Wout van Aert ondanks hapering dé grote winnaar openingsweekeinde
Analyse De hashtag #samenwinnen op de teambus is vervangen door de kreet ‘Beyond Victory’. Nog steeds is het samenspel van het collectief de kracht, maar in de zeges wil de ploeg nu verder dan de overwinning gaan. De komende jaren geschiedenis schrijven is de doelstelling van Visma | Lease a Bike, zodat de wielerploeg zich tussen de grootste sportploegen in de historie kan plaatsen. In het openingsweekeinde met zeges in Omloop Het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne is aan die ‘cyclopedie’ van de wielerploeg weer een hoofdstuk toegevoegd.
Laat ik voorop stellen dat ik het eigenlijk een beetje Hollandse branie vond toen twee jaar geleden de ambitie van de Nederlandse wielerploeg werd uitgesproken om in één adem genoemd te worden met historische sportclubs zoals rugbygrootmacht All Black en de basketballers van de LA Lakers in hun gouden jaren. Tel je zegeningen, zou je met enige bescheidenheid en nuchterheid zeggen. Na de hattrick Giro d’Italia, Tour de France en Vuelta a España van vorig jaar komt de ploeg echter met iedere dominante zege een stap dichter bij een bijzondere plek in de sportgeschiedenis.
De optredens in Omloop Het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne van de ‘killerbees’ waren opnieuw indrukwekkend. De eerste twee Vlaamse klassiekers benadrukten meteen wat de tactiek van de ploeg het komende voorjaar gaat worden. Al vroeg in de wedstrijd de kracht van het collectief uitspelen zodat er vanuit een overtal situatie gekoerst kan worden. Het betekent voor de concurrentie dat je eigenlijk vanaf de start al uiterst oplettend moet koersen.
In de Omloop was het plan om de koers al in een eerste plooi te leggen op zo’n 132 kilometer van de finish in Ninove. Vanaf dat moment werd het getal de kracht en speelde Visma | Lease a Bike het spel goed. Natuurlijk kun je zeggen dat de Nederlandse ploeg met een overtal van drie op zes (Wout van Aert, Christophe Laporte en Matteo Jorgenson reden van 49 kilometer van de streep tot aan de voet de Bosberg op 11 kilometer voorop met Arnaud de Lie, Toms Skujins en Thomas Pidcock) de Omloop al veel eerder naar hun hand had moeten zetten. Dat er nog een grote groep terugkwam, was toch een smetje. Desondanks nam de ploeg vervolgens met Jan Tratnik het heft weer snel in handen en werd de gekoesterde overwinning veilig gesteld.

De overmacht van Visma | Lease a Bike in Kuurne. Foto: Cor Vos
De ploegleiding gaf later aan dat het Van Aert en Laporte nog achter de hand had willen houden voor een sprint en hen daarom niet voluit had laten koersen. Nu Van Aert de sprint van de 32 achtervolgers voor de derde plek won, kun je dat stellen. Maar om Van Aert vooraf een honderd procent garantie in een sprint tegen Arnaud De Lie te noemen, dat is toch wel enigszins overdreven.
Berendries
Van Aert was zaterdag duidelijk nog niet top. Hét moment van de wedstrijd waarop dat zichtbaar werd, was op de Berendries waar Skujins een kloof sloeg en Van Aert en ook Laporte niet meteen een antwoord hadden. De Belg gaf later ruiterlijk toe dat hij diverse keren op zijn limiet zat.
Een etmaal later in Kuurne reed Van Aert echter heel overtuigend en legde hij zelf al op 88 kilometer van de finish de wedstrijd in een plooi door met Tim Wellens, Oier Lazkano en Laurence Pithie weg te rijden. Vanaf dat moment had Visma | Lease a Bike de wedstrijd weer volledig onder controle.
De dominantie van Visma | Lease a Bike was tijdens de eerste twee Vlaamse koersen groot en zal het vertrouwen binnen het team voor het komende voorjaar alleen maar versterken. Al wist de ploeg vorig jaar ook de vijf ‘opwarmers’ voor de kasseimonumenten te winnen: Van Baarle (Omloop), Benoot (Kuurne), Laporte (Dwars door Vlaanderen), Van Aert (E3 Saxo Bank Classic) en Laporte (Gent-Wevelgem). Op de grote afspraken ging het mis en moest geel-zwart uiteindelijk het hoofd buigen voor Tadej Pogacar en Mathieu van der Poel. Als je de woorden van Richard Plugge in een ander verband zou gebruiken, de eerste pannenkoeken waren voor ‘zijn’ kinderen.

Met Jan Tratnik en Wout van Aert op het podium in Omloop Het Nieuwsblad. Foto: Cor Vos
Duidelijk is het dat Visma | Lease a Bike in de Vlaamse klassiekers dit voorjaar opnieuw dé te kloppen ploeg zal zijn. De ‘wespen’ zullen overal vroeg openen om zo een overtal te creëren om vanuit die positie hun pionnen naar voren te schuiven. Een tactiek die jarenlang ook door de ploeg van Patrick Lefevere werd gehanteerd. De concurrentie weet dat ze hier in de breedte op moet reageren. Alleen dan kan het een strijd tussen de collectieven worden.
Collectieven
Lidl-Trek gaat er straks klaar voor zijn wanneer hun kopman Mads Pedersen zich naast Toms Skujins en Jasper Stuyven meldt. Alpecin-Deceuninck was dit weekeinde nog niet zichtbaar, maar brengt vanaf maart hun belangrijkste renners Mathieu van der Poel en Søren Kragh Andersen aan de start. Ondanks de afwezigheid van hun kopman Tadej Pogacar dit jaar in het Vlaamse werk vormt UAE Emirates met Tim Wellens en Nils Politt toch een blok. En hoewel Soudal Quick-Step niet direct in het koersverhaal, zeker niet in de uitslag imponeerde en uitblonk in pech, overheerst bij de ‘Wolfpack’ na het openingsweekeinde toch de overtuiging dat er met Kasper Asgreen, Julian Alaphilippe, Yves Lampaert en Gianni Moscon een collectief staat.
Visma | Lease a Bike, met Wout van Aert in het bijzonder, is de grote winnaar van het openingsweekeinde. Met de zege in Kuurne en een derde plek in de Omloop heeft Van Aert een prima afsluiting van zijn eerste blokje van dit seizoen. De Belg gaat nu naar El Teide op hoogte om zijn vorm daar naar de honderd procent tillen. Met de hapering op de Berendries in het achterhoofd zal dat ook nodig zijn. Want pas vanaf Harelbeke beginnen zijn confrontaties met Mathieu van der Poel en Mads Pedersen. Al zullen Alpecin-Deceuninck en Lidl-Trek straks vooral ook een antwoord moet hebben op de suprematie in de breedte van Visma | Lease a Bike.
En dan de analyse zelf: daarvoor wil ik toch de pannenkoeken-qoute van vorig jaar even aanhalen. Ook toen ging Visma op een soortgelijke manier van start. Maar toen uiteindelijk de balans werd opgemaakt na het seizoen, kwam de ploeg tot de conclusie dat de ECHT LEKKERE PANNENKOEKEN (of dikke vissen zo u wilt) aan de neus van Visma voorbij gegaan waren.
Ik denk dat de grootste zegen voor Van Aert&Co het feit is dat Pogacar dit jaar het Vlaamse gedoe overslaat. Waardoor de kans om hun collectief uit te spelen groeit. En waarbij Wout vooral moet gaan zorgen dat hij Matje kan matchen in de 1 op 1 duels. Want anders gaat het met de dikke vissen exact hetzelfde zijn als vorig jaar.
Enerzijds je punt vanwege de naamsverandering die je probeert aan te halen zodat je de prestaties daarmee zou kunnen downgraden. Sinds Plugge en ook Merijn Zeeman zijn begonnen bij deze ploeg, is er structureel en stapje voor stapje begonnen met het bouwen aan een ploeg die op elk front mee kan doen voor de winst. Een naamsverandering in een sport waar sponsoren leidend zijn dan als punt aanhalen, tekent enkel je eigen verstand van deze sport. Dit project is razend knap. Zeker ook omdat er echt als team wordt gereden. Dit team is echt indrukwekkend.
Dan je punt over de grote vissen. Giro, Tour, Vuelta. In de laatste een compleet eindpodium. Aardig gescoord. Vlaanderen was Pogacar beter. In Roubaix rijdt Van Aert op het meest ongelukkige moment lek terwijl hij Mathieu aardig onder druk had op het Carrefour. Het enige wat afgelopen seizoen ontbrak was een zege in Vlaanderen of Roubaix. Verder een subliem seizoen gereden en niets laten liggen.
Begrijpend lezen was ooit een vak op school, maar blijkbaar geven ze dat al lang niet meer. Wat denk je dat ik bedoel met "Neemt niet weg dat het knap is wat ze gedaan hebben."?
Maar als je de All-blacks of de Lakers wilt vergelijken met Vislab, visma, jumbo, lotto, blanco en haar voorgangers, dan is er gewoon het grote verschil dat je niet kunt aangeven welke naam het beestje volgend jaar heeft. En dan heb ik wat moeite met "beyond victory" en de achterliggende gedachte...
Ten tweede: hetgeen vorig jaar ontbrak was niet de RVV of PR, maar een monument of een wereldtitel. Bekijk de TJV filmpjes van de evaluatie van vorig jaar en de doelen van dit jaar, en ze zullen dat ook zelf aangeven. Juist ook omdat ze zwaar geinvesteerd hadden in de klassieke kern, met o.a. Van Hooijdonck, Van Baarle, Laporte en dit jaar ook Jorgensen. Dan is het leuk dat je rondes hebt gewonnen, maar de klassieke kern bleef toch met een kater achter.
Om dan aan te geven dat ik er doorheen zou zakken qua punten...
Dat is een beetje downplayen vind je niet? Leuk dat je rondes hebt gewonnen? Gaat hier niet om de Tour of Oman maar het winnen van de allergrootste koers op aarde en de twee andere grootste rittenkoersen op deze globe met drie verschillende renners, die en ik zeg dit nog maar eens niet als sterren binnen kwamen. Dat men de lat hoger legde bij de monumenten en niet won is correct maar de prestaties van de ploeg als slechts knap beoordelen is een tikkie neerbuigend. Ook in het klassieke voorjaar was het prima, winst in Omloop, KBK, Dwars door Vlaanderen, E3 en G-W is eigenlijk voor elke klassieke kern een droom.
Een wielerploeg heeft een structuur qua organisatie. Bij Visma LAB, is dat Blanco Pro Cycling, bij Bora is dat Ralph Denk zijn organisatie, bij DSM is dat Spekenbrink. Doordat in het wielrennen de sponsor gebruikt wordt als een naamsponsor verandert dit bij het wijzigen van een sponsor. De organisatiestructuur erachter blijft echter hetzelfde. Sinds Plugge begon zijn hij en Zeeman (en Heijboer) de belangrijkste strategen achter het succes van de ploeg. Dat is het vanaf Blanco het overnam van de Rabobank.
Hetzelfde geldt voor Spekenbrink. Het wisselen van sponsoren gebeurt bij voetbalclubs ook. Ajax ging van ABN Amro, Aegon, naar Ziggo. Feyenoord van ASR, Opel naar nu Europarcs. In het wielrennen had de ploeg dan constant een andere naam gekregen doordat je sponsor ook je naamgever is. Echter zijn er binnen de twee clubs die ik net als voorbeeld noem meer wijzigingen geweest dan in de organisatie van Jumbo-Visma. Kijk even naar wie het voor het zeggen hadden bij Ajax toen ze in 2019 de halve finale van de Champions League haalden en nu. Bij Visma is in die 5 jaar niks gewijzigd, enkel de sponsor. Bij Ajax is de duiventil groter dan bij de gemiddeld hobby duivenhouder. Het gaat dus kortgezegd om de structuur, de mensen die de lijnen uitzetten en de acteurs op het veld/fiets. En daar kun je Visma qua prestatie absoluut bij zetten. Ook al vind jij de naam dan belangrijker dan je te verdiepen in hoe het nu echt zit.
Was ondertussen wel weer een weekend waarin hij met zijn krachten heeft gesmeten. Laatste keer dat we Van der Poel en Van Aert dat vroeg in het seizoen zagen doen, vonden wij het allemaal fantastisch totdat Asgreen de Ronde van Vlaanderen won. Het succesrecept van vorig jaar was jezelf koest houden als de kinderpannenkoeken verdeeld worden.
En ja hij heeft met zijn krachten gesmeten, dat mocht ook omdat hij op stage gaat en nu geen koersen meer rijdt tot de E3. Dat is niet hetzelfde als te veel geven in Tirreno en erna direct (of toch zonder echte rustperiode) de monumenten moeten rijden.