Wout van Aert: “Zoveel leuker om topfavoriet te zijn voor de Ronde met deze zege op zak”

Wout van Aert: “Zoveel leuker om topfavoriet te zijn voor de Ronde met deze zege op zak”

foto: Cor Vos

maandag 29 maart 2021 om 19:00
Interview

Wout van Aert heeft zijn eerste Vlaamse klassieker op zak. “Die staat heel hoog op mijn lijstje met overwinningen. Dat ik nu topfavoriet ben voor de Ronde van Vlaanderen? Dat was ik de voorbije twee jaar ook. Daar kan ik wel mee omgaan. Maar nu ben ik favoriet met deze overwinning op zak. Dat is veel leuker.”

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

De eerste reactie van Wout van Aert na zijn zege in Gent-Wevelgem las u gisteren al. Een uur na de aankomst gaf de kopman van Jumbo-Visma nog wat extra duiding tijdens de gebruikelijke persconferentie van de winnaar.

Je won met Strade Bianche en Milaan-San Remo al een paar mooie klassiekers. Waar plaats je deze in dat rijtje?
“Deze staat heel hoog in dat lijstje. Het is mijn eerste Vlaamse klassieker die ik win, nadat ik dat nu toch al een paar jaar probeer. Het lukte vooralsnog niet. Dat ik daar vandaag wel in slaag, maakt me bijzonder blij.”

De koers werd vrij snel in een beslissende plooi gelegd. Was dat een bewuste keuze om snel Deceuninck-Quick-Step aan te vallen?
“Nee. Het was belangrijk om daar voorin te zitten met het oog op waaiervorming. Dat alleen Sam Bennett mee was van Deceuninck-Quick-Step was een goede zaak voor mij, maar het was geen bewuste tactiek.

Kunnen we eigenlijk spreken van een aanval?
“In waaiers rijden is anders dan écht demarreren. Iedereen wist hoe de wind zat en hoe gevaarlijk het was richting de kust. Veel gevaarlijker dan in de Moeren zelf, waarin de wind schuin op de kop waaide. Richting Veurne (waar het scheurde, red.) zat de wind schuin achter. Het was vooral zaak om ons niet te laten verrassen. Toen ik merkte dat het op de kant ging, zat ik nog in dertigste, veertigste positie, maar Jos van Emden kon mij net op tijd naar voor brengen. Vanaf dat moment was het vechten om in positie te blijven. Er stond zoveel wind dat het niet anders kon dan scheuren.”

Van Aert deelt zijn vreugde met Nathan Van Hooydonck – foto: Cor Vos

“Kijk, als je als laatste van het peloton gaat rijden, ben je nooit mee in de eerste waaier. En ook al is er amper vijftig kilometer wedstrijd achter de rug, je moet in deze omstandigheden koersen alsof je naar de finish rijdt. Dat is de mindset die je moet hebben om aan zo’n wedstrijd te beginnen. Al wil ik hiermee niet zeggen dat je zo nooit een waaier gaat missen. Sommige jongens die ook sterk genoeg waren, zullen op dat moment ingesloten hebben gezeten.”

Onderweg heb je veel meer in spaarmodus gereden dan tijdens de E3 Saxo Bank Classic vrijdag. Bewust?
“Ja, want dat heb ik vrijdag echt niet goed gedaan. Zonder die lekke band zou de koers in Harelbeke anders gelopen zijn, daar ben ik van overtuigd. Dat zat niet mee. Maar daarna heb ik het allesbehalve slim aangepakt. Je moet aan de finish winnen, niet onderweg.”

“Het was niet realistisch om zo lang tempo te maken en dan proberen de mannen van Deceuninck-Quick-Step eraf te rijden. Daar zijn ze natuurlijk veel te goed voor. Ik heb er alleen mezelf mee doodgereden, waarna ik op een counter liep. Frusterend.”

Zat je na afloop met twijfels over je vormpeil?
“Ik ben ’s avonds met een slecht gevoel gaan slapen, dat wel. Ik voelde me onderweg goed, ik had er veel van verwacht, maar een aantal dingen liep niet goed. Dan steekt er wel een soort van twijfel de kop op. Maar vandaag viel die snel weg. Ik heb dan ook veel slimmer gekoerst.”

“We reden vooruit met een grote groep, terwijl de anderen nooit echt heel dicht kwamen. Dus was het in ons voordeel om met zoveel mogelijk man bij elkaar te blijven. Zeker tot aan de tweede passage over de Kemmel. Daarna bleven de besten over. Bij de derde passage had het geen zin om iets te proberen, want het was nog veel te ver naar de finish. Ik had er meer baat bij om Nathan (Van Hooydonck, red.) bij mij te houden en rond te draaien tot aan de finish.”

Je was met een aantal heel snelle jongens op pad. Had je vertrouwen in jouw sprint?
“Jawel. Er zaten inderdaad snelle mannen in de groep, maar na zo’n zware wedstrijd is dat toch iets anders. Ik heb zelf de keuze gemaakt om op die sprint te focussen. Nathan was de sleutel tot het succes; hij hield alles netjes samen.”

Ook echtgenote Sarah en zoonlief Georges waren in Wevelgem van de partij – foto: Cor Vos

De twijfels zijn weg. Meer zelfs, je bent meteen topfavoriet voor de Ronde.
“Ach ja. Ik ben hier ook de voorbije twee jaar al vertrokken als topfavoriet voor de Ronde, maar toen zonder overwinning. Dan is deze situatie veel leuker. Ik ben nu ook topfavoriet, en dat ben ik wel meer… Daar moet ik leren mee om te gaan. Maar nu ben ik favoriet met deze overwinning op zak. Dat is zoveel leuker.”

Corona blijft als het zwaard van Damocles boven het peloton hangen. Trek-Segafredo en BORA-hansgrohe moesten forfait geven voor Gent-Wevelgem. Ben je daar mee bezig?
“We leven in bijzondere tijden. Zo kan een wedstrijd op het laatste moment helemaal veranderen. Trek en BORA zijn twee teams met een sterke klassieke kern. Uiteraard zijn we er mee bezig. We hebben een strikt protocol dat we zo goed mogelijk proberen na te leven. We worden voortdurend getest. Ik ben omzeggens al een jaar niet buiten gekomen en dat ga ik deze week uiteraard ook niet doen. Dat is het enige wat we in de hand hebben.”

“Maar op dagen zoals vandaag worden we ook blootgesteld aan een ‘gevaarlijke’ omgeving. In theorie rijden we in een peloton met alleen maar negatief geteste renners. Maar je komt nog andere mensen tegen. Zoals nu, tijdens de persconferentie. Dat is een soort blootstelling die ik anders niet opzoek. Ik kan alleen maar afstand bewaren en mij houden aan de basisregels.”


In het eerste nummer van Ride lees je een uitgebreid interview met Wout van Aert en Mathieu van der Poel. Ride magazine bestellen kan hier.

Dit artikel delen:

52 Reacties

Taliesin 29 maart 2021 om 12:50

Ik hoorde gisteren Wuijts in totale euforie verkondigen dat we Gent-Wevelgem vanaf nu een monument mogen gaan noemen omdat Van Aert gewonnen had. En nu wordt er gerefereerd aan de winst van een Vlaamse klassieker. Dit soort wedstrijden ( zoals ook de E3 prijs en Dwars door Vlaanderen) hebben we toch altijd semi-klassiekers genoemd en staan toch ook zo bekend?

Beer 29 maart 2021 om 13:03

Je hebt monumenten, je hebt klassiekers en je hebt semi-klassiekers. Gent-Wevelgem is geen monument, maar wel een klassieker. Samen met de Strade komt GW vlak na de monumenten. Met het huidige parcours, de afwisseling (wind, Moeren, hellingzone, Plugstreets, vlakke finale), de afstand en datum op zondag is het gewoon een pareltje van een koers geworden. Het laatste decennia één van de leukste om te volgen. En ondertussen zit er ook al een geschiedenis van 80 jaar achter.

Murcia 29 maart 2021 om 13:06

Ik denk wel dat je het een klassieker mag noemen, wedstrijden als deze staan een trede onder de monumenten natuurlijk maar het een semi-klassieker noemen doet de status van Gent-Wevelgem geen recht. Met de verandering van het parcours en de koppeling aan de eerste wereldoorlog heeft het op meerdere terreinen aan betekenis gewonnen.
Verder mooi om te horen hoe Jos belangrijk is geweest en hij zijn eigen lessen heeft getrokken uit de E3.

Poeksel 29 maart 2021 om 13:10

Er zijn zover ik weet geen regels wat klassiekers zijn en wat semi-klassiekers. GW valt er een beetje tussenin wat mij betreft. Ook in de media wordt het soms een klassieker, soms een semi-klassieker genoemd.

tendam 29 maart 2021 om 13:26

@beer
Ik vind dat je het nu toch wel wat hoog inschat. Het is ook nogal subjectief, een ploeg als Jumbo zou ontploffen van geluk als ze de Amstel Gold Race winnen maar Gent-Wevelgem zit meer in de categorie 'leuk om mee te pakken'. VdP en Alaphilippe doen niet eens mee, zoveel belang hechten ze aan deze koers. Er spelen meer factoren mee dan of een koers al 300 jaar bestaat.

Gitan 29 maart 2021 om 13:26

Ik hoor Wuyts nu wel al een aantal jaar roepen "Maak er het zesde Monument van!", dus dat enthousiasme over Gent-Wevelgem is niet nieuw. Was verder inderdaad wel duidelijk dat hij door het dolle heen was met de winst van WvA, toch wel zijn chouchou van het moment blijkbaar.

Koers 29 maart 2021 om 13:36

@beer, als je dan weer naar de world tour punten krijgt, krijgt de winnaar van strade maar 300 punten, terwijl er ook koersen zijn die 400 of 500 krijgen. Er zijn geen eisen voor monumenten of (semi-)klassiekers. Waarschijnlijk heeft ooit een marketeer van een van de monumenten gemeend zijn en 4 anderen (want dan krijg je immers ook steun) tot de allerbelangrijkste koersen te bombarderen en dat is gebleven, een beetje zoals dat met de six majors marathons ook is gedaan. Momenteel heeft San Remo nog steeds veel aanzien door die titel, maar zijn er uiteraard veel mooiere koersen te bedenken.

Derrick 29 maart 2021 om 13:40

Gent-Wevelgem heeft in zijn nieuwe verpakking terug zijn status als topklassieker. Ook het feit dat hij terug op zondag wordt gereden i.p.v. woensdag heeft de uitstraling veranderd.Hij komt inderdaad net achter de monumenten samen met de Strade en misschien wel de Amstel. Gent-Wevelgem vergelijken met Waregem gaat volgens mij echt niet op. Dwars door Vlaanderen vind ik de minste voorjaarsklassieker van de kalender en de koers te veel over hetzelfde parcours.

Beer 29 maart 2021 om 13:46

Klopt dat het idd allemaal een beetje gevoelsmatig is, op die 5 monumenten na. Voor mij is het na de 5 monumenten dus Strade en GW, met daarna de Amstel, Waalse Pijl, Omloop en E3. Allemazl klassiekers. Maar zie het gerust anders ;-)
Dwars door Vlaanderen, Scheldeprijs en Kuurne vind ik dan weer echte semi-klassiekers.

Michelangelo 29 maart 2021 om 13:46

Wuyts roept wel vaker vanalles in zijn euforie. Vaak met gevoel voor drama en overdrijving.

Gent Wevelgem is leuker dan de erelijst en het profiel doen vermoeden. Met wind is het een van de mooiste (semi)klassiekers die in brand staan vanaf het begin. En daarmee zijn we in het recente verleden verwend geweest.

Waait het niet of nauwelijks, dan is het een koers die eigenlijk draait om de laatste passage op de Kemmel en het stuk daarna. Waarbij het laatste stuk te lang is om een massasprint te ontlopen.

Maar om hier nu het volgende monument van te maken gaat mij toch echt te ver.

Michael_ 29 maart 2021 om 13:49

@tendam: Met die logica is dwars door vlaanderen hoger in te schatten dan Gent-Wevelgem, want daar starten die 2 wel. Beetje een vreemde redenatie om er 2 renners uit te nemen en daar dit besluit op te baseren.Gent-Wevelgem heeft, zoals al jaren het geval is, een zeer sterk deelnemersveld aan de start. Het is echter in deze tijd zo goed als onbegonnen werk om aan elk monument, klasieker en semi-klasieker mee te doen tussen strade en roubaix, dan brand je jezelf helemaal op en raak je geen kant meer in Roubaix.

tendam 29 maart 2021 om 14:25

@michael_
Dat is zeker onbegonnen werk, maar als deze koers het aanzien had van de Strade waren ze wel gestart. Het heeft ook met kansen te maken, MVDP schatte die waarschijnlijk niet zo hoog in (heeft hij nu spijt van), maar als het écht een topkoers was stond hij natuurlijk aan de start.

Derrick 29 maart 2021 om 14:36

Wat een zever, alle koersen waar Mathieu aan de start staat zijn topkoersen Ten Dam. En de rest telt niet mee! Past het zo in je kraam?

harryjohan71 29 maart 2021 om 14:51

Volgens UCI is GW hoger aangeschreven dan E3, Strade, Dwars door Vlaanderen en De Panne. In GW 500 Uci punten in de overige 300 punten. Kuurne en Schelde (200) is sowieso lager omdat het geen World Tour is. Iedereen kan natuurlijk zijn eigen maatstaf hebben, maar objectief gezien wordt GW als hoger ingeschaald. Hier zijn zelfs evenveel punten te verdienen als in San Remo, Roubaix, Amstel en ronde van Vlaanderen.

Beer 29 maart 2021 om 15:08

@tendam, GW is zeker van het niveau Strade, maar valt in een drukkere periode tussen andere mooie eendagswedstrijden. De meeste renners kiezen er nu hun wedstrijd uit. Of VDP aan de start staat bepaald in elk geval niet op het een topkoers is of niet. Dan is de Arctic Race ook een grote ronde ;-)

Rsw85 29 maart 2021 om 15:15

Geweldig he, ik hoorde Wuyts het ook zeggen. Zijn adoratie voor Wout is zo groot dat hij wedstrijden wil opwaarderen zodra Wout er een goede prestatie heeft neergezet.

Gent-Wevelgem was jarenlang die vervelende koers op woensdag waar dan sprinters als Zabel kwamen winnen. De laatste jaren kruipt Gent-Wevelgem toe naar een top klassieker kort achter de monumenten. Het parcours wat duidelijk afwijkt van Omloop, E3, Dwars door Vlaanderen en de Ronde van Vlaanderen geeft deze wedstrijd wel een echt eigen karakter. Ook die aandacht voor het hele oorlogsverhaal is slim ingezet door de organisatoren. Toen Strade zeer populair werd bracht GW de plugstreets. Deze combinaties van factoren maken deze wedstrijd echt onderscheidend en dan ook vooral ten opzichte van het rijtje ‘Vlaamse ardennen wedstrijden’.

harryjohan71 29 maart 2021 om 15:21

@Beer Waarom krijgt Strade dan relatief weinig UCI punten tov GW. Qua UCI punten staan Amstel en GW op gelijke hoogte als de monumenten. De overige wedstrijden 200 punten! minder

Lalsacien 29 maart 2021 om 15:30

Allemaal een beetje op gevoel.
5 monumenten.
Een aantal klassiekers, waaronder GW en Waalse pijl en AGR(Parijs-Tours ondanks degradatie wat mij betreft ook)..
Een boel semiklassiekers zoals Strade, E3, Dwars door Vlaanderen, etc…

Beer 29 maart 2021 om 16:07

Dat weet ik niet harry, moet je aan de UCI vragen.

Nico Dick 29 maart 2021 om 16:12

Persoonlijk omschrijf ik alle eendagskoersen die het WT-statuut hebben als klassieker, deze uit de ProSeries en de 1.1’s zijn voor mij semi-klassiekers… (En MSR, RVV, PR, LBL en Lombardije zijn uiteraard de monumenten)

xistnc 29 maart 2021 om 16:29

Het gaat wat ver om de koersen in Canada, Plouay en Hamburg maar ook de Strade als klassieker of zelfs semi-klassieker te beschouwen – alleen maar vanwege een te hanteren indeling. De Angelsaksische landen maken het nog bonter door élke eendagskoers gemakshalve de naam Classic te geven.

Niet elke klassieker zit in de World Tour en niet elke eendagskoers in de World Tour is een klassieker. En ja, dat is misschien wat lastig gezien het relatief hoge OCS-gehalte onder wielervolgers.

WernerFranke 29 maart 2021 om 16:58

Ok voor alle duidelijkheid, dit zeggen de UCI-reglementen:
*Categorie 1:
– 5 monumenten + GW, Amstel, Quebec en Montreal
*Categorie 2
-E3, Waalse Pijl, San Sebastian, Hamburg, Bretagne Classic
*Categorie 3
-Cadel Evans Great Ocean Road Race, Omloop, Strade, Driedaagse Brugge-De Panne, Dwars door Vlaanderen en Eschborn Frankfurt

Romāns Vainšteins 29 maart 2021 om 17:18

Dat die reglementen dat zeggen ok maar voor welke duidelijkheid? Eerder maken ze er juist een nog grotere rotzooi van dan wij hier. Het is simpel, tel de waardering van de volger op bij die van de renners in 2 gelijke delen en doe het daarna door de helft. Op zo’n manier bezinkt rommel als Canada vanzelf naar de bodem en komen GW de Strade en agr naar de oppervlakte opborrelen.

Paul Vloet 29 maart 2021 om 17:53

Ja als je Wuyts mag geloven is van Aert de topfavoriet as zondag. Maar hij vergeet even dat van Aert weliswaar Milaan San Remo,Strade Bianchi,en Gent Wevelgem wint.maar Vd Poel heeft intussen Dwars door Vlaanderen, Brabantse Pijl,Amstel Gold Race, Strade Bianchi, Ronde van Vlaanderen, en Binck bank tour gewonnen. Dus wie is hier de favoriet

Frank V 29 maart 2021 om 18:11

Ik ben geen idee man. Wie denk jij Paul?

tendam 29 maart 2021 om 18:39

@derrick
Totaal niet, het maakt mij oprecht niet uit of VDP meedoet of niet (behalve dan dat het altijd koers is als hij erbij is). Ik zie Van Aert net zo lief winnen. Maar het is een feit dat hij wel had meegedaan als dit echt een koers was met de allure van Strade Bianche. Dat is het niet, niemand denkt: yes, dit weekend is er weer Gent-Wevelgem! Niks ten nadele van Van Aert verder, het was ook een mooie koers.

Luke 29 maart 2021 om 19:06

Als je uitgaat van de UCI punten geeft het eea een vertekend beeld. Die twee Canadese criteriums zijn nu net als de vijf monumenten 500 punten waard. Waarschijnlijk om toprenners over de Oceaan te krijgen laat in het seizoen. Daarentegen Strade Bianche komt er met 300 punten bekaaid vanaf. Ik zou zeggen, laat de vijf monumenten de vijf monumenten. Daarna kun je zeggen dat GW nu belangrijker is geworden, nu die niet meer op woensdag gereden wordt, en geframed is in WW1 met plugstreets. In dezelfde categorie liggen naar mijn mening de Gold Race, Strade Bianche, E3 (de enige met predikaat kleine ronde) en Waalse Pijl. Daarna de rest in de World Tour..

arsimo 29 maart 2021 om 19:53

GW is historisch de herkansing van de RVV, en tegelijk een warmdraaier voor PR – zo op de woensdag tussen die twee monumenten in. Leuk om te winnen en redelijk belangrijk ook omdat het ook al heel lang een rechtstreeks op TV uitgezonden koers was toen nog minder dan nu voorjaarskoersen direct op TV kwamen.

Sinds de verplaatsing op de kalender op de zondag voor de RVV en een paar mooie edities (o.a. die met Paolini en de storm) is de status terecht vergroot. Maar de status van een monument, nee, verre van. De enige koers die geen monument is maar snel richting die status aan het groeien is is de Strade Bianche. Jammer voor GW, AGR, E3, WP e.a. die al veel langer aan de weg timmeren maar die koersen hebben we net dat speciale niet.

Romāns Vainšteins 29 maart 2021 om 20:02

Ik denk dat je wanneer je het wil er door heel Europa wel 100 Strade Bianches te maken zijn.

VespavanBern 29 maart 2021 om 21:48

Volgens mij is dit globaal wel een verdeling waar iedereen het wel mee eens is:
Parijs Roubaix
Ronde van Vlaanderen
Luik-Bastenaken-Luik
Milaan-San Remo
Ronde van Lombardije
Gent-Wevelgem
Amstel Gold Race
Strade Bianche
E3
Omloop
Waalse Pijl
Kuurne
Dwars door Vlaanderen

De eerste 5 zijn monumenten, daarna 6 klassiekers. De rest zijn dan semi klassiekers.

Baukema Tomoulin 30 maart 2021 om 08:55

Ach ik doe ook een duit in het zakje: een echt monument heeft in mijn optiek eerst enkele 'voorbereidingskoersen' in de weken ervoor zodat iedereen een beetje in de sfeer kan komen van het specialisme. MSR heeft de Tirreno met sprint etappes ervoor, LBL heeft WP en AGR, RvL heeft Emilia, Milaan-Turijn, Gran Piemonte en nog meer geloof ik. RvV heeft E3, DdV & de Panne. Uitzondering is PR die had GW maar nu niet meer en om RvV nou een voorbereiding op PR te noemen is ook weer overdreven. Mijn punt is dat Monumenten verspreid op de kalender moeten staan met hun eigen voorbereidingskoersen. Met GW erbij zou je 3 monumenten in 3 opvolgende weekenden hebben, dat is waanzin. Voor Strade Bianche ontbreken dan weer de echte voorbereidngskoersen in dat specialisme. Wellicht zaak voor de italianen om wat te schuiven met najaars- en voorjaarskoersen in Italië om het aanzien van Strade Bianche verder op te krikken naar 'Monument'.

Poeksel 29 maart 2021 om 12:51

" Toen ik merkte dat het op de kant ging, zat ik nog in dertigste, veertigste positie, maar Jos van Emden kon mij net op tijd naar voor brengen."

Interessante detail om te lezen, want dit soort klusjes (buiten de uitzending) vallen vaak niet op. Van Hooydonck was natuurlijk heel belangrijk, maar Van Emden speelde dus ook een heel belangrijke rol.

Beer 29 maart 2021 om 13:04

Ook mooi hoe Jos op de juiste plaats zat om af te stoppen verderop in de wedstrijd.

Posterix 29 maart 2021 om 14:45

Echt heel goed gereden van de Jumboys (en dat komt van een niet-jumbo-fan)

Lalsacien 29 maart 2021 om 15:50

En Turgis en Démare zaten vlak achter Wout en konden het gat niet dichten staat te lezen op cyclismactu.

Posterix 29 maart 2021 om 14:43

Opzich maakt het mij niet zoveel uit hoe een koers genoemd wordt. Het gaat toch een beetje om het gevoel dat je erbij hebt. Er zijn mensen die kijken heel erg uit naar Milaan-San Remo. Ik vind die koers saai en voor mij zal dat nooit een “monument” worden.
Strade precies omgekeerd. Dat is voor mij een monument, maar qua afstand en geschiedenis officieel weer niet.

Ik vind Tro-Bro Leon helemaal te gek en Nokere helemaal niks. Gent Wevelgem met alles erop en eraan super! Dwars door Vlaanderen, Omloop, E3, etc. Allemaal slappe Hoogmis aftreksels maar wel altijd gave wedstrijden.
Le Samyn en dwars door het Hageland vind ik mythisch.
Kortom, de naam Monument, Klassieker, Semi-Klassieker, Saaie-rit; doet er allemaal niet toe voor mij.
(Mijn hemel zeg dat dan gewoon)

Rsw85 29 maart 2021 om 15:19

Misschien kunnen we weer terug naar de wereldbeker ;)

Posterix 29 maart 2021 om 17:17

Ja! Waarom is die er eigenlijk niet meer? MET trui graag!

Taliesin 29 maart 2021 om 15:18

Eens hoor, ik schat persoonlijk de Strade ook hoger aan dan Milaan -San Remo.
Ik lees hier ook iemand die Gent Wevelgem een categorie hoger inschat dan de AGR, dat vind ik dan weer ronduit bizar. Zelf schat ik G-W tzelfde in als de E3 prijs ( echt geen minder makkelijke wedstrijd met even goede bezetting) en bijvoorbeeld een Brabantse Pijl/Waalse Pijl/Omloop t Nieuwsblad, wat we toch altijd semi klassiekers noemden, GW inclusief. AGR staat daar boven, een klassieker maar geen Monument.

Massimo Bataille 29 maart 2021 om 16:33

Net zoals veel in het wielrennen draait het vooral over geschiedenis.
Waar de monumenten allemaal 100+ jaar zijn (Sanremo 1907 , RvVl 1913, Roubaix 1896, LBL 1892, Lombardije 1905), wordt de term klassiekers vooral aan oude wedstrijden gegeven.
G-Wevelgem met zijn 1936 behoort dan het dichtst bij dat rijtje (samen met Waalse Pijl).
Omloop (1945), Dwars d. Vl (1945), E3 (1958) en brabantse pijl (1961) Amstel (1966) zijn dan later toegetreden.

Vervolgens draait het natuurlijk om ‘commerce’ en geld. Parijs-Tours (1896) en GP zurich (1914) zijn ook ‘oude’ koersen die lang zeer veel aanzien hadden. Jammergenoeg zijn de sponsors niet meegegroeid.

De UCI-punten dat sommige wedstrijden krijgen heeft natuurlijk niet veel betekenis.
De monumenten, Gent-Wevelgem, AGR en Quebec/Montreal krijgen 500 UCI punten.
Canadese races horen hier zeker niet in het rijtje en is denk ik gewoon lokmiddel voor goeie renners daar te krijgen.
AGR staat ook niet boven de omloop, WP of E3, maar zal als enigste nederlandse wedstrijd (en is ook gewoon een goeie klassieker) ook dat bonusje krijgen.
G-W is qua prestige/geschiedenis nog het dichtst bij de monumenten, maar zou ook gewoon 400 UCI punten moeten opleveren.

adelaarvanantwerpen 29 maart 2021 om 17:00

De reden waarom jij de strade hoger inschat dan msr is de reden waarom mensen GW hoger inschatten dan AGR. Dat zijn meer aantrekkelijke koersen. Jouw argumentatie is dan ook niet consistent

Toch kan ik niet begrijpen hoe jij de strade hoger kan inschatten dan MSR. MSR heeft al jaren een beter deelnemersveld, heeft de traditie, is voor meerdere renners een groter doel en wordt al gezien als een monument. De strade is een mooiere koers, maar er zijn een veel meer aantrekkelijke koersen dan MSR en die worden toch ook niet hoger ingeschat dan MSR.

harryjohan71 29 maart 2021 om 15:27

@tendam Dat JV graag de Amstel wil winnen, is omdat het een Nederlandse wedstrijd is. Net zoals JV meer waarde hecht aan het winnen van BinckBank Tour dan de Ronde voor Polen. Voor een Poolse ploeg zou dat precies andersom zijn.

kleomantre 29 maart 2021 om 16:12

Daarentegen is de AGR echt wel een koers die er toe doet met een geheel eigen karakter. Door vele coureurs als een moeilijke koers aangestipt, je wint daar niet zomaar. Ik kan me nog dat verhaal van Simon Clarke heugen achteraf terugkijkend op de editie van 2019.
Het is constant positioneren vanwege de smalle wegen en de opeenvolging van vele heuveltjes. En het is geen slap aftreksel van een LBL o.i.d. omdat de type heuvels gewoon anders zijn. Veel korte heuvels (minder dan 1 km) met korte afdaling en vaak weer redelijk rap ergens een volgend hellinkje. Dat is toch wat anders dan bij een LBL.

Wel goed dat de koers een paar edities terug een andere finish heeft gekregen, want het profpeloton zelf had er ondertussen toch een Waalse Pijl van weten te maken ondanks de vele smalle wegen.

Marszzz 29 maart 2021 om 16:37

Met alle respect voor Gent-Wevelgem, maar het blijft een tussendoortje, vroeger als troostprijs na, en nu als aanloop naar de Ronde van Vlaanderen, al hebben ze het wel wat ten goede versleuteld. Zonder wind is en blijft het toch een koers voor sprinters. Dat zie je ook ieder jaar aan het deelnemersveld. De Amstel Gold Race heeft na de uitvinding van de wereldbeker in de jaren 90 een enorm sterk en breed deelnemersveld gekregen met renners uit bijna alle facetten van het wegwielrennen en dito aanzien. Iedere ploeg, niet aleen Jumbo-Visma wil dolgraag de Amstel Gold Race winnen. Vraag je maar eens af waarom hebben ze dan al jaren lang niet de AGR hebben gewonnen?

Derrick 29 maart 2021 om 17:28

Gent-Wevelgem tussendoortje? Zo veel kansen zijn er niet in het Vlaamse voorjaar en dan is Gent-Wevelgem in zijn huidige vorm een hele mooie koers om op je palmares te zetten.

Marszzz 29 maart 2021 om 16:40

Wout van Aert is zeker de E3 prijs vergeten? Topfavoriet ja, maar niet als enige.

Theo H 29 maart 2021 om 16:53

Allemaal sentiment. De hype rond Strade betekent nog niet dit een monument of klassiekers is. Misschien anno 2021 wel de mooiste eendagswedstrijd op de kalender, maar status moet je over langere tijd verdienen. En hoeveel punten de UCI onder invloed van commerciële belangen toekent, zou ik al helemaal geen rol laten spelen.

Koers 29 maart 2021 om 17:28

Sentiment, eens. Maar dat je status zou moeten verdienen over langere tijd is op zich geen voorwaarde, omdat er naar mijn weten geen voorwaarden zijn. Niemand weet hoe je een monument moet worden.. en bij (semi-)klassiekers is dat net zo goed waar.

Wat is een monument? Niet perse de mooiste koersen, wel belangrijk, maar dat komt deels weer door de status monument. Eigenlijk zou de strade makkelijker een monument kunnen worden in plaats van klassieker, omdat daar niet echte kwalificaties voor zijn, terwijl in het woord klassieker een kwalificatie ‘ouderdom’ is ingesloten. Ouderdom kent het niet, maar monumentale schoonheid daar in tegen wel weer.

Al met al is het vage shit, ik denk dat je nu alleen nog een monument kan worden als er een wereldwijde stemming ofzo wordt aangevraagd op wielersites. Maar eigenlijk maakt het ook niet uit natuurlijk, gewoon kijken!

Romāns Vainšteins 29 maart 2021 om 17:27

Wel leuk overigens dat het hele topic gaat over koersen op waarde schatten terwijl van Aert hier volgens mij ook een beetje de concurrentie aan het porren is. Om hetzelfde te kunnen zeggen zal je flink moeten hengsten aankomende woensdag terwijl hij met een bakje nootjes en de benen omhoog op zijn sofa zit te chillen.

stephano 29 maart 2021 om 19:48

Het is volgens mij niet alleen de koers maar ook de editie. Gent Wevelgem met slecht weer is heel anders dan eentje met mooi weer die in een massasprint eindigt. De editie van gisteren vond ik erg mooi. Dus is hij ook wat waard. De Strade is elk jaar genieten en dit jaar helemaal met die toppers in het front. Dat maakt hem meer waard.

Romāns Vainšteins 29 maart 2021 om 19:53

Het is per jaar gewoon verschillend.

Dit jaar was de Strade fraai en GW wat minder, aankomend jaar is het even goed weer andersom. Tot nu toe was de E3 de leukste eendaagse koers, laten we hopen dat dat niet zo blijft.

LDV 29 maart 2021 om 20:57

Strade is sexy. Eerste ontmoeting in eendagswedstrijd van het seizoen. Kort en krachtige finale.

Zet strade de week na Parijs Roubaix en je zal een andere koers zien. Ook minder sexy.

Zet GW als seizoensopener in barre winterse omstandigheden en het is een epische koers.

Mijn opinie: Ook de plaats op de kalender doet veel…

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair