Wout van Aert maakt zijn hattrick compleet in de Tour of Britain

vrijdag 10 september 2021 om 16:36
Wout van Aert maakt zijn hattrick compleet in de Tour of Britain

foto: Cor Vos

Wout van Aert heeft de zesde etappe van de Tour of Britain gewonnen. Op de oplopende finish in Gateshead versloeg de Belgische kopman van Jumbo-Visma Ethan Hayter en Julian Alaphilippe met een imposante eindsprint. Hayter behield de blauwe trui; wel naderde Van Aert de Brit tot op vier seconden.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

De zesde etappe ging over 198 kilometer van Carlisle in het graafschap Cumbria naar Gateshead (in de Tyne and Wear). Onderweg werd de North Pennines overgestoken, waarbij rond halfkoers de bergen Hartside, Killhope Cross en Burtree Fell van de eerste categorie moesten worden beklommen. Wie dacht dat het daarna in een vlakke lijn naar de finish zou gaan, kwam bedrogen uit. In de finale lagen nog enkele niet-geclassificeerde beklimmingen en ook de aankomst liep weer akelig op.

Cavendish in de ontsnapping
Na een snelle start kwam de lange ontsnapping in meerdere schijven tot stand. Jimmy Janssens van Alpecin-Fenix, Mark Cavendish (Deceuninck-Quick-Step), Colin Joyce (Rally), Rory Townsend (Canyon dhb SunGod) en Mason Hollyman (Israel Start-Up Nation) legden het fundament voor de vlucht. Wout van Aert wilde naar de kopgroep toespringen, maar de tweede van het klassement en winnaar van twee etappes werd tot de orde geroepen. Een groep met vier man lukte het wèl om naar de vijf vluchters toe te rijden.

foto: Cor Vos

Cavendish kreeg gezelschap van zijn ploeggenoot Tim Declercq en ook George Bennett (Jumbo-Visma), Daniel McLay (Arkéa-Samsic) en Mark Donovan (DSM) wisten de aansluiting te maken. Door het hoge tempo van Declercq brak vervolgens de kopgroep; behalve Declercq zaten ook Janssens, Joyce, Townsend en McLay aan de goede kant van de scheuring. Alleen Cavendish en Bennett konden nog terugkeren, voor Hollyman en Donovan was hun rol van voren uitgespeeld. Met een voorsprong tussen de drie en vier minuten doorkruiste de kopgroep de North Pennines.

In het peloton was het vooral INEOS Grenadiers, de ploeg van blauwe trui Ethan Hayter, dat de koers controleerde. Na de laatste geclassificeerde klim van de dag, Burtree Fell, kreeg de Britse ploeg in de achtervolging op de vlucht hulp van Movistar, Israel Start-Up Nation en Team DSM. Dat zorgde ervoor dat het verschil bij het ingaan van de laatste vijftig kilometer terugliep tot onder de drie minuten. Daarna liep het verschil steeds verder terug, en met nog 23 kilometer te rijden was het verschil teruggebracht tot onder de minuut.

foto: Cor Vos

Toppers roeren zich
Op twintig kilometer van de aankomst was McLay de eerste die het van voren liet lopen. Bij de andere vluchters was de samenwerking voorbij en met nog veertien kilometer te koersen waren alle vluchters bijgehaald. Op het niet-geclassificeerde klimmetje dat volgde probeerde James Shaw (Ribble Weldtite) het en hij kreeg Matteo Jorgenson (Movistar) achter zich aan. Shaw en Jorgenson vormden vervolgens ongewild een springplank voor Wout van Aert om aan te vallen, en hij kreeg Michael Woods, Julian Alaphilippe, Mikkel Honoré en Dan Martin mee.

Op de top kon ook Ethan Hayter zijn wagonnetje aanhaken. Alaphilippe was goed en terwijl de andere aanvallers een vluchtheuvel linksom namen, demarreerde de wereldkampioen aan de rechterkant van de weg. Juju werd echter weer ingerekend, waarna zijn ploeggenoot Honoré het probeerde. Daarna waren het Martin en Gonzalo Serrano die versnelden, en Carlos Rodriguez ging in dienst van Hayter achter het duo aan. Omdat het op en af bleef gaan, bleven renners uit het elitegroepje het proberen.

Met nog acht kilometer te gaan viel Woods aan en de Canadees pakte een mooi gaatje. Het gat werd echter dichtgereden door Jorgenson met de anderen in de elitegroep in zijn wiel. Movistar geloofde zichtbaar in de kansen van puncheur Serrano. Met tien man reed de elitegroep naar de laatste kilometer: Hayter en Rodriguez (INEOS), Serrano en Jorgenson (Movistar), Alaphilippe en Honoré (Deceuninck-Quick-Step), Woods en Martin (Israel Start-Up Nation), Van Aert van Jumbo-Visma en Shaw van Ribble Weldtite.

foto: Cor Vos

Machtige sprint bezorgt Van Aert de winst
Rodriguez leidde de groep, tot Honoré de sprint begon aan te trekken voor Alaphilippe. Shaw en de anderen schoven mee in het wiel van de wereldkampioen. Alaphilippe en Hayter begonnen vrijwel tegelijk aan hun sprint, maar het was de machtige sprint van Van Aert waar niemand een antwoord op had. Daarmee haalde de Belgische renner zijn derde etappezege binnen, nadat hij ook al de ritten naar Bodmin en de Great Orme won. Hayter kwam als tweede over de aankomst, Alaphilippe werd derde.

Dit artikel delen:

64 Reacties

madeinstars 10 september 2021 om 16:38

Is veruit de beste in koers hier.

Willem Kieft 10 september 2021 om 16:40

Nou veruit… zo heel veel slechter is Hayter ook niet.

wimvl 10 september 2021 om 16:45

@wWillem Kieft. Wout is gewoon de beste in koers. Zonder die pech van gisteren was hij nog altijd leider. Is het nu zo moeilijk om dat toe te geven.

Deel Koeper 10 september 2021 om 16:50

Bij die aanval ging het ook wat krampachtig, vraag me af of hij zonder Rodriguez wel was teruggekeerd.

Willem Kieft 10 september 2021 om 17:59

Edit redactie: niet doen

Chippen 10 september 2021 om 18:38

als er iemand is die nogal zwaar overdreven reageert en niet tegen weerwoord lijkt te kunnen, dan is dat in dit geval toch niet wimvl

Lalsacien 10 september 2021 om 18:41

Wout is de beste man in koers! Over veruit de beste valt te discussiëren.

Willem Kieft 10 september 2021 om 18:54

Edit redactie: on-topic graag

Willem Kieft 10 september 2021 om 18:57

En speciaal voor Chippen; wimvl geeft hier geen weerwoord, wimvl geeft een volstrekt verkeerde weergave van wat ik zeg. Dat zijn twee fundamenteel andere dingen.

peter s 10 september 2021 om 18:57

@ Willem Kieft….rustaagh, Wout is toch gewoon n Hollander

Willem Kieft 10 september 2021 om 19:01

Edit redactie: niet provoceren

Pascal Mortier 10 september 2021 om 19:10

Hayter rijdt een zeer sterke koers net zoals Wout, maar heeft dankzij een gelukje de blauwe trui om de schouders…het weze hem gegund ;-)
Vanwege een Vlaming :-D

Chippen 10 september 2021 om 19:13

@willem kieft

ik zie een reactie die echt niet meer is dan “nou, dat vind ik niet”, waarna dit wordt beschouwd als idioterie, gedachtenpolitie en gejank.

mogelijk heeft de wielerflitser in kwestie bij andere nieuwtjes irritanter of vervelender gereageerd, maar in dit losstaand geval is de reactie nogal zwaar overdreven.

Willem Kieft 10 september 2021 om 19:23

Edit redactie: hou het on-topic graag, bedankt

Bak-a-Bloc 10 september 2021 om 19:26

Jemig, Willem Kieft, wat een overspannen reaktie. wimvl geeft gewoon iets feitelijks aan: als van Aert niet achter die val gezeten had was hij nog altijd leider geweest. Zo simpel is het en niet anders. Je mag alles zeggen, maar je reageert hier stompzinnig mijns inziens.

Willem Kieft 10 september 2021 om 19:32

Bak-a-blok, even de citaten op de steling dat WvA veruit de beste is:

ik: “Nou veruit… zo heel veel slechter is Hayter ook niet.”

wimvl: “Wout is gewoon de beste in koers. Zonder die pech van gisteren was hij nog altijd leider. Is het nu zo moeilijk om dat toe te geven.”

Vertel jij mij nou eens waar ik ontken dan Van Aert beter is dan Hayter. En graag zo precies mogelijk. Ik ben namelijk oprecht geinteresseerd hoe je dat in mijn commentaar kan lezen dat ik Hayter beter vind dan Van Aert.

Bak-a-Bloc 10 september 2021 om 19:39

@Willem Kieft: Dat spelletje speel ik niet. Je reageert overspannen: wimvl zegt toch niet dat Hayter slecht rijdt? Hij zegt alleen maar dat van Aert zonder die val nog aan de leiding had gestaan. Je kan alles opblazen wat je wil, maar je blaast vooral jezelf op…

Willem Kieft 10 september 2021 om 19:42

Hoezo speel je dat spelletje niet? wimvl namelijk wel. Hij beweert iets dat ik helemaal niet zeg en gaat me daar de les over lezen. Net als jij eigenlijk. Alleen doet wimvl dat zeer regelmatig en zie ik jou hier voor het eerst.

Bak-a-Bloc 10 september 2021 om 19:44

Ik denk dat jij meer leest in zijn bericht dan ik.

Willem Kieft 10 september 2021 om 19:54

Ik “ken” wim.

Bak-a-Bloc 10 september 2021 om 20:04

OK, ik ken ‘m niet, dus ik lees alleen maar wat hij hier heeft geschreven. Op basis daarvan lijkt mij jouw reaktie wat overdreven en kennelijk ingegeven door andere/voorgaande discussies…

Bak-a-Bloc 10 september 2021 om 22:10

@WF-redactie: Ik begrijp niet waarom julie Willem Kieft zijn berichten moeten censureren. Er was niks schokkends in zijn berichten, alleen maar dingen waar we het erg mee oneens kunnen zijn. Is dat genoeg om ze te censureren? Lijkt mij niet…

Petje 10 september 2021 om 16:39

Nu sprinten voor eindwinst

Willem Kieft 10 september 2021 om 16:40

Zou Hayter op termijn een TdF-winnaar kunnen zijn? Kan klimmen, is ongelofelijk explosief en kan een goede tijdrit rijden. Een beter versie van Thomas lijkt het. Kan Van Aert nog niet bijbenen maar is ook vrijwel precies vier jaar jonger.

madeinstars 10 september 2021 om 16:41

Nee, dat denk ik niet.

Amio1998 10 september 2021 om 16:41

Hayter is zeker geen goede klimmer. Het is slechts een goede puncher. Alaphilippe 2.0 maar dan iets minder bergop en een betere sprint

Wheely 10 september 2021 om 16:43

Ik zie Hayter liever klassiekers rijden. Denk dat ie daar ook hoge ogen kan gaan gooien.

hartstikkebedankt 10 september 2021 om 16:43

Als je wilt vergelijken dan eerder met de jonge Boasson Hagen of Kwiatkowski, maar dan klimt/puncht Hayter denk ik wel weer iets beter dan Hagen en het is een iets ander type dan Kwiat maar hè

Deel Koeper 10 september 2021 om 16:46

Laat ons op zijn minst wachten tot hij eens 1 keer heeft meegedaan in een rondje op WT-niveau.

Willem Kieft 10 september 2021 om 16:48

Ik vond hem juist wat beter klimmen dan Flip. En hij kan een stuk beter tijdrijden.
Flip lijkt overigens momenteel enigszins overvleugeld op zijn eigen terrein door zowel Van Aert als Hayter.

adelaarvanantwerpen 10 september 2021 om 16:54

Hij klimt niet beter dan Alaphilippe. Op de zwaarste aankomst moest hij gewoon duidelijk passen en ook vandaag had hij het lastig na die aanval van Woods. Voor Alaphilippe is het parcours in deze RVGB niet zwaar genoeg om echt van WVA en Hayter af te geraken. Al denk ik sowieso dat hij Wout er nergens uit rijdt.

Willem Kieft 10 september 2021 om 18:05

Ik denk niet dat er momenteel enige klim is waar Flip Van Adrt echt kan lossen. Niet eens omdat Flip minder is geworden, maar Van Aert is alleen maar nog sterker geworden.

Martino87 10 september 2021 om 16:40

Wat een domme tactiek van Ineos zeg! Ze hadden toch zo een groepje weg kunnen laten rijden zodat de bonis weg waren?

Willem Kieft 10 september 2021 om 16:41

Movistar reed ook vrolijk mee. Kan je altijd op vertrouwen als het niet te slim moet zijn.

AnderJ 10 september 2021 om 16:42

Lijkt me dat ze hoopten dat Hayter zou winnen.

Deel Koeper 10 september 2021 om 16:48

Misschien dachten ze dat een kleiner groepje nog wel zou worden teruggehaald door het peloton en dat er dan in een sprint meer volk tussen Van Aert en Hayter zou zitten. Nu waren nummers 1 en 2 evident.

xistnc 10 september 2021 om 16:54

Ik zie niet wat Ineos hier verkeerd heeft gedaan. Ze hebben de kopgroep binnen schot gehouden, maar niet ingerekend. En in de groep van 10 heeft Rodriguez alleen achter directe concurrenten echt gereden. Daarbij kan Hayter in een kleine groep makkelijker in het wiel van Van Aert finishen dan in aanwezigheid van ‘echte’ sprinters.

AnderJ 10 september 2021 om 17:02

@xisntc: idd. Hayter staat ook nog steeds in de leiderstrui…

Martino87 10 september 2021 om 17:56

Maar daarmee was het duidelijk dat hij sowieso van zijn voorsprong zou gaan inleveren.

Alfons Haavers 10 september 2021 om 16:41

Stond geen maat op. Vermakelijke ronde wel.

Dikke vrouw 10 september 2021 om 16:53

Woow wat is woutie in vorm zeg!

Tony 10 september 2021 om 18:12

Wout is een toprenner. Hij presteerd het hele jaar. Een van mijn favorieten om naar te kijken.

Murcia 10 september 2021 om 16:55

Is hier de beste man in koers, eerst gepoogd als ploeg met Bennett vooruit om de knechten van INEOS af te matten wat niet helemaal lukte omdat ISN en Movistar vandaag ook de etappe wilden pakken en dan op de laatste klim voor de aanval gekozen zij het dat Woods de lont in het kruidvat stak die leidde tot een select groepje. Hayther kon daar alleen maar bij aansluiten door Rodriguez. Uiteindelijk in de sprint weer zijn derde van de week te pakken en de eindzege is ook niet zo ver weg.

Marik 10 september 2021 om 17:16

Wout is een absoluut fenomeen, wat een kerel zeg! Hij zorgt ervoor dat de koers mooier en aantrekkelijker wordt.

Covadonga 11 september 2021 om 16:55

Die Hayter is anders ook niet slecht. Hij heeft bovendien het parcours tot nu toe sneller afgelegd dan wie dan ook.

LB108 10 september 2021 om 17:27

Van Aert – Hayter – Van Aert – Hayter.
*gaap*

Dikke vrouw 10 september 2021 om 17:58

LB108 gaap

rahimns 10 september 2021 om 18:42

Je vergeet Carpenter

Chippen 10 september 2021 om 18:52
Quote:
Je vergeet Carpenter

met terugwerkende kracht misschien tactisch wel een fout van van aert om daar niet mee te sprinten voor de 2e plek, hij geeft daar gewoon 6 seconden gratis weg aan hayter, iemand die hij toch kan hebben in een sprint

Willem Kieft 10 september 2021 om 19:03

Als ik het me goed herinner sprintte hij wel mee maar zat hij gewoon klem.

hjjanssen1973 10 september 2021 om 17:55

Sjappoo voor Wout! Verder natuurlijk ook Hayter en Flip heel goed. Woods ook een paar keer hoog, had ik niet verwacht. En nu dan 2 dagen sprinten met de Manx?

Marcus Aurelius 10 september 2021 om 18:29

Eindzege toch nog lang niet zeker. Ze gaan er bij Ineos nog wel eens een lap op geven om de boni secondes te laten wegglippen.

Jean Dumas 11 september 2021 om 02:10

Vandaag weer zo’n parcours, smullen.

boody 10 september 2021 om 18:33

Wout is altijd goed voor vuurwerk. Pure klasse.

Verweggistan 10 september 2021 om 19:51

DNF PAGE Charles –
DNF TURNER Andrew

:). Ik had het boek graag gelezen, maar ja helaas DNF
(bron PCS)

Romāns Vainšteins 10 september 2021 om 22:30

Heerlijk Verweggistan! Vanochtend ook al met Konaviovilas. Goed bezig.

Kopinkas 11 september 2021 om 02:01

Super! Het is wachten op de dag dat er een Cliff en een Hanger samen aan de start staan..,

djerkson 11 september 2021 om 10:34

Schitterend!

popo 10 september 2021 om 20:12

Wereldkampioen is nu wel bekend, denk ik zo!

popo 10 september 2021 om 20:13

Wereldkampioen is nu wel bekend!

Pascal Mortier 10 september 2021 om 20:37

52 wedstrijddagen:
11 overwinningen
4x 2e
4x 3e
21x top 5
Daar kan je mee thuis komen :-)

Michiel 10 september 2021 om 21:04

Tering Jantje!

bloemist 10 september 2021 om 21:45

Ik kom tot vandaag aan 44 wegwedstrijden voor Wout.

Pietspeed 10 september 2021 om 22:18

Wout, klasbak. Beste in koers. Doet een Van der Poeltje. Maar denk dat hij het kwartet nog wel volmaakt, hoewel hij niet meer over de limiet zal gaan of iets gaat forceren :-).
Behaalde resultaten in het… geen garantie voor een WK titel of PR winnaar. Zullen meer kapers op de kust zijn.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair