Wout van Aert klopt Mathieu van der Poel in Dendermonde

Wout van Aert klopt Mathieu van der Poel in Dendermonde

Van Aert wint in Dendermonde - foto: Cor Vos

zondag 26 december 2021 om 16:09

Wout van Aert heeft het eerste duel met Mathieu van der Poel in zijn voordeel beslist. De Belg reed zondag in Dendermonde na bijna 35 minuten weg bij Van der Poel, die nog wel tweede werd.

Voor het eerst dit seizoen stonden Tom Pidcock, Mathieu van der Poel en Wout van Aert samen aan de start van een veldrit. Pidcock en Van Aert zagen we dit jaar al samen in Boom en Val di Sole, Van der Poel besloot door een knieblessure wat later aan zijn veldritseizoen te beginnen.

Dat MVDP in Dendermonde terugkwam van een blessure, was niet te zien. De Nederlander schoot er na de start als een pijl vandoor. De inhaalrace vanaf startrij drie was daardoor binnen een mum van tijd voltooid. Het jagen op Toon Aerts, die de beste start kende, kon daarmee beginnen.

Als eerste sloot hij aan bij de kopman van Baloise Trek Lions. Van Aert kon daarna niet uitblijven. Enkele minuten later reden er drie renners vooraan: Aerts, Van der Poel en Van Aert. Andere toppers als Eli Iserbyt, Michael Vanthourenhout en Pidcock waren in geen velden of wegen te bekennen.

Van der Poel rijdt voor Van Aert – foto: Cor Vos

Aerts past als eerste, Van der Poel daarna
De drie bleven daarna tot 35 minuten in de veldrit bij elkaar. Van Aert had even daarvoor nog een voorsprong van een paar tellen gehad op Aerts en Van der Poel, maar de renner van Jumbo-Visma was (nog) niet bij machte geweest om die voorsprong te verzilveren.  Aerts was daarna de eerste die moest passen.

Ook Van der Poel kreeg het een aantal minuten later weer lastig. Van Aert reed zo voor de tweede keer in de wedstrijd weg bij de wereldkampioen. Met nog drie rondes te gaan was zijn voorsprong zelfs elf seconden. Besliste Van Aert hier de Wereldbekercross in Dendermonde in zijn voordeel?

Vier op vier voor Van Aert
Ja, zo bleek later. Aan de finish koesterde Van Aert een voorsprong van meer dan dertig seconden op zijn rivaal. De Belg behield op deze manier zijn perfecte score dit veldritseizoen: vier op vier.

flag-be Wereldbeker Dendermonde
Uitslag mannen
1. flag-be Wout van Aert
2. flag-nl Mathieu van der Poel
3. flag-be Toon Aerts
4. flag-be Michael Vanthourenhout
5. flag-be Quinten Hermans
6. flag-nl Corne van Kessel
7. flag-be Laurens Sweeck
8. flag-gb Tom Pidcock
9. flag-be Eli Iserbyt
10. flag-nl Lars van der Haar

Dit artikel delen:

36 Reacties

Marik 26 december 2021 om 16:14

Sterk van Wout, die is met een mooie streak bezig. Van der Poel gewoon top voor zijn eerste wedstrijd.

Murcia 26 december 2021 om 16:16

Meesterstuk van van Aert die na een vrij voorzichtige start in ronde 5 er deftig de pees oplegde en daarmee Matthieu de nek omdraaide. Die werd tweede in zijn eerste optreden wat nogmaals bevestigd dat zij echt de grootmeesters zijn. De quote van Herijgers ergens in het begin waar hij sprak over de echte mannen is nog duidelijker.
Toon goed derde en de rest moeten we met zaklampjes gaan zoeken.

Knap parcours waar nu al veel meer gefietst kon worden en het wasbord waar je wel moest lopen vond ik enorm grappig.

5211 26 december 2021 om 16:19

edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten

Gebruikersnaam 26 december 2021 om 16:19

Ben het wel eens met de heer Wuyts, de term grote drie mag wel terug worden opgeborgen, die zijn echt maar met zijn tweetjes.

Cross zelf was wat voorspelbaar, verwachte top 3 in verwachte volgorde met verwachte verschillen.

Morgen in Zolder winst voor Mathieu, die zal zich willen bewijzen en denk dat Wout ook niet te veel moeite gaat doen om daar al te veel tegen te stribbelen. Al had ik het idee dat Van Aert vandaag wat slimmer en op reserve reed, dus misschien toch? Niet dat het uitmaakt, op een parcours als Zolder is Mathieu sowieso vlotjes de betere.

5211 26 december 2021 om 16:21

Kan je goed volgen. Toch benieuwd hoe Wout morgen zich verdedigt. Vind hem technisch ook beter en gedurfder rijden dan vorige jaren.

WernerFranke 26 december 2021 om 16:22

Waarom zou van Aert morgen laten lopen? Dat slaat toch nergens op.

5211 26 december 2021 om 16:25

Wout gaat niet laten lopen. Hooguit dat Mathieu morgen weer ongeveer top is en parcours hem beter past.
Wout dit jaar volgens mij sterker en technischer dan jaren voorheen, dus kan evengoed ook morgen winnen.

Of heeft Pidcock zijn zinnen op Zolder gezet.

Gebruikersnaam 26 december 2021 om 16:36

Er zit ook nog iets tussen laten lopen of diep in het rood gaan om zo lang mogelijk te proberen aanklampen. Het eerste is onopvallend 6e worden, het tweede is tweede worden op 10 seconden. Ik verwacht een tweede plek op een half minuutje. Wout die volgt zolang dat enigszins comfortabel kan en wanneer Mathieu versnelt, afhaakt en chill naar een 2e plek rijdt.

Een Van Aert die dus niet koppig blijft terugvechten in de hoop dat hij per ongeluk toch eindelijk eens kan winnen na een foutje. Dat is meer voor de gefrustreerde Van Aert die al 15 keer 2e is geëindigd, deze lijkt me evenwichtiger. Deze Van Aert lijkt me al tevreden als hij de komende weken nog een keer of 2/3 kan winnen (waaronder het BK).

Michelangelo 26 december 2021 om 17:05

De term “grote 3” had uberhaupt door Wuyts niet eens van stal gehaald moeten worden in de cross.
Er zijn er 2, en dan een hele tijd niets. Op een modderparcours komt Toon nog het meest in de buurt, op een klimparcours doorgaans Pidcock, en op een intervalparcours Iserbyt. Maar allemaal zonder de allure van de grote 2.

Zolder ben ik echt wel benieuwd naar. Want Mathieu viel me niet tegen vandaag op een parcours als dit. En ik heb Wout ook al tekeer zien gaan in Zolder in het verleden. Conditioneel lijkt Wout me op dit moment gewoon nog een tikje beter dan Matje.

Maar zeg nou zelf: zonder deze twee is het kijken naar een slagroomtaart zonder slagroom…

Barry Batsbak 27 december 2021 om 00:02

Weet je wat Mich; nee ik zeg het gewoon niet zelf. Dit was geen mooiere wedstrijd dan die van het vorige crossweekend. Dat waren mooiere wedstrijden, echt een cadeautje en spannend tot de laatste paar honderd meter voor de eindstreep. Vandaag was het eigenlijk een tamelijk saaie cross die net na halfkoers al in de plooi lag. Wel een mooie demonstratie van de machtsverhoudingen op het moment. Maar ik vond de wedstrijd an sich niet aantrekkelijker dan die van Rucphen en Namur. De knapste prestatie was wat mij betreft nog Toon Aerts die de schade heel behoorlijk wist te beperken en lang mee kon. Van Aert en Van der Poel deden exact wat je ervan mocht verwachten zonder een sprankje extra. Prima cross, maar niet meer dan dat.

De Cabybara van de Conradkade 26 december 2021 om 16:20

Van Kessel wat onder de radar toch ook een sterke cross gereden.

Vooral het begin was enerverend met de strijd tussen Wout, Mathieu en Toon. Zin in de komende cross volle dagen.

meqadon 26 december 2021 om 16:21

Een mooie, doch berijdbare, moddercross gezien vandaag. En ook nog 5 ronden lang een duelletje gekregen. Ik hoop dat iedereen deze keer tevreden is over het parcours?

De Cabybara van de Conradkade 26 december 2021 om 16:24

Dat lopen over het wasbord was geen gezicht, toch?

Lopen over een wasbord (hier) of bergaf lopen (Namur) moet echt voorkomen worden.

pitje 26 december 2021 om 16:24

Op zulk parcours, nu niet, morgen niet, nooit niet.

Dion 26 december 2021 om 16:25

Toen Iserbit zei dat hij geen veldvulling is. Mooi was die tijd.

Niemand heeft wat in te brengen als de grote twee meedoen.

Lalsacien 26 december 2021 om 18:46

Het lijkt alsof Iserbyt bewust zijn seizoen indeelt om de beste vorm te hebben zolang Van Aert en MVDP er nog niet zijn. Zo kan hij het beste scoren.

Michelangelo 26 december 2021 om 18:53

Werd bevestigd door jurgen mettepenninge…

Maillot à Pois 26 december 2021 om 19:00

Iserbyt zelf zei het ook gewoon in het interview vooraf, dat zijn eerste doel vandaag was zijn leidersplek in de wereldbeker proberen consolideren, en dat hij ervan uit ging dat plekken 1 en 2 sowieso weg waren.

Dion 26 december 2021 om 20:45

Dat zegt ie vandaag ja. Hij heeft ook al geroepen dat hij mee kan doen voor de overwinning als de grote twee meedoen. Dat is toch bijna altijd een leugen.

Michelangelo 26 december 2021 om 21:11

@dion,
Ik moet dit jaar toch echt opkomen voor mijn kleine vriend. Voorgaande jaren blies hij heel vaak hoog van de toren, om er vervolgens in de de eerste de beste cross achter te komen dat hij letterlijk en figuurlijk te klein was voor het tafellaken. Maar dit jaar heeft hij zich veel bescheidener opgesteld.
Enige ding waar ik hem op heb “betrapt” is dat hij aan het begin verongelijkt deed dat op alle promoposters foto’s stonden van de gelegenheidscrossers Mathieu en Wout, terwijl die allebei maar 10 crossjes rijden. Maar het mag toch duidelijk zijn dat een cross als die vandaag heel anders is dan alles wat we aan het begin van het seizoen zagen van Iserbyt&co…

Chippen 26 december 2021 om 21:31

lijkt me vooral valse reclame. adverteren met iets wat zelden tot nooit beschikbaar is

Dikke Man 26 december 2021 om 16:31

Toontje lijkt aan het trainen te zijn door elk weekend een half uur boven zijn kunnen rond te peren. Opzichtig, maar wie weet is dit wel de manier om een stap te zetten volgend seizoen. Verder weinig wijzer geworden van deze saaie cross. Wout is goed, Mathieu ook. Precies zoals je het van tevoren zou verwachten.

5211 26 december 2021 om 16:33

Haha, mijnheer is absoluut niet chauvinistisch.

Mystery Rider 26 december 2021 om 16:39

Ik vond dat Matje echte wel lang mee ging, na twee en halve rond dacht ik dat hij het opgaf, maar toch nog mooi wat tegenwerk gegeven! Was ook wel duidelijk dat Wout niet zijn beste dag had na een zware team stage!

Dat de rest dan zo op achterstand gereden wordt is echt jammer!

Romano1800 26 december 2021 om 16:39

Nou baggermonde uitgelopen zoals ik gedacht had na ronde 6 allebei iets ingehouden gereden had van aert hier wel met een grotere afstand zien winnen op mvdp dus denk dat het morgen ook een gelopen race is

Dion 26 december 2021 om 16:41

Als je interpunctie gaat gebruiken snappen we wel wat je bedoelt.

Koers 26 december 2021 om 18:38

@dion, je snapt toch wel welk punt hij probeert te maken?

Dion 26 december 2021 om 20:46

Na twee of drie keer lezen wel.

xistnc 26 december 2021 om 16:39

Wout met de handrem in de eerste ronde en ook daarna hoefde het gas nooit vol open. Mathieu duikt zoals verwacht in het grote gat tussen Wout en de rest. Ik ben benieuwd hoe hij het zelf ervaren heeft en of hij iets over zijn rug wil zeggen.

Michelangelo 26 december 2021 om 16:46

Als eerste: hulde voor de organisatie. Vorig jaar een veredelde veldloop in Baggermonde, dit jaar gewoon een goede moddercross in Dendermonde. Waar nog steeds gelopen moest worden, maar waar je op heel veel plekken de keuze had tussen lopen en fietsen. Enkel jammer van het wasbord (zag er nu een beetje suf uit). En gewoon jammer dat er om begrijpelijke redenen geen publiek bij kon zijn.

Verder mag duidelijk zijn dat er 1 is die op dit soort parcoursen een beetje mee kan met de grote TWEE!!!. Compliment aan Toon, die laat zien op dit soort parcoursen “best of the rest” te zijn.
En ook is duidelijk dat bij VdP het scherpe randje nog ontbreekt. Het valt me eerlijk gezegd nog mee dat hij nog zolang gelijke tred kon houden met Van Aert op een parcours als dit. Dit was natuurlijk een echt Van Aert parcours, ik ben benieuwd hoe de verhoudingen liggen als het wat minder op de power/ausdauer en wat meer op techniek en interval aan komt.

Voor de rest is de cross gewoon zoveel boeiender als deze twee erbij zijn! En bovendien is door Mettepenningen nog maar eens duidelijk gezegd wat al lang zichtbaar was: Iserbyt die wil/moet oogsten in de periode voordat de grote 2 terug zijn, en dan gaat consolideren tussen half december en half januari…. Slimme keuze, die eindelijk getuigt van zelfkennis.

meqadon 26 december 2021 om 16:56

Als het meer op interval en techniek aankomt is het 9 op 10 keer voor mathieu. Zo was het altijd in het verleden en zal nu normaal gezien niet anders zijn. Ze zijn beide nog niet in topvorm, dus morgen in zolder mathieu topfavoriet op basis van wat we vandaag gezien hebben.

Murcia 26 december 2021 om 19:23

Dat wasbord was ook suf en voor mij zelfs grappig omdat renners nu telkens bezig waren om de fiets naast hen af te remmen na elk bultje maar het lijkt mij dat deze en de aanloop bij een volgende versie al meer ingeklinkt zullen zijn en daardoor berijdbaar. Dit zag je bij grotere gedeelten van de cross dat de ondergrond zich nu meer leende voor het fietsen al moet het weer wel meewerken. Ik vond met name de heuvel die schuin beklommen moest worden een mooie toevoeging en ook de afdaling in het zand was niet extreem moeilijk maar leverde wel mooie beelden op.

Franco Ballerini 26 december 2021 om 19:52

Ik hou van de cross, maar vind zo’n wasbord er eigenlijk altijd wel suf uitzien. Iets voor kleuters, net als de BMX.

siepelstad 26 december 2021 om 17:51

Deed eli nog mee?

Franco Ballerini 26 december 2021 om 17:57

Hij eindigde net na Pidcock en net voor van der Haar op ruim twee minuten van de drie grootste krachtpatsers, dus is het duidelijk wat voor soort parcours het was.

Yeez 26 december 2021 om 17:59

Toch al een sterke Mathieu gezien die op sommige fietsstroken (ook waar power voor nodig was) al de evenknie was van Wout. Vooral het loopgedeelte maakte het verschil vandaag.

Benieuwd naar Zolder, waar Mathieu een parcours op zijn maat vindt.

Headlines

Materiaalzone

Populair