Wout van Aert voor E3 Classic: “Groepssprint zo goed als uitgesloten”

donderdag 25 maart 2021 om 09:42
Wout van Aert voor E3 Classic: “Groepssprint zo goed als uitgesloten”

foto: Cor Vos

Wout van Aert kent zijn ploeggenoten voor de E3 Saxo Bank Classic en Gent-Wevelgem. Jumbo-Visma stuurt onder meer Timo Roosen en Nathan Van Hooydonck met de absolute kopman mee. “Ik kom altijd graag terug naar de plaats waar het eigenlijk allemaal een beetje begonnen is”, zegt Van Aert, die in 2019 tweede werd in de E3 Prijs.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

“Ik weet nog dat ik toen goede benen had. Die binnenkomer met een podiumplaats geeft me veel vertrouwen voor deze editie. Met de E3 heb je daarnaast een ideale opwarmer voor wat er komt: de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix”, vertelt Van Aert over de E3 Saxo Bank Classic, die vorig jaar niet verreden werd.

“Het parcours is al vroeg lastig, dus je kan meteen koers maken”, aldus de Belgische kopman. “Het lange stuk richting Harelbeke maakt de koers spannend. Het zorgt telkens voor een spel tussen groepjes of een groep versus een vluchter. Dit zorgt ervoor dat een groepsspint zo goed als uitgesloten is. Het gaat simpelweg een mooie koers worden.”

Zondag in Gent-Wevelgem staat nagenoeg dezelfde selectie aan de start als vrijdag. Alleen Jos van Emden vervangt David Dekker. Woensdag in Dwars door Vlaanderen ontbreken Van Aert, Roosen en Van Hooydonck dan weer. Dekker, Christoph Pfingsten en Olav Kooij staan dan wel aan de start in de semi-klassieker.

Selectie Jumbo-Visma voor de E3 Saxo Bank Classic 2021 (26 maart)
flag-be Wout van Aert
flag-it Edoardo Affini
flag-nl David Dekker
flag-nl Pascal Eenkhoorn
flag-nl Timo Roosen
flag-be Nathan Van Hooydonck
flag-be Maarten Wynants

Selectie Jumbo-Visma voor Gent-Wevelgem 2021 (28 maart)
flag-be Wout van Aert
flag-it Edoardo Affini
flag-nl Pascal Eenkhoorn
flag-nl Jos van Emden
flag-nl Timo Roosen
flag-be Nathan Van Hooydonck
flag-be Maarten Wynants

Selectie Jumbo-Visma voor Dwars door Vlaanderen 2021 (31 maart)
flag-it Edoardo Affini
flag-nl David Dekker
flag-nl Pascal Eenkhoorn
flag-nl Jos van Emden
flag-nl Olav Kooij
flag-de Christoph Pfingsten
flag-be Maarten Wynants

Dit artikel delen:

32 Reacties

Michelangelo 25 maart 2021 om 09:47

Ik hoop dat Wout ook gewoon mee oorlog gaat maken. Maar vaak neemt hij zelf niet het initiatief maar reageert op anderen.
Ik zou hem er zelf wel eens een keer een klap op willen zien geven, bijvoorbeeld zoals Mathieu in KBK of de AGR. Van ver zelf de koers open breken, weg rijden met een elitegroepje en het dan afmaken.

Marik 25 maart 2021 om 09:50

Dat hoop ik ook, zou wel leuk zijn als Wout de koers gaat maken.
Daarnaast kijk ik alweer uit naar alle reacties over de ondersteuning van Wout tijdens de wedstrijd. Want die zal vast weer onvoldoende zijn volgens vele reageerders hier.

adelaarvanantwerpen 25 maart 2021 om 10:06

Het is ook wel zo dat WVA vaak meerijdt in de allergrootste koersen. Sinds de start van vorig jaar reed hij maar een niet WT wedstrijd. De andere wedstrijden waren grote wedstrijden waar de finale later werd geopend of waar hij moest knechten

Plus als WVA meezit in een groep rijdt hij altijd mee. Ik heb hem nog nooit zien slepen in tegenstelling tot nagenoeg iedereen in het peloton.

chiller87 25 maart 2021 om 10:10

De ondersteuning voor wout is ook zelden goed genoeg geweest. Er zou één subtopper in de ploeg moeten zijn voor ondersteuning, momenteel is die er niet, of één van de jongens zou zijn niveau moeten opkrikken. Roosen?

Michelangelo 25 maart 2021 om 10:14

Als de ondersteuning niet goed is, dan is het juist een argument om sneller de schifting door te voeren en te zorgen dat iedereen “geisoleerd” komt te zitten. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je uitgespeeld wordt door blokken als DQS. Dat is waarom de blauwe mannen al heel lang weinig vat hebben op het koersgedrag van Mathieu.

Wel klopt wat Aderlaar zegt: Wout is zeker geen sleper (maar dat zijn Alaphillipe en VDP ook niet). En dat maakt het voor mij altijd mooi om te zien, gewoon met open vizier in de ontsnapping en uitgaan van eigen kracht.

lapras ice 25 maart 2021 om 10:30

In de strade bianche is hij het toch die de koers opent en 10 km lang het grootste deel van het kopwerk doet? In milaan san remo neemt hij direct over van alaphilippe en valt nog eens aan. Ik denk dat hij van andere ploegen zoveel vrijheid als vdp niet krijgt omdat hij daarvoor een te goede tijdrijder is. Ik zie toch vaak dat van Aert geen vrijheid krijgt en vdp als het van ver genoeg is wel.

LucasR 25 maart 2021 om 11:54

@Lapras: Haha, ik gok dat niemand MvdP zomaar laat rijden. Het zal meer “van niet beter kunnen” zijn, zoals jullie in Vlaanderen zeggen.

Derrick 25 maart 2021 om 12:14

Daar gaan we weer. Aangezien zijn ploeg niet voldoende is, moet hij maar de koers vroeg genoeg openen. Het orakel van Wielerflits heeft weer eens van zich laten horen. Als de ploeg niet voldoende is (wat vorig jaar al duidelijk was), dan moet de ploegleiding die ploeg fatsoenlijk versterken en dat is dan duidelijk weer niet gebeurd. Los van deze discussie verwacht ik een mooie koers.

Yeez 25 maart 2021 om 09:51

De kans is reeël dat ze weer met 2 naar de meet gaan hier. Dan zie ik vd poel meer kans maken.

Turtlehead 25 maart 2021 om 13:59

Ja, ik ook 60-40 in voordeel Matje. Gezien het recente verleden tussen hen beide.
Dat betekent overigens niet dat WvA automatisch 4 van de 10 keer wint :)

Jean Dumas 25 maart 2021 om 09:52

TJV heeft het goed voor elkaar. Kijk nu al uit naar de capriolen van Poeleke.

skylimit 25 maart 2021 om 10:06

Zonder van Aert blijft er weinig over in dit soort koersen.

madeinstars 25 maart 2021 om 12:18

Maar ze zijn niet zonder Van Aert, dus…

kelderfan 25 maart 2021 om 13:11

Geweldig toch dat er een overblijft; maar wat bij een lekke band of mechanische pech.

Secondant 25 maart 2021 om 09:59

Wie zullen Wout ondersteunen in de RvV en eventueel PR denken jullie?
Roosen, Eenkhoorn, Affini, Van Hooydonck lijken me zekerheden. Maar verder? Wynants of Van Emden? Dekker of Kooij? Affini?

harryjohan71 25 maart 2021 om 10:18

Vermoedelijke selectie RVV en PR
AFFINI Edoardo, DEKKER David, EENKHOORN Pascal, ROOSEN Timo, VAN AERT Wout
VAN HOOYDONCK Nathan, WYNANTS Maarten

Derierre de la course 25 maart 2021 om 11:25

Ik weet niet of Dekker en Kooij al "hard" genoeg zijn voor RVV/PR op WT-niveau. Ligt natuurlijk ook aan hun rol in de wedstrijd en de verwachting natuurlijk.

thorsen 25 maart 2021 om 10:13

Oud interview zeker? E3 lijkt me dit jaar helaas een uitermate slechte opwarmer voor Roubaix.

Merlinappa 25 maart 2021 om 10:19

Beslissing over Roubaix valt pas volgende week, de UCI schijnt heftig aan het lobbyen te zijn in Noord-Frankijk.

thorsen 25 maart 2021 om 10:23

Ah, dat had ik gemist. Normaal maakt wielerflits voor elke scheet een nieuw artikel aan. Maar zoiets verstoppen ze dan in een update. ;)

lapras ice 25 maart 2021 om 10:33

Ik ben heel benieuwd wat in gent wevelgem het plan is. Heel rustig zodat hij ploeggenoten heeft om het tot een sprint te laten komen of solo gaan. In elke andere situatie zit hij met slepers.

Oblomov 25 maart 2021 om 10:42

Op Eenkhoorn wordt weer lekker roofbouw gepleegd, zie ik. Rijdt van De Panne tot de Ronde alles, net als in 2019. Komt uitgeput aan de start van de wedstrijd waar hij een toekomst had kunnen hebben.

Typisch zo’n renner die zich de afgelopen jaren had moeten ontwikkelen in de kleinere Belgische en Nederlandse eendagswedstrijden waar Jumbo standaard de neus voor ophaalt.

S. Morgenstern 25 maart 2021 om 10:49

De Ronde is straks zijn zesde koersdag van het seizoen..

peterwinnen 25 maart 2021 om 12:02

Dat zie ik inderdaad ook niet zo. Moet dit jaar bewijzen dat hij mee kan in de finale. Jammer dat hij niet kon meesprinten in OMloop het Volk, daar had hij top5 kunnen rijden. Maar aan had heb je niets.

Wheely 25 maart 2021 om 10:46

“Ik kom altijd graag terug naar de plaats waar het eigenlijk allemaal een beetje begonnen is”, zegt Van Aert, die in 2019 tweede werd in de E3 Prijs.

Rare uitspraak aangezien hij er dit jaar voor het eerst terugkomt omdat het vorig jaar niet doorging. Het is daarbij ook niet zo dat hij in 2019 pas zijn eerste goede uitslag reed op de weg. Deze uitspraak zou eerder passen bij de Schaal Sels of de Strade.

Al Phila 25 maart 2021 om 10:49

TJV met Dekker en Kooij: hopelijk hebben ze van gisteren geleerd.

Murcia 25 maart 2021 om 11:19

Wout moet gewoon blijven doen wat hem zo ver heeft gebracht nu. Koersintelligentie is daarbij een belangrijk onderdeel van zijn succes. Naast het parcours kunnen ook de weersomstandigheden misschien een rol spelen, ik heb geen flauw idee wat de voorspellingen zijn voor morgen en zondag. Roosen was goed in zijn optredens zover en Nathan lijkt mij ook prima in orde. Ben verder vooral benieuwd of Pascal in het vlaamse werk weer stappen heeft gezet.

toiletduck 25 maart 2021 om 12:20

Ik vind het opvallend dat Van Aert nog geen enkele (semi-)klassieker op Vlaamse bodem heeft gewonnen (of tellen we de Bruges Cycling Classic en GP Cerami?). Nu weet ik wel dat hij er relatief weinig heeft gereden, maar toch zou ik dat bij zijn naam niet 1-2-3 denken.

Romāns Vainšteins 25 maart 2021 om 12:21

Ik denk dat deze koers lang niet zo prominent op zijn vizier staat als Gent Wevelgem waar hij met zijn kwaliteiten de grote favoriet is. E3 lijkt me eerder een koers om het goede gevoel te krijgen voor hem en slim om het midweekse broertje over te slaan richting het wk kasseiheuvel hakken.

Overigens gaat er zondag flink wind zijn in Flanders fields en knallend in de rug vanaf heuvelzone naar Ieper en Wevelgem toe! Wie pakt de Paolini rol?

Japsie 25 maart 2021 om 12:38

Ik denk het toch wel RV, puur omdat de E3 een betere indicator is voor de Ronde dan GW. Al klinkt GW op je palmares mooier.

Luc La 25 maart 2021 om 13:53

Ik herinner e die editie nog.. Had toen moeten winnen, maar ook toen al miste hij sterke ploeg. Helaas nog steeds zo..
Net zo goed wint hij afgelopen msr met mannetje dat sprint voor hem aantrekt. Spijtig genoeg moet Wout er al echt flagrant bovenuit steken om te winnen hierdoor.

Zorg dat je in de ronde de koers niet moet dragen, manne voorop sturen. En laat ploeg van mathieu ook eens zijn verantwoordelijkheid opnemen..

Team Spaak 26 maart 2021 om 15:08

Tsjah die ondersteuning altijd. Teunnisen is natuurlijk ook weggevallen wat niet zomaar op te vangen is. Volgens mij zou ook Dumoulin anders ondersteunen in het Vlaamse werk? Kortom: komt ook wel een beetje pech bij kijken!

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair