Wout van Aert: “Ooit zal ik van groene trui een doel maken”

donderdag 19 december 2019 om 08:41
Wout van Aert: “Ooit zal ik van groene trui een doel maken”

foto: Cor Vos (archief)

Wout van Aert wil zich in de toekomst richten op winst van de groene trui in de Tour de France. Dat zegt de klassiekerkopman van Jumbo-Visma tegen Sporza. “In de Dauphiné en de Tour heb ik getoond dat ik het niveau aankan”, zegt hij.

In het Critérium du Dauphiné wist Van Aert de puntentrui mee naar huis te nemen, en ook in de Tour viel hij op. “Daardoor heb ik zin gekregen om ooit voor de groene trui te gaan. Voor het type renner dat ik ben, is de groene trui een van de mooiste prijzen die je kan winnen in je carrière”, zegt de drievoudig wereldkampioen veldrijden.

‘Ik heb mij vooral ontdekt als sprinter’
Voor Van Aert was zijn eerste jaar bij Jumbo-Visma het seizoen van de doorbraak. “Ik wist dat ik een goede tijdrit in de benen had, maar dit jaar heb ik wel een heel grote stap gezet”, aldus de Belgisch kampioen tijdrijden. “Maar ik heb mezelf afgelopen jaar vooral ontdekt als sprinter. In het verleden kwam ik altijd iets tekort na een zware koers, maar dat is dit jaar veranderd tijdens de zomer.”

Wat altijd bij zal blijven is zijn etappezege in Albi tijdens de Tour de France, waarin hij een massasprint won. “Nu besef ik hoe mooi die overwinning was”, zegt Van Aert. “Viviani was me voorbijgesprint, maar in de laatste meters passeerde ik hem opnieuw.”


Dit artikel delen:

39 Reacties

Monsalve 19 december 2019 om 08:51

Mooi doel en realistisch als puntensysteem zo blijft

aardappeljager 19 december 2019 om 09:28

Inderdaad een vereiste. Hij kan hem pakken op eenzelfde wijze als Sagan dat nu doet. Mochten de tussensprints in zware etappes gaan verdwijnen dan maakt hij geen kans m.i.

dikkechaap 19 december 2019 om 11:47

Tenzij hij wacht totdat MvP zich op de tour richt.

Chaba 19 december 2019 om 09:11

Een enorme klasbak die als hij zich hierop toelegt zeker een kans heeft dit in de toekomst te winnen.

Cyclinglife 19 december 2019 om 09:22

Groene trui kan hij winnen alleen niet op dit moment bij jumbo verwacht ik. Zolang dylan de hoofdsprinter is in de tour zal hij daarvoor moeten werken in de lead-out. Dan zal hij zelf elke sprint ettape zich niet moeten laten uitzakken als zijn werk erop zit maar mee blijven sprinten om punten te rapen. Dan moet hij steeds met sagan op pad om de tussensprints mee te snoepen en alle heuvelettapes voor eigen kans mogen rijden. En dat zie ik nu (nog) niet gebeuren.

Maikel Vennix 19 december 2019 om 19:31

Heb het interview gezien bij Sporza. Woorden worden heb een beetje in de mond gelegd door Eddy Planckaert.

Ik denk ook dat “groen” kansloos is de komende jaren. Tenminste, zolang TJV een topsprinter en een goede klassementsrenner meeneemt naar de Tour. Want dan zal de rest moeten zorgen voor de lead-out, en moeten knechten in de bergen. Ook WvA!

En ik vraag me uiteindelijk af of WvA explosief genoeg is om voor groen te gaan en zich goed genoeg kan positioneren, ook in de vlakkere sprints. Iets waar Sagan in uitblinkt. Van mij mag hij het tegendeel bewijzen in het komende seizoen…

T-Rex 19 december 2019 om 09:29

2 X groene trui rijders dus bij TJV, waar de wegen uiteindelijk zullen scheiden.

WernerFranke 19 december 2019 om 12:26

Groenewegen gaat nooit echt in de buurt van groen komen, vrees ik.

Viktrodriguez 19 december 2019 om 14:02

Groenewegen is volstrekt kansloos voor de puntentrui door zijn niet-bestaande klimmersbenen en gebrek aan interesse voor tussensprints. Die gaat zoveel punten mislopen in etappes die niet biljartlakenvlak zijn, dat groen geen optie is.

josi 19 december 2019 om 09:38

Hij heeft de kwaliteiten om een aardig eind te komen in de strijd om het groen, maar wanneer ze ook een pure sprinter als Groenewegen naar de Tour meenemen zal dat wel een moeilijk verhaal worden. Dan zal hij bij de vlakke aankomsten toch in dienst moeten rijden. Hij is echter nog jong, dus z’n groene kans zal wellicht nog wel een keertje komen.

Ab Normaal 19 december 2019 om 09:54

Dit jaar Van Aert mee en Groenewegen thuislaten denk ik Van Aert past wel in de klimploeg en Groenewegen niet. Dan kan Groenewegen mooi naar de Giro met een sprinttrein.

WernerFranke 19 december 2019 om 12:27

+Vuelta met een pak sprintkansen

Brabander 19 december 2019 om 10:00

Zou mooi zijn als er eindelijk weer eens voor ‘groen’ gestreden wordt. Is nu eigenlijk toch een soort van geschenk aan Sagan

Wheely 19 december 2019 om 10:30

Zal niet lang duren voordat VdP zich ook gaat mengen in de strijd om het groen denk ik. Die heeft daar helemaal de kwaliteiten voor.

moa 19 december 2019 om 10:37

Hoe bedoel je? Al helemaal, wat komt WVA dan tekort?

S. Morgenstern 19 december 2019 om 10:43

Snelheid en plaatsing, in vergelijking met degene die nu die trui wint.

Wheely 19 december 2019 om 10:46

Combi van sprinten, klimmen en recupereren. Matje vindt het heerlijk om die tussensprintjes te pakken en kan daarna nog lekker meedoen voor de dagzege. Ik zeg nergens dat Wout ook maar iets te kort komt, enkel dat Mathieu zijn kwaliteiten perfect matchen bij het groen.

moa 19 december 2019 om 10:36

WVA moet weg bij TLJ als hij geen betere rol krijgt. Hij moet zich elke dag leeg rijden in de sprint- of klimtrein. Enkel de klimmers zijn hem daar dankbaar voor. Groenewegen en Teunissen hebben al bewezen, en gezegd, dat ze enkel voor zichzelf rijden.

S. Morgenstern 19 december 2019 om 10:42

Waar maak je de dankbaarheid van de klimmers uit op?

Geraint 19 december 2019 om 10:51

Tot een maand vooraf wist Van Aert niet eens dat hij de Tour zou rijden. Dat hij naar daar vertrokken is in een dienende rol is niet helemaal vreemd. Dan nog heeft hij best zijn kansen gekregen en gegrepen.

Ik denk dat hij voorlopig gewoon goed zit bij Jumbo die als ploeg in het algemeen enorme stappen aan het zetten is. Voor Wout is het in eerste plaats gewoon zaak om terug op niveau te komen na die toch wel zware blessure.

Mike1973 19 december 2019 om 10:56

Waarom zou van Aert weg moeten bij TJV? Hij is de absolute kopman in het voorjaar. Daar ligt voorlopig zijn prioriteit. Verder krijgt hij genoeg kansen in het tijdrijden en ook in de Tour. In de etappe die van Aert won, hielp Kruijswijk hem zelfs nog.

Panache 19 december 2019 om 11:02

De renner Van Aert heeft het wel in zich, maar TJV zal het terecht niet toestaan.
1) TJV wil de Tour winnen, dus is er enkel plaats voor teamspelers en niet voor vrijbuiters.
2) Indien TJV door blessures en/of andere pech geen gooi kan doen naar het Geel, dan zal de ploeg starten met de snellere Groenewegen en speelt Groenewegen de rol van Kittel en Van Aert de rol van Degenkolb (zoals Skill dat destijds voortreffelijk deed). In zo'n verdeling haal je niet genoeg punten voor Groen.

Ab Normaal 19 december 2019 om 12:58

Niet eens.
Je kunt Roglic en Dumoulin naar de Tour sturen met 5 knechten en dan Van Aert die af en toe zijn werk moet doen, maar als eenling voor het groen mag gaan.
Hij heeft geen knechten nodig, Groenewegen wel.
Roglic
Dumoulin
De Plus
Bennett
Kuss
Gesink
Martin
Van Aert

Lijkt mij een uitstekende selectie voor de Tour.

Brabander 19 december 2019 om 13:02

Eensch met Ab. Het is allemaal best in te passen zo

Panache 19 december 2019 om 13:11

Het lijkt mij niet realistisch om kans te maken op Groen zonder enige ondersteuning. Al die etappes af en toe werken, niemand die je loodst, niemand die je positioneert, niemand die de sprint voor je aantrekt…. En dat geldt dan voor tussensprint én eindsprint. Van Aert is superman niet.

Ab Normaal 19 december 2019 om 14:07

@Panache
Er zijn zat sprinters die altijd hun eigen weg zoeken, maar die sprinten enkel voor het vlakke.
De laatste jaren is er toch niemand die een serieuze poging gedaan heeft voor het groen buiten Tsaar Peter?
En laat die nu net dit jaar, naast de voorjaarsklassiekers, ook nog willen presteren in de Giro. Ik denk dat het kan.

Massimo Bataille 19 december 2019 om 16:02

Zonder ondersteuning is wel zeer moeilijk/ tot onmogelijk. Het is 1 ding om een wiel te zoeken in de laatste km en zo proberen in goede positie te komen. Het is iets anders om de laatste 10km goed te blijven zitten.
1 renner zoals Teunissen die hem vooraan houdt en goed afzet in de laatste rechte lijn is denk ik wel noodzakelijk. Zelfs Sagan heeft vaak 1-2 renners die hem vooraan houden in die laatste km’s.

En dumoulin zie ik ook niet in de Tour ploeg: Roglic, Kruijswijk, Bennett, De plus, Martin, Teunissen, Van Aert + 1 allrounder lijkt mij ook een topploegje.

Wheely 19 december 2019 om 11:18

Meerdere snelle mannen in een team zou je tactisch nog best uit kunnen spelen in de strijd om het groen maar dan moet dat ook echt het hoofddoel zijn van dat team. Team Hema zou dat best kunnen als ze met twee sprinttreinen naar de Tour gaan en zo alle punten voor de neus van de anderen proberen weg te kapen. Maar goed dit gaan ze natuurlijk nooit doen.

kelderfan 19 december 2019 om 11:37

Ik zie die kanjer wel met het groen naar huis gaan. Als hij Mike Teunissen meekrijgt, dan moet zeker lukken.

Titaantje 19 december 2019 om 16:35

Er wint per jaar slechts 1 renner de groene trui. 90% denkt dat Van Aert dat wel een keer gaat flikken. Dat denk ik toch niet. Eerst maar eens consistent zien of hij in biljartvlakke ritten ook top 5 kan sprinten. Op dit moment heb ik geen reden om te veronderstellen dat hij een Sagan er zomaar oplegt. En dan komt daarna meneer vd Poel er nog eens bij, en wellicht kan een Ewan ook nog wel wat meer.

Kelder is de Man 19 december 2019 om 19:02

Niet ontopic, maar sprak vandaag iemand die beweerde dat Robert Gesink veganist is. Van Froome weet ik dat hij het aan het proberen is nav The Game Changers, maar over Gesink kan ik niets vinden, behalve een artikel van september waarin wordt gezegd dat niemand binnen Jumbo veganist is.

Wheely 19 december 2019 om 19:59

Heeft inderdaad niks met het bericht te maken maar ik ben stiekem ook wel benieuwd welke wielrenners een plantaardig dieet volgen, al dan niet naar aanleiding van die film. Ikzelf at al zoveel mogelijk vegetarisch maar kan me zeker voorstellen dat er voor een hoop sporters wat gaat veranderen.

Panache 19 december 2019 om 20:11

Lijkt mij stug dat een man van het kaliber Froome, waarbij alle details geoptimaliseerd worden, gaat experimenteren met voeding op basis van een gekleurde en bij elkaar verzonnen documentaire. Vegan = top (voor de normale mens), voor een topsporter spelen met vuur.

Kelder is de Man 19 december 2019 om 20:21

Spelen met vuur.. misschien, maar waarom niet een jaartje proberen. Las dat Froome in een transitionele fase zit. Af en toe nog vlees. Ben wel serieus benieuwd hoe het uitpakt. Met alle respect voor Djokovic en Tyler Hamilton. Wielrennen vergt wel wat meer denk ik.

west 19 december 2019 om 20:22

Die hele “the game changers-docu” is één grote zak bullshit.

Kelder is de Man 19 december 2019 om 20:30

Lol.. En waar baseer je dat op?

Panache 19 december 2019 om 21:25

Voeding is dermate complex dat je ‘leken’ op een mooi gepresenteerde manier alles kan wijs maken.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/18/een-heldenverhaal-met-planteneters-a3977302

En uitgebreider (Engels): https://www.biolayne.com/articles/research/the-game-changers-review-a-scientific-analysis/

Wheely 19 december 2019 om 22:09

Die film is inderdaad erg Amerikaans en natuurlijk is het allemaal niet zo zwartwit maar er wordt wel aangetoond dat je topsport kunt bedrijven met een plantaardig dieet. Iedereen is natuurlijk anders en reageert anders op verschillende diëten dus laat me niet generaliseren maar dat heel veel vlees eten ongezond is wist ik allang, dat geldt natuurlijk ook voor sporters. Daar is de wetenschap het ook echt wel over eens.

Samlambeej 20 december 2019 om 11:18

Edit redactie: Niet doen

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair