daar was misschien een andere reden voor?
    02-07-2023 08:58
    Kan iemand deze reactie naar Wuyts sturen. Perfect verwoord !
    02-07-2023 10:36
    Van Aert krijgt pas sinds kort voldoende ondersteuning in de klassiekers. Hij moet dan nog een (semi)klassieker wegschenken aan Laporte. In de Tour is het vorig jaar goed afgelopen door fouten van Pogacar, een beresterke Van Aert en een goede Vingegaard. Dit jaar lijkt Van Aert net iets minder. Massaspurten zal hij niet winnen. Lastige tussenritten kan hij wel nog winnen. Tenminste als hij de steun krijgen van zijn ploeg. Maar na die eerste etappe is het nu al duidelijk dat dit niet zal gebeuren. Alles op Vingegaard dan maar. Maar met een frisse Pogacar die Vingegaard allicht tijdens de tweede Tourhelft zwaar onder druk zal zetten, dreigt voor Jumbo een catastrofe. Geen eindzege en nauwelijks of geen ritzeges.
    02-07-2023 12:34
    Juist ! Ook dat zou je kunnen stellen. Onsportief van Wout om niet te sprinten om zo bonificatie weg te nemen van Pogi! Alleen ook daar zal een goede reden voor zijn.
02-07-2023 08:37
Om vervolgens het sprintje heuvelop te verliezen van Pogi en meteen op 10 seconden achterstand te staan.
Michel, Karl en helaas ook José hebben een hekel aan de jumbo. De ploeg die de laatste jaren het meest hebben gewonnen.
02-07-2023 09:21
'Van Aert is een Belg, Vingegaard wat minder', aldus Wuyts
02-07-2023 09:04
Wuyts heeft het er moeilijk mee dat hij niet de aandacht krijgt die hij zelf vindt dat hij verdient. Zijn chauvinisme hing me al veel langer de keel uit. Laat ons met rust Michel en geniet lekker van je pensioen!
02-07-2023 09:31
Wat zijn die Belgische commentatoren ontzettend zielige figuren geworden zeg.
    02-07-2023 10:56
    Hoezo ? Al eens naar andere zenders gekeken/geluisterd ? Sporza staat hier mijlenver voor. Overigens, en dat geldt niet enkel voor jou, waarom toch masochistisch naar de wielerverslaggeving van sporza of VTM kijken ? Ik kijk naar diverse zenders. Enkel de enthousiaste wielerverslaggeving op RTBF kan mij ook bekoren. De verslaggeving op NOS, EurosportNL, EurosportUK, France3 is slappe kost. Daarenboven minder deskundig.
    Maar blijven jullie maar stiekem naar Sporza kijken. Hypocrieter kan niet.
    02-07-2023 12:37
    Sporza is gewoon het beste Paul. Maar dan kun je toch wel ergens kritiek op hebben! Dat de rest minder is doet daar toch niets aan af.
02-07-2023 09:40
Ik wil graag even benadrukken dat zulk extreem chauvinisme zoals bij Wuyts minder of niet voorkomt bij de modale Belgische wielerliefhebber.
Het idee dat een potentiële tourwinnaar zich moet moe maken om een gele trui te veroveren die de ploeg eigenlijk nog niet wil dragen, is absurd en daarnaast ondermijnt het de 'wielerkennis' van de commentator in kwestie. Ben ik even blij dat Schotte daar zit ipv Wuyts.
Het jammere van de zaak is dat het idee ontstaat dat 'de Belg' of bij uitbreiding iedere Belg zo denkt, zonder enige nuancering en totaal verblind door een nationalistisch gevoel. Helaas bestaat de natie 'België' vooral en hoofdzakelijk enkel in de sport.
02-07-2023 08:20
Wat een onzin. Vingegaard moet zo zuinig mogelijk met zijn energie omgaan. Daar past een gat dichtrijden voor Wout in etappe 1 echt niet bij. Laat staan als hij dan ook nog het risico neemt dat Pogacar meer boni's pakt dan nu het geval was, wat ook nog eens een zeer aannemelijk scenario is.

Je zou verwachten dat Wuyts met al zn ervaring het spelletje wat beter snapt...
    02-07-2023 09:36
    Exact dit dus.
02-07-2023 08:29
Als Vingegaard het gat had dicht weten te rijden (wat maar zeer de vraag is), was het meest waarschijnlijke scenario geweest dat Pogacar de rit gewonnen had en 10 bonusseconden op hem had gepakt. Van Aert had zich al binnenstebuiten getrokken om op die klim in de buurt te blijven, daar zat weinig meer op. Van Aert zal best wel wat ontgoocheld zijn, maar dan vooral omdat hij zelf net tekort kwam. Niet omdat hij verwacht had dat Vingegaard zich voor hem zou opofferen. Hij had al twee andere ploeggenoten die dat deden.
    02-07-2023 08:58
    Exact dat, zeer waarschijnlijk had het ‘helpen’ van Vinnegaard precies verkeerd uitgepakt. Grappig ook dat in andere commentaren het niet overnemen van Vinnegaard juist geïnterpreteerd werd om een eventuele zege van Van Aert niet in de weg te zitten.
    02-07-2023 09:11
    Ja, je zou het ook zomaar kunnen omdraaien. Vingegaard hield zijn benen stil om Van Aert een kans op de ritzege te geven. Teamspeler dus. Toen die kans er uiteindelijk niet kwam, vertikte Van Aert het om zelfs maar een poging te doen om Vingegaard te helpen en de laatste bonusseconden voor de neus van Pogacar weg te kapen. Geen teamspeler dus. Net zo'n flauwekulverhaal, maar als Vingegaard een Belg was geweest en Van Aert een Deen, was Wutyts er waarschijnlijk mee op de proppen gekomen.
    02-07-2023 09:40
    En laten we eerlijk blijven als Van Aert een Nederlander was geweest, dan was dit commentaar ergens uit Nederland gekomen………. Objectief kijken is niet makkelijk of in ieder geval heel duidelijk laten blijken dat iets een mening is en geen analyse. Blijkbaar iets wat bij sommige journalisten niet helemaal duidelijk is.
    02-07-2023 10:44
    De ontgoocheling was er niet enkel omwille van zijn verzuurde benen (logisch gezien de muur die net te lang was voor Van Aert). Hij leek me vooral "zuur" te zijn op de ploegtactiek en de houding van Vingegaard. Van Aert zal ondanks alles collegiaal blijven. Maar mij lijkt het dat de eerste barstjes duidelijk zijn. Jammer dat Van Aert voor zolang bijgetekend heeft. Zo mist hij in vergelijking met een Van der Poel, een Evenepoel en zelfs minder getalenteerden een toploopbaan. Reminder. Dit jaar nog maar een internationale overwinning. Slechts een monument na al die jaren.... Voor hij het weet is hij een dertiger en liggen zijn beste jaren achter hem.
02-07-2023 08:34
Dat ze Michel (en hetzelfde geldt voor José, die met hetzelfde stompzinnige commentaar kwam) nog niet in de ploegleiding van een top team hebben gevraagd is me altijd al een raadsel geweest.

Ongezonde fascinatie voor allerlei renners die zich spontaan maar op moeten offeren voor de kansen van een Belg.
02-07-2023 08:31
Piep piep hallo
02-07-2023 09:05
Ik weet zeker dat Wuyts héél even heeft overwogen om het vooral te hebben over Campenaerts als eerste aanvaller van deze Tour - of over Van Gils, Teuns en Cras, die verdienstelijk 17e, 18e en 19e werden in de rit.
02-07-2023 09:09
Overigens jammer dat dat Sporza Renaat Schotte heeft ingezet. Hij leest zijn archief vanaf zijn schermpje voor en overspoelt ons met namen den ons met historie waarbij hij vergeet de koers te volgen. Arme José!
    02-07-2023 09:16
    José heeft in de Dauphiné een aantal keren serieus hardhandig moeten ingrijpen. Sporza mocht steeds pak 'm beet de laatste 35km uitzenden en in die drie kwartier wilde Renaat er wel al zijn voorbereide verhaaltjes doorheen jagen, ongeacht hoe de koers verliep.
    02-07-2023 09:22
    Meer arme wf bezoeker die zich nu op mag gaan maken voor Sooikes gezeik hierover.
    Na kansloze Krooncampagne nu hetzelfde met Schotte: nog minder zin in dan het boehoe doe wat terug voor Wout.
02-07-2023 09:31
Wat zijn die Belgische commentatoren ontzettend zielige figuren geworden zeg.
02-07-2023 09:46
Heerlijk die domme frustratie. Wat een droeftoeter die Wuyts.
02-07-2023 11:04
Allemaal chauvinisme. Je zou ook kunnen stellen van Aert is geen teamplayer want hij heeft de bonies niet opgeraapt van plek 3. Is onzin natuurlijk zijn nekje was eraf.

Wuyts roept al jaren onzin, de cauwer begint het steeds meer te doen. Die zij van de week dat Vingegaard toevallig de tour won, ongelooflijk. Vingegaard die vorig jaar Pogacar er 3 x keihard afrijdt, maar wel bij toeval de tour won......
02-07-2023 12:41
Die Wuyts is en blijft een treurig figuur. Ondanks dat ik al jaren voor zijn pensioen afscheid heb genomen van zijn commentaar blijft zijn domme gezwam ons achtervolgen.
Bovendien spreekt hij zichzelf nog eens tegen ook: Vingegaard zou geen teamplayer zijn omdat hij 1) niet wou doorrijden met Pogacar en 2) niet mee hielp in de achtervolging op de gebroeders Yates. In het eerste voorbeeld is hij JUIST een teamplayer door te wachten op de groep met Van Aert. En de stelling dat een kandidaat eindwinnaar zich in rit 1 al zou moeten dubbelplooien voor een mogelijke sprintkans van een ploeggenoot die er nog op hangen en wurgen bij zit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Dat WVA niet goed genoeg was blijkt wel uit het feit dat hij achter in de groep hing (en niet achter het treintje van J-V) en ook niet meesprintte, mocht hij dat wel gekund hebben is hij juist geen teamplayer omdat hij nu Pogacar boni's laten rapen.
    02-07-2023 13:18
    Het lijkt er inderdaad vooral op dat Wuyts graag ziet dat Pogacar de Tour wint.
02-07-2023 08:23
Wegrijden met Poga? Ja. Werken voor WVA? Nee
02-07-2023 08:39
Mooi, die voortdurende "catfigth" vanuit Belgie over WVA vs de kopmannen bij TJV.
Snap het vanuit Belgisch oogpunt wel, die zien hun Wout liever voor een Belgische ploeg rijden dan in Nederlandse dienst. En inderdaad lijkt het er wel op dat de kopmannen bar weinig doen voor WVA in verhouding wat hij voor zijn kopmannen doet. En dat steekt.
Wuyts gaat hier wel bewust of onbewust aan voorbij dat WVA dit seizoen niet "outstanding" is. Hij heeft een constant goed niveau, maar het is niet super. Hopelijk pakt WVA snel zijn etappezege, anders wordt het steeds meer een obsessie en vermoedelijk een vervelende Tour, ook voor de Belgische fans.
    02-07-2023 10:47
    Ik ben het hier grotendeel mee eens. Van Aert is dit seizoen iets minder. Maar het knaagt natuurlijk ook aan het morele front als de collegialiteit vooral van een kant moet komen.
    02-07-2023 10:56
    De collegialiteit komt ook niet van 1 kant. Vingegaard heeft vorige Tour de tijdritzege geschonken aan Van Aert. Op Cap du Blanc-Nez is Van Aert na het lanceren door de ploeg solo naar de finish gereden, daar heeft hij ook niet gewacht op kopman Vingegaard.

    De ploeg stond dit jaar in zijn dienst in de grote klassiekers, waar hij buiten de pech in Roubaix gewoon 2 keer zelf tekortschoot in MSR en de RVV.

    Dat hoort nu eenmaal bij rijden in een topploeg, dat je niet altijd dé kopman bent. En Van Aert is niet de absolute kopman in de Tour. Wil hij dat wel zijn, dan moet hij bij een andere ploeg tekenen.
    02-07-2023 12:33
    Wuyts zou teleurgesteld moeten zijn dat Van Aert niet met de eersten mee kon op die laatste helling.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine