Wout van Aert zet tactisch steekspel in Pontchâteau naar zijn hand

zondag 20 januari 2019 om 16:08

Foto: Cor Vos

Wout van Aert heeft de wereldbekercross in Pontchâteau naar zijn hand gezet. De wereldkampioen sprintte sneller dan Toon Aerts en Michael Vanthourenhout en is ook leider in de Wereldbeker, met nog een manche in Hoogerheide te gaan.


Pelotonvorming in openingsfase
Weinig hindernissen, veel lichtlopende stroken en snelheden tegen de dertig kilometer per uur: dat zijn traditioneel de ingrediënten van de wereldbekercross in Pontchâteau, een parcours dat we nog kennen van het EK van twee jaar terug. Een tactische koers dus, zo bleek al in de allereerste ronde. Ondanks een snelle start van eerst David van der Poel – in afwezigheid van jongere broer Mathieu – en later Michael Vanthourenhout, hadden we na een rondje nog een peloton van liefst vijfendertig renners bij elkaar. Dat gaf natuurlijk kansen aan enkele mindere goden, die hoopten van deze unieke situatie te profiteren.

Onder andere Sieben Wouters en Jens Adams waagden in de tweede ronde hun kans, maar het was wereldkampioen Wout van Aert, die nog steeds joeg op zijn eerste overwinning in een klassementscross dit seizoen, die niemand liet wegrijden. Van Aert had ook al een aantal keer een bedrijvige Michael Vanthourenhout gaan terughalen, tot diens ontsteltenis. Echt grote kloofjes vielen er in de eerste wedstrijdhelft dan ook niet.

Afscheiding na val Van der Haar
Halfweg kwamen die verschillen er wel na een val van Lars van der Haar, op dat moment in positie vijf, op de trappen. Van der Haar hield daarbij de renners achter zich een tijdje op, waardoor het viertal Michael Vanthourenhout, Toon Aerts, Wout van Aert en Jens Adams in een klap een verschil van twintig seconden cadeau kreeg. Vooral Adams, die nog jaagt op een selectie voor het wereldkampioenschap in Bogense, had wel zin om een vervolg aan dat avontuur te breien. Aerts en Van Aert, die nog steeds strijden voor eindwinst in de Wereldbeker, schuwden het kopwerk, en op die manier wisten Lars van der Haar en Laurens Sweeck alsnog de sprong naar het leidende viertal te maken.

Ook zij deelden vervolgens enkele prikjes uit, maar Van Aert bleef deze pogingen neutraliseren. In de voorlaatste ronde achtte Aerts zijn moment gekomen om de wedstrijd volledig open te breken. Van Aert moest enkele meters prijsgeven, maar zette deze scheve situatie ternauwernood recht. In de slotronde kwam ook Vanthourenhout nog even opzetten, maar we kregen een sprint met zijn drieën voor de zege. Van Aert zette eerst aan en gaf die positie niet meer uit handen. De ontlading bij de wereldkampioen was immens.

Van Aert neemt ook de leiding in de Wereldbeker over van Aerts. Met een manche, in Hoogerheide, te gaan, telt Van Aert een voorsprong van amper drie punten op zijn dichtste opponent. Ook Europees kampioen Mathieu van der Poel is dan weer van de partij.

Wereldbeker veldrijden 2018-2019
Uitslag manche 7: Pontchâteau

1. flag-be Wout van Aert (Cibel-Cebon)
2. flag-be Toon Aerts (Telenet-Fidea) op 1s
3. flag-be Michael Vanthourenhout (Marlux-Bingoal) op 7s
4. flag-nl Lars van der Haar (Telenet-Fidea) op 8s
5. flag-be Jens Adams (Pauwels Sauzen-Vastgoedservice) op 8s
6. flag-be Laurens Sweeck (Pauwels Sauzen-Vastgoedservice) op 11s
7. flag-nl David van der Poel (Corendon-Circus) op 1m15s
8. flag-be Kevin Pauwels (Marlux-Bingoal in z.t.
9. flag-nl Corne van Kessel (Telenet-Fidea) op 1m16s
10. flag-be Gianni Vermeersch (Steylaerts-777) in z.t.

Dit artikel delen:

23 Reacties

Arema Pro Cycling Team 20 januari 2019 om 16:12

Waar is Joris gebleven?

Verweggistan 20 januari 2019 om 16:13

Fiets kapot na de val van Lars.

jkjustin 20 januari 2019 om 16:14

Gedachten van Toon tijdens de koers;

Ik ga halverwege de koers aanvallen! oh dat lukt niet…

Dan ga ik in de een-na-laatste ronde een grote poging wagen! oh dat lukt ook niet…

Dan maar een 2e ultieme poging in de laatste ronde! oh ik kan nu niet eens over de balken springen…

Dan maar sprinten! oh…

Marveloke 20 januari 2019 om 16:18

Hahaha precies dat. Mooie revanche van Van Aert na het BK

theking 20 januari 2019 om 16:14

Dat op de rollen direct na de finish is dus flauwe kul gebleken?

Emergo 20 januari 2019 om 16:15

Aan het eind een met stomheid geslagen commentator bij NPO. Armzalig.

WernerFranke 20 januari 2019 om 16:18

Beste veldrijder ter wereld!!!!!!!

limburgia 20 januari 2019 om 16:20

Zonder Mathieu kan Wout weer eens eindelijk praatjes hebben .

boenk 20 januari 2019 om 18:48

Welke praatjes maakte hij dan?

Baik-Baik 20 januari 2019 om 16:24

Jammer dat Van der Haar Nieuwenhuis uit koers reed, die zag er sterk uit. Knap teruggekomen van Lars en dan een mooie 4de plek. Wel een grote tekortkoming dat zowel Nieuwenhuis als Van der Haar niet over balken springen. Als Nieuwenhuis echt een topper wil worden moet daar flink op getraind worden. Beide verloren bij de balkjes een aantal seconden.

platteprijs 20 januari 2019 om 16:32

Toen Van der Haar in de ploeg van Nijs ging rijden, dacht ik dat hij daar veel profijt van zou hebben, vooral technisch. Maar het tegendeel blijkt waar. De resultaten onder Nijs vallen tegen en hij kan nog steeds niet fatsoenlijk over de balken springen. Als Van der Haar dit niet leert, blijft hij voor een vierde of vijfde plaats rijden.
Wel kan zo de hele Nederlandse ploeg in Bogense voor Van der Poel rijden. Andere kandidaten voor een medaille hebben we niet echt.

RefleX 20 januari 2019 om 17:03

Toen hij in de ploeg kwam heeft hij er lang uit gelegen. Er was toen zelfs twijfel of hij nog kon fietsen. Het lijkt mij logisch dat je dan achterstand hebt.

platteprijs 20 januari 2019 om 17:21

@ Reflex. Daar ben ik het voor een deel mee eens, maar dat is ongeveer twee jaar geleden en zegt ook niks over het springen over balken.

Martino87 20 januari 2019 om 16:44

Echt pijnlijk om te zien hoe belabberd Van der Haar met trappen en balken omgaat.

tendam 20 januari 2019 om 20:07

Hij is gewoon heel klein… volgens mij is het voor hem fysiek onmogelijk om over sommige balken te springen.

Mwielerfan 20 januari 2019 om 21:41

Een jack Russell hoeft normaal niet over dezelfde hoogte te springen als een herder of huskey oid

Theo Bovengemiddelkamp 20 januari 2019 om 16:47

Godrie 14e, mag hij al mee, of moet hij zondag nog een keer top 16 finishen? Ik vond Wouters vandaag ook sterk, 18e. Op paar seconden van die belangrijke 16e plek.

Persoonlijk zou ik als bondscoach deze twee meepakken, omdat het parkoers in Odense wel iets van dit parkoers weg heeft.

Martino87 20 januari 2019 om 17:19

En dan?

Theo Bovengemiddelkamp 20 januari 2019 om 17:33

Er rijden Canadezen en Japanners mee die niet eens kans maken op een plek in de top 40, waarom zouden we twee jonge gasten niet mee mogen nemen die top 20 kunnen rijden? Er zijn meer criteria dan alleen top 16 in een WB cross, zoals vorm en type omloop.
We zouden er ook voor kunnen kiezen om alleen de top 5 van de UCI stand te laten starten?

Mwielerfan 20 januari 2019 om 21:43

In sommige sporten is spelen of wk zo anders dan andere wedstrijden dat het echt goed is om jonge gasten ervaring te laten opdoen. Maar bij veldrijden is het zo hetzelfde dat dat niet echt een argument is.

RefleX 20 januari 2019 om 17:01

“Van Aert neemt ook de eindzege in de Wereldbeker over van Aerts.”

Deze zin doet vermoeden dat van Aert nu de Wereldbeker heeft gewonnen. Een zin later blijkt er echter nog een manche te zijn.

boenk 20 januari 2019 om 18:48

Klopt. Het gaat om de leiding, niet de eindzege.

Jan Blokland 20 januari 2019 om 19:44

Volgende week mogen ze 10e en 11e. Van Aert hoeft alleen Aerts maar in de gaten te houden.