Wout van Aert verkoopt grootste overwinningen als NFT’s

vrijdag 12 november 2021 om 11:25
Wout van Aert verkoopt grootste overwinningen als NFT’s

foto: Cor Vos

Eigenaar worden van een van de grootste zeges van Wout van Aert? Het is mogelijk, nu de renner van Jumbo-Visma heeft besloten om zijn drie grootste overwinningen te verkopen als NFT: Non-fungible token.

Van Aert laat vandaag via het platform Momentible, de maker van de NFT’s, weten dat hij erg tevreden is met de samenwerking. “Het is ontzettend cool dat ik deze groeiende technologie kan gebruiken om deze mooie momenten te delen met de fans. Ik hoop dat de nieuwe eigenaren er net zo van genieten als ik dat heb gedaan.”

Een non-fungible token (NFT) is een digitaal eigendomscertificaat via blockchain, de techniek die we ook kennen in relatie tot onder meer de Bitcoin. NFT is een manier om eigenaarschap te koppelen aan digitale objecten en zo is het dus mogelijk om via een veiling eigenaar te worden van digitale kunstwerken.

In het geval van Van Aert gaat het om zijn ‘drie grootste zeges’ als wielrenner: twee ritoverwinningen in de voorbije Tour de France (over de Mont Ventoux en die naar Parijs) en zijn zege in Strade Bianche. De veilingen voor deze items verlopen via OpenSea en duren tot dinsdag 16 november 21.00 uur.

Dit artikel delen:

91 Reacties

peter s 12 november 2021 om 11:29

Hmmm dat weet ik niet hoor

rahimns 12 november 2021 om 11:33

Voor de liefhebber…. denk niet dat dit een groot succes gaat worden, maar je moet als ploeg toch iets verzinnen om inkomen te genereren. Misschien proberen ze zo de komst van Tiesj te financieren

Arie den Blanken 12 november 2021 om 11:36

Wat een onzin is het eerste wat bij me opkwam toen ik dit las.

Mwielerfan 12 november 2021 om 20:51

Inderdaad, als ik dit koop heb ik dan die tour etappe gewonnen? Of heb ik rechten op het beeldmateriaal?

YogiBear 12 november 2021 om 11:36

Vraag me drie dingen af. 1) Wat moet je ermee? 2) waarom zou ik er voor betalen? 3) gaat het geld naar een goed doel of naar Wout zelf? In dat laatste geval zou ik wellicht zelfs voor iets onzinnigs willen bieden.

WernerFranke 12 november 2021 om 13:36

1. je bent er niets mee
2. je hebt geld over
3. het geld gaat naar Wout en degene die de tekeningetjes gemaakt heeft, een klein deeltje naar de marktplaats

Maillot à Pois 12 november 2021 om 11:44

Vinokourov zit al klaar voor de veiling om zo alsnog de Strade Bianche op zijn erelijst te krijgen ;-)

Koers 12 november 2021 om 11:56

Ik snap deze dingen ook nooit helemaal. Foto’s die wijdverspreid op het internet staan worden ineens voor bakken met geld verkocht. En wat koop je nou precies bij Wout? Ik heb werkelijk geen idee. Mierengeneuk voor de paupers die zich geen Van Gogh kunnen veroorloven.

williams 12 november 2021 om 12:37

Er zijn NFTs verhandeld voor veelvouden van het duurste kunstwerk ooit, paupers zijn het dus helemaal niet.

Marco 12 november 2021 om 13:33

Je bent nu al eigenaar van de sprint in Parijs voor 278,24 dollar.. belachelijk

Peetvader 12 november 2021 om 15:00

Duurste NFT => 50 miljoen
Duurste schilderij => 500 miljoen

Mwielerfan 12 november 2021 om 20:53

Beetje als bitcoin dit. Het is niks maals mensen erin geloven / erin trappen wordt het vanzelf geld waard

Polleke 12 november 2021 om 12:07

Diep in November en toch komkommertijd…

the student 12 november 2021 om 12:08

Dat NFT geneuzel, man man. Je koopt letterlijk niets anders dan een digitaal onveranderbaar niet dupliceerbaar certificaat. Maar in feite koop je vooral gebakken lucht.

Txirrindularitza 12 november 2021 om 12:12

Dit valt me zwaar tegen. Je ziet zo’n paarse broek gewoon tegen WvA of zijn entourage zeggen dat NFTs helemaal de bom zijn, hip etc. Wat een treurigheid, zeg. Ik heb me genoeg verdiept in NFT’s, maar wat een droevenis voor hem om hier voor een grijpstuiver aan mee te doen. Van Aert verdient genoeg, toch? Triest.

Txirrindularitza 12 november 2021 om 12:19

En rot ook echt op met je ‘momentables’. Elk ‘moment’ kan straks verkocht worden; als je maar bekend bent. WvA die ’s ochtends zit te schijten? Gaat straks voor een paar ETH’s over de digitale toonbank, let maar op. Ik spaar mijn ethereum vast voor als REVKET’s gebaartjes als NFT aan te schaffen zijn!

Mystery Rider 12 november 2021 om 12:32

Welcome to the new digital world of blockchain :)

Zolang de sponsors maar in beeld komen :)

Mwielerfan 12 november 2021 om 20:54

Jammer inderdaad dat wout zich voor dit so3onzin leent. Het is dat ik al niet zo’n hoge pet op had door zijn interviews, anders zou ik teleurgesteld zijn

Romāns Vainšteins 12 november 2021 om 12:16

Lachwekkend gedoe dat bij mij toch mentaal een -1tje doet uitgaan naar de deelnemende coureur van dienst. Wanneer 2 NFT's met de sturen in elkaar haken tijdens een seizoenshoofddoel is dat zeg maar minder erg wanneer het 2 non-NFT's overkomt. Wie goed leest ziet hier dat ik op zich niemand het toewens om met een stuur in elkaar te haken hè.

Daarnaast denk ik dat het extra gewin aan euro's niet opweegt tegen de mate waarin je jezelf voor lul zet als wielrenner. In deze sport wordt er gewoon niet zo gedweept met helden los van wat hoekfiguren.

Uiteraard is er ook nog een waterkans dat hij eigenlijk geniaal is, vet gaat binnen lopen en zijn tijd vooruit. Maar hoe dan ook is het concept an sich niet heel erg sympathiek en rillingopwekkend.

dingetjep 12 november 2021 om 13:30

Dat laatste denk ik ook altijd als ik Messi een zak chips open zie trekken op tv. Waarom zou je je als best verdienende sportman voor nog een paar miljoen extra (die je niet eens meer opmerkt op je bankrekening) verbinden aan een gebakken aardappel?

$kedel 12 november 2021 om 14:35

Een gebakken aardappel is dan al heel wat.

kleomantre 12 november 2021 om 18:15

Af en toe heb je een voor mij wat te conservatieve of romantische kijk op de zaken, maar hier kan ik je volledig in volgen @RV.

Eigenlijk is het al echt treurig geworden toen er reality shows zijn gekomen, met ook het nog ergere scripted reality en dat die (schijn)werelden zijn gaan doorlopen in de virtuele/digitale wereld. Volstrekte nobodies zonder talent worden er beroemd door en er zit blijkbaar een verdienmodel in. Hoewel je potentieel je leven verneukt maar dat terzijde. Parallel zijn de vloggers opgekomen met in hun kielzog die verschrikkelijke influencers. Daar is ook het devies val op, verhoer jezelf en probeer binnen te lopen. Omdat dat goed lukt is dat ook opgevallen bij al reeds bekende figuren. Die naast immer treurige TV-commercials ook in de digitale wereld aan hun merk en inkomsten kunnen werken. NFT's zijn daar blijkbaar de nieuwe stap in. Wat mij betreft ook een dikke min voor Van Aert die weer eens gevoelig blijkt te zijn voor geldelijke motieven.

Ik vind het ook enigszins huiveringwekkend daar je langzaam begint te zien dat van alles in het digitale landschap 'gekocht' wordt of een echte prijs begint te krijgen. Van het idee van een collectieve vrijplaats om van elkaar te leren en te informeren wordt het steeds meer een ordinaire marktplaats waar degene met de grootste portemonnee of de beste technologie de dienst gaat uitmaken. De doorsnee mens heeft totaal geen grip op deze zorgwekkende trend. En in de echte wereld zien we dat ook dat de mens het gewoon maar moet laten welgevallen in de meeste gevallen. Zie nu bv de discussie voor 2g of zelfs 1g in het coronadebat, met het werkelijke stuitende argument om ongevaccineerden te weren ter bescherming van henzelf met wat statistische ondersteuning om het aanzien te geven. (Oftewel het is dus volkomen normaal dat gevaccineerden overal corona verspreiden, ze hoeven niet eens moeite te doen om hun medemens te helpen). Het zijn nu nog wat gedachtenoefeningen maar het zou zomaar in korte tijd realiteit kunnen worden. Waarbij de overheid dankbaar gebruik maakt van de digitale wereld waar de fatsoensrakkers (logische meerderheid) vechten tegen nogal felle, vaak maffe tegenstander (gekkies) en dat je daarmee als middenveld het gevoel krijgt dat je een kant moet kiezen en ondertussen wordt het middenveld nauwelijks nog gehoord. Een doe is effe normaal zou nou best gerechtvaardigd tegen het huidige kabinet maar je hebt geen schijn van kans. De mainstream media zijn ook al geruime tijd in het gareel en daar zijn de kritische vragen vaak kanttekeningen in een debat, interview of item waarbij het meer lijkt dat ze er voor de vorm nog zijn. Erg zorgwekkend om in zo'n lichte crisis (met wel een goed doel) te zien hoe de massa gemobiliseerd en/of gemanipuleerd wordt. Deze testcase kan wel eens zeer naar uitpakken voor toekomstige grote en ingrijpende issues in onze samenleving.

Mwielerfan 12 november 2021 om 20:55

Dat je vroeg bent in een pyramide spel en daardoor binnenloopt, is niet geniaal maar achterbaks

Mystery Rider 12 november 2021 om 12:29

Wat verkoopt hij nu eigenlijk – een unieke kunstwerkje waarop hij zijn handen omhoog steekt met zijn digitale handtekening op? En diegene die de rechten heeft op de foto waarop het kunstwerk gebaseerd is, heeft die dan eerst de foto officieel verkocht aan Wout zodat hij er zelf verder geen aanspraak meer kan op maken?

Ik zie Sagan alvast op de kar springen – die kan over zijn ganse carrière wel uitpakken met iets meer dan 3 NFT’s.

Of Terpstra die zijn overwinningsliedjes zingt, allebei alvast veel interessanter dan Wout!

Groetjesaandevoetjes 12 november 2021 om 13:38

NFTs zijn in principe mooi om de echtheid van bepaalde activa te bepalen, maar een renner die het moment van een overwinning als NFT gaat verkopen slaat natuurlijk nergens op.

xistnc 12 november 2021 om 12:34

Haha, deze reacties. Het conservatieve wielerwereldje ten voeten uit.

Misschien een goeie trigger om me er eens in te verdiepen. Al is het maar om de technologie te leren begrijpen. Anyway, uiteindelijk wil ik toch (ook) iets aan de fysieke muur kunnen hangen.

Txirrindularitza 12 november 2021 om 12:51

Je kunt prima de techniek begrijpen en het bagger vinden, hoor. Ik durf zelfs te stellen dat wie de techniek erachter echt begrijpt, enkel tot die conclusie zal moeten komen. Dit heeft niet met conservatisme te maken: niet elk nieuw shiny dingetje is per definitie de moeite waard.
De blockchain heeft toekomst, dit is een uitwas, en het is spijtig dat zo’n groot renner op de hype meesurft voor wat extra knaken.

Romāns Vainšteins 12 november 2021 om 13:01

De technologie zal een stuk minder boeiend zijn dan alle lijntjes om geld te verdienen lijkt me. Wie weet kun je in de toekomst wel aangeklaagd worden wanneer je een foto op één van je ‘sociale’ mediums zet omdat iemand anders het uniek aangeschaft heeft oid.

Koers 12 november 2021 om 13:01

Leg maar uit wat hier zo bijzonder aan is. Je koopt eigenlijk niks. De beelden van de finish zijn gewoon van de aso/rcs en de talloze foto’s van fotografen. Je kunt ook al niet zeggen dat je een etappe hebt gewonnen. Het is een hype, en in tegenstelling tot bitcoin komt er steeds spul bij. Kortom de waarde zal ws dalen, tenzij je over echte kunst spreekt. Je gaat krijgen dat p*rnosterren hun ontmaagding van jaren terug gaan verkopen, maar het is niet jij die toen een natte dop had.

Ik heb alleen Wikipedia er op nageslagen, maar volgens mij is er niet heel veel meer aan de hand.

Koers 12 november 2021 om 13:04

@romans, maar dan zit je sowieso al in de hoek van auteursrecht: zomaar foto’s plaatsen mag vaak al niet. Daar helpt dit niets tegen.

VerstandOpNul 12 november 2021 om 16:58

Haha, deze reactie. Zelf niet begrijpen waar het over gaat, maar wel alvast de rest van het forum de maat nemen..

Jean Dumas 12 november 2021 om 12:48

Je kunt ook overdrijven, Wout.

lo squalo dello Stretto 12 november 2021 om 13:00

Wat een onzin. Triestig dat Van Aert hier in mee gaat en zich enthousiast uitlaat over zo’n zever.

Marco 12 november 2021 om 13:35

Eens, hij wil zeker wat verdienen?

Xevar 12 november 2021 om 13:03

NFT’s zijn een grote scam en bewezen oplichterij. Luchtfietserij van de bovenste plank. Iedereen die in dat wereldje zit en er geld aan uitgeeft is knettergek en echt niet in orde.

Wout is bij deze dus af. Onbegrijplijk dat de ploeg dit toestaat.

Westfalen 12 november 2021 om 13:10

Hoe kun je dit nou zo stellig beweren ? Het kan een hype zijn wat weer overwaait, maar de kans is zeker aanwezig dat deze techniek van waarde gaat zijn in de digitale wereld. Maar Wout van Aert neemt wel een gok. Zal wel commercieel aantrekkelijk zijn voor hem om dit te promoten.

Bankzitter 12 november 2021 om 15:49

@Xevar, Helemaal mee eensch! Het is werkelijkwaar schandalig dat een grote ploeg dit soort goorlapperij toestaat. Zeg dan gewoon dat je geld nodig hebt voor nóg een auto, of dat de keuken verbouwd moet worden.

Merlinappa 13 november 2021 om 06:34

Onzin, ik en vele andere vrienden van mij hebben aan onder andere NFTs prima geld verdiend.

Yeez 12 november 2021 om 13:09

Weinig zin als je de enige wielrenner bent die dit op de markt brengt. Enige manier hoe dit kan werken is dat het peloton onder hetzelfde merk en op dezelfde marktplaats nft’s gaat aanbieden. Dan kan er concurrentie en vraag en aanbod ontstaan. De enige reden die ik nu kan bedenken is snel geld verdienen. Totale flop

Alfons Haavers 12 november 2021 om 13:27

‘In het geval van Van Aert gaat het om zijn ‘drie grootste zeges’ als wielrenner: twee ritoverwinningen in de voorbije Tour de France (over de Mont Ventoux en die naar Parijs) en zijn zege in Strade Bianche.’

Zijn grootste zege vind ik toch Milaan-San Remo eigenlijk.

Romāns Vainšteins 12 november 2021 om 13:35

Dus zijn lelijkste overwinning in Rundum die Bemelerberg is gewoon nog vrij verhandelbaar?!?

Alfons Haavers 12 november 2021 om 13:42

Die staat momenteel te koop voor 1.200 dogecoin.

Panache 12 november 2021 om 13:35

In Sapiens schetst Harari onze wereld als een plek waar mensen vooral in verzinsels zijn gaan geloven. Zo is iedereen, of we dat nou willen of niet, onderdeel van een ‘imagined community’, een denkbeeldige gemeenschap. Dit zien we terug in religies, koninkrijken, maar ook in handelsnetwerken. Er zijn geen naties, geen mensenrechten en geen wetten buiten de collectieve fantasie van de mensheid. Deze verzinsels vinden we ook terug in de zakelijke wereld. Zo beschrijft Harari ‘geld’ als het beste verhaal dat ooit door de mens is bedacht. Geld is niets waard als wij niet samen in de waarde ervan geloven. Bitcoin is de digitale variant: een waardeloze code die toch in waarde groeit omdat een gedeelte van de mensen er écht in gelooft en er meer reguliere valuta voor over heeft dan een persoon 12 maanden terug. NFT’s zijn de digitale tegenhanger van creativiteit. En zoals blijkt op de veiling hebben mensen ook daar geld voor over. Of NFT’s gaan doorbreken? Het lijkt mij een verschrikking dus hoogstwaarschijnlijk gaat dat wel gebeuren. Het zijn geen piramidespellen maar zo functioneren deze nieuwe ontwikkelingen in het begin wel (de late instappers maken de vroege instappers rijk). Wout Van Aert slaat nu een leuke slag en krijgt extra geld voor nietsdoen. Wat een maffe wereld hebben we toch.

Romāns Vainšteins 12 november 2021 om 13:37

Voor het weet zetten afgezakte kindersterren hun hedendaagse genitaliën te koop voor een habbekrats om hun ongezonde hobbies te kunnen blijven doen.

Marco 12 november 2021 om 13:42

@RV, dus dan kun je de poes van madonna kopen?

Marco 12 november 2021 om 16:56

Valt toch best mee.. er zijn “mensen” die een dag vrij nemen om 21 uur voor de deur van een schoenwinkel te zitten voorzien van koffie, soep enz.. om een paar sneakers te kopen…. wat zou Harari daar van vinden?

Wheely 12 november 2021 om 16:57

Geweldig boek inderdaad, een must read.

Alfons Haavers 12 november 2021 om 14:05

Die Porsche gekocht, en net erna het verdict in de zaak Nuyens binnengelopen? Zo’n verhaal?

Barry Batsbak 12 november 2021 om 14:06

Voor geld danst de beer…

Beer 12 november 2021 om 14:18

Hoeveel biedt je Barry? ;-)

Romāns Vainšteins 12 november 2021 om 14:24

Een tientje om M ook op beeld een waanzinnige spagaat te laten doen wellicht een leuk koopje?

Barry Batsbak 12 november 2021 om 14:59

Voor een goede windmill heb ik wel een paar knaken over. Zit dat erin B-boy Beer?

Over bieden gesproken; heb je je spaarbeer al kapotgeslagen voor deze unieke Wout-collectables? En de rest van het jaar + 2022 uitsluitend kale spaghetti met een beetje ketchup?

Beer 12 november 2021 om 16:53

Nee, had net een hele krat 4Gold ingeslagen;-)

Goed, let’s open this pit up!

Alfons Haavers 12 november 2021 om 19:08

Een dance-off incl. de Sneer van de Beer, zet me er ook maar op voor een paar eurootjes.

thorsen 12 november 2021 om 14:07

Gebakken lucht doet het nou eenmaal goed op de markt. Ik vind de gebakken lucht van de bakker trouwens de beste.

Chaba Jimenez 12 november 2021 om 14:43

Walgelijke campagne. Heeft marketing mannetje Plugge ‘m toe aangestoken zeker. Alles voor de ping ping. Bah!

Marik 12 november 2021 om 15:30

Mooie post, eerst een aanname doen en daarna nog extra boos worden vanwege die aanname.

Chaba Jimenez 12 november 2021 om 15:44

Bedankt Marik :)

Plugge en andere managers zijn volop bezig de sport meer te monetariseren. "El dia menos pensado", Wolfpack, rugnummers, NFT's …

De ene is al meer geslaagd dan de andere.

rahimns 12 november 2021 om 17:42

Is het zo gek dat wielerploegen mogelijkheden zoeken om minder afhankelijk te zijn van sponsoren en zo proberen een bedrijf wat het uiteindelijk is voor al diegene die er werken om die meer zekerheid te geven. Dat zegt niet dat ik denk dat dit de juiste manier is, daarvoor ken ik de techniek die erachter zit niet en wat daar in omgaat. Maar dat Plugge oa zoekt naar andere vormen van inkomsten om zijn personeel meer zekerheid te geven vind ik absoluut niet raar. Als morgen de sponsoren de stekker eruit trekken staat gewoon 70 man op straat…

Romāns Vainšteins 12 november 2021 om 17:48

Om te voorkomen dat Plugge en zijn 69 hardtrapgabbers op straat komen te staan is het uiteraard volkomen toegestaan om op gekunstelde wijze juichplaatjes van jezelf als unieke producten bij rozebebrilde fans te slijten.

Zo had ik het nog niet bekeken moet ik zeggen.

Chaba Jimenez 12 november 2021 om 15:05

Qua artistieke waarde zit dit onder nul. Gewoon een stom tekeningetje.

En digital art? Ik heb snel last van lasogen. Zitten staren naar een kunstwerkje op een 2D schermpje spreekt totaal niet aan.

Ga liever naar een museum. Kom je nog eens iemand interessant tegen ook.

Bankzitter 12 november 2021 om 15:45

Wout zal wel een nieuwe auto nodig hebben. Alles voor het geld.

-100 voor Wout, mooie renner, maar dit soort onzin doet toch enorme afbreuk aan de perceptie van hem. Graaier.

Maillot à Pois 12 november 2021 om 16:10

Een nieuwe auto of centjes om de monsterboete aan Nick Nuyens te betalen?

Verweggistan 12 november 2021 om 16:35

Uran en Kolobnev vinden dit vast interessant.

Headlines

Materiaalzone

Populair