Wouter Bos voorgedragen als kandidaat-voorzitter KNWU

maandag 30 augustus 2021 om 12:40
Wouter Bos voorgedragen als kandidaat-voorzitter KNWU

Bos op archiefbeeld - foto: Cor Vos

Wouter Bos is voorgedragen als kandidaat-voorzitter van de KNWU. De wielerbond maakte de voordracht van de voormalige minister van Financiën en oud-politiek leider van de PvdA vanmiddag bekend.

Voor het vinden van een nieuwe voorzitter was een vertrouwenscommissie samengesteld, waarin onder meer de rennersvakbond VVBW, de Vereniging Organisatoren Wielerwedstrijden (VOW), de directie en het hoofdbestuur vertegenwoordigd zijn. De commissie kreeg de opdracht om tot een voordracht van een kandidaat voor het voorzitterschap te komen. Uit de ontvangen sollicitaties selecteerde de commissie zes kandidaten, met wie gesprekken zijn gevoerd.

Twee kandidaten werden vervolgens uitgenodigd voor een tweede gespreksronde. “Hoewel beide kandidaten een uitstekende indruk hebben achtergelaten, gaf de commissie unaniem de voorkeur aan Wouter Bos. De commissie is zeer enthousiast over Wouter Bos en is van mening dat hij op basis van zijn ervaring, competenties en persoonlijkheid een zeer sterke kandidaat is”, deelt de KNWU mee in een perscommuniqué.

De KNWU moest op zoek naar een nieuwe voorzitter wegens het vertrek van Marc van der Tweel, die per 1 oktober Gerard Dielessen opvolgt als algemeen directeur van NOC*NSF. Van der Tweel bekleedde slechts enkele maanden de bestuursfunctie binnen de wielerbond.

Dit artikel delen:

35 Reacties

De Melkboer 30 augustus 2021 om 12:46

0.0

bobo

platteprijs 30 augustus 2021 om 12:50

De man die stal van de 'armen' (Nederlandse belastingbetaler) en het gaf aan de rijken (banken). Maar het had slechter gekund: stel je voor dat ze Diederik Samson hadden gevraagd …

Man met de hamer 30 augustus 2021 om 12:54

Yay, politieke comments van boze oude mannen. Het internet draait erop.

Derierre de la course 30 augustus 2021 om 13:09

Ik vond Samson tenminste een bepaalde ambitie uitstralen. Maar ieder zijn voorkeur toch.
Wat Bos met wielrennen heeft ontgaat me eigenlijk. De foto van bij Feyenoord-Roda JC helpt ook niet.

Xevar 30 augustus 2021 om 12:55

Die Haagse baantjescaroussel voor oud-politici blijft walgelijk.

Deze man heeft nul komma nul achtergrond of binding met de wielersport. Dat lijkt me toch de eerste vereiste als je op zoek gaat naar een nieuwe voorzitter…

Verweggistan 30 augustus 2021 om 13:05

Het is een onbezoldigde functie.

Pannenkoek 30 augustus 2021 om 13:15

Zelfs onbezoldigd, ik snap echt in de verste verte niet hoe je bij Wouter Bos uitkomt als voorzitter van de KNWU. Willen ze het in bestuurland nou niet snappen? Zoek iemand die affiniteit heeft met de sport en vaardigheden heeft, niemand iemand die mooi politiek kan lullen maar inhoudelijk niets gaat betekenen voor de ontwikkeling van de sport.
Ik heb niks met de PVDA en Wouter Bos, maar dat probeer ik even te parkeren. Op wielerinhoud snap ik niet dat deze man enige kans heeft op deze functie. Hij weet niets van de sport, heeft er geen binding mee, waarom zou je jezelf dit aandoen? Een andere reden dan dat de selectiecommissie uit dezelfde soort types bestaat kan ik me niet indenken.
Vast een uitstekend politicus, maar besturen is een ander vak en de wielersport ontwikkelen vanuit een visie zie ik hem gewoonweg niet doen.

Franco Ballerini 30 augustus 2021 om 13:28

Eens. Had dan bijvoorbeeld een wielerliefhebber als Halbe Zijlstra genomen…

Verweggistan 30 augustus 2021 om 13:33

Ach ja, ik maak mij daar niet zo druk, mensen die ergens veel verstand van hebben zijn soms slechte bestuurders en andersom. Soms is het een voordeel als iemand veel verstand heeft van de materie, soms is het goed als er een frisse blik van een buitenstaander komt. Het ligt er aan hoe iemand daar mee omgaat. Juist te veel fan zijn kan ook de blik vertroebelen, maar er te weinig van weten kan leiden tot misverstanden en onbegrip. Blijkbaar denkt de knwu dat Bos deuren kan openen met zijn naam en netwerk en dat hij in staat is snel wielerkennis op te pakken, of wie weet is hij wel wielerfan.. Misschien dat hij daarvoor eens met Asscher kan praten. ;)

horsm 30 augustus 2021 om 12:57

Broer van Theo?

(Ik dacht: ik maak hem maar voordat iemand anders het doet)

Verweggistan 30 augustus 2021 om 12:59

Het is straks allemaal de schuld van wouter bos: https://youtu.be/CruvO8Alf3c

Wheely 30 augustus 2021 om 13:14

Totally random. Misschien mogen wij als WF posse ook een keer iemand voordragen.

Barry Batsbak 30 augustus 2021 om 13:32

Wie zou jouw voorkeur hebben?

Wheely 30 augustus 2021 om 14:09

Bram Tankink ofzo.

platteprijs 30 augustus 2021 om 14:36

Ik ben ook voor Bram!

$kedel 30 augustus 2021 om 14:59

Ik draag bij deze Franco Ballerini voor. Die man kan en weet alles.

Franco Ballerini 30 augustus 2021 om 15:06

@$kedel: ik voel me vereerd, en er zit wel een kern van waarheid in wat je zegt, maar helaas heb ik er geen tijd voor…

Murcia 30 augustus 2021 om 13:27

Voor het voorzitterschap van een sportbond een uitstekende keuze. Bos heeft een gigantisch netwerk in Nederland zelf en ver daarbuiten. De onbetaalde baas van de KNWU is in de eerste plaats een lobbyist of men dat nu prettig vindt of niet en met Bos heb je de persoon die overal ingangen heeft van Rutte tot de KPMG. Over de pure sport zelf hoeft de voorzitter zich niet mee te bemoeien.

rennerske 30 augustus 2021 om 14:29

Wat schrijf je toch altijd verstandige doordachte dingen Murcia. Een verademing tussen het ongepolijste gereutel van sommigen.

josi 30 augustus 2021 om 14:37

Inderdaad, voor zo’n functie heb je vooral iemand met veel contacten nodig. Een wielerachtergrond is niet vreselijk relevant.

Maenhout 30 augustus 2021 om 16:44

Is wel zo. Het gaat vooral om babbelen en borrelen, een dikke telefoonklapper, en dat Wouter Bos een immer jeugdige uitstraling heeft help ook nog in een sport-omgeving. Ik wist alleen niet dat deze Bos iets met wielrennen had.

thorsen 30 augustus 2021 om 13:41

Van Nu.nl:

“De KNWU maakte in juni bekend een nieuwe voorzitter te zoeken vanwege het vertrek van Marc van den Tweel, algemeen directeur bij NOC*NSF. Uit de binnengekomen sollicitaties zijn zes kandidaten geselecteerd, van wie er twee zijn uitgenodigd voor een tweede gesprek.

Bos had unaniem de voorkeur van de achtkoppige vertrouwenscommissie, bestaande uit Steven Kroesbergen, John Waterreus, Bobbie Traksel, Petra Kuitert, Herman Brinkhoff, Thorwald Veneberg, Marianne van Leeuwen en Robert Slippens.”

Dat is natuurlijk wel relevant, aangezien dit niet een geval is van ‘lobbyist geef andere lobbyist een functie omdat ze vrienden zijn’.
Maar er is dus gewoon een sollicitatieprocedure geweest en een commissie met belangenvertegenwoordigers heeft hem daar uiteindelijk uit gekozen.

rennerske 30 augustus 2021 om 14:31

@ thorsen. Dank voor de nuance!

Michiel 30 augustus 2021 om 14:03

Prima kerel. 1 vd weinigen op links die pragmatisch is en humor heeft. Zn uitspraak over de politiek dat het niet gaat om gelijk hebben maar gelijk krijgen, zal me altijd bijblijven

Martijn Arensman 30 augustus 2021 om 14:06

Als er iets zichtbaar is geworden in de Covid periode is dat er geen belangenbehartiging was in de politiek vanuit de sportbonden. In België, Frankrijk en Italië gingen veel meer zaken in het belang van de sport gewoon door.

Zo zijn er nog veel meer thema’s te benoemen die de uitdagingen vormen voor de sportieve toekomst van Nederland. Wedstrijdbegeleiding, obesitas, sportfaciliteiten.

Ik vind het daarom een logische stap om een oud politiek bestuurder op de belangrijkste post te zetten.

platteprijs 30 augustus 2021 om 14:39

Dat is wel een sterk punt.

rennerske 30 augustus 2021 om 14:44

@ Martijn
Overduidelijk. Dank!

Wheely 30 augustus 2021 om 14:53

Iemand van het koningshuis met geld zou dus helemaal tip top zijn.

Anton van Valouwe 30 augustus 2021 om 15:26

Terecht. In het verleden was de K.N.W.U. vooral een CDA bolwerk, mede dankzij de Rabo.

Romāns Vainšteins 30 augustus 2021 om 15:27

Anders neem die eikel van de F1

Adrianus 30 augustus 2021 om 14:46

Deze man heeft helemaal niks met de wielersport. Lijkt meer op prestigegewin bij een mogelijke toekomstige terugkeer in de politiek. Bij de wielerliefhebbers zijn namelijk heel wat zieltjes te winnen. Zou graag willen weten wie de zogenaamd minder geschikte kandidaten waren. Bij lieden met een politiek verleden gaat het vaak niet om affiniteit met de functie, maar meer wat het rendement ervan in de toekomst oplevert!

Emergo 30 augustus 2021 om 17:21

Je kent hem persoonlijk gezien je opvatting of hij ja/nee iets met de wielersport heeft ? Ik denk dat zijn bestuurderskwaliteiten in deze funktie belangrijker zijn en die heeft hij.

Turtlehead 30 augustus 2021 om 16:56

Wat vindt de eigenaar van WF hier eigenlijk van?

Pietspeed 30 augustus 2021 om 17:29

Erica Terpstra, door de wol geverfd, met sport alles had, heeft, en die haar mannetje staat. Evenwel sterkte Erica met je herstel!
Wat n partij van armoedige kandidaten kennelijk, als dit figuur het zou worden. Overal linksaf moeten, maar rechtsaf slaan op weg naar een salon.
Zal wel snel door de bomen het bos niet meer kunnen zien.
Maar ja in Duitsland is ook n ex prominente politicus Scharping voorzitter geworden. Verslaafd misschien aan het pluche en linten kunnen doorknippen.
Gemiste kans om bijvoorbeeld idd een Tankink het te laten worden, althans iemand die alles heeft met de wielerwereld, een goed netwerk en persoonlijkheid heeft. Jammer.

de adelaar 31 augustus 2021 om 13:06

Dries van Agt heeft ook niks te doen

Headlines

Materiaalzone

Populair