Wout van Aert: “Ik heb meer marge in tijdrit dan Filippo Ganna”

Wout van Aert: “Ik heb meer marge in tijdrit dan Filippo Ganna”
Door Raymond Kerckhoffs & Nico Dick
dinsdag 16 maart 2021 om 14:00
Ride

In het exclusieve dubbelinterview dat in het eerste nummer van Ride Magazine staat, geeft Wout van Aert aan dat er absoluut nog verbetering in zijn tijdrit nodig is voor de Olympische Spelen in Tokio. “Filippo Ganna is momenteel echt beter dan de rest. Ik ben overtuigd dat ik nog een behoorlijke marge heb.”

“Dit jaar train ik voor het eerst in februari al met de tijdritfiets. Anders pakte ik dat pas op wanneer er een tijdrit in de horizon was. Pas na Parijs-Roubaix haalde ik de tijdritfiets uit de schuur. Daardoor had ik eigenlijk al een grote achterstand op de specialisten.”

“Verder hebben we de afgelopen maanden aan mijn aerodynamische houding gesleuteld”, vervolgt Van Aert. “Ik zou dus sneller moeten zijn. Maar ja, dat probeert iedereen elke winter. Ganna heeft dankzij zijn verleden op de piste al vele jaren die ervaring in zijn perfecte houding. Zijn marge om te verbeteren is volgens mij kleiner dan die van mij. Dat motiveert mij wel.”

Op het WK tijdrijden in Imola werd Van Aert tweede achter Ganna. Vandaag treffen de twee elkaar opnieuw in een strijd tegen de klok in de afsluitende tijdrit van de Tirreno-Adriatico. Opnieuw heeft Ganna daar het voordeel dat hij zich al enkele dagen op de tijdrit heeft kunnen voorbereiden, terwijl Van Aert iedere dag vol aan de bak is geweest om een goed klassement te rijden.

Of van Aert ook niet meer keuzes moet maken, wordt hem in Ride Magazine gevraagd?

“Na het WK in Imola heb ik daar veel over nagedacht. Ik was tweede op de tijdrit, maar beschouwde het eigenlijk als een ongelijke strijd tegen Ganna. Ik kwam uit de Tour en die tijdrit stond een paar dagen later zonder specifieke voorbereiding op mijn programma. Ganna heeft zich daarentegen super lang kunnen focussen op die mondiale titelstrijd. Dan gaat door je hoofd, als ik dat ook eens deed…”

Bestel nu het eerste nummer van Ride Magazine

Dit artikel delen:

33 Reacties

vincenzo 16 maart 2021 om 11:14

'Marge': om de tijdrit te verbeteren wordt bedoeld

LucasR 16 maart 2021 om 12:16

Ja, dat is toch direct duidelijk? :-D

Jooop 16 maart 2021 om 11:16

Klinkt wel logisch. Gezien zijn rijden bergop trapt Van Aert over langere tijd wattages waar niemand (?) aan kan tippen. Als hij dan dat kan combineren met de juiste houding op de tijdritfiets zou hij dichtbij Ganna moeten kunnen komen.

Michelangelo 16 maart 2021 om 11:22

Bergop: watt/kg
Vlak: watt (gekoppeld aan aerodynamica)

Ik ben vooral benieuwd welke keuzes Wout gaat maken, want dat bepaalt denk ik ook de kwaliteit van toekomstige tijdritten. Gaat hij de ronde-kant op (meer klimmen en meer tijdrijden, maar het risico om explosiviteit te verliezen). Blijft hij in het klassieke werk en tijdritten, en gaat hij niet nog verder vermageren voor het klimwerk.

En ook natuurlijk de keuzes die Ganna gaat maken. Want die zie je steeds vaker ook opduiken in finales van heuvelritten. En ook dat kan ten koste gaan van tijdritten.

Jooop 16 maart 2021 om 11:26

Juist daarom. Als je ziet hoe hij bergop tekeer kan gaan in combinatie met zijn gewicht dan moet het wel zijn dat hij enorme hoge wattages kan duwen. Als hij dat kan combineren met de juiste aerodynamica zou hij in de buurt kunnen komen van Ganna.

Romāns Vainšteins 16 maart 2021 om 12:00

Nog een goede reden om tijdritten af te schaffen, dan gaan leuke coureurs geen tijd verpesten er mee en hoeven volgers eveneens geen aandacht meer verspillen aan het benieuwd zijn naar hun keuzes. Laat ze lekker allebei maar dubben tussen ronderijden en eendaagse koersen.

Massimo Bataille 16 maart 2021 om 12:59

Tijdritten zijn net zalig, de puurste vorm van wielrennen. Man tegen man, geen tactisch gedoe, geen afwachten wie rijdt en wie niet.
Gewoon zo hard mogelijk van A naar B.
Velen klagen dat het de spankracht vernietigd, maar heb de laatste jaren toch meer positieve wendingen gezien erdoor.
Een AK-renner moet nog altijd allround zijn en niet enkel een klimgeit.
Beetje heuvels, beetje TT, een kassei of grindstrook, bergop, bergaf en waaiers, ze moeten het allemaal kunnen.

monsieur soixante pourcent 16 maart 2021 om 18:48

Zagen we vandaag niet dat WVA dezelfde wattages trapt als Küng en Ganna? (op basis van het stuk 'wind mee')
Maar dan toch nog net iets meer aero zit, gezien hij in het deel tegenwind gewoon bijna 6 seconden neemt? Of verteert hij de acceleraties gewoon vlotter?

Had overigens het gevoel dat Ganna niet lekker op de fiets zat vandaag

Murcia 16 maart 2021 om 11:24

Dit klopt als een bus maar als je Ganna echt structureel wil verslaan moet jezelf volledig kiezen voor de tijdrit en dat zie ik Wout niet zo snel doen. Overigens is er nog iets waar hij het verschil zou kunnen maken en dat is de lengte van de ITT, Ganna verliest wel degelijk iets van zijn pluimen als de afstand meer dan 30 kilometer wordt maar die lengte is weer te lang voor de meeste wedstrijdorganisaties. Maar met Remco er ook nog bij hebben de belgen wel genoeg kwaliteit in de tijdrit zitten voor de komende jaren.

djerkson 16 maart 2021 om 16:17

Zo, lik op stuk heet dat dan met wat Van Aert laat zien vandaag.

Murcia 16 maart 2021 om 16:24

Oh, ik eet met genoegen genadebrood hoor want ik ben super verrast door deze explosie van hem. En als fan alleen maar blij dus een gotcha momentje waar ik niet om zal treuren. Integendeel.

WernerFranke 16 maart 2021 om 11:24

Ik denk dat Ganna op biljartvlakke tijdritten quasi altijd zal toeslaan maar op wat zwaardere parcoursen zie ik van Aert wel relatief snel de kloof dichten. (Al komen Pog, Rog en Evenepoel er dan wel bij)
Al had ik ook wel gedacht dat Dennis een aantal jaar het tijdritwereldje zou domineren, het kan soms snel gaan.

vincenzo 16 maart 2021 om 12:03

Dennis heeft zich ook meer toegelegd om bergop rijden, wat ten koste is gegaan van zijn tijdrit.

CechRepublic 16 maart 2021 om 13:49

Dennis heeft zich meer toegelegd op een vreselijk oetl*l zijn en daarmee zijn carrière de verkeerde kant op gestuurd.

Melkzuur 16 maart 2021 om 11:24

Op de vlakke parcoursen wordt het erg moeilijk om Ganna te kloppen vrees ik. En op de (erg) zware parcoursen zal Evenepoel misschien wel de betere zijn (als hij terug op hetzelfde niveau komt tenminste). Maar misschien heeft hij wel gelijk, en zit er bij hem meer marge op dan bij de anderen, en lukt het wel.

lo squalo dello Stretto 16 maart 2021 om 11:36

Iedereen spreekt over Ganna sinds september maar dat kan ook weer snel verkeren natuurlijk. Wie weet spreken we over een jaar over Bjerg die alles aan gort rijdt in de tijdritten. Of staat Evenepoel er weer helemaal en is Van Aert bij voorbaat de 2e Belg.

Turtlehead 16 maart 2021 om 11:37

Waarom zou je alles focussen op die toch erg smalle discipline?
Je geld verdien je uiteindelijk ergens anders, blijkt ook wel aan de korte loopbaan van de tijdrit toppers de laatste jaren.
Maar voor WvA is het wel een boodschap van hoop: extra aandacht eraan geven kan al een verbetering te zien geven. Als je dan wat geluk hebt met een selectief parcours, kan het zomaar zijn kant op vallen :)

Klein Verzet 16 maart 2021 om 11:57

Kiezen is verliezen. Doe mij maar de alleskunners, de onvoorspelbaren, de vreemde eenden, de raadselachtigen, de eigenwijzen, kortom mensen die zich door niets en niemand in hokjes laten plaatsen.

Wheely 16 maart 2021 om 12:03

Zo heeft Ganna op zijn beurt een enorme marge in het veld, maak je borst maar nat als die gaat crossen.

Murcia 16 maart 2021 om 12:07

Absoluut waar, het lijkt me geweldig om Pidcock en Ganna dit jaar in Namen te zien en dat Filippo dan aangeeft dat de avonturen van Karsten Kroon in Surhuisterveen hem inspireerden voor de overstap.

Poeksel 16 maart 2021 om 12:59

“Toen ik hoorde dat Karsten Kroon in zijn enige veldrit na tien minuten geblesseerd uitviel omdat hij tegen een boom reed, dacht ik: dat wil ik ook!”

Zoiets?

Wheely 16 maart 2021 om 13:21

Als Karsten zonder klikpedaaltjes was gestart had hij uiteraard gewonnen in het mooie Surhuisterveen.

Yeez 16 maart 2021 om 12:07

Parcours in tokio is de kans voor wout om te winnen van ganna. Ook evenepoel heeft die kans

Monsieur vdS 16 maart 2021 om 12:27

Ganna gaat op de spelen toch alleen op de baan rijden? Dan zouden ze hem niet kunnen verslaan op de weg want dan start hij niet

zeewolde 16 maart 2021 om 12:11

@redactie Zeer verwarrende kop voor dit artikel op een dag als vandaag. Je denkt dan toch als eerste aan de tijdrit in de Tirreno

Poeksel 16 maart 2021 om 13:00

Simpel op te lossen door het woord tijdrit te veranderen in tijdrijden (taalkundig gezien ook beter).

diesflk 16 maart 2021 om 12:33

Als ik het goed begrijp heeft Slovenië maar één startplek voor de olympische tijdrit. Wie zou deze gaan invullen? Als ze er niet uitkomen heeft Nederland nog wel een startplek over naar het lijkt!

Massimo Bataille 16 maart 2021 om 12:56

Denk dat de belgen (en Campenaerts) ook met veel plezier deze plek overneemt.
Eigenlijk heeft Nederland een reeks goeie tijdrijders, maar geen echte toppers meer (Dumoulin).
Een Kruijswijk, Kelderman, Van Baarle en Van Emden zijn geen sukkelaars, maar staan toch wel stapje onder Evenepoel, Van Aert, Campenaerts en Lampaert.

Romāns Vainšteins 16 maart 2021 om 13:04

Het is maar weer een sein van hoe stom de OS voor wielrennen is dat ze niet gewoon de 2 startplekken krijgen die ze dik verdienen

harryjohan71 16 maart 2021 om 13:23

@RV Er zijn net als voor alle sporten kwalificatie momenten om het aantal deelnemers per land dan wel deelname individueel veilig te stellen op de OS. Slovenië had het in eigen hand. Dat er nu een keuze gemaakt moet worden. Het zei zo.

CechRepublic 16 maart 2021 om 13:54

@ Massimo, Van Emden heeft een GT-tijdrit gewonnen. Dat heb ik Campeneaerts nog niet zien doen. Zullen we Victor maar uit het rijtje goede tijdrijders weg halen? Voor een hyperspecialist rijdt hij gewoon matige uitslagen. En om nou Lampaert als tijdrittopper aan te duiden gaat mij ook wat ver.

Massimo Bataille 16 maart 2021 om 14:23

Heeft Van Emden al podium gereden op een WK?
Een paar jaar geleden kon Van Emden zijn voet nog eens tussen de groten zetten (en heeft hij een uitschieter gehad met die mooie Giro-overwinning, die toch beetje onverwacht was), maar is de laatste jaren echt wel minder.
Op het WK 2020 (21ste), 2019 (21ste), 2018 (19de), 2016 (8ste).
Behaalt nog af en toe een top-10, maar niemand zet op dit moment Van Emden boven Campenaerts.

Campenaerts mag voor mij nog altijd als een topper gezien worden ja, reed vorig jaar 8ste op WK, 3de op het EK, 2de in Giro en 2de in Tirenno (beide achter Ganna).
Dit jaar zegt ie minder te focussen op TT, dus moeten we nog afwachten.

Lampaert is geen topper, maar behoort toch wel tot de betere subtoppers en zou als nederlander grote kans hebben voor een OS/WK ticket.

Gitan 16 maart 2021 om 20:52

Vraag me af in welke mate zijn tijdrijderskills aanscherpen in plaats van tégen hem (inleveren aan explosiviteit) in zijn voordeel kunnen werken in de klassiekers? Als je ziet hoe Cancellara de rest puur op de power kon versmachten in het voorjaar, kan dat in de toekomst toch ook een wapen worden voor van Aert?

Aan het Kwaremontplein hem op het groot mes leggen en de rest gewoon dood doen?

Headlines

Materiaalzone

Populair