Wout van Aert: “Weet niet of crossen deze winter realistisch is”

woensdag 4 september 2019 om 12:37
Wout van Aert: “Weet niet of crossen deze winter realistisch is”

Voor Wout van Aert staan de komende weken na zijn zware val in de Tour de France in het teken van revalideren. Het herstel vordert gestaag, al is er nog geen zicht op een mogelijke datum voor een rentree.

“Die val had het einde van mijn carrière kunnen zijn”, vertelt Van Aert aan Het Laatste Nieuws. De operatie in het Franse ziekenhuis was niet goed uitgevoerd, waardoor een nieuwe ingreep in België moest volgen. “Ze hadden een pees gewoon los laten hangen, alsof dat vanzelf wel goed ging komen. Langs een kant begrijp ik wel hoe dat is gebeurd: zo’n blessure komt niet zo veel voor, niet iedereen heeft die knowhow”, aldus Van Aert.

Grotendeels pijnvrij
De drievoudig wereldkampioen in het veld heeft nog een lange weg te gaan. “De artsen hebben me uitgelegd dat het superbelangrijk is dat ik eerst weer mooi leer lopen. Leren lopen is moeilijk, maar fout stappen afleren, is nog moeilijker”, geeft hij aan. Desondanks ziet hij progressie. “Ik ben grotendeels pijnvrij. Trappen nemen gaat nog niet goed en lang stappen ook niet, maar een paar honderd meter lukt wel. Ik kan ook opnieuw met de auto rijden. Mijn leven is redelijk normaal.”

Het is nog onduidelijk of hij deze winter veldritten kan rijden. “Ik weet niet of dat realistisch is. Ik denk er nog niet te veel aan”, aldus Van Aert. Vanuit zijn werkgever Jumbo-Visma ervaart hij geen druk. “We zitten op dat vlak op dezelfde lijn, ik wil het zelf ook niet verpesten door te vroeg te herbeginnen”, geeft hij aan. “Ik ga hard moeten werken en vandaag heb ik het gevoel dat het nog eeuwen gaat duren, maar dat is wel hoe ik het wil bekijken: ik kan hier sterker uitkomen.”

Dit artikel delen:

28 Reacties

Franco Ballerini 4 september 2019 om 12:39

Het is nog maar de vraag of hij ooit op niveau terugkomt. En dat geldt wellicht ook voor Dumoulin.

Chaba 4 september 2019 om 12:41

Renners zijn daarentegen echte doorzetters en het verbaast me soms dat ze nog zo sterk terugkomen. Het zal echter zeker zwaar worden!

assen 4 september 2019 om 13:08

Ik sluit me aan bij Franco. In beide gevallen vrees ik ervoor. Beide blessures zijn misschien nog wel erger voor de carriere dan wat Froome is overkomen.

A.M.M. Jonkers 4 september 2019 om 13:44

@franco @assen
Beide coureurs hebben een zeer zware blessure die in alletwee de gevallen NIET direct goed behandeld werden. Bij Dumoulin is het vreemd dat men pas na weken een splinter verwijdert en bij van Aert zijn in Pau blunders begaan. Vrees dat het voor beide heel veel tijd zal kosten om terug te keren. En dan heb ik het nog niet eens over het topniveau waar zij beide voor hun blessures op zaten. Wens ze wel sterkte want zijn smaakmakers van de koers!

Matxin 4 september 2019 om 13:45

De kans dat zowel van Aert als Dumoulin nooit meer op een hoog niveau kunnen wielrennen is helaas een stuk groter dan de kans dat het helemaal goed komt.

Ik vrees er ook voor..

Voorgeborchte 4 september 2019 om 14:08

Hebben jullie allemaal niet zo veel patiënten in jullie praktijk dat jullie hier wat diagnoses komen spuien?

oilsmoke 4 september 2019 om 16:21

Voorgeborchte +1

Brummel 4 september 2019 om 17:35

Haha +2

west 4 september 2019 om 12:42

Lekker niet doen, je bent erachter gekomen dat je op de weg wereldtop bent in de klassiekers, het sprinten en het tijdrijden… Dus alles forceren voor die regionale hobby en een zak centen lijkt mij nergens voor nodig. Dat kan over tien jaar ook nog steeds als je het echt mist.

AWestie 4 september 2019 om 12:56

In termen van terugkomen op niveau maak ik mij meer zorgen om Froome dan WvA of Dumoulin, losjes gebaseerd op berichtgeving en medische reacties.

Raafje 4 september 2019 om 13:00

Hoop dat ie uiteindelijk weer op z’n oude niveau komt. Zelfde geldt ook voor Tom Dumoulin. Wie had nog gedacht dat Valverde nog terug zou komen na z’n knieblessure.

lemmens 4 september 2019 om 13:05

Of Gilbert.

Turtlehead 4 september 2019 om 13:56

Of Museeuw. Hinault ook. En Armstrong!

Kevin Lowagie 4 september 2019 om 13:16

Zonde dat zo een nare gevoel dergelijke grote gevolgen heeft. Hopelijk kan hij vanaf november opnieuw beginnen opbouwen en zo toch een sterk voorjaar fietsen!

thorsen 4 september 2019 om 14:02

En als ze enigzins op niveau terugkomen (wat al knap zou zijn), dan krijgen ze meteen bergen kritiek omdat ze ‘tegenvallen’.

Kijk maar naar Kelderman, breekt 5 maanden geleden zijn nek, staat nu 10e in de Vuelta en er is veel kritiek op zijn rijden (neem gister bv.). Onvoorstelbaar eigenlijk.

Wielert 4 september 2019 om 14:17

+1 wat kelderboy betreft

Panache 4 september 2019 om 16:03

+1 Juist!

Wildebert 4 september 2019 om 19:30

Goed gezegd! Het respect en realisme was richting Wilco bij een enkeling gisteren ver te zoeken.

josi 4 september 2019 om 14:18

Als ik ooit met een medische noodsituatie te maken krijg in een vliegtuig hoop ik dat het vol met Wielerflitsers zit. Daar zitten heel wat artsen tussen.

Jan Blokland 4 september 2019 om 14:21

Klinkt allemaal nog niet echt. Zal deze winter niets worden met crossen als ik het zo lees.
Ik zou als ik Wout van Aert was ook niet gaan forceren. Hij is nog jong genoeg om prestaties neer te zetten in de toekomst. Tenminste als alles goed komt.

john 4 september 2019 om 14:37

IK ben dan geen wielrenner ,maar kan wel mee spreken over de Franse ziekenhuizen .
Het enigste waar die goed in zijn is je een gepeperde rekening sturen ,maar fatsoenlijk helpen ho maar

horsm 4 september 2019 om 15:21

Man, dat klinkt ernstig. Ik hoop, net als iedereen hier, dat hij weer helemaal de oude wordt.

Koersmaniak 4 september 2019 om 15:49

Als hij nu nog mooi moet leren stappen, zal het nog even duren voor hij weer goed kan trainen.
Andere klassieke renners starten hun voorbereiding ook in november, lijkt me verstandiger om op volgend voorjaar te mikken.

RRobson 4 september 2019 om 16:16

Lijkt me de ideale gelegenheid om het voorjaar van 2020 op een ‘klassieke’ manier voor te bereiden, dus zonder veldritseizoen. Dan weet hij meteen of er daar een mogelijkheid ligt om in het voorjaar nog beter te zijn.

Mark 4 september 2019 om 16:30

Geen stress, veldrijden kan in seizoen 2020/2021. Voorbereiden op klassiekers vanaf maart.

Mark 4 september 2019 om 17:00

Op de racefiets op een veldritparcours een rondje rijden om het een beetje te voelen is denk ik voldoende. Hij hoeft per se aan wedstrijden mee te doen. Doet er niet toe wat wij van je verwachten, als we al verwachtingen hebben. Gelukkig is TJV geduldig.

leegloper 4 september 2019 om 18:54

Gaat nu Toon Aerts elke keer te horen krijgen dat hij van Van Der Poel heeft verloren?

Jean Dumas 4 september 2019 om 19:17

Een pees los laten hangen,my God.