Wout van Aert slaat Italiaanse klassiekers over, wel deelname aan Amstel Gold Race
Video Het is zeker geen verrassing, maar Wout van Aert kondigde donderdag tijdens de ploegenpresentatie van Visma | Lease a Bike nog maar eens aan dat hij in 2024 voor het eerst de Giro d’Italia zal betwisten. Van Aert wil graag een hoofdrol vertolken in de Italiaanse ronde en dus zal hij zijn voorjaar anders gaan indelen.
Dat vertelde de 29-jarige Belg na afloop van de ploegenpresentatie voor de camera van WielerFlits. “Het is logisch dat je een keer naar iets anders op zoek gaat. Ik had dat gevoel misschien al wat langer, maar de afgelopen jaren viel er ook veel te zeggen voor de Tour de France. Maar nu is het moment om een keer iets nieuws te proberen.”
En met ‘iets nieuws’ doelt Van Aert dus op de Ronde van Italië. Maar heeft dit ook gevolgen voor zijn voorjaarscampagne? “De klassiekers en de Giro volgen wel kort op elkaar en dit vereist dan ook een goede planning. Ik zal dan ook keuzes maken in het voorjaar, om zo te proberen met een goede conditie Parijs-Roubaix te verlaten en dat door te trekken naar de Giro. Er is namelijk geen tijd om helemaal opnieuw op te bouwen.”
Moeilijke keuze
Dit betekent concreet dat Van Aert niet zal deelnemen aan enkele prestigieuze voorjaarskoersen. “Ik zal in principe het Openingsweekend rijden en dan sla ik alles over tot de E3 BinckBank Classic. Spijtig genoeg dus geen Strade Bianche en Milaan-San Remo. Dat is wel een moeilijke keuze, maar in die periode zal ik trainen voor de overige klassiekers en Giro d’Italia.”
De klassiekerkopman van Visma | Lease a Bike zal dus niet te bewonderen zijn in de Italiaanse voorjaarskoersen, maar richt zich wel op de belangrijkste Vlaamse klassiekers en – uiteraard – de heilige wielerweek met de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. “En de kans is groot dat de Amstel Gold Race nog volgt na Roubaix”, klinkt het.
Van Aert keek verder ook nog vooruit naar de komende crossweken en de duels met zijn eeuwige rivaal Mathieu van der Poel. De twee kemphanen kruisen vrijdag voor het eerst weer de degens in de Zilvermeercross van Mol.
Is dat less is more principe bij Van Aert overigens al eens ergens succesvol gebleken? In coronajaar 2020 reed hij gewoon alles en won hij ook heel veel. Van Strade over San Remo tot in de Tour. Met 2de plekken in de Ronde (had hij kunnen winnen), WK en WK tijdrit. De keren dat hij koersen schrapte herinner ik mij vooral een Pidcock die wereldkampioen veldrijden werd waarna Van Aert geen monument won of Foss die wereldkampioen tijdrijden werd waarna Van Aert geblokkeerd zat in de wegrit achter Evenepoel. Daar sta je dan met je geschrapte koersen...
Lijkt mij dat er wel nog een koers weer afwaait want (even ademhalen) E3, Gent Wevelgem, Dwars door Vlaanderen en de Ronde op 10 dagen !(?)
[quote]Met Heijboer heeft hij uitgedokterd dat dit voor hem de juiste aanpak is temeer daar hij kennelijk behoefte had aan een andere indeling van het seizoen.[/quote]
*heeft hij de stille hoop dat dit voor hem de juiste aanpak is.
Er wordt nu al jaren gesleuteld en veranderd, misschien is de conclusie gewoon dat hij intrinsiek net een tikkeltje minder is dan Van der Poel en Pogacar. Dat is ok, het blijft een formidabele coureur en dan is het gewoon wachten op wat meeval en juiste omstandigheden in de wedstrijd. Dan zou je ook net wel San Remo kunnen rijden ipv je kansen nog wat meer te verkleinen en op nog minder paarden te wedden.
Openingsweekend en Dwars door Vlaanderen??
Strade skippen begrijp ik best, ik zie hem daar Pogacar niet te volgen als die in vorm is. MSR blijft toch een mooie kans op een monument, maar dat is dan maar het slachtoffer van de nieuwe aanpak.
Vooral een heel Vlaams voorjaar, in de hoop om eindelijk Vlaanderen of Roubaix te pakken. Giro, OS, Vuelta en WK daarna lijkt mij wat veel om overal top te zijn, maar Van Aert haalt natuurlijk wel standaard een hoog niveau.
Genoeg kansen in ieder geval om er een mooi seizoen van te maken. In de Giro en de Vuelta kan het trouwens goed zijn dat hij ook weer een flink aantal dagen in knechtmodus aan de bak kan, al is dat daar misschien iets minder intens dan in de Tour.
Rijdt van aert niet ook Algarve? Staat wel bijv op sporza
Je kunt ook hulp gaan zoeken voor die rare dubbelobsessie van je, aan de ene kant klink je als een man met een altaartje in de slaapkamer waar je de foto's van Matthieu boven hebt geplakt onder de geur van wierook en met de permanente dreiging dat je in zijn tuin hem de liefde gaat verklaren. Maar dat is nog niet genoeg, je moet je haat jegens van Aert ook nog eens tonen in werkelijk elke reactie die je hier plaatst.
Dit schrijfsel hierboven is de bevestiging van een serieus probleem.
Badgio kraamt weer veel rare taal uit, werken die niet al 3-4 jaar met meerdere kopmannen? Hoe kan het dan de schuld zijn van één renner? Het is niet omdat je iets hoopt dat het ook de werkelijkheid is, dat zal je hopelijk ooit nog wel leren.
Voor hetzelfde geldt regent het bij vier graden en windkracht 5 eind Feburari en schijnt gedurende MSR onophoudelijk het zonnetje.
Een beetje hetzelfde verhaal als met P-N en T-A; in T-A bouw je op, in P-N breek je af.
Dit seizoen gaat dus in blokken van 14 a 15 dagen, eerst Spanje en Portugal in functie van Omloop en Kuurne, daarna het volgende blok met het Vlaamse werk van E3 tot P-R. AGR is de vreemde eend in de bijt een week later en vervolgens drie weken Giro, om daarna via OS en WK het laatste blok in te gaan met de Vuelta.